Specyfika usług logistycznych dla sektora Fashion
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Muszą się one odbywać poza godzinami otwarcia placówek, a więc najczęściej w godzinach porannych lub nocnych.
Branżę charakteryzują również częste wymiany asortymentu. Skróceniu ulega cykl życia produktu, kolekcje są coraz krótsze i częstsze niż to miało miejsce w przeszłości. W związku z tym mamy do czynienia z mniejszymi, ale częstszymi wolumenami dostaw. Pojawia się też potrzeba realizowania większej ilości czynności manipulacyjnych związanych z kompletacją towaru na magazynie i przygotowaniem go do wysyłki.
REKLAMA
Bardzo duże sezonowe zmiany popytu w ciągu roku stawiają wyzwania związane z planowaniem procesu zatowarowania punktów sprzedaży, zarówno podczas kompletacji zleceń na magazynie jak i w samym procesie dystrybucji. Procesy operacyjne muszą być odpowiednio skoordynowane, aby sprostać wzmożonym wysyłkom towarów. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości siły roboczej oraz floty transportowej, która będzie w stanie podołać obsłudze zwiększonych zamówień.
Nieodzowne staje się doświadczenie, pozwalające zaplanować i zorganizować płynny przepływ całej pracy w okresie wyraźnego wzrostu popytu oraz realokować zasoby w okresie tzw. niskich sezonów. Dlatego w procesie obsługi tak ważna jest specjalizacja, która gwarantuje wykorzystanie skutecznych i sprawdzonych przez lata rozwiązań. Dzięki niej możemy efektywnie gospodarować zasobami ludzkimi i materialnymi. Mamy możliwość ich przenoszenia w ramach komplementarnych projektów, w których szczyty sezonowe nie występują w tym samym okresie.
Potencjał wykonawczy operatora logistycznego
REKLAMA
Aby skutecznie obsłużyć sektor Fashion, operator logistyczny musi dysponować potencjałem, który pozwoli mu sprostać specyficznym potrzebom klienta. Na ten potencjał składa się zarówno wiedza i doświadczenie, ale również niezbędne zaplecze techniczne. Ważna jest dobrze rozwinięta sieć logistyczna, odpowiednio przystosowane powierzchnie magazynowe oraz dostępność floty dystrybucyjnej.
Spedimex dysponuje wydzieloną dla odzieży strefą magazynową, w której znajduje się specjalistyczny park maszynowy. Obszar składowania odzieży na wisząco jest wyposażony w regały statyczne oraz system przesuwny służący do przemieszczania ubrań, umożliwiający ich bezpieczny załadunek bezpośrednio na środku transportowe. Ogranicza to możliwość utraty uzyskanych parametrów jakościowych i minimalizuje ryzyko powstania zagnieceń, zabrudzeń czy innych wad towaru. Samochody wykorzystywane do przewozu tekstyliów posiadają ażurowe ściany i drążki do wieszania odzieży. Szczególną dbałość przykłada się do ich czystości.
Muszą być również cyklicznie wentylowane, ponieważ odzież szybko chłonie wszelkie zapachy.
Ponadto dedykowany serwis dla tekstyliów uwzględnia prasowanie i odświeżanie odzieży, szczegółową kontrolę jakości, dołączenie etykiet cenowych, zakładanie koralików rozmiarowych czy zamawianie wieszaków z logo klienta.
Na szczególną uwagę zasługuje proces prasowania, który jest realizowany z wykorzystaniem specjalistycznego tunelu prasowalniczego, prasowania ręcznego oraz prasowania za pomocą wewnętrznego nadmuchu powietrza na tak zwanych multiformach. Poszczególne jego etapy dobierane w zależności od rodzaju i parametrów materiału poddanego obróbce.
Inną dedykowaną usługą jest kontrola jakości odzieży. Przykładowo może ona dotyczyć: zgodności wymiarów (z tabelami rozmiarowymi, wszywkami), stopnia zagnieceń, błędów szycia, wad opakowania, koloru, opisów na etykietach, przepisów prania czy zgodności składu surowcowego z dokumentami. W przypadku szczegółowych kontroli, klient dostarcza wzorzec, według którego sprawdzane są poszczególne parametry.
W ostatnim czasie postanowiliśmy zebrać nasze wiodące usługi w jeden kompleksowy produkt, odpowiadający potrzebom sieci handlowych, w tym sektora Fashion. Tak, na bazie świadczonych już usług, ale w uzupełnieniu o nowe funkcjonalności powstał Spedimex Retail Solutions. To kompleksowa oferta, która poza wymienionymi wyżej usługami obejmuje również szereg udogodnień. Są to m.in.: dostawy w ustalonych przez centra handlowe godzinach, pomoc kierowcy przy rozładunku, obsługa transferów pomiędzy sklepami tej samej sieci, realizowanie zwrotów, obsługa akcji promocyjnych czy transakcji e-commerce.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.