REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne wyzwania logistyki w branży FMCG

Główne wyzwania logistyki w branży FMCG
Główne wyzwania logistyki w branży FMCG
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rynek dóbr szybkozbywalnych stanowi łakomy kąsek dla większości firm zajmujących się logistyką kontraktową. Jakie wyzwania czekają na operatorów logistycznych świadczących usługi dla branży FMCG.

Elastyczność ma kluczowe znaczenie dla branży FMCG

REKLAMA

Ogromne zróżnicowanie produktów i zmienność wolumenów to najbardziej charakterystyczne cechy branży FMCG, które przekładają się na potrzebę zapewnienia równie dużego wachlarza usług.
Główne oczekiwania stawiane przed operatorem logistycznym możemy określić jako osiąganie nieograniczonej elastyczności, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najwyższej jakości oraz jak najniższych kosztów. Oczywiście taki zestaw idealnych kryteriów jest wyzwaniem, które wymaga szczegółowej analizy procesu i próby dopasowania do siebie często wykluczających się celów – mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Dzięki stałej współpracy z naszymi klientami udaje się nam osiągnąć racjonalny kompromis. Jako typowe punkty newralgiczne należy wskazać zmienność wolumenów w ciągu miesiąca, nieregularne zmiany ilości zamówień związane z działaniami sprzedażowymi, czy też nieplanowane ilości zwrotów zamówień kanału e-commerce

Bliska współpraca z klientem i ścisła wymiana informacji dot. prognoz

Wahania koniunktury i wynikająca z nich zmienność potrzeb to kolejne wyzwanie, przed którym stają operatorzy logistyczni, obsługujący klientów FMCG. A jak to wygląda w praktyce?
Z punktu widzenia operatora logistycznego wahania koniunktury widoczne są poprzez obserwację specyficznych obszarów lub grup asortymentowych. Podczas spowolnienia gospodarczego w naturalny sposób konsumpcja przesuwa się na produkty tańsze, jednak globalnie dynamika obrotów naszych klientów niezmiennie rośnie. Jednocześnie klienci starają się intensyfikować działania marketingowe, generując dużo większe obroty w obszarze usług dodatkowych. Dokonują tego w szczególności poprzez tworzenie zestawów promocyjnych podnoszących sprzedaż, co w efekcie powoduje przesunięcie zakresu współpracy z regularnej obsługi handlingowej do obszaru usług dodanych. Kluczem do sukcesu jest zatem bardzo bliska współpraca z klientami i wymiana informacji na temat prognoz, nie tylko na poziomie całości obrotów, ale z uwzględnieniem poszczególnych grup asortymentowych, czy też planowanych akcji promocyjnych - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Wspomniana zmienność potrzeb jest z pewnością znaczącym wyzwaniem. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jako operator odpowiadamy wizerunkowo przed odbiorcami naszych klientów. Oznacza to, że musimy planować nasze działania w taki sposób, aby finalny odbiorca otrzymał towar na czas oraz zgodnie z zamówieniem.

Obsługa logistyczna bez narzędzi informatycznych wydaje się niemożliwa

REKLAMA

Systemy dystrybucji poszczególnych towarów mogą się od siebie różnić i to znacznie, jednak niezależnie od specyfiki obsługiwanego towaru, w przypadku dóbr szybkorotujących, operator logistyczny zawsze musi liczyć się z kryterium czasu oraz wymogiem automatyzacji procesów. 

REKLAMA

System dystrybucji zależy od potrzeb klienta i jest dostosowywany do potrzeb konkretnego projektu. Prowadzimy pełny proces monitoringu przepływu towarów do poziomu np. partii czy daty przydatności do spożycia. Musimy być w stanie w bardzo krótkim czasie wycofać towary, zgodnie wymaganiami klientów oraz w szczegółowy sposób dokonać sortowania asortymentów, również z tak wymagającego kanału dystrybucji jak e-commerce - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Co zaś się tyczy automatyzacji, to w dzisiejszych czasach obsługa logistyczna bez wykorzystania narzędzi informatycznych wydaje się niemożliwa. Wymagania dotyczące czasu przepływu danych oraz poziom ich skomplikowania są tak wysokie, że jakakolwiek ręczna obsługa automatycznie stałaby się „wąskim gardłem” całego procesu. W DSV Solutions stale pracujemy nad usprawnianiem naszych narzędzi w taki sposób, aby zwiększać efektywność, czas reakcji i transparentność całego łańcucha dostaw. Duże znaczenie mają dla nas możliwości sprawnej identyfikacji produktów w całym procesie obsługi, niemożliwe do wykonania bez efektywnych narzędzi informatycznych.

Z punktu widzenia operatorów logistycznych branża FMCG stanowi niezwykle atrakcyjny rynek. Dobre przygotowanie do zaspokojenia potrzeb klientów to jedno, jednak wybór odpowiedniego partnera do obsługi tak istotnego obszaru działalności rządzi się swoimi prawami. Na co jeszcze zatem zwracają uwagę klienci i czym się kierują podejmując decyzję w zakresie wyboru operatora?
Szukając idealnego rozwiązania wśród ofert operatorów logistycznych warto zwrócić uwagę na doświadczenie. Wieloletnie, aktywne prace nad usprawnianiem procesów w obsłudze wielu klientów pozwalają operatorowi na szeroką perspektywę i możliwość przedstawienia propozycji rozwiązań, które będą w stanie zagwarantować wysoką jakość obsługi, eliminując jednocześnie potencjalne zagrożenia. Warto również poznać przykładowe case-study’s operatora, będące dowodem na sprawną realizację procesu oraz zapoznać się z doświadczeniami innych klientów. Takie referencje pozwalają na rzeczywistą ocenę kompetencji operatora oraz identyfikację przewagi konkurencyjnej - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Kolejną kwestią jest też umiejętność bliskiej współpracy oraz wspólnego szukania oszczędności. Na każdym kroku procesu można wskazać rejony do usprawnień, jednak dla najbardziej spektakularnych efektów kluczowa jest bliska współpraca klienta z operatorem. Uzyskanie korzyści jest efektem działań optymalizacyjnych obydwu stron. Otwarta komunikacja jest niezwykle pomocna dla wspólnego zrozumienia złożoności procesu i wypracowania nowego, jeszcze bardziej efektywnego sposobu obsługi. Dodatkowo takie narzędzia jak analiza DMAIC pozwalają na usystematyzowanie prac i kontrolę zaplanowanych zadań w poszczególnych obszarach.

Źródło: DSV Solutions

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    REKLAMA

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA