REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu flotą samochodową

Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu flotą samochodową?
Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu flotą samochodową?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie zarządzanie flotą ale też rozsądne użytkowanie samochodów firmowych mają kluczowe znaczenie dla kosztów eksploatacji floty. Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu pojazdami w firmie?

Technika jazdy

Na żywotność samochodu wpływa przede wszystkim odpowiednia technika jazdy. Samochody firmowe zazwyczaj nie mają przypisanego jednego kierowcy. Tymczasem pracownicy reprezentują różne style jazdy i nie zawsze użytkują pojazd zgodnie z oczekiwaniami swoich przełożonych. Z tego względu przedsiębiorcy chcą mieć kontrolę nad tym, w jaki sposób ich samochody są wykorzystywane. Umożliwiają im to m.in. dostępne na rynku technologie monitorowania pojazdów, które pozwalają kontrolować nie tylko położenie, ale także sposób eksploatowania aut w czasie rzeczywistym. Na podstawie otrzymywanych raportów przedsiębiorstwa mogą wprowadzać odpowiednie procedury, które nie tylko przyczyniają się do zwiększenia żywotności aut, ale także poprawiają bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg.

REKLAMA

REKLAMA

- Monitoring GPS pozwala raportować, w jaki sposób auto jest eksploatowane. Dzięki niemu można kontrolować takie czynniki, jak prędkość, przyspieszenie, spalanie, nagłe hamowanie, raptowne przyspieszenia także czy pasy są zapięte, a światła zapalone. Styl jazdy kierowcy ma wpływ m.in. na prędkość zużywania się klocków hamulcowych i tarcz, co może przekładać się na dodatkowe koszty podczas przeglądu - mówi Bartłomiej Dębski, prezes zarządu Cartrack Polska, firmy, będącej najdynamiczniej rozwijającym się graczem na krajowym rynku usług profesjonalnego monitorowania pojazdów GPS.

Zobacz też: Czy szkolenia dla kierowców flotowych mają sens?

Optymalna technika jazdy jest jednocześnie korzystna dla środowiska. Z tego względu warto edukować kierowców z zasad tzw. eko-drivingu. Podstawą jest tutaj jazda ze stałą prędkością przy zachowaniu stałych wysokości obrotów silnika. Dynamiczny i agresywny sposób prowadzenia pojazdu nie jest bowiem korzystny ani dla kondycji samochodu, ani dla portfela przedsiębiorcy. Większe prędkości oznaczają bowiem większe zużycie paliwa. Testy pokazują, że różnicowanie szybkości między 75 km/h a 85 km/m w bardzo krótkich odstępach czasu zwiększa zużycie paliwa aż o 20%. Podobną sytuację można zaobserwować w różnicy spalania poruszając się na trasie z prędkością pomiędzy 130km/h a 150km/h.
- Według badania GE Capital zużycie paliwa w pojazdach stanowi jedno z głównych wyzwań zarządców flot. Blisko połowa z nich chce wprowadzić zmiany w tym zakresie. Dostępne na rynku narzędzia, takie jak systemy monitoringu GPS, pozwalają na dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji m.in. na temat szybkości jazdy aut w posiadanej flocie, czy zużyciu paliwa – mówi Bartłomiej Dębski, prezes zarządu Cartrack Polska.
Ponadto, przy eko-drivingu zalecane są szybkie zmiany biegów i jazda na możliwie najniższych obrotach. Warto również kontrolować ciśnienie w oponach. Przestrzeganie tych zaleceń zmniejsza zużycie poszczególnych elementów pojazdu oraz paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Urządzenie do automatycznego generowanie raportów VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks postępowania kierowców flotowych

Po polskich drogach porusza się około 2 mln samochodów służbowych. Ich kierowcom przypisuje się nieprawidłowe nawyki, które mogą zagrażać zarówno stanowi technicznemu pojazdów, jak i bezpieczeństwu na drodze. Należą do nich m.in. prowadzenie rozmów telefonicznych, palenie papierosów i spożywanie posiłków w trakcie jazdy, a także nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego czy niewłaściwa eksploatacja pojazdów. Kierowcy aut służbowych często ignorują podstawowe zasady bezpieczeństwa, pokładając duże zaufanie w systemach stanowiących ich wyposażenie, takich jak poduszki powietrzne, ABS czy ESP. Dlatego, kierując się względami bezpieczeństwa na drogach, firmy, zanim wręczą pracownikowi kluczyki do auta, coraz częściej zlecają im odpowiednie szkolenia. Ich celem jest udoskonalenie techniki jazdy i uświadomienie kierowcom zagrożeń, które mogą pojawić się na drodze. Coraz bardziej powszechną praktyką jest również obciążanie całkowitym kosztem mandatów użytkownika służbowego auta, który dopuścił się przewinienia na drodze.

Zobacz też: Odliczenie VAT przy wykorzystaniu prywatnego samochodu w celach służbowych

Przedsiębiorcy nie powinni zapominać także o regularnej kontroli stanu technicznego posiadanych pojazdów. Jest to szczególnie istotne w kontekście kosztów likwidacji skutków kolizji drogowych. Jeżeli bowiem pracownik, który jest sprawcą zdarzenia drogowego, wykaże, że przypisany mu pojazd służbowy był niesprawny, wówczas całość kosztów naprawy pokrywa przedsiębiorca. Z tego względu firmy powinny monitorować stan techniczny swojej floty, dokonując przeglądów w autoryzowanych stacjach obsługi, które zapewniają wysokiej jakości usługi oraz prowadzą historię serwisową danego pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Cartrack

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA