REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Port w Gdańsku - inwestycje do 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Do 2020 r. w porcie w Gdańsku może zostać zainwestowanych aż 8 mld złotych. Około 1 mld zł z tej sumy może zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, pozostałą część kwoty zainwestują spółki prowadzące działalność w porcie. Fot. Fotolia
Do 2020 r. w porcie w Gdańsku może zostać zainwestowanych aż 8 mld złotych. Około 1 mld zł z tej sumy może zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, pozostałą część kwoty zainwestują spółki prowadzące działalność w porcie. Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do 2020 r. w porcie w Gdańsku może zostać zainwestowanych aż 8 mld złotych. Około 1 mld zł z tej sumy może zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, pozostałą część kwoty zainwestują spółki prowadzące działalność w porcie.

REKLAMA

Około 8 mld zł może być zainwestowanych do 2020 r. w Gdańsku na terenie portu i w jego otoczeniu. Jak podano, ok. 7 mld zł mogą zainwestować m.in. spółki prowadzące działalność w porcie, jak PERN, DCT i OT Logistics, a ok. 1 mld zł – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

REKLAMA

W środę Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) poinformował w komunikacie, że spółka w najbliższych 5 latach planuje zrealizować największy plan inwestycyjny w historii. Do 2020 r. planowane jest wydanie na inwestycje ok. 842 mln zł, z czego środki własne mają stanowić 479 mln zł, a 363 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych. Zakłada się, że najwięcej inwestycji realizowanych będzie w latach 2017-2019, kiedy mają być realizowane prace o wartości prawie 600 mln zł. Tylko na bieżący rok zaplanowano realizację ponad stu przedsięwzięć. M.in. trwa rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Gruntownie zmodernizowane ma być też, zarówno w części lądowej jak i wodnej Nabrzeże Oliwskie. Przy Pirsie Węglowym natomiast prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu po węgiel.

Zobacz też: Do portu w Gdańsku będą wpływać statki drugiej linii oceanicznej z Azji

REKLAMA

Jak podano, spośród zaplanowanych projektów inwestycyjnych do największych należą: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym o wartości ok. 500 mln zł oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym o wartości ok. 110 mln zł. Port liczy, że dzięki poprawie warunków nawigacyjnych, Port Wewnętrzny stanie się bardziej dostępny dla większych jednostek, o długości 250 metrów. Po zrealizowaniu inwestycji tor wodny ma mieć 90 m szerokości i 12 m głębokości i ma umożliwić sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy stoczni remontowej. W tzw. Kanale Kaszubskim szerokość toru ma wynosić 75 m a głębokość 10,8 m.

Podano, że w Porcie Wewnętrznym każdego roku obsługiwanych jest ok. dwóch tysięcy statków handlowych oraz ok. tysiąca zawijających w innym celu lub przepływających tranzytem przez tę część portu. W Porcie Wewnętrznym np. w ub. roku przeładowano ok. 7,5 mln ton ładunków, czyli ok. jednej czwartej całego wolumenu obsłużonego w porcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nadchodzących latach port zamierza wydać ok. 110 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Jak podano, planowana inwestycja ma objąć budowę i przebudowę ulic o łącznej długości ponad 7 km oraz torów o długości 10 km. Prace mają być prowadzone na powierzchni ok. 70 ha. Planuje się też zrealizować podobne prace o wartości ok. 178 mln zł na liczących ok. 29 ha terenach przyportowych.

Zobacz też: Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?

ZMPG poinformował, że w ciągu najbliższych pięciu lata ok. 7 mld zł mają zainwestować spółki prowadzące działalność na terenie portu i w jego sąsiedztwie oraz podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę. Swoje inwestycje realizują już spółka PERN, która buduje terminal naftowy i DCT Gdańsk rozbudowujący terminal kontenerowy. W komunikacie wymieniono też budowę mroźni składowej przez spółkę PAGO, terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics, która w ub. tygodniu podpisała z zarządem portu umowę przedwstępną w tej sprawie. W pobliżu portu powstaje też Pomorskie Centrum Logistyczne, którego docelowa wartość szacowana jest na ponad 1 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach modernizacji towarowej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny budują nowy most przez Martwą Wisłę; dzięki tej inwestycji w przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie będzie mógł obsłużyć port w Gdańsku.

Według szacunków w najbliższych kilku latach przeładunki w porcie mogą zwiększyć się trzykrotnie. To oznacza, że port, jak napisano, „stanie się potężnym, nowoczesnym, i konkurencyjnym w Europie centrum dystrybucyjno-przeładunkowym, początkowym ogniwem korytarza Bałtyk-Adriatyk, który będzie stanowił lokomotywę logistyczną nie tylko dla całego regionu, ale i dla kraju”.

Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski. W pierwszym półroczu br. przeładował ponad 17 mln ton ładunków, co w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oznacza wzrost o prawie 12 proc. W 2014 roku w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznaczało wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA