REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć straty związane z eksploatacją opon OTR?

Jak przedłużyć eksploatację opon OTR. Fot. Goodyear
Jak przedłużyć eksploatację opon OTR. Fot. Goodyear
Media

REKLAMA

REKLAMA

Stosunek ceny do liczny przepracowanych przez opony OTR godzin jest jednym z kluczowych elementów kosztów eksploatacji specjalistycznych pojazdów w przedsiębiorstwie. co zrobić, by stosunek ten był najkorzystniejszy?

Prawidłowe użytkowanie opon OTR

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe użytkowanie obejmuje nie tyko podstawowe procedury konserwacyjne, takie jak właściwy montaż i utrzymanie prawidłowego właściwego ciśnienia, ale także dbałość o odpowiednie obciążenie oraz usunięcie zagrożeń z terenu pracy. Na tym opiera się szkolenie oferowane przez Goodyeara specjalistom od opon przemysłowych, którzy pomagają operatorom nie tylko optymalnie dobrać opony, a także utrzymać je w najlepszym stanie eksploatacyjnym. 

Opony przemysłowe to poważna inwestycja, dlatego operatorzy powinni maksymalnie wykorzystywać ich potencjał i żywotność. W większości przypadków opony te pracują w trudnych i niebezpiecznych warunkach, na przykład w kamieniołomach, kopalniach, na placach budowy i wysypiskach. Oznacza to potrzebę bardziej zaawansowanych procedur konserwacji niż w przypadku większości innych rodzajów opon. Aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w ogumienie przemysłowe, trzeba stosować opony dobrej jakości i należycie o nie dbać. Nasze zespoły obsługi klienta są dostępne pod telefonem by pomagać operatorom maksymalnie wykorzystywać osiągi opon i unikać niepotrzebnych przestojów” – powiedział Octavian Velcan, dyrektor zarządzający opon OTR Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. 

Dobór właściwych opon OTR i odpowiedniego ciśnienia powietrza

REKLAMA

Dobór właściwych opon pod kątem ich zastosowania jest konieczny, żeby zagwarantować optymalną sprawność maszyny i najniższe koszty użytkowania dla użytkownika. Oznacza to zrównoważone proporcje pomiędzy poszczególnymi parametrami, takimi jak ochrona przed przecięciami i uderzeniami, trakcją, odpornością na ścieranie i na wytwarzanie ciepła. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wybraniu właściwej opony należy określić odpowiednie ciśnienie, którego wartość może być różna dla opon na osi przedniej i tylnej. W tym celu użytkownicy muszą wziąć pod uwagę masę całkowitą pojazdu, a także prędkość i dystans pracy. Zalecane ciśnienie w oponach danej maszyny może zatem być różne ze względu na różnorodne warunki pracy.
Ciśnienie należy sprawdzać co najmniej raz w tygodniu przy umiarkowanej temperaturze, a minimum raz dziennie w warunkach wysokiej temperatury otoczenia. Zalecenia różnią się w zależności od obciążenia i temperatury, do których należy dostosowywać ciśnienie. Nadmierne ciśnienie również znacznie skraca życie opon. Obręcze muszą być czyste, nieuszkodzone i wolne od rdzy, a zawory odpowiednio umiejscowione oraz chronione przed uszkodzeniami, wodą i zanieczyszczeniami. 

Należy również postępować ze szczególną ostrożnością w przypadku dobierania opon nowych i używanych do pracy na jednej maszynie z powodu różnych obwodów toczenia takich opon. Dopuszczalna jest pewna tolerancja, ale trzeba przestrzegać zaleceń producenta maszyny. Zastosowanie opon tych samych rozmiarów, konstrukcji, rzeźby bieżnika, a nawet marki pomoże zapewnić stabilność i uniknąć potencjalnych problemów z układem przeniesienia napędu, a także z nierównomiernym zużyciem opon. 

Bardzo ważne jest także odpowiednie obciążenie. Należy unikać przeładowywania, jednak jeśli jest to nieuniknione powinno się odpowiednio zwiększyć ciśnienie, konsultując zmiany z przedstawicielem producenta ogumienia. Ładunki należy zawsze równomiernie rozmieszczać by zapewnić stabilność pojazdu, w przeciwnym wypadku zagrożone będą opony lub sama maszyna, która może ulec uszkodzeniu lub nawet przewrócić się. Bardzo przydatne są elektroniczne wagi, pomagające zapobiegać tego typu sytuacjom. 

Regularnie sprawdzaj teren, na którym są eksploatowane opony

Jednym z elementów, o którym łatwo zapomnieć jest stan miejsca pracy i zasady w nim obowiązujące. Kamienie i odpady są częstą przyczyną powstawania nienaprawialnych uszkodzeń w oponach przemysłowych, dlatego należy regularnie sprawdzać teren i dbać o sprawność wyrzutników kamieni, montowanych pomiędzy oponami bliźniaczymi. Nawet niewielki kamień pozostawiony w bieżniku może wbić się w oponę i uszkodzić karkas. Odpowiednie utrzymanie terenu pracy i stosowanie dobrych praktyk mogą zmniejszyć ryzyko tego rodzaju uszkodzeń. Wymaga
to sprzątania nawierzchni, usuwania wycieków, zapewniania odpowiednio szerokich kolein i przeciwdziałania gubieniu ładunku. Zanieczyszczenia mogą gromadzić się również między oponami a maszyną w trudno dostępnych miejscach, powodując uszkodzenia ścian bocznych opony.

Także niewłaściwa geometria osi, problemy z hamulcami i wycieki oleju niekorzystnie wpływają na żywotność opon, dlatego konserwacja maszyn też ma znaczenie dla wydłużania żywotności opon. 

Umiejętności operatorów maszyn są ważne dla długości okresu eksploatacji opon

Nie mniej ważne dla bezproblemowej eksploatacji i długowieczności opon są umiejętności operatora. Właściwa technika jazdy oraz prędkość w dużym stopniu przekładają się na maksymalizację żywotności opony i utrzymanie jej sprawności, jednak nie tylko sam operator maszyny ma wpływ na sytuację. Szkolenie potrzebne jest również pracownikom obsługującym załadunek i odpowiadającym za utrzymanie dróg dojazdowych. 

Szkolenia dla członków zespołów OTR 

Goodyear organizuje regularne szkolenia dla członków zespołów OTR. Tygodniowe kursy obejmują prezentacje teoretyczne i zajęcia praktyczne, a także ćwiczenia i wizyty w zakładach produkujących opon przemysłowe w Luksemburgu. W ramach szkoleń organizowane są także wizyty w terenie u klientów z różnych branż. Daje to osobom z Goodyear pracującym w terenie możliwość lepszego zrozumienia zagadnień związanych z oponami przemysłowymi i pozwala jeszcze efektywniej wspierać operatorów maszyn w uzyskiwaniu jak najlepszego zwrotu z inwestycji
w opony.

Źródło: GoodYear

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA