REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola ITD w firmie transportowej

Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola.
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola.

REKLAMA

REKLAMA

Inspektorzy Transportu Drogowego mają uprawnienia do przeprowadzenia kontroli nie tylko na drodze, ale również w siedzibie przewoźnika. W jakich przypadkach?

Kiedy inspektorzy ITD mogą przeprowadzić kontrolę w siedzibie firmy?

REKLAMA

Oprócz standardowych czynności sprawdzających wykonywanych podczas kontroli drogowej inspektorzy ITD mogą w określonych sytuacjach przeprowadzić kontrolę w siedzibie firmy. Dotyczy to głównie stwierdzenia rażących naruszeń przepisów, a także sprawdzenia, czy firma spełnia wymogi wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1071/2009. Wprowadza ono zmiany w zakresie wykonywania zawodu przewoźnika dotyczące m.in. osoby zarządzającej transportem, siedziby firmy, licencji wspólnotowej, a także zaostrza wymagania dotyczące kompetencji zawodowych, dokumentowania sytuacji finansowej oraz zmienia zasady zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego podczas kontroli

REKLAMA

Inspektor wykonując swoje obowiązki ma m.in. prawo wstępu do pojazdu, kontrolowania dokumentów, kontrolowania zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych, kontrolowania masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu. Żądać też może od przedsiębiorcy oraz jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli.

A za co zwykle karani są kierowcy? Mandat można otrzymać za nieposiadanie w pojeździe wymaganych dokumentów, a może być ich całkiem sporo, np. wypis z licencji, wykresówki i wydruki z tachografów oraz cała masa zezwoleń związanych z wykonywanym przewozem.
Częstym wykroczeniem karanym przez inspektora transportu drogowego jest także nieprzestrzeganie zasad dotyczących maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy oraz nieprzestrzegania zasad dotyczących użytkowania urządzeń rejestrujących, czyli tachografów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób przebiega kontrola ITD w przedsiębiorstwie przewozowym?

REKLAMA

Zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym inspektorzy mają prawo wstępu na teren podmiotu wykonującego przewóz drogowy, w tym do pomieszczeń lub lokali, gdzie prowadzi on działalność lub przechowuje dokumenty i inne nośniki informacji wymagane przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność, czyli w skrócie do kontroli w firmie.

O planowanej kontroli w firmie Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego musi poinformować przedsiębiorcę minimalnie siedem dni przed jej przeprowadzeniem. Dodatkowo na zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli wskazuje zakres dokumentów, które będą sprawdzane podczas kontroli. Oprócz tarcz tachografu i harmonogramów (dotyczy przewozu osób na liniach do 50 km) organ sprawdza także m.in. dokumenty związane z dostępem do rynku przedsiębiorcy, m.in. certyfikat kompetencji zawodowych, spełnienie warunków dobrej reputacji, wykaz samochodów używanych do przewozu rzeczy lub osób, jak wypisy, ubezpieczenie OC, akta pracownicze kierowców – umowy, ważność badań lekarskich, zaświadczenia o ukończeniu kursów na przewóz rzeczy lub osób itp. Zakres kontroli nie może wykraczać poza wskazany w upoważnieniu, a kontrola powinna być wszczęta do 30 dnia od doręczenia zawiadomienia, a jeżeli ten czas upłynie, wymagane jest ponowne o niej powiadomienie. Maksymalny czas trwania kontroli, przeprowadzonych w jednym roku kalendarzowym, może wynieść od 12 dni w przypadku najmniejszych firm, do 48 dni w przypadku największych przedsiębiorstw.
Kontrola może być przeprowadzana tylko w obecności przedsiębiorcy lub osoby pisemnie upoważnionej do reprezentowania go w czynnościach kontrolnych. W przypadku jego nieobecności i niewyznaczenia pełnomocnika ITD może ukarać przedsiębiorcę grzywną.

Jakie kary może na kierowcę i przedsiębiorstwo nałożyć ITD?

Kary, które mogą być nałożone na kierowcę i przedsiębiorcę, mogą być różne, bo np. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do 30 minut będzie go kosztowało 150 zł, ale już karę pieniężną w wysokości 3 tys. złotych poniesie kierowca, który nie włączy urządzenia łączącego się z systemem poboru opłat podczas przejazdu płatną drogą. Znacznie droższe może być wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, „wycenione” na 8 tys. zł, a dodatkowo kwoty kar za wykroczenia mogą się sumować. Jednak zgodnie ze wspomnianą już Ustawą o transporcie drogowym suma kar pieniężnych nie może przekroczyć 15 000 zł (1000 zł w przypadku kierowcy), choć dotyczy to firmy zatrudniającej mniej niż 10 kierowców. W przypadku dużych przedsiębiorstw, zatrudniających więcej niż 250 kierowców, suma ta nie może przekroczyć 30 000 złotych. Oprócz ewentualnie nałożonych kar ITD może wezwać przedsiębiorcę także do usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych podczas kontroli uchybień.
Należy pamiętać, że nałożenie nawet maksymalnej kary pieniężnej nie wyklucza wszczęcia postępowania o cofniecie licencji, a nawet skierowania sprawy do prokuratury. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy w sposób rażący naruszono przepisy, a firma nie spełnia wymagań uprawniających do wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego lub zaistniało prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa.

Kiedy powstaje obowiązek uiszczenia kary nałożonej na ITD?

Po kontroli przedsiębiorca otrzymuje protokół kontroli zawierający ewentualnie uchybienia występujące w firmie. Do momentu wydania decyzji można składać wyjaśnienia do protokołu. Należy pamiętać, że podpisanie protokołu jest jednoznaczne z akceptacją wszelkich treści w nim zawartych. Po podpisaniu protokołu, nawet jeśli pracodawca złoży merytoryczne wyjaśnienia w trakcie późniejszego postępowania, rzadko brane są pod uwagę jako przesłanka do odstąpienia od nałożenia kary.
Oczywiście, jeżeli okoliczności wykażą zaistnienie jakichkolwiek nieścisłości lub uchybień podczas przeprowadzania kontroli, przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwoływania się od wydanej decyzji. Pamiętać należy, że przedsiębiorca lub jego pełnomocnik musi je złożyć w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji we właściwym organie odwoławczym, ale za pośrednictwem inspektoratu, który ją wydał. Wraz z odwołaniem warto wnioskować jednocześnie o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżanej decyzji, a to w związku z tym, że jest ona nadawany każdej decyzji ITD – obowiązek uiszczenia kary powstaje z chwilą jej dostarczenia przedsiębiorcy.

Tekst: Waldemar Stasiak, Biznes Car

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA