REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Port w Gdańsku - inwestycje do 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Do 2020 r. w porcie w Gdańsku może zostać zainwestowanych aż 8 mld złotych. Około 1 mld zł z tej sumy może zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, pozostałą część kwoty zainwestują spółki prowadzące działalność w porcie. Fot. Fotolia
Do 2020 r. w porcie w Gdańsku może zostać zainwestowanych aż 8 mld złotych. Około 1 mld zł z tej sumy może zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, pozostałą część kwoty zainwestują spółki prowadzące działalność w porcie. Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do 2020 r. w porcie w Gdańsku może zostać zainwestowanych aż 8 mld złotych. Około 1 mld zł z tej sumy może zainwestować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, pozostałą część kwoty zainwestują spółki prowadzące działalność w porcie.

REKLAMA

Około 8 mld zł może być zainwestowanych do 2020 r. w Gdańsku na terenie portu i w jego otoczeniu. Jak podano, ok. 7 mld zł mogą zainwestować m.in. spółki prowadzące działalność w porcie, jak PERN, DCT i OT Logistics, a ok. 1 mld zł – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

REKLAMA

W środę Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) poinformował w komunikacie, że spółka w najbliższych 5 latach planuje zrealizować największy plan inwestycyjny w historii. Do 2020 r. planowane jest wydanie na inwestycje ok. 842 mln zł, z czego środki własne mają stanowić 479 mln zł, a 363 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych. Zakłada się, że najwięcej inwestycji realizowanych będzie w latach 2017-2019, kiedy mają być realizowane prace o wartości prawie 600 mln zł. Tylko na bieżący rok zaplanowano realizację ponad stu przedsięwzięć. M.in. trwa rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Gruntownie zmodernizowane ma być też, zarówno w części lądowej jak i wodnej Nabrzeże Oliwskie. Przy Pirsie Węglowym natomiast prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu po węgiel.

Zobacz też: Do portu w Gdańsku będą wpływać statki drugiej linii oceanicznej z Azji

REKLAMA

Jak podano, spośród zaplanowanych projektów inwestycyjnych do największych należą: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym o wartości ok. 500 mln zł oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym o wartości ok. 110 mln zł. Port liczy, że dzięki poprawie warunków nawigacyjnych, Port Wewnętrzny stanie się bardziej dostępny dla większych jednostek, o długości 250 metrów. Po zrealizowaniu inwestycji tor wodny ma mieć 90 m szerokości i 12 m głębokości i ma umożliwić sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy stoczni remontowej. W tzw. Kanale Kaszubskim szerokość toru ma wynosić 75 m a głębokość 10,8 m.

Podano, że w Porcie Wewnętrznym każdego roku obsługiwanych jest ok. dwóch tysięcy statków handlowych oraz ok. tysiąca zawijających w innym celu lub przepływających tranzytem przez tę część portu. W Porcie Wewnętrznym np. w ub. roku przeładowano ok. 7,5 mln ton ładunków, czyli ok. jednej czwartej całego wolumenu obsłużonego w porcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nadchodzących latach port zamierza wydać ok. 110 mln zł na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Jak podano, planowana inwestycja ma objąć budowę i przebudowę ulic o łącznej długości ponad 7 km oraz torów o długości 10 km. Prace mają być prowadzone na powierzchni ok. 70 ha. Planuje się też zrealizować podobne prace o wartości ok. 178 mln zł na liczących ok. 29 ha terenach przyportowych.

Zobacz też: Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?

ZMPG poinformował, że w ciągu najbliższych pięciu lata ok. 7 mld zł mają zainwestować spółki prowadzące działalność na terenie portu i w jego sąsiedztwie oraz podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę. Swoje inwestycje realizują już spółka PERN, która buduje terminal naftowy i DCT Gdańsk rozbudowujący terminal kontenerowy. W komunikacie wymieniono też budowę mroźni składowej przez spółkę PAGO, terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics, która w ub. tygodniu podpisała z zarządem portu umowę przedwstępną w tej sprawie. W pobliżu portu powstaje też Pomorskie Centrum Logistyczne, którego docelowa wartość szacowana jest na ponad 1 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach modernizacji towarowej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny budują nowy most przez Martwą Wisłę; dzięki tej inwestycji w przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie będzie mógł obsłużyć port w Gdańsku.

Według szacunków w najbliższych kilku latach przeładunki w porcie mogą zwiększyć się trzykrotnie. To oznacza, że port, jak napisano, „stanie się potężnym, nowoczesnym, i konkurencyjnym w Europie centrum dystrybucyjno-przeładunkowym, początkowym ogniwem korytarza Bałtyk-Adriatyk, który będzie stanowił lokomotywę logistyczną nie tylko dla całego regionu, ale i dla kraju”.

Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski. W pierwszym półroczu br. przeładował ponad 17 mln ton ładunków, co w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oznacza wzrost o prawie 12 proc. W 2014 roku w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznaczało wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA