REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potencjał mobilnych rozwiązań w firmach serwisujących

Marcin Michalski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Brak rzetelnych danych dotyczących poniesionych kosztów realizacji napraw, brak zapewnienia właściwego poziomu SLA (i uniknięcie kar z tym związanych) czy optymalizacji pracy ekip serwisowych – tak zaczynają się problemy firm serwisujących, których sukces w dużej mierze uzależniony jest od jakości obsługi klienta.

W trosce o to wiele spółek poszukuje skutecznego sposobu na optymalizację procesów oraz poprawę wydajności działających w terenie pracowników. Wzrost satysfakcji klienta i lepsze wyniki finansowe można osiągnąć dzięki inwestycji w rozwiązania mobilne.

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja pracy serwisanta i dostęp do innowacyjnych narzędzi komunikacji to niemal natychmiastowe korzyści, płynące z zastosowania rozwiązań mobilnych w firmach zajmujących się naprawą i serwisowaniem różnego rodzaju urządzeń. Kolejnym dużym ułatwieniem jest uzyskanie dostępu do danych pozwalających na sprawne i skuteczne dokonanie przeglądu lub usunięcie awarii. Wszystko to niezależnie od miejsca pobytu. Świadomość zalet, jakie niesie za sobą wyposażenie pracowników w terminale mobilne, pozwoli wielu firmom oferującym usługi serwisowe oraz instalatorskie na szybszy rozwój swojej działalności.

Zdalne delegowanie zadań

Skuteczne funkcjonowanie serwisu rozpoczyna się już na etapie zlecania pracownikom zadań do realizacji. W sytuacji, gdy do firmy spływa duża liczba zleceń, tradycyjny system delegacji zadań zwykle zawodzi. Wyposażenie pracowników terenowych w terminale z łącznością bezprzewodową, daje możliwość delegowania zadań w oparciu o informacje dotyczące m. in. aktualnej lokalizacji serwisanta czy dostępności części zamiennych w jego samochodzie potrzebnych do realizacji zadań. Dzięki temu wydajność pracy wzrasta do maksimum, a czas który inżynier serwisu przeznacza na obowiązki do których został zatrudniony, np. potrzebny na przejazdy między siedzibą firmy a miejscem wykonywania zlecenia, zostaje ograniczony do minimum. 

REKLAMA

Wdrożenie rozwiązań mobilnych pozwala również zoptymalizować planowanie pracy serwisantów, dzięki sprawnej, elektronicznej aktualizacji dziennego przydziału zadań. Funkcja ta eliminuje konieczność telefonowania, które nie daje pewności co do rzetelnego przekazania informacji, zajmuje czas i generuje zbędne koszty. W razie wystąpienia nieprzewidzianych trudności lub zmian w zleceniach, pracownik koordynujący pracę serwisu (lub pracownik helpdesk) generuje i przypisuje nowe zlecenie do inżyniera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten ostatni, świadcząc usługi w terenie, może natychmiast zareagować: przyjąć zlecenie do realizacji albo je odrzucić. Koordynator natychmiast dostaje informację o takim zdarzeniu, w razie odrzucenia zlecenia może je przypisać kolejnemu pracownikowi. Zwiększa to elastyczność przedsiębiorstwa, przyspiesza realizację zleceń a finalnie redukuje koszty operacyjne oraz wpływa na jakość obsługi i zadowolenie klienta. 


Jednym z trendów w usługach serwisowych w terenie jest zastosowanie możliwości technologii nawigacji satelitarnej GPS w połączeniu z Systemem Informacji Geograficznej (GIS). Większość współczesnych urządzeń przenośnych została wyposażona w pierwszą z technologii, dzięki czemu możliwe jest efektywniejsze wyznaczanie tras i delegowanie serwisantów do wykonania zadań na podstawie ich aktualnej lokalizacji. Zintegrowanie rozwiązania mobilnego z drugą technologią umożliwia sprawniejsze nawigowanie pracownika do miejsca trudnodostępnego, np. słupa elektrycznego znajdującego się w środku lasu. W rezultacie, czas inżyniera przeznaczony na dojazd jest znacznie redukowany, może go on poświęcić na realizację kolejnego zlecenia.

Stuprocentowa skuteczność 

Z doświadczenia wynika, że najczęstszą przyczyną niepowodzeń przy próbach realizacji zlecenia jest: brak możliwości wglądu do dokumentacji technicznej serwisowanych urządzeń, brak dostępu do informacji dotyczących historii ich napraw lub brak odpowiednich części zamiennych w magazynie podręcznym pracownika mobilnego. Wdrożenie rozwiązań mobilnych, zapewniających bieżący dostęp do ww. informacji, eliminuje te problemy. Instrukcje czy schematy urządzeń, historia napraw zawierająca: zdjęcia urządzenia, wymienione części, daty i opis wykonanej pracy a także sprawdzenie w aplikacji stanu magazynu podręcznego („na samochodzie”) są dostępne dla inżyniera w dowolnym momencie jego pracy.

Sprawne rozliczanie: zlecenia, czasu pracy i efektywności pracowników

Wielu firmom serwisującym zależy także na znaczącym skróceniu cyklu rozliczeniowego. Realizacja tego celu jest możliwa dzięki wyposażeniu pracowników terenowych w narzędzia do zarządzania zatwierdzeniami i płatnościami. Sama procedura jest bardzo prosta. Po zakończeniu pracy klient przegląda raport opisujący naprawę, zawierający dane dotyczące użytych części i czasu naprawy. Następne zatwierdza wykonanie pracy, składając swój podpis na ekranie urządzenia mobilnego.

Zlecenie jest automatycznie przesyłane do biura, gdzie następuje jego rozliczenie. Urządzenie daje również możliwość dokonania płatności na miejscu, poprzez stworzenie dokumentu KP, i wydrukowanie go na drukarce mobilnej. Klient podpisuje wydrukowany dokument, następnie inżynier może je zeskanować(poprzez zrobienie zdjęcia) i wysłać do koordynatora serwisu lub/i do systemu finansowo-księgowego firmy. 

Niezmiernie istotnym jest fakt, iż koordynator serwisu ma wgląd do informacji ile rzeczywiście kosztowała realizacja zlecenia: czas dojazdu do klienta, ilość przejechanych kilometrów do miejsca naprawy (integracja z GPS) oraz wspomnianych danych dotyczących użytych części i czasie pracy w lokalizacji klienta.

Sposób na zwiększenie wolumenu sprzedaży

Badania dotyczące konsumenckich usług domowych, przeprowadzone przez TSIA (Technology Services Industry Association) wykazały, że serwisanci świadczący usługi w terenie potrafią osiągać również imponujące wyniki w sprzedaży. Świadczy to o silnym powiązaniu między obszarami takimi jak sprzedaż, obsługa serwisowa i logistyka. Okazuje się, że w świetle prowadzonych badań, klienci są o wiele bardziej skłonni zgodzić się na zakup droższych wyrobów, a także na sprzedaż wiązaną dodatkowych produktów, usług i rozszerzonych gwarancji od techników kontaktujących się z nimi na miejscu, niż w przypadku ofert pochodzących z innych kanałów sprzedaży. Serwisanci udowodnili, że prezentowana przez nich praktyczna wiedza jest doskonałą gwarancją wiarygodności firmy i znacząco wpływa na poziom sprzedaży.

W związku z tym, wprowadzenie modułu sprzedaży do urządzeń przenośnych staje się sprawą fundamentalną. Możliwość korzystania z systemu CRM przez jednostki świadczące usługi w terenie pozwala obsłudze technicznej osiągnąć przewagę w dziedzinie sprzedaży, konfigurować zamówienia i sprzedawać dodatkowe produkty.

Integracja i przepływ informacji 

Rozwój firmy oraz zapewnienie kompleksowej obsługi klienta przez pracowników rożnych działów wiąże się z koniecznością integracji wykorzystywanych systemów informatycznych. Wykorzystanie potencjału systemów: dyspozytorskich, planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), magazynowych oraz zarządzania relacjami z klientem (CRM), gwarantuje poprawę komunikacji wewnątrz firmy i wyposaża ją w narzędzia do natychmiastowego reagowania na problemy i pytania zgłaszane przez klientów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA