REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola ITD w firmie transportowej

Subskrybuj nas na Youtube
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola.
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola.

REKLAMA

REKLAMA

Inspektorzy Transportu Drogowego mają uprawnienia do przeprowadzenia kontroli nie tylko na drodze, ale również w siedzibie przewoźnika. W jakich przypadkach?

Kiedy inspektorzy ITD mogą przeprowadzić kontrolę w siedzibie firmy?

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz standardowych czynności sprawdzających wykonywanych podczas kontroli drogowej inspektorzy ITD mogą w określonych sytuacjach przeprowadzić kontrolę w siedzibie firmy. Dotyczy to głównie stwierdzenia rażących naruszeń przepisów, a także sprawdzenia, czy firma spełnia wymogi wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1071/2009. Wprowadza ono zmiany w zakresie wykonywania zawodu przewoźnika dotyczące m.in. osoby zarządzającej transportem, siedziby firmy, licencji wspólnotowej, a także zaostrza wymagania dotyczące kompetencji zawodowych, dokumentowania sytuacji finansowej oraz zmienia zasady zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego podczas kontroli

Inspektor wykonując swoje obowiązki ma m.in. prawo wstępu do pojazdu, kontrolowania dokumentów, kontrolowania zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych, kontrolowania masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu. Żądać też może od przedsiębiorcy oraz jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli.

REKLAMA

A za co zwykle karani są kierowcy? Mandat można otrzymać za nieposiadanie w pojeździe wymaganych dokumentów, a może być ich całkiem sporo, np. wypis z licencji, wykresówki i wydruki z tachografów oraz cała masa zezwoleń związanych z wykonywanym przewozem.
Częstym wykroczeniem karanym przez inspektora transportu drogowego jest także nieprzestrzeganie zasad dotyczących maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy oraz nieprzestrzegania zasad dotyczących użytkowania urządzeń rejestrujących, czyli tachografów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób przebiega kontrola ITD w przedsiębiorstwie przewozowym?

Zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym inspektorzy mają prawo wstępu na teren podmiotu wykonującego przewóz drogowy, w tym do pomieszczeń lub lokali, gdzie prowadzi on działalność lub przechowuje dokumenty i inne nośniki informacji wymagane przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność, czyli w skrócie do kontroli w firmie.

O planowanej kontroli w firmie Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego musi poinformować przedsiębiorcę minimalnie siedem dni przed jej przeprowadzeniem. Dodatkowo na zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli wskazuje zakres dokumentów, które będą sprawdzane podczas kontroli. Oprócz tarcz tachografu i harmonogramów (dotyczy przewozu osób na liniach do 50 km) organ sprawdza także m.in. dokumenty związane z dostępem do rynku przedsiębiorcy, m.in. certyfikat kompetencji zawodowych, spełnienie warunków dobrej reputacji, wykaz samochodów używanych do przewozu rzeczy lub osób, jak wypisy, ubezpieczenie OC, akta pracownicze kierowców – umowy, ważność badań lekarskich, zaświadczenia o ukończeniu kursów na przewóz rzeczy lub osób itp. Zakres kontroli nie może wykraczać poza wskazany w upoważnieniu, a kontrola powinna być wszczęta do 30 dnia od doręczenia zawiadomienia, a jeżeli ten czas upłynie, wymagane jest ponowne o niej powiadomienie. Maksymalny czas trwania kontroli, przeprowadzonych w jednym roku kalendarzowym, może wynieść od 12 dni w przypadku najmniejszych firm, do 48 dni w przypadku największych przedsiębiorstw.
Kontrola może być przeprowadzana tylko w obecności przedsiębiorcy lub osoby pisemnie upoważnionej do reprezentowania go w czynnościach kontrolnych. W przypadku jego nieobecności i niewyznaczenia pełnomocnika ITD może ukarać przedsiębiorcę grzywną.

Jakie kary może na kierowcę i przedsiębiorstwo nałożyć ITD?

Kary, które mogą być nałożone na kierowcę i przedsiębiorcę, mogą być różne, bo np. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do 30 minut będzie go kosztowało 150 zł, ale już karę pieniężną w wysokości 3 tys. złotych poniesie kierowca, który nie włączy urządzenia łączącego się z systemem poboru opłat podczas przejazdu płatną drogą. Znacznie droższe może być wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, „wycenione” na 8 tys. zł, a dodatkowo kwoty kar za wykroczenia mogą się sumować. Jednak zgodnie ze wspomnianą już Ustawą o transporcie drogowym suma kar pieniężnych nie może przekroczyć 15 000 zł (1000 zł w przypadku kierowcy), choć dotyczy to firmy zatrudniającej mniej niż 10 kierowców. W przypadku dużych przedsiębiorstw, zatrudniających więcej niż 250 kierowców, suma ta nie może przekroczyć 30 000 złotych. Oprócz ewentualnie nałożonych kar ITD może wezwać przedsiębiorcę także do usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych podczas kontroli uchybień.
Należy pamiętać, że nałożenie nawet maksymalnej kary pieniężnej nie wyklucza wszczęcia postępowania o cofniecie licencji, a nawet skierowania sprawy do prokuratury. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy w sposób rażący naruszono przepisy, a firma nie spełnia wymagań uprawniających do wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego lub zaistniało prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa.

Kiedy powstaje obowiązek uiszczenia kary nałożonej na ITD?

Po kontroli przedsiębiorca otrzymuje protokół kontroli zawierający ewentualnie uchybienia występujące w firmie. Do momentu wydania decyzji można składać wyjaśnienia do protokołu. Należy pamiętać, że podpisanie protokołu jest jednoznaczne z akceptacją wszelkich treści w nim zawartych. Po podpisaniu protokołu, nawet jeśli pracodawca złoży merytoryczne wyjaśnienia w trakcie późniejszego postępowania, rzadko brane są pod uwagę jako przesłanka do odstąpienia od nałożenia kary.
Oczywiście, jeżeli okoliczności wykażą zaistnienie jakichkolwiek nieścisłości lub uchybień podczas przeprowadzania kontroli, przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwoływania się od wydanej decyzji. Pamiętać należy, że przedsiębiorca lub jego pełnomocnik musi je złożyć w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji we właściwym organie odwoławczym, ale za pośrednictwem inspektoratu, który ją wydał. Wraz z odwołaniem warto wnioskować jednocześnie o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżanej decyzji, a to w związku z tym, że jest ona nadawany każdej decyzji ITD – obowiązek uiszczenia kary powstaje z chwilą jej dostarczenia przedsiębiorcy.

Tekst: Waldemar Stasiak, Biznes Car

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

KGP: 113 674 interwencji, 516 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 113 674 interwencji. Byli wzywani do 516 wypadków drogowych.

Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

REKLAMA

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

REKLAMA