REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola biznesowa w procesie produkcji i logistyki

Maciej Brzeziński, konsultant firmy Sage
Maciej Brzeziński, konsultant firmy Sage
Media

REKLAMA

REKLAMA

W ramach systemu Planowania Zasobów Przedsiębiorstw (z ang. ERP) warto zbudować odpowiedni system kontroli biznesowej. Nawet gdy poszczególne procesy wydają się działać optymalnie.

Procesy produkcyjne i logistyczne to najbardziej skomplikowane i problematyczne obszary działalności biznesowej. Jeśli nie są one zoptymalizowane, negatywnie wpływają na strategiczne czynniki sukcesu organizacji: finanse, jakość wytwarzanych produktów oraz zadowolenie klientów. Nawet gdy obszary te realizowane są bez zarzutu, często zachodzi konieczność kontroli powiązań pomiędzy wytworzonymi partiami towaru, a ich odbiorcami, a także dostawcami surowców do produkcji. Firmy, które w tym zakresie nie dysponują odpowiednimi narzędziami kontroli, narażają się na straty finansowe, ryzyko pogorszenia jakości produktów oraz spadek lojalności kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

Zadbaj o ciągłość produkcji

Kontrola biznesowa w procesie produkcji i logistyki jest nieodzowna np. w przypadkach konieczności wycofania produktów z rynku. Powody wycofywania sprzedanych produktów są różne, najczęściej dotyczą niedostatecznej jakości wyprodukowanych towarów lub stwierdzenia w nich wad. Jeśli firma staje przed koniecznością wycofania z rynku sprzedanych produktów, musi wiedzieć, kiedy i którzy z odbiorców kupili partie kwalifikowane do zwrotu. W wielu przypadkach, np. w branżach farmaceutycznej lub spożywczej, procedurę wycofywania trzeba przeprowadzić jak najszybciej, gdyż zaniechania na tym polu mogą narazić konsumentów na utratę zdrowia lub poważne szkody, a dla producenta stać się źródłem ogromnych strat.

Z punktu widzenia producenta każde wycofanie z rynku produkcji sprzedanej to czyste straty i duże ryzyko. Chodzi bowiem nie tylko o straty finansowe, ale też ryzyko osłabienia wizerunku – w oczach kontrahentów, mediów, konsumentów, a także negatywny wpływ na płynność finansową i zaplanowane procesy produkcyjne. Tymczasem wina za konieczność wycofania partii sprzedanych towarów nie zawsze leży po stronie producenta. Może ją także ponosić dostawca surowca lub spedytor. Jeśli zatem przedsiębiorstwo nie posiada narzędzi do kontroli powiązań między dostawcami surowców, a odbiorcami wyrobów gotowych, jest zmuszone całkowicie wziąć na siebie ryzyko poniesienia kosztu za każdą wycofaną partię towaru.

REKLAMA

Kontrola biznesowa w obszarze produkcji i logistyki daje producentowi możliwość sprawnego wycofania sprzedanych partii towaru z rynku – firma wie kto, kiedy przyjął wadliwy towar; wiadomo również, jakie są oznaczenia wadliwych partii towaru (numer partii, data produkcji), można sprawdzić, kto sprzedał lub dostarczył produkty poszczególnym kontrahentom. Kontrola sięga też głębiej w drugą stronę – można sprawdzić, z których surowców, i od których dostawców wyprodukowano poszczególne wadliwe partie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając wdrożone procedury kontroli biznesowej w procesach produkcji i sprzedaży, producent może szybko przeprowadzić pełen proces wycofywania produktów z rynku. Co więcej, może stosunkowo szybko pomóc przeprowadzić ten proces w sieciach dystrybucji swoich odbiorców, którzy przyjęli do sprzedaży wadliwy towar.

Poza tymi korzyściami, producent zyskuje efektywne narzędzie, które pozwala mu precyzyjnie określić powody, dla których w produkowanych partiach pojawiły się wady. To może oznaczać, że producent zyskuje argumenty w sytuacjach, gdy wina leży po stronie dostawcy surowców lub np. spedytora.

Główne korzyści z posiadania kontroli biznesowej w obszarach produkcji i logistyki:

kontrola dystrybucji wyprodukowanych partii towarów – firma wie, do którego kontrahenta trafiła każda partia towaru,
• kontrola procesu wydawania towarów kontrahentom – wiadomo, kiedy poszczególne partie towaru opuściły firmę oraz który z pracowników je wydał,
• łatwość w przeprowadzeniu audytu i śledzenia procesu produkcyjnego i logistycznego wyrobu na wszystkich etapach – od zamówienia surowców, po sprzedaż wyrobów gotowych,
• łatwość wdrażania firmowych procedur i scenariuszy działań w przypadku sytuacji kryzysowych w produkcji (np. wycofywania wadliwych towarów z magazynów, sprzedaży lub z rynku),
• kontrola jakości produkcji poprzez weryfikację jakości produkowanych partii i powiązanie jej z dostawcami poszczególnych surowców,
• możliwość szybkiego działania w sytuacjach kryzysowych – od identyfikacji niewłaściwej jakości surowca, przez stwierdzenie błędów w ustawieniach parametrów produkcji, po konieczność wycofania partii towarów z magazynów i rynku,
• możliwość dowiedzenia winy w przypadku poniesienia jej przez dostawców surowców lub spedytorów, przydatna w procesie dochodzenia odszkodowania,
• szereg narzędzi kontrolnych poprawiających jakość produkcji, w tym również planowanie i modyfikowanie planów produkcyjnych spowodowane nieprzewidzianymi okolicznościami,
• silniejsza pozycja wobec kontrahentów – odbiorców oraz dostawców firmy produkcyjnej.

Sam system ERP nie wystarczy

Choć nowoczesny system ERP zapewnia pełną funkcjonalność w zakresie planowania, koordynacji i śledzenia procesu produkcyjnego, należy pamiętać, że jest tylko narzędziem. Dlatego skuteczne wdrożenie kontroli biznesowej w obszarze polityki bezpieczeństwa sprzedaży i produkcji należy wdrażać również na poziomie procedur obowiązujących w firmie. Producent powinien cyklicznie sprawdzać (np. poprzez wykonywanie testów wycofania), czy w razie konieczności wycofania produktu z rynku jego pracownicy postępują zgodnie z przyjętymi założeniami. W takich sytuacjach ERP może pełnić rolę efektywnego narzędzia, które błyskawicznie dostarcza niezbędnych informacji, oczywiście o ile system wdrożono odpowiednio pod kątem agregowania danych z produkcji i sprzedaży. 

Tekst na podstawie artykułu Macieja Brzezińskiego, konsultanta firmy Sage

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA