REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróżowanie nocą - wady i zalety

Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Media

REKLAMA

REKLAMA

Podróżowanie nocą jest sprawniejsze ze względu na dużo mniejsze niż w ciągu dnia natężenie ruchu drogowego. Ale, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Osram, kierowcy dostrzegają wiele minusów w nocnych podróżach samochodem.

Mimo że nocą można szybciej dojechać do celu, kierowcy starają się unikać wyruszania w trasę po zmroku. Takie wnioski nasuwają się z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy OSRAM w styczniu 2014 r. na liczącej 1041 osób reprezentatywnej grupie polskich kierowców, z których każdy korzysta z samochodu co najmniej raz w tygodniu.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w godzinach wieczornych i nocnych zajmuje zwykle mniej czasu, ale przy tym jest bardziej męcząca niż za dnia. Te dwie odpowiedzi wybrało niemal tyle samo badanych (odpowiednio 45 i 40 proc.). Blisko jednej trzeciej ankietowanych nie robi różnicy, czy podróżują w dzień czy w nocy, ale już co piąty kierowca stara się unikać jazdy po zmroku. Co dwudziesty przyznał, że taka sytuacja wywołuje u niego strach. Tu widać też największą dysproporcję między płciami – twierdząco na ostatnie pytanie odpowiedziało czterokrotnie więcej pań niż panów.

Źle ustawione reflektory do zmora na polskich drogach

Co powoduje dyskomfort w czasie jazdy po zmroku? Przede wszystkim źle ustawione, oślepiające reflektory innych samochodów (tego zdania jest aż 70 proc. ankietowanych). Ten wynik w dużej mierze pokrywa się z rezultatami badania, przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. W listopadzie ub.r. jego specjaliści wyrywkowo sprawdzali ustawienie świateł w samochodach. Tylko 1 proc. z nich miał ustawione prawidłowo oba reflektory. – To pokazuje, że niewielki odsetek kierowców kontroluje ustawienie reflektorów np. po wymianie żarówki. A trzeba to robić nawet w przypadku żarówek uznanych producentów, którzy gwarantują powtarzalność geometrii żarnika – komentuje Andrzej Przybylski z firmy OSRAM.

REKLAMA

70 proc. kierowców uważa także, że głównym problemem podczas jazdy po zmroku są słabo widoczni piesi i rowerzyści. Warto więc sprawdzić stan reflektorów lub zmienić żarówki na takie o podwyższonych parametrach. Mają one zasięg większy nawet o 40 m w porównaniu ze standardowymi produktami, co pozwoli zauważyć pieszego czy rowerzystę ok. 1,5 sekundy wcześniej (przy prędkości 90 km/h).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, większość kierowców skarży się na kiepską widoczność pieszych i źle ustawione światła innych samochodów, ale tylko 15 proc. jest zdania, że zasięg reflektorów w ich samochodzie jest niewystarczający. Może warto byłoby zacząć od kontroli swoich świateł? Jeśli są one źle ustawione nie pomogą nawet najbardziej wydajne żarówki.

Prawidłowe ustawienie reflektorów a wpływ na poczucie bezpieczeństwa

Poprawa ustawienia reflektorów sprawiłaby, że aż 71 proc. ankietowanych poczułoby się bezpieczniej w czasie nocnej podróży. Spora grupa (69 proc.) jest zdania, że na ich samopoczucie mogłoby wpłynąć lepsze oświetlenie dróg poza terenem zabudowanym, a ponad połowa wskazała na zabezpieczenia dróg, które nie pozwoliłyby wtargnąć na drogę zwierzętom. Co trzeci badany jest zdania, że jeździłoby mu się po zmroku lepiej, gdyby jego reflektory były skuteczniejsze.

Źródło: Osram

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA