REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akumulatory do maszyn rolniczych

Jaki akumulator wybrać do maszyn rolniczych?
Jaki akumulator wybrać do maszyn rolniczych?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Czy w traktorze można zainstalować akumulator z samochodu osobowego? Jaki akumulator wybrać do maszyn rolniczych? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym tekście.

Czy w traktorze można zainstalować akumulator z „osobówki”?

REKLAMA

Jest to dość często spotykana praktyka. O ile niektóre z tych konstrukcji (zwłaszcza wyróżniające się dużą mocą rozruchową, np. seria Centra Futura) mogą sprawdzić się także w tym zastosowaniu, o tyle nie należy zapominać, że maszyny rolnicze charakteryzuje zupełnie inny tryb pracy. Dlatego też inne wymagania stawiane są akumulatorom do ciągników.
Samochód osobowy przemieszcza się z reguły po płaskich drogach przez cały rok, a jego silnik jest odpalany kilka lub kilkanaście razy dziennie przez rozrusznik wymagający średniej mocy. Z kolei maszyna rolnicza pracuje sezonowo i na nierównej powierzchni. Jej silnik może być odpalany nawet kilkadziesiąt razy dziennie, a rozrusznik jest dużo większy niż w samochodzie osobowym. Akumulator samochodowy może podołać temu zadaniu, ale nie będzie to rozwiązanie optymalne.

Jaki akumulator wybrać do maszyn rolniczych?

REKLAMA

Jeszcze do niedawna większość przeznaczonych dla rolnictwa akumulatorów była wykonana w technologii hybrydowej, co uodporniało je na wibracje, ale powodowało także szybsze samorozładowanie. W praktyce było to uciążliwe. „Co 6 miesięcy powinno się taki akumulator doładować, a podczas eksploatacji sprawdzać i uzupełniać elektrolit wodą destylowaną” – mówi Krzysztof Najder z Exide Technologies S.A.

Dziś, dzięki technologii HVR (High Vibration Resistant, ang. wysoka odporność na wibracje), eksploatacja akumulatorów nowej generacji jest dużo łatwiejsza. Akumulatory typu HVR charakteryzują się nie tylko ponadprzeciętną odpornością na wstrząsy, ale także wysoką wytrzymałością na pracę cykliczną (aż czterokrotnie większą niż w standardowych akumulatorach) i odpornością na głębokie rozładowanie. Dodatkowo akumulatorów HVR dzięki stopowi płyt Ca/Ca w znacznie mniejszym stopniu dotyczy problem samorozładowania, co czyni je jednymi z najlepiej dostosowanych konstrukcji do maszyn rolniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyrównać obciążenie między dwoma akumulatorami?

Najczęściej w maszynach rolniczych występuje jeden akumulator. Czasami jednak można spotkać układ dwóch akumulatorów połączonych szeregowo dla uzyskania napięcia 24 V. Jeżeli zainstalujemy dwa akumulatory o różnym stopniu naładowania (czyli różnym oporze wewnętrznym), nigdy nie uzyskają one równego obciążenia. Przy połączeniu szeregowym ten sam prąd płynie przez oba akumulatory. W efekcie, przez różne opory wewnętrzne, każdy akumulator jest doładowywany w innym stopniu.
„Aby temu zapobiec połączenie akumulatorów (plusa z plusem i minusa z minusem), należy wykonać na minimum godzinę przed rozpoczęciem pracy maszyny” – podpowiada Krzysztof Najder.

Źródło: Exide Technologies S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA