REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć emisję CO2 przez samochody ciężarowe lub autobusy

Subskrybuj nas na Youtube
W maju br. Komisja Europejska opracowała strategię ograniczającą emisję CO2 dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów. Główne założenia dokumentu to zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 w transporcie drogowym. Co to oznacza dla Polski?
W maju br. Komisja Europejska opracowała strategię ograniczającą emisję CO2 dla samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów. Główne założenia dokumentu to zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 w transporcie drogowym. Co to oznacza dla Polski?
CARGAZ Bis

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska jest bezlitosna dla firm, które eksploatują starsze pojazdy ciężarowe lub autobusy. W maju ogłosiła strategię ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez samochody ciężarowe i autobusy. Jak sprostać tym wymaganiom, gdy eksploatujemy starszą flotę?

Strategia ograniczenia emisji CO2 przez samochody ciężarowe lub autobusy

Komisja Europejska zadeklarowała, że udało się zmniejszyć emisję CO2 w przypadku samochodów typu van i osobowych. - Poziom emisji ulega zmniejszeniu, zanieczyszczenie powietrza w miastach maleje, a obywatele mają dostęp do coraz bardziej innowacyjnych, paliwooszczędnych pojazdów. Dlatego też kierujemy teraz uwagę na samochody ciężarowe i autobusy – mówi Connie Hedegaard, komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu.
Unia stawia na działania krótkoterminowe. Pojazdy ciężarowe stanowią znaczne obciążenie emisyjne, jak i paliwowe. Zdaniem Hedegaard ważnym czynnikiem jest zwiększenie niezależności od ropy naftowej. Nowe technologie, zdaniem Komisji Europejskiej, mają zredukować emisję CO2 o 30%.

REKLAMA

Zobacz też: Test Volvo XC60 T6 AWD aut.

Jak ograniczyć emisję CO2 w starszych pojazdach ciężarowych?

Samochody ciężarowe, autobusy i autokary, które jeżdżą po Polsce, zgodnie z nową strategią KE znajdą się na cenzurowanym. Wymiana na nowy tabor oznacza ogromne koszty, szczególnie dla średnich i wielkich firm posługujących się flotami złożonymi nawet z kilkuset pojazdów. – Problem jest bardzo złożony. Większe wykorzystanie systemów gazodieslowych, które drastycznie zmniejszają  emisję CO2 i oleju napędowego, to jedna z dróg, która pozwoli na uniknięcie kosztów związanych z wymianą samochodów – mówi Henryk Rewers z firmy Cargaz Bis, która produkuje ekologiczne systemy gazodieslowe na rynki takich krajów jak USA, Czech, Malty, Białorusi czy Kazachstanu. -  W Polsce nadal nie ma zaufania do tych systemów, mimo że z powodzeniem sprawdza się w wielu krajach. Podam przykład, po instalacji Solaris Diesel Dual Fuel w ciągu miesiąca jeden autobus z normą emisji spalin Euro 6 wytwarza ok. 5820 kg CO2, a po instalacji systemu już 5497 kg – dodaje.

Zobacz też: Wpływ czujników parkowania na koszty eksploatacji floty

Deklaruje, że w przypadku wielkich flot, np. 200 samochodów ciężarowych emisja może zmniejszyć się nawet o 775 ton. Jest to pojemność czterech stadionów narodowych. 
W przypadku systemów gazodieslowych następuje redukcja cząstek stałych (ok. 85 proc.) oraz zadymienia. To szczególnie istotne dla miast, które borykają się z problemem smogu. Emisje z pojazdów ciężarowych stanowią około jednej czwartej emisji z transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Materiały prasowe Cargaz Bis

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA