REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne wyzwania logistyki w branży FMCG

Główne wyzwania logistyki w branży FMCG
Główne wyzwania logistyki w branży FMCG
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rynek dóbr szybkozbywalnych stanowi łakomy kąsek dla większości firm zajmujących się logistyką kontraktową. Jakie wyzwania czekają na operatorów logistycznych świadczących usługi dla branży FMCG.

Elastyczność ma kluczowe znaczenie dla branży FMCG

REKLAMA

Ogromne zróżnicowanie produktów i zmienność wolumenów to najbardziej charakterystyczne cechy branży FMCG, które przekładają się na potrzebę zapewnienia równie dużego wachlarza usług.
Główne oczekiwania stawiane przed operatorem logistycznym możemy określić jako osiąganie nieograniczonej elastyczności, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najwyższej jakości oraz jak najniższych kosztów. Oczywiście taki zestaw idealnych kryteriów jest wyzwaniem, które wymaga szczegółowej analizy procesu i próby dopasowania do siebie często wykluczających się celów – mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Dzięki stałej współpracy z naszymi klientami udaje się nam osiągnąć racjonalny kompromis. Jako typowe punkty newralgiczne należy wskazać zmienność wolumenów w ciągu miesiąca, nieregularne zmiany ilości zamówień związane z działaniami sprzedażowymi, czy też nieplanowane ilości zwrotów zamówień kanału e-commerce

Bliska współpraca z klientem i ścisła wymiana informacji dot. prognoz

Wahania koniunktury i wynikająca z nich zmienność potrzeb to kolejne wyzwanie, przed którym stają operatorzy logistyczni, obsługujący klientów FMCG. A jak to wygląda w praktyce?
Z punktu widzenia operatora logistycznego wahania koniunktury widoczne są poprzez obserwację specyficznych obszarów lub grup asortymentowych. Podczas spowolnienia gospodarczego w naturalny sposób konsumpcja przesuwa się na produkty tańsze, jednak globalnie dynamika obrotów naszych klientów niezmiennie rośnie. Jednocześnie klienci starają się intensyfikować działania marketingowe, generując dużo większe obroty w obszarze usług dodatkowych. Dokonują tego w szczególności poprzez tworzenie zestawów promocyjnych podnoszących sprzedaż, co w efekcie powoduje przesunięcie zakresu współpracy z regularnej obsługi handlingowej do obszaru usług dodanych. Kluczem do sukcesu jest zatem bardzo bliska współpraca z klientami i wymiana informacji na temat prognoz, nie tylko na poziomie całości obrotów, ale z uwzględnieniem poszczególnych grup asortymentowych, czy też planowanych akcji promocyjnych - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Wspomniana zmienność potrzeb jest z pewnością znaczącym wyzwaniem. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jako operator odpowiadamy wizerunkowo przed odbiorcami naszych klientów. Oznacza to, że musimy planować nasze działania w taki sposób, aby finalny odbiorca otrzymał towar na czas oraz zgodnie z zamówieniem.

Obsługa logistyczna bez narzędzi informatycznych wydaje się niemożliwa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Systemy dystrybucji poszczególnych towarów mogą się od siebie różnić i to znacznie, jednak niezależnie od specyfiki obsługiwanego towaru, w przypadku dóbr szybkorotujących, operator logistyczny zawsze musi liczyć się z kryterium czasu oraz wymogiem automatyzacji procesów. 

REKLAMA

System dystrybucji zależy od potrzeb klienta i jest dostosowywany do potrzeb konkretnego projektu. Prowadzimy pełny proces monitoringu przepływu towarów do poziomu np. partii czy daty przydatności do spożycia. Musimy być w stanie w bardzo krótkim czasie wycofać towary, zgodnie wymaganiami klientów oraz w szczegółowy sposób dokonać sortowania asortymentów, również z tak wymagającego kanału dystrybucji jak e-commerce - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Co zaś się tyczy automatyzacji, to w dzisiejszych czasach obsługa logistyczna bez wykorzystania narzędzi informatycznych wydaje się niemożliwa. Wymagania dotyczące czasu przepływu danych oraz poziom ich skomplikowania są tak wysokie, że jakakolwiek ręczna obsługa automatycznie stałaby się „wąskim gardłem” całego procesu. W DSV Solutions stale pracujemy nad usprawnianiem naszych narzędzi w taki sposób, aby zwiększać efektywność, czas reakcji i transparentność całego łańcucha dostaw. Duże znaczenie mają dla nas możliwości sprawnej identyfikacji produktów w całym procesie obsługi, niemożliwe do wykonania bez efektywnych narzędzi informatycznych.

Z punktu widzenia operatorów logistycznych branża FMCG stanowi niezwykle atrakcyjny rynek. Dobre przygotowanie do zaspokojenia potrzeb klientów to jedno, jednak wybór odpowiedniego partnera do obsługi tak istotnego obszaru działalności rządzi się swoimi prawami. Na co jeszcze zatem zwracają uwagę klienci i czym się kierują podejmując decyzję w zakresie wyboru operatora?
Szukając idealnego rozwiązania wśród ofert operatorów logistycznych warto zwrócić uwagę na doświadczenie. Wieloletnie, aktywne prace nad usprawnianiem procesów w obsłudze wielu klientów pozwalają operatorowi na szeroką perspektywę i możliwość przedstawienia propozycji rozwiązań, które będą w stanie zagwarantować wysoką jakość obsługi, eliminując jednocześnie potencjalne zagrożenia. Warto również poznać przykładowe case-study’s operatora, będące dowodem na sprawną realizację procesu oraz zapoznać się z doświadczeniami innych klientów. Takie referencje pozwalają na rzeczywistą ocenę kompetencji operatora oraz identyfikację przewagi konkurencyjnej - mówi Maciej Walenda, Prezes Zarządu DSV Solutions. Kolejną kwestią jest też umiejętność bliskiej współpracy oraz wspólnego szukania oszczędności. Na każdym kroku procesu można wskazać rejony do usprawnień, jednak dla najbardziej spektakularnych efektów kluczowa jest bliska współpraca klienta z operatorem. Uzyskanie korzyści jest efektem działań optymalizacyjnych obydwu stron. Otwarta komunikacja jest niezwykle pomocna dla wspólnego zrozumienia złożoności procesu i wypracowania nowego, jeszcze bardziej efektywnego sposobu obsługi. Dodatkowo takie narzędzia jak analiza DMAIC pozwalają na usystematyzowanie prac i kontrolę zaplanowanych zadań w poszczególnych obszarach.

Źródło: DSV Solutions

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA