REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz Arocs 4145 8x4 z turbosprzęgłem z retarderem

Mercedes-Benz Actros 4145 8x4 z turbosprzęgłem z retarderem. Fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros 4145 8x4 z turbosprzęgłem z retarderem. Fot. Mercedes-Benz
Daimler AG - Global Communicatio
Media

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprzęgło z retarderem umożliwia w najnowszym Actrosie m.in. na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym.

Co to jest Turbosprzęgło z retarderem?

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprzęgło z retarderem jest dostępne z przekładnią PowerShift 3. Kompaktowy zespół konstrukcyjny stanowi połączenie hydrodynamicznego sprzęgła rozruchowego z lekkim, jednotarczowym sprzęgłem suchym i dodatkowo pełni funkcję retardera pierwotnego. W przeciwieństwie do sprzęgła hydrokinetycznego (WSK), sprzęgło rozruchowe całkowicie wykorzystuje moment obrotowy silnika i pozwala na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym. Co więcej, turbosprzęgło z retarderem jest o około 80 kg lżejsze od porównywalnego sprzęgła hydrokinetycznego, co przekłada się na proporcjonalnie wyższą ładowność i mniejsze zużycie paliwa.

Turbosprzęgło z retarderem współpracuje w Arocsie z odznaczającymi się wysokim momentem obrotowym (do 3000 Nm) 6-cylindrowymi jednostkami rzędowymi do ciężkich zastosowań z serii OM 471 i OM 473 oraz z 16-biegową wersją całkowicie zautomatyzowanej przekładni PowerShift 3. Większość egzemplarzy Arocsa wyposażonych w nowe turbosprzęgło z retarderemi i 16-biegową skrzynię PowerShift 3 do ciężkich zastosowań wywodzi się z rodziny Grounder. Arocs Grounder to specjalistyczna, terenowa ciężarówka, zbudowana na wzmocnionej ramie i zmodyfikowanym zawieszeniu z myślą o ekstremalnie ciężkich warunkach pracy.

Jak działa turbosprzęgło z retarderem? Wrażenia z jazdy

REKLAMA

Niewielki nacisk na pedał gazu sprawia, że turbosprzęgło wypełnia się olejem, który natychmiast przekazuje moment obrotowy silnika do skrzyni biegów. Zapala się zielona lampka, a Arocs rusza do przodu. Ten w pełni hydrauliczny tryb rozruchowy nie trwa jednak zbyt długo. Nawet na 6-tym z 16 biegów, po pokonaniu zaledwie kilku metrów po płaskiej nawierzchni, osiągnęliśmy prędkość przełączenia, przy której sprzęgło cierne przejmuje pozbawiony strat transfer siły napędowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrzymałem się więc i po raz kolejny odtworzyłem całe przedstawienie - ale tym razem przy uruchomionym trybie manewrowym. Siła napędowa ze słyszalną siłą napiera mimo załączonego hamulca postojowego. Po jego zwolnieniu 41-tonowy Arocs natychmiast zaczyna posuwać się do przodu i tym razem wymaga użycia hamulca głównego. Skorzystają na tym wszyscy kierowcy, którzy przywykli do jazdy ciężarówką ze sprzęgłem hydrokinetycznym i chcą dalej używać funkcji pełzania działającej niejako „wbrew” hamulcom.

Ruszanie na wzniesieniu

Podczas jazd testowych szybko stało się jasne, że turbosprzęgło z retarderem to mistrz ruszania na wzniesieniu nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Mój instruktor zachęca mnie, żeby zatrzymać Arocsa na wzgórzu o nachyleniu równym 27 proc. - czyli do czegoś, co kierowca wywrotki budowlanej zrobiłby bardzo niechętnie.

Ale jeśli ten sam kierowca wsiądzie w przyszłości za kółko Arocsa z turbosprzęgłem z retarderem, jego podejście może się zmienić: wywrotka 8x4 odjeżdża w kierunku wierzchołka wzniesienia z niespotykaną nonszalancją. Wcześniej skrzynia PowerShift 3 odebrała ostrzeżenie od programu "off-roadowego" i wrzuciła drugi bieg jako odpowiedni do ruszenia z miejsca. Z hamulca postojowego w ogóle się tu nie korzysta - w czasie krótkiego postoju na stromym wzgórzu znacznie lepiej sprawdza się hamulec główny, działający na wszystkie koła pojazdu. Gdy przesuwam nogę z pedału hamulca na pedał gazu, mała zielona lampka niemal natychmiast sygnalizuje, że turbosprzęgło z retarderem zaczyna wypełniać się olejem.

Staczanie ze wzniesienia przy włączonym biegu do przodu jest możliwe

Zaraz po tym 41-tonowa ciężarówka zaczyna bez żadnego wahania wjeżdżać na szczyt 27-proc. wzniesienia. A kiedy delikatnie popuszczam pedał gazu, w pełni ufając tej nieznanej jeszcze technologii, odkrywam, że mogę z łatwością pozwolić ciężkiemu Arocsowi stoczyć się ze wzgórza, precyzyjnie kontrolując sytuację.

Niektórzy praktycy dostrzegają w tym podobieństwo do alpinistów spuszczających się na linie ze wzniesienia, nazywając ten manewr "zjazdem". Przy okazji podkreślają, że można go wykonywać bez ograniczeń czasowych i bez obaw o uszkodzenie układów mechanicznych, hydrauliki czy przegrzania. Każdy zawodowy kierowca wciąż ma w pamięci czasy, gdy taki "zjazd" prowadził do całkowitego uszkodzenia sprzęgła.

Precyzyjne manewry zarówno do przodu, jak i do tyłu

To ćwiczenie szybko uczy kierowcę, że Arocs z turbosprzęgłem z retarderem zawsze będzie w stanie niezawodnie ruszyć i wykonać precyzyjne manewry nawet w najbardziej wymagającym terenie - czego dowodzą wielokrotne próby na różnych wniesieniach w trakcie dalszej części testów. Dla mocarnego zespołu napędowego nie ma znaczenia, czy ma on zademonstrować swoją siłę podczas jazdy do przodu, czy do tyłu.
Po mistrzowsku wspinaliśmy się więc na kręte fragmenty toru w obu kierunkach, raz po raz powtarzając manewry zatrzymywania się i toczenia w kierunku przeciwnym do załączonego biegu. Na końcu odcinka testowego rzut oka na cyfrowy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego - ten niewiele przekraczał 100 stopni.

W skrócie, funkcja retardera z jego precyzyjną skutecznością jest szczególnie atrakcyjna z prostego powodu. Retarder w połączeniu ze wzmocnionym hamulcem silnikowym wkracza do akcji przed skrzynią biegów. To właściwe podejście przy wytrącaniu prędkości w zastosowaniach terenowych.

Źródło: Mercedes-Benz

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA