REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć straty związane z eksploatacją opon OTR?

Jak przedłużyć eksploatację opon OTR. Fot. Goodyear
Jak przedłużyć eksploatację opon OTR. Fot. Goodyear
Media

REKLAMA

REKLAMA

Stosunek ceny do liczny przepracowanych przez opony OTR godzin jest jednym z kluczowych elementów kosztów eksploatacji specjalistycznych pojazdów w przedsiębiorstwie. co zrobić, by stosunek ten był najkorzystniejszy?

Prawidłowe użytkowanie opon OTR

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe użytkowanie obejmuje nie tyko podstawowe procedury konserwacyjne, takie jak właściwy montaż i utrzymanie prawidłowego właściwego ciśnienia, ale także dbałość o odpowiednie obciążenie oraz usunięcie zagrożeń z terenu pracy. Na tym opiera się szkolenie oferowane przez Goodyeara specjalistom od opon przemysłowych, którzy pomagają operatorom nie tylko optymalnie dobrać opony, a także utrzymać je w najlepszym stanie eksploatacyjnym. 

Opony przemysłowe to poważna inwestycja, dlatego operatorzy powinni maksymalnie wykorzystywać ich potencjał i żywotność. W większości przypadków opony te pracują w trudnych i niebezpiecznych warunkach, na przykład w kamieniołomach, kopalniach, na placach budowy i wysypiskach. Oznacza to potrzebę bardziej zaawansowanych procedur konserwacji niż w przypadku większości innych rodzajów opon. Aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w ogumienie przemysłowe, trzeba stosować opony dobrej jakości i należycie o nie dbać. Nasze zespoły obsługi klienta są dostępne pod telefonem by pomagać operatorom maksymalnie wykorzystywać osiągi opon i unikać niepotrzebnych przestojów” – powiedział Octavian Velcan, dyrektor zarządzający opon OTR Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. 

Dobór właściwych opon OTR i odpowiedniego ciśnienia powietrza

REKLAMA

Dobór właściwych opon pod kątem ich zastosowania jest konieczny, żeby zagwarantować optymalną sprawność maszyny i najniższe koszty użytkowania dla użytkownika. Oznacza to zrównoważone proporcje pomiędzy poszczególnymi parametrami, takimi jak ochrona przed przecięciami i uderzeniami, trakcją, odpornością na ścieranie i na wytwarzanie ciepła. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wybraniu właściwej opony należy określić odpowiednie ciśnienie, którego wartość może być różna dla opon na osi przedniej i tylnej. W tym celu użytkownicy muszą wziąć pod uwagę masę całkowitą pojazdu, a także prędkość i dystans pracy. Zalecane ciśnienie w oponach danej maszyny może zatem być różne ze względu na różnorodne warunki pracy.
Ciśnienie należy sprawdzać co najmniej raz w tygodniu przy umiarkowanej temperaturze, a minimum raz dziennie w warunkach wysokiej temperatury otoczenia. Zalecenia różnią się w zależności od obciążenia i temperatury, do których należy dostosowywać ciśnienie. Nadmierne ciśnienie również znacznie skraca życie opon. Obręcze muszą być czyste, nieuszkodzone i wolne od rdzy, a zawory odpowiednio umiejscowione oraz chronione przed uszkodzeniami, wodą i zanieczyszczeniami. 

Należy również postępować ze szczególną ostrożnością w przypadku dobierania opon nowych i używanych do pracy na jednej maszynie z powodu różnych obwodów toczenia takich opon. Dopuszczalna jest pewna tolerancja, ale trzeba przestrzegać zaleceń producenta maszyny. Zastosowanie opon tych samych rozmiarów, konstrukcji, rzeźby bieżnika, a nawet marki pomoże zapewnić stabilność i uniknąć potencjalnych problemów z układem przeniesienia napędu, a także z nierównomiernym zużyciem opon. 

Bardzo ważne jest także odpowiednie obciążenie. Należy unikać przeładowywania, jednak jeśli jest to nieuniknione powinno się odpowiednio zwiększyć ciśnienie, konsultując zmiany z przedstawicielem producenta ogumienia. Ładunki należy zawsze równomiernie rozmieszczać by zapewnić stabilność pojazdu, w przeciwnym wypadku zagrożone będą opony lub sama maszyna, która może ulec uszkodzeniu lub nawet przewrócić się. Bardzo przydatne są elektroniczne wagi, pomagające zapobiegać tego typu sytuacjom. 

Regularnie sprawdzaj teren, na którym są eksploatowane opony

Jednym z elementów, o którym łatwo zapomnieć jest stan miejsca pracy i zasady w nim obowiązujące. Kamienie i odpady są częstą przyczyną powstawania nienaprawialnych uszkodzeń w oponach przemysłowych, dlatego należy regularnie sprawdzać teren i dbać o sprawność wyrzutników kamieni, montowanych pomiędzy oponami bliźniaczymi. Nawet niewielki kamień pozostawiony w bieżniku może wbić się w oponę i uszkodzić karkas. Odpowiednie utrzymanie terenu pracy i stosowanie dobrych praktyk mogą zmniejszyć ryzyko tego rodzaju uszkodzeń. Wymaga
to sprzątania nawierzchni, usuwania wycieków, zapewniania odpowiednio szerokich kolein i przeciwdziałania gubieniu ładunku. Zanieczyszczenia mogą gromadzić się również między oponami a maszyną w trudno dostępnych miejscach, powodując uszkodzenia ścian bocznych opony.

Także niewłaściwa geometria osi, problemy z hamulcami i wycieki oleju niekorzystnie wpływają na żywotność opon, dlatego konserwacja maszyn też ma znaczenie dla wydłużania żywotności opon. 

Umiejętności operatorów maszyn są ważne dla długości okresu eksploatacji opon

Nie mniej ważne dla bezproblemowej eksploatacji i długowieczności opon są umiejętności operatora. Właściwa technika jazdy oraz prędkość w dużym stopniu przekładają się na maksymalizację żywotności opony i utrzymanie jej sprawności, jednak nie tylko sam operator maszyny ma wpływ na sytuację. Szkolenie potrzebne jest również pracownikom obsługującym załadunek i odpowiadającym za utrzymanie dróg dojazdowych. 

Szkolenia dla członków zespołów OTR 

Goodyear organizuje regularne szkolenia dla członków zespołów OTR. Tygodniowe kursy obejmują prezentacje teoretyczne i zajęcia praktyczne, a także ćwiczenia i wizyty w zakładach produkujących opon przemysłowe w Luksemburgu. W ramach szkoleń organizowane są także wizyty w terenie u klientów z różnych branż. Daje to osobom z Goodyear pracującym w terenie możliwość lepszego zrozumienia zagadnień związanych z oponami przemysłowymi i pozwala jeszcze efektywniej wspierać operatorów maszyn w uzyskiwaniu jak najlepszego zwrotu z inwestycji
w opony.

Źródło: GoodYear

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA