REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu flotą samochodową

Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu flotą samochodową?
Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu flotą samochodową?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie zarządzanie flotą ale też rozsądne użytkowanie samochodów firmowych mają kluczowe znaczenie dla kosztów eksploatacji floty. Na co zwrócić uwagę w zarządzaniu pojazdami w firmie?

Technika jazdy

Na żywotność samochodu wpływa przede wszystkim odpowiednia technika jazdy. Samochody firmowe zazwyczaj nie mają przypisanego jednego kierowcy. Tymczasem pracownicy reprezentują różne style jazdy i nie zawsze użytkują pojazd zgodnie z oczekiwaniami swoich przełożonych. Z tego względu przedsiębiorcy chcą mieć kontrolę nad tym, w jaki sposób ich samochody są wykorzystywane. Umożliwiają im to m.in. dostępne na rynku technologie monitorowania pojazdów, które pozwalają kontrolować nie tylko położenie, ale także sposób eksploatowania aut w czasie rzeczywistym. Na podstawie otrzymywanych raportów przedsiębiorstwa mogą wprowadzać odpowiednie procedury, które nie tylko przyczyniają się do zwiększenia żywotności aut, ale także poprawiają bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg.

REKLAMA

REKLAMA

- Monitoring GPS pozwala raportować, w jaki sposób auto jest eksploatowane. Dzięki niemu można kontrolować takie czynniki, jak prędkość, przyspieszenie, spalanie, nagłe hamowanie, raptowne przyspieszenia także czy pasy są zapięte, a światła zapalone. Styl jazdy kierowcy ma wpływ m.in. na prędkość zużywania się klocków hamulcowych i tarcz, co może przekładać się na dodatkowe koszty podczas przeglądu - mówi Bartłomiej Dębski, prezes zarządu Cartrack Polska, firmy, będącej najdynamiczniej rozwijającym się graczem na krajowym rynku usług profesjonalnego monitorowania pojazdów GPS.

Zobacz też: Czy szkolenia dla kierowców flotowych mają sens?

Optymalna technika jazdy jest jednocześnie korzystna dla środowiska. Z tego względu warto edukować kierowców z zasad tzw. eko-drivingu. Podstawą jest tutaj jazda ze stałą prędkością przy zachowaniu stałych wysokości obrotów silnika. Dynamiczny i agresywny sposób prowadzenia pojazdu nie jest bowiem korzystny ani dla kondycji samochodu, ani dla portfela przedsiębiorcy. Większe prędkości oznaczają bowiem większe zużycie paliwa. Testy pokazują, że różnicowanie szybkości między 75 km/h a 85 km/m w bardzo krótkich odstępach czasu zwiększa zużycie paliwa aż o 20%. Podobną sytuację można zaobserwować w różnicy spalania poruszając się na trasie z prędkością pomiędzy 130km/h a 150km/h.
- Według badania GE Capital zużycie paliwa w pojazdach stanowi jedno z głównych wyzwań zarządców flot. Blisko połowa z nich chce wprowadzić zmiany w tym zakresie. Dostępne na rynku narzędzia, takie jak systemy monitoringu GPS, pozwalają na dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji m.in. na temat szybkości jazdy aut w posiadanej flocie, czy zużyciu paliwa – mówi Bartłomiej Dębski, prezes zarządu Cartrack Polska.
Ponadto, przy eko-drivingu zalecane są szybkie zmiany biegów i jazda na możliwie najniższych obrotach. Warto również kontrolować ciśnienie w oponach. Przestrzeganie tych zaleceń zmniejsza zużycie poszczególnych elementów pojazdu oraz paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Urządzenie do automatycznego generowanie raportów VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks postępowania kierowców flotowych

Po polskich drogach porusza się około 2 mln samochodów służbowych. Ich kierowcom przypisuje się nieprawidłowe nawyki, które mogą zagrażać zarówno stanowi technicznemu pojazdów, jak i bezpieczeństwu na drodze. Należą do nich m.in. prowadzenie rozmów telefonicznych, palenie papierosów i spożywanie posiłków w trakcie jazdy, a także nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego czy niewłaściwa eksploatacja pojazdów. Kierowcy aut służbowych często ignorują podstawowe zasady bezpieczeństwa, pokładając duże zaufanie w systemach stanowiących ich wyposażenie, takich jak poduszki powietrzne, ABS czy ESP. Dlatego, kierując się względami bezpieczeństwa na drogach, firmy, zanim wręczą pracownikowi kluczyki do auta, coraz częściej zlecają im odpowiednie szkolenia. Ich celem jest udoskonalenie techniki jazdy i uświadomienie kierowcom zagrożeń, które mogą pojawić się na drodze. Coraz bardziej powszechną praktyką jest również obciążanie całkowitym kosztem mandatów użytkownika służbowego auta, który dopuścił się przewinienia na drodze.

Zobacz też: Odliczenie VAT przy wykorzystaniu prywatnego samochodu w celach służbowych

Przedsiębiorcy nie powinni zapominać także o regularnej kontroli stanu technicznego posiadanych pojazdów. Jest to szczególnie istotne w kontekście kosztów likwidacji skutków kolizji drogowych. Jeżeli bowiem pracownik, który jest sprawcą zdarzenia drogowego, wykaże, że przypisany mu pojazd służbowy był niesprawny, wówczas całość kosztów naprawy pokrywa przedsiębiorca. Z tego względu firmy powinny monitorować stan techniczny swojej floty, dokonując przeglądów w autoryzowanych stacjach obsługi, które zapewniają wysokiej jakości usługi oraz prowadzą historię serwisową danego pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Cartrack

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA