REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola ITD w firmie transportowej

Subskrybuj nas na Youtube
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola.
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola.

REKLAMA

REKLAMA

Inspektorzy Transportu Drogowego mają uprawnienia do przeprowadzenia kontroli nie tylko na drodze, ale również w siedzibie przewoźnika. W jakich przypadkach?

Kiedy inspektorzy ITD mogą przeprowadzić kontrolę w siedzibie firmy?

REKLAMA

Oprócz standardowych czynności sprawdzających wykonywanych podczas kontroli drogowej inspektorzy ITD mogą w określonych sytuacjach przeprowadzić kontrolę w siedzibie firmy. Dotyczy to głównie stwierdzenia rażących naruszeń przepisów, a także sprawdzenia, czy firma spełnia wymogi wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1071/2009. Wprowadza ono zmiany w zakresie wykonywania zawodu przewoźnika dotyczące m.in. osoby zarządzającej transportem, siedziby firmy, licencji wspólnotowej, a także zaostrza wymagania dotyczące kompetencji zawodowych, dokumentowania sytuacji finansowej oraz zmienia zasady zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego podczas kontroli

REKLAMA

Inspektor wykonując swoje obowiązki ma m.in. prawo wstępu do pojazdu, kontrolowania dokumentów, kontrolowania zainstalowanych lub znajdujących się w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych, kontrolowania masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu. Żądać też może od przedsiębiorcy oraz jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli.

A za co zwykle karani są kierowcy? Mandat można otrzymać za nieposiadanie w pojeździe wymaganych dokumentów, a może być ich całkiem sporo, np. wypis z licencji, wykresówki i wydruki z tachografów oraz cała masa zezwoleń związanych z wykonywanym przewozem.
Częstym wykroczeniem karanym przez inspektora transportu drogowego jest także nieprzestrzeganie zasad dotyczących maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy oraz nieprzestrzegania zasad dotyczących użytkowania urządzeń rejestrujących, czyli tachografów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób przebiega kontrola ITD w przedsiębiorstwie przewozowym?

REKLAMA

Zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym inspektorzy mają prawo wstępu na teren podmiotu wykonującego przewóz drogowy, w tym do pomieszczeń lub lokali, gdzie prowadzi on działalność lub przechowuje dokumenty i inne nośniki informacji wymagane przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność, czyli w skrócie do kontroli w firmie.

O planowanej kontroli w firmie Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego musi poinformować przedsiębiorcę minimalnie siedem dni przed jej przeprowadzeniem. Dodatkowo na zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli wskazuje zakres dokumentów, które będą sprawdzane podczas kontroli. Oprócz tarcz tachografu i harmonogramów (dotyczy przewozu osób na liniach do 50 km) organ sprawdza także m.in. dokumenty związane z dostępem do rynku przedsiębiorcy, m.in. certyfikat kompetencji zawodowych, spełnienie warunków dobrej reputacji, wykaz samochodów używanych do przewozu rzeczy lub osób, jak wypisy, ubezpieczenie OC, akta pracownicze kierowców – umowy, ważność badań lekarskich, zaświadczenia o ukończeniu kursów na przewóz rzeczy lub osób itp. Zakres kontroli nie może wykraczać poza wskazany w upoważnieniu, a kontrola powinna być wszczęta do 30 dnia od doręczenia zawiadomienia, a jeżeli ten czas upłynie, wymagane jest ponowne o niej powiadomienie. Maksymalny czas trwania kontroli, przeprowadzonych w jednym roku kalendarzowym, może wynieść od 12 dni w przypadku najmniejszych firm, do 48 dni w przypadku największych przedsiębiorstw.
Kontrola może być przeprowadzana tylko w obecności przedsiębiorcy lub osoby pisemnie upoważnionej do reprezentowania go w czynnościach kontrolnych. W przypadku jego nieobecności i niewyznaczenia pełnomocnika ITD może ukarać przedsiębiorcę grzywną.

Jakie kary może na kierowcę i przedsiębiorstwo nałożyć ITD?

Kary, które mogą być nałożone na kierowcę i przedsiębiorcę, mogą być różne, bo np. przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do 30 minut będzie go kosztowało 150 zł, ale już karę pieniężną w wysokości 3 tys. złotych poniesie kierowca, który nie włączy urządzenia łączącego się z systemem poboru opłat podczas przejazdu płatną drogą. Znacznie droższe może być wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, „wycenione” na 8 tys. zł, a dodatkowo kwoty kar za wykroczenia mogą się sumować. Jednak zgodnie ze wspomnianą już Ustawą o transporcie drogowym suma kar pieniężnych nie może przekroczyć 15 000 zł (1000 zł w przypadku kierowcy), choć dotyczy to firmy zatrudniającej mniej niż 10 kierowców. W przypadku dużych przedsiębiorstw, zatrudniających więcej niż 250 kierowców, suma ta nie może przekroczyć 30 000 złotych. Oprócz ewentualnie nałożonych kar ITD może wezwać przedsiębiorcę także do usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych podczas kontroli uchybień.
Należy pamiętać, że nałożenie nawet maksymalnej kary pieniężnej nie wyklucza wszczęcia postępowania o cofniecie licencji, a nawet skierowania sprawy do prokuratury. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy w sposób rażący naruszono przepisy, a firma nie spełnia wymagań uprawniających do wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego lub zaistniało prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa.

Kiedy powstaje obowiązek uiszczenia kary nałożonej na ITD?

Po kontroli przedsiębiorca otrzymuje protokół kontroli zawierający ewentualnie uchybienia występujące w firmie. Do momentu wydania decyzji można składać wyjaśnienia do protokołu. Należy pamiętać, że podpisanie protokołu jest jednoznaczne z akceptacją wszelkich treści w nim zawartych. Po podpisaniu protokołu, nawet jeśli pracodawca złoży merytoryczne wyjaśnienia w trakcie późniejszego postępowania, rzadko brane są pod uwagę jako przesłanka do odstąpienia od nałożenia kary.
Oczywiście, jeżeli okoliczności wykażą zaistnienie jakichkolwiek nieścisłości lub uchybień podczas przeprowadzania kontroli, przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwoływania się od wydanej decyzji. Pamiętać należy, że przedsiębiorca lub jego pełnomocnik musi je złożyć w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji we właściwym organie odwoławczym, ale za pośrednictwem inspektoratu, który ją wydał. Wraz z odwołaniem warto wnioskować jednocześnie o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżanej decyzji, a to w związku z tym, że jest ona nadawany każdej decyzji ITD – obowiązek uiszczenia kary powstaje z chwilą jej dostarczenia przedsiębiorcy.

Tekst: Waldemar Stasiak, Biznes Car

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA