REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy się zwrot kosztów za zakup okularów?

Czy należy się zwrot kosztów za zakup okularów?
Czy należy się zwrot kosztów za zakup okularów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych częstokroć mają wątpliwość, czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wydatek na zakup okularów na podstawie paragonu.

REKLAMA

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej – ustawa o PDOF) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Zwolnieniem podatkowym objęto zatem świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty przyznawane pracownikom w ramach przepisów BHP na podstawie obowiązujących ustaw i wydanych na ich podstawie przepisów wykonawczych.

REKLAMA

Przepisy ustawy o PDOF oraz ustaw szczególnych nie precyzują przy tym bezpośrednio, w jakiej formie pracodawca ma zapewnić pracownikowi okulary. Wskazano w nich jedynie, że formę zapewnienia okularów korygujących wzrok określa pracodawca w swoim regulaminie normującym zasady przestrzegania przepisów BHP. Wskazać należy zatem, iż w takim przypadku istotne są postanowienia wewnątrzzakładowego regulaminu normującego zasady przyznawania świadczeń w postaci zwrotu kosztów zakupu okularów. Regulamin obowiązujący pracodawcę jest bowiem wewnętrznym źródłem prawa, do przestrzegania którego pracodawca jest zobowiązany. W związku z powyższym dokonanie zwrotu niezgodnie z regulaminem grozić może stwierdzeniem przez organ podatkowy, iż świadczenie nie zostało przyznane zgodnie z odrębnymi ustawami lub przepisami wykonawczymi wydanych na podstawie tych ustaw. Zatem zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym do osób fizycznych w przypadku wskazania w regulaminie, iż należny jest on na podstawie faktury, wiąże się z wysokim ryzykiem podatkowym.

W sytuacji, w której pracodawca nie określiłby sposobu dokumentowania zakupu okularów w regulaminie wewnętrznym wówczas forma paragonu imiennie wskazującego adresata świadczenia mogłaby zostać uznana przez organ podatkowy za podstawę zwrotu wydatków na okulary – jeśli paragon byłby oznaczony imiennie a pracodawca miałby także inne dowody, iż okulary zostały faktycznie zakupione przez danego pracownika (np. imienny kosztorys sporządzony przez zakład optyczny).

Tekst: Grzegorz Wachołek, ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA