REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola biznesowa w procesie produkcji i logistyki

Subskrybuj nas na Youtube
Maciej Brzeziński, konsultant firmy Sage
Maciej Brzeziński, konsultant firmy Sage
Media

REKLAMA

REKLAMA

W ramach systemu Planowania Zasobów Przedsiębiorstw (z ang. ERP) warto zbudować odpowiedni system kontroli biznesowej. Nawet gdy poszczególne procesy wydają się działać optymalnie.

Procesy produkcyjne i logistyczne to najbardziej skomplikowane i problematyczne obszary działalności biznesowej. Jeśli nie są one zoptymalizowane, negatywnie wpływają na strategiczne czynniki sukcesu organizacji: finanse, jakość wytwarzanych produktów oraz zadowolenie klientów. Nawet gdy obszary te realizowane są bez zarzutu, często zachodzi konieczność kontroli powiązań pomiędzy wytworzonymi partiami towaru, a ich odbiorcami, a także dostawcami surowców do produkcji. Firmy, które w tym zakresie nie dysponują odpowiednimi narzędziami kontroli, narażają się na straty finansowe, ryzyko pogorszenia jakości produktów oraz spadek lojalności kontrahentów.

REKLAMA

Zadbaj o ciągłość produkcji

REKLAMA

Kontrola biznesowa w procesie produkcji i logistyki jest nieodzowna np. w przypadkach konieczności wycofania produktów z rynku. Powody wycofywania sprzedanych produktów są różne, najczęściej dotyczą niedostatecznej jakości wyprodukowanych towarów lub stwierdzenia w nich wad. Jeśli firma staje przed koniecznością wycofania z rynku sprzedanych produktów, musi wiedzieć, kiedy i którzy z odbiorców kupili partie kwalifikowane do zwrotu. W wielu przypadkach, np. w branżach farmaceutycznej lub spożywczej, procedurę wycofywania trzeba przeprowadzić jak najszybciej, gdyż zaniechania na tym polu mogą narazić konsumentów na utratę zdrowia lub poważne szkody, a dla producenta stać się źródłem ogromnych strat.

Z punktu widzenia producenta każde wycofanie z rynku produkcji sprzedanej to czyste straty i duże ryzyko. Chodzi bowiem nie tylko o straty finansowe, ale też ryzyko osłabienia wizerunku – w oczach kontrahentów, mediów, konsumentów, a także negatywny wpływ na płynność finansową i zaplanowane procesy produkcyjne. Tymczasem wina za konieczność wycofania partii sprzedanych towarów nie zawsze leży po stronie producenta. Może ją także ponosić dostawca surowca lub spedytor. Jeśli zatem przedsiębiorstwo nie posiada narzędzi do kontroli powiązań między dostawcami surowców, a odbiorcami wyrobów gotowych, jest zmuszone całkowicie wziąć na siebie ryzyko poniesienia kosztu za każdą wycofaną partię towaru.

Kontrola biznesowa w obszarze produkcji i logistyki daje producentowi możliwość sprawnego wycofania sprzedanych partii towaru z rynku – firma wie kto, kiedy przyjął wadliwy towar; wiadomo również, jakie są oznaczenia wadliwych partii towaru (numer partii, data produkcji), można sprawdzić, kto sprzedał lub dostarczył produkty poszczególnym kontrahentom. Kontrola sięga też głębiej w drugą stronę – można sprawdzić, z których surowców, i od których dostawców wyprodukowano poszczególne wadliwe partie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mając wdrożone procedury kontroli biznesowej w procesach produkcji i sprzedaży, producent może szybko przeprowadzić pełen proces wycofywania produktów z rynku. Co więcej, może stosunkowo szybko pomóc przeprowadzić ten proces w sieciach dystrybucji swoich odbiorców, którzy przyjęli do sprzedaży wadliwy towar.

Poza tymi korzyściami, producent zyskuje efektywne narzędzie, które pozwala mu precyzyjnie określić powody, dla których w produkowanych partiach pojawiły się wady. To może oznaczać, że producent zyskuje argumenty w sytuacjach, gdy wina leży po stronie dostawcy surowców lub np. spedytora.

Główne korzyści z posiadania kontroli biznesowej w obszarach produkcji i logistyki:

kontrola dystrybucji wyprodukowanych partii towarów – firma wie, do którego kontrahenta trafiła każda partia towaru,
• kontrola procesu wydawania towarów kontrahentom – wiadomo, kiedy poszczególne partie towaru opuściły firmę oraz który z pracowników je wydał,
• łatwość w przeprowadzeniu audytu i śledzenia procesu produkcyjnego i logistycznego wyrobu na wszystkich etapach – od zamówienia surowców, po sprzedaż wyrobów gotowych,
• łatwość wdrażania firmowych procedur i scenariuszy działań w przypadku sytuacji kryzysowych w produkcji (np. wycofywania wadliwych towarów z magazynów, sprzedaży lub z rynku),
• kontrola jakości produkcji poprzez weryfikację jakości produkowanych partii i powiązanie jej z dostawcami poszczególnych surowców,
• możliwość szybkiego działania w sytuacjach kryzysowych – od identyfikacji niewłaściwej jakości surowca, przez stwierdzenie błędów w ustawieniach parametrów produkcji, po konieczność wycofania partii towarów z magazynów i rynku,
• możliwość dowiedzenia winy w przypadku poniesienia jej przez dostawców surowców lub spedytorów, przydatna w procesie dochodzenia odszkodowania,
• szereg narzędzi kontrolnych poprawiających jakość produkcji, w tym również planowanie i modyfikowanie planów produkcyjnych spowodowane nieprzewidzianymi okolicznościami,
• silniejsza pozycja wobec kontrahentów – odbiorców oraz dostawców firmy produkcyjnej.

Sam system ERP nie wystarczy

Choć nowoczesny system ERP zapewnia pełną funkcjonalność w zakresie planowania, koordynacji i śledzenia procesu produkcyjnego, należy pamiętać, że jest tylko narzędziem. Dlatego skuteczne wdrożenie kontroli biznesowej w obszarze polityki bezpieczeństwa sprzedaży i produkcji należy wdrażać również na poziomie procedur obowiązujących w firmie. Producent powinien cyklicznie sprawdzać (np. poprzez wykonywanie testów wycofania), czy w razie konieczności wycofania produktu z rynku jego pracownicy postępują zgodnie z przyjętymi założeniami. W takich sytuacjach ERP może pełnić rolę efektywnego narzędzia, które błyskawicznie dostarcza niezbędnych informacji, oczywiście o ile system wdrożono odpowiednio pod kątem agregowania danych z produkcji i sprzedaży. 

Tekst na podstawie artykułu Macieja Brzezińskiego, konsultanta firmy Sage

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA