REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć straty związane z eksploatacją opon OTR?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak przedłużyć eksploatację opon OTR. Fot. Goodyear
Jak przedłużyć eksploatację opon OTR. Fot. Goodyear
Media

REKLAMA

REKLAMA

Stosunek ceny do liczny przepracowanych przez opony OTR godzin jest jednym z kluczowych elementów kosztów eksploatacji specjalistycznych pojazdów w przedsiębiorstwie. co zrobić, by stosunek ten był najkorzystniejszy?

Prawidłowe użytkowanie opon OTR

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe użytkowanie obejmuje nie tyko podstawowe procedury konserwacyjne, takie jak właściwy montaż i utrzymanie prawidłowego właściwego ciśnienia, ale także dbałość o odpowiednie obciążenie oraz usunięcie zagrożeń z terenu pracy. Na tym opiera się szkolenie oferowane przez Goodyeara specjalistom od opon przemysłowych, którzy pomagają operatorom nie tylko optymalnie dobrać opony, a także utrzymać je w najlepszym stanie eksploatacyjnym. 

Opony przemysłowe to poważna inwestycja, dlatego operatorzy powinni maksymalnie wykorzystywać ich potencjał i żywotność. W większości przypadków opony te pracują w trudnych i niebezpiecznych warunkach, na przykład w kamieniołomach, kopalniach, na placach budowy i wysypiskach. Oznacza to potrzebę bardziej zaawansowanych procedur konserwacji niż w przypadku większości innych rodzajów opon. Aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w ogumienie przemysłowe, trzeba stosować opony dobrej jakości i należycie o nie dbać. Nasze zespoły obsługi klienta są dostępne pod telefonem by pomagać operatorom maksymalnie wykorzystywać osiągi opon i unikać niepotrzebnych przestojów” – powiedział Octavian Velcan, dyrektor zarządzający opon OTR Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. 

Dobór właściwych opon OTR i odpowiedniego ciśnienia powietrza

REKLAMA

Dobór właściwych opon pod kątem ich zastosowania jest konieczny, żeby zagwarantować optymalną sprawność maszyny i najniższe koszty użytkowania dla użytkownika. Oznacza to zrównoważone proporcje pomiędzy poszczególnymi parametrami, takimi jak ochrona przed przecięciami i uderzeniami, trakcją, odpornością na ścieranie i na wytwarzanie ciepła. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wybraniu właściwej opony należy określić odpowiednie ciśnienie, którego wartość może być różna dla opon na osi przedniej i tylnej. W tym celu użytkownicy muszą wziąć pod uwagę masę całkowitą pojazdu, a także prędkość i dystans pracy. Zalecane ciśnienie w oponach danej maszyny może zatem być różne ze względu na różnorodne warunki pracy.
Ciśnienie należy sprawdzać co najmniej raz w tygodniu przy umiarkowanej temperaturze, a minimum raz dziennie w warunkach wysokiej temperatury otoczenia. Zalecenia różnią się w zależności od obciążenia i temperatury, do których należy dostosowywać ciśnienie. Nadmierne ciśnienie również znacznie skraca życie opon. Obręcze muszą być czyste, nieuszkodzone i wolne od rdzy, a zawory odpowiednio umiejscowione oraz chronione przed uszkodzeniami, wodą i zanieczyszczeniami. 

Należy również postępować ze szczególną ostrożnością w przypadku dobierania opon nowych i używanych do pracy na jednej maszynie z powodu różnych obwodów toczenia takich opon. Dopuszczalna jest pewna tolerancja, ale trzeba przestrzegać zaleceń producenta maszyny. Zastosowanie opon tych samych rozmiarów, konstrukcji, rzeźby bieżnika, a nawet marki pomoże zapewnić stabilność i uniknąć potencjalnych problemów z układem przeniesienia napędu, a także z nierównomiernym zużyciem opon. 

Bardzo ważne jest także odpowiednie obciążenie. Należy unikać przeładowywania, jednak jeśli jest to nieuniknione powinno się odpowiednio zwiększyć ciśnienie, konsultując zmiany z przedstawicielem producenta ogumienia. Ładunki należy zawsze równomiernie rozmieszczać by zapewnić stabilność pojazdu, w przeciwnym wypadku zagrożone będą opony lub sama maszyna, która może ulec uszkodzeniu lub nawet przewrócić się. Bardzo przydatne są elektroniczne wagi, pomagające zapobiegać tego typu sytuacjom. 

Regularnie sprawdzaj teren, na którym są eksploatowane opony

Jednym z elementów, o którym łatwo zapomnieć jest stan miejsca pracy i zasady w nim obowiązujące. Kamienie i odpady są częstą przyczyną powstawania nienaprawialnych uszkodzeń w oponach przemysłowych, dlatego należy regularnie sprawdzać teren i dbać o sprawność wyrzutników kamieni, montowanych pomiędzy oponami bliźniaczymi. Nawet niewielki kamień pozostawiony w bieżniku może wbić się w oponę i uszkodzić karkas. Odpowiednie utrzymanie terenu pracy i stosowanie dobrych praktyk mogą zmniejszyć ryzyko tego rodzaju uszkodzeń. Wymaga
to sprzątania nawierzchni, usuwania wycieków, zapewniania odpowiednio szerokich kolein i przeciwdziałania gubieniu ładunku. Zanieczyszczenia mogą gromadzić się również między oponami a maszyną w trudno dostępnych miejscach, powodując uszkodzenia ścian bocznych opony.

Także niewłaściwa geometria osi, problemy z hamulcami i wycieki oleju niekorzystnie wpływają na żywotność opon, dlatego konserwacja maszyn też ma znaczenie dla wydłużania żywotności opon. 

Umiejętności operatorów maszyn są ważne dla długości okresu eksploatacji opon

Nie mniej ważne dla bezproblemowej eksploatacji i długowieczności opon są umiejętności operatora. Właściwa technika jazdy oraz prędkość w dużym stopniu przekładają się na maksymalizację żywotności opony i utrzymanie jej sprawności, jednak nie tylko sam operator maszyny ma wpływ na sytuację. Szkolenie potrzebne jest również pracownikom obsługującym załadunek i odpowiadającym za utrzymanie dróg dojazdowych. 

Szkolenia dla członków zespołów OTR 

Goodyear organizuje regularne szkolenia dla członków zespołów OTR. Tygodniowe kursy obejmują prezentacje teoretyczne i zajęcia praktyczne, a także ćwiczenia i wizyty w zakładach produkujących opon przemysłowe w Luksemburgu. W ramach szkoleń organizowane są także wizyty w terenie u klientów z różnych branż. Daje to osobom z Goodyear pracującym w terenie możliwość lepszego zrozumienia zagadnień związanych z oponami przemysłowymi i pozwala jeszcze efektywniej wspierać operatorów maszyn w uzyskiwaniu jak najlepszego zwrotu z inwestycji
w opony.

Źródło: GoodYear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA