REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym kierują się kobiety przy wyborze samochodów flotowych?

Jak kobiety wybierają auta do flot?
Jak kobiety wybierają auta do flot?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety coraz częściej decydują o zakupie samochodów do flot firmowych. Czy podejmując decyzję o wyborze konkretnego modelu auta zwracają na inne kwestie niż mężczyźni? Poniżej wyniki badań przeprowadzonych przez Alphabet Polska.

Coraz więcej kobiet decyduje o zakupie flot

REKLAMA

Kobiety w branży flotowej stanowią rosnącą siłę. Mają one też coraz więcej do powiedzenia w temacie decyzji związanych z zakupem samochodów, czy to prywatnych, czy służbowych. Alphabet Polska postanowił dowiedzieć się, co myślą kobiety zawodowo związane z flotami oraz porównać, czy ich punkt widzenia bardzo różni się od typowo damskiego spojrzenia na samochody.

REKLAMA

Według danych CEPIK panie stanowią już 44 proc. wszystkich kierowców poruszających się po naszych drogach, co daje w sumie imponującą liczbę 8,8 mln. Niewiele mniej, bo aż 40 proc. wszystkich klientów kupujących nowe auta to właśnie przedstawicielki płci pięknej. Jeśli dodamy do tego wiedzę płynącą z badań konsumenckich, dzięki której wiemy, że panie pomagają podejmować aż 80 proc. decyzji o kupnie samochodów oraz podejmują 60 proc. ostatecznych decyzji, możemy jasno stwierdzić, że mamy do czynienia z potężną siłą, której nie wolno ignorować. 

Coraz więcej kobiet decyduje się na karierę w branży flotowej, jeszcze kilka lat temu uważanej za typową męską. Co istotne, nie tylko jest nas więcej, ale także jesteśmy coraz lepiej przygotowane i doświadczone w obsłudze flot samochodowych. Dla przykładu już blisko 20 proc. osób odpowiedzialnych za floty po stronie naszych klientów to kobiety, a proporcja wśród opiekunów flot w naszej firmie wygląda bardzo podobnie – mówi Ewa Warakomska, Doradca Klientów Korporacyjnych w Alphabet Polska. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się sprawdzić w jaki sposób praca w tej branży wpływa na opinie oraz decyzje zakupowe kobiet.

Badanie Alphabet Polska zostało przeprowadzone na początku marca br. na reprezentacyjnej grupie 45 kobiet zawodowo związanych z zarządzaniem flotami. Punktem odniesienia dla wyników sondy są rynkowe badania opinii TNS Pentor oraz Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak stworzyć politykę flotową w firmie?

Jak kobiety wybierają auta do flot? Przede wszystkim pragmatyzm

Kupując samochód kobiety kierują się przede wszystkim względami praktycznymi. Ponad połowa najchętniej wybiera małe auta typu hatchback, które umożliwiają sprawne poruszanie się po mieście oraz ułatwiają parkowanie na zatłoczonych ulicach, czy ciasnych parkingach. Jedna trzecia pań (32 proc.) decyduje się na nadwozie typu kombi i sedan, a zaledwie 17 proc. porusza się dużymi autami typu SUV (dane TNS Pentor).

Okazuje się, że typ nadwozia najrzadziej wybierany przez ogół kobiet jest równocześnie najbardziej pożądany przez panie zawodowo związane z branżą flotową. Aż 64,4 proc. uczestniczek badania Alphabet wskazało właśnie SUV-y jako preferowany typ samochodu, argumentując swój wybór m.in. wygodną pozycją za kierownicą, dużą przestrzenią, poczuciem bezpieczeństwa na drodze oraz brakiem konieczności martwienia się o krawężniki - podsumowuje Ewa Warakomska z Alphabet Polska. Dodatkowym atutem aut typu SUV jest też z pewnością ich charakterystyczna rola we flotach pojazdów służbowych. Są to najczęściej auta wysokiej klasy, dobrze wyposażone i leasingowane dla kadry zarządzającej w firmach. Nie bez powodu więc taka kombinacja zalet szczególnie przemawia do wyobraźni naszych respondentek.

Zobacz też: Prawidłowe dokumentowanie wydatków szkoleniowych w przedsiębiorstwie

Pozostałe typy nadwozi, czyli kombi/sedan i niewielki hatchback, uzyskały w badaniu Alphabet Polska odpowiednio 20 proc. i 15,6 proc. głosów. Pragmatyczne uzasadnienie zwycięskich kategorii obu badań ma jeszcze jeden aspekt, który podziałał na niekorzyść kombi/sedana - ten typ samochodu jest najczęściej wybierany przez mężczyzn. Jedno auto tego typu w gospodarstwie domowym, pełniące często rolę pojazdu rodzinnego, daje tym samym kobietom możliwość swobodnego wyboru spośród damskich faworytów - hatchbacka lub SUV-a

Jak kobiety wybierają auta do flot? Cenią bezpieczeństwo

Niezależnie od wybranej kariery zawodowej, najistotniejszymi atrybutami samochodu dla kobiet są bezpieczeństwo i niezawodność, wybrane przez 65 proc. ogółu pań oraz 72,1 proc. uczestniczek badania Alphabet Polska.

REKLAMA

Pierwsze miejsce na liście najważniejszych cech na etapie wyboru auta nie jest zaskoczeniem. Relacje pomiędzy kobietami, a ich samochodami są tak dobre między innymi dlatego, że we współczesnych autach możemy czuć się pewnie, polegać na ich niezawodności oraz bezpieczeństwie, jakie zapewniają – mówi Ewa Warakomska. Jeśli dodatkowo jesteśmy matkami, które podróżują autem z rodziną, wybór bezpieczeństwa i niezawodności jako kluczowych cech naszego samochodu jest bezdyskusyjny.

Różnice wśród preferowanych atrybutów wybieranego przez kobiety pojazdu pojawiają się dopiero na kolejnych miejscach. W badaniach Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia, przy możliwości wielokrotnego wyboru, były to kolejno: wielkość auta (39 proc.), wygląd zewnętrzny i bogate wyposażenie (po 32 proc.) oraz marka/prestiż (29 proc.)

Zobacz też: Zaawansowane systemy nawigacyjne dla ciężarówek

W przypadku naszej grupy respondentek wyraźnie widać wpływ podejścia zawodowego na kwestie związane z pożądanymi cechami auta. Na drugim miejscu, z 44,2 proc. głosów, znalazły się wygląd zewnętrzny i bogate wyposażenie, na trzecim natomiast ekonomia zakupu i eksploatacji (39,5 proc.). Wszystkie te aspekty są charakterystyczne dla wyboru auta służbowego przez pryzmat wizerunku firmy, wygody kierowcy oraz kosztów – mówi Ewa Warakomska. Dwa z trzech kluczowych aspektów, wskazanych przez próbę generalną kobiet, pozostało daleko w tyle w naszym badaniu. Wielkość auta dostała zaledwie 9,3 proc. głosów, a marka i prestiż za nią idący jedynie 4,7 proc. Nie można jednak wykluczyć, że wskazując SUV-a jako swój preferowany samochód zaledwie jedno pytanie wcześniej, nasze respondentki założyły, że te dwa aspekty mają już niejako „w pakiecie” takiego wyboru i w związku z tym skoncentrowały się na pozostałych kwestiach praktycznych.

Czy jest dla kobiet samochód?

Badania ogółu kobiet pokazują, że aż dla połowy z nich auto jest przede wszystkim miejscem, w którym lubią spędzać czas, a zaledwie ¼ pań uważa samochód jedynie za środek transportu (dane Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia). Zgodnie z przewidywaniami, w przypadku kobiet zawodowo związanych z flotami i ich stosunek do samochodów jest nieco inny.

Ponad połowa respondentek naszego badania zadeklarowała, że auto to dla nich przede wszystkim środek transportu, a dla blisko 29 proc. narzędzie pracy. Takie służbowe spojrzenie na samochody sprawiło, że zaledwie 1/5 z nich wskazała samochód jako jedno z ulubionych miejsc do spędzania czasu – mówi Ewa Warakomska z Alphabet Polska.

Zobacz też: Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Samochód marzeń

Badanie, przeprowadzone przez Alphabet Polska, objęło także część warsztatową, w trakcie której uczestniczki zostały poproszone o stworzenie listy wyposażenia samochodu idealnego. Porównanie wyników pracy 5 grup warsztatowych pokazało wyraźnie, że kobiety stawiają przede wszystkim na szeroko pojętą funkcjonalność.

Na czele listy znalazł się dynamiczny silnik, dzięki któremu panie mogą nie tylko czerpać radość z jazdy, ale także czuć się pewnie w sytuacji, kiedy potrzebują wyprzedzić inne auto. Punktem wspólnym dla wszystkich grup było także przestronne wnętrze, wyposażone w wiele schowków, mogących z łatwością pomieścić również kosmetyki i dodatkowe pary butów. Na wszystkich listach znalazła się także nawigacja oraz czujniki parkowania, najchętniej uzupełnione także o kamerę cofania – mów Ewa Warakomska.

Wysokie miejsca na poszczególnych listach grup warsztatowych zajęły również: wielofunkcyjna kierownica, automatyczna skrzynia biegów oraz podgrzewane szyby i lusterka. W dalszej kolejności panie wymieniały też dobry system nagłośnienia, uprzyjemniający codzienne podróże samochodem.

Źródło: Materiały prasowe Alphabet Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA