Port w Gdańsku - inwestycje do 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Około 8 mld zł może być zainwestowanych do 2020 r. w Gdańsku na terenie portu i w jego otoczeniu. Jak podano, ok. 7 mld zł mogą zainwestować m.in. spółki prowadzące działalność w porcie, jak PERN, DCT i OT Logistics, a ok. 1 mld zł – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
REKLAMA
W środę Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) poinformował w komunikacie, że spółka w najbliższych 5 latach planuje zrealizować największy plan inwestycyjny w historii. Do 2020 r. planowane jest wydanie na inwestycje ok. 842 mln zł, z czego środki własne mają stanowić 479 mln zł, a 363 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych. Zakłada się, że najwięcej inwestycji realizowanych będzie w latach 2017-2019, kiedy mają być realizowane prace o wartości prawie 600 mln zł. Tylko na bieżący rok zaplanowano realizację ponad stu przedsięwzięć. M.in. trwa rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Gruntownie zmodernizowane ma być też, zarówno w części lądowej jak i wodnej Nabrzeże Oliwskie. Przy Pirsie Węglowym natomiast prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu po węgiel.
Zobacz też: Do portu w Gdańsku będą wpływać statki drugiej linii oceanicznej z Azji
REKLAMA
Jak podano, spośród zaplanowanych projektów inwestycyjnych do największych należą: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym o wartości ok. 500 mln zł oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym o wartości ok. 110 mln zł. Port liczy, że dzięki poprawie warunków nawigacyjnych, Port Wewnętrzny stanie się bardziej dostępny dla większych jednostek, o długości 250 metrów. Po zrealizowaniu inwestycji tor wodny ma mieć 90 m szerokości i 12 m głębokości i ma umożliwić sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy stoczni remontowej. W tzw. Kanale Kaszubskim szerokość toru ma wynosić 75 m a głębokość 10,8 m.
Podano, że w Porcie Wewnętrznym każdego roku obsługiwanych jest ok. dwóch tysięcy statków handlowych oraz ok. tysiąca zawijających w innym celu lub przepływających tranzytem przez tę część portu. W Porcie Wewnętrznym np. w ub. roku przeładowano ok. 7,5 mln ton ładunków, czyli ok. jednej czwartej całego wolumenu obsłużonego w porcie.
W nadchodzących latach port zamierza wydać ok. 110 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Jak podano, planowana inwestycja ma objąć budowę i przebudowę ulic o łącznej długości ponad 7 km oraz torów o długości 10 km. Prace mają być prowadzone na powierzchni ok. 70 ha. Planuje się też zrealizować podobne prace o wartości ok. 178 mln zł na liczących ok. 29 ha terenach przyportowych.
Zobacz też: Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?
ZMPG poinformował, że w ciągu najbliższych pięciu lata ok. 7 mld zł mają zainwestować spółki prowadzące działalność na terenie portu i w jego sąsiedztwie oraz podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę. Swoje inwestycje realizują już spółka PERN, która buduje terminal naftowy i DCT Gdańsk rozbudowujący terminal kontenerowy. W komunikacie wymieniono też budowę mroźni składowej przez spółkę PAGO, terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics, która w ub. tygodniu podpisała z zarządem portu umowę przedwstępną w tej sprawie. W pobliżu portu powstaje też Pomorskie Centrum Logistyczne, którego docelowa wartość szacowana jest na ponad 1 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach modernizacji towarowej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny budują nowy most przez Martwą Wisłę; dzięki tej inwestycji w przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie będzie mógł obsłużyć port w Gdańsku.
Według szacunków w najbliższych kilku latach przeładunki w porcie mogą zwiększyć się trzykrotnie. To oznacza, że port, jak napisano, „stanie się potężnym, nowoczesnym, i konkurencyjnym w Europie centrum dystrybucyjno-przeładunkowym, początkowym ogniwem korytarza Bałtyk-Adriatyk, który będzie stanowił lokomotywę logistyczną nie tylko dla całego regionu, ale i dla kraju”.
Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski. W pierwszym półroczu br. przeładował ponad 17 mln ton ładunków, co w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oznacza wzrost o prawie 12 proc. W 2014 roku w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznaczało wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.(PAP)
REKLAMA
REKLAMA