REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody służbowe, a urlop

Subskrybuj nas na Youtube
samochód, firma
samochód, firma
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon urlopowy może być jednym z najbardziej gorących okresów dla zarządzających flotą. Zwłaszcza jeśli auta służbowe, o które dba są udostępniane pracownikom do wyjazdów wakacyjnych. Jednak wielu opiekunów aut służbowych nie zgadza się na takie rozwiązanie

Co do zasady sprawę użytkowania pojazdu przez pracownika w celach prywatnych, w tym korzystania w czasie urlopu, powinno się rozpatrywać już na etapie przydzielania aut służbowych. – W teorii każda firma może pozwolić pracownikowi korzystać z aut służbowych do celów prywatnych, jednak musi to być dokładnie określone w polityce flotowej, zarówno jeżeli chodzi o prawa, obowiązki jak i ponoszone koszty – mówi Maciej Kalinowski, zastępca kierownika ds. obsługi floty w KRKA Polska, choć zastrzega, że to jest tylko pewien model postępowania, niekoniecznie praktykowany w jego firmie.

REKLAMA

Wykorzystanie samochodu służbowego podczas urlopu - prawo jest niejasne

Wielu menedżerów mówi niechętnie o użytkowaniu aut służbowych podczas urlopów, prosząc o zachowanie anonimowości. Wszystko dlatego, że w Polsce nadal nie zostały uregulowane normy prawne dotyczące użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych. – Pracownicy naszej grupy nie mogą korzystać z aut firmowych do własnych spraw, także do podróży w czasie urlopu. Taki zakaz wprowadziliśmy dość dawno i w najbliższym czasie nie zamierzamy go zmieniać – mówi jeden z nich. – Użytkownicy płacą ryczałt za korzystanie z pojazdu do celów prywatnych. Mogą więc nim pojechać także podczas urlopu, choć muszą wcześniej poprosić o zgodę dział floty – dodaje inny menedżer.
Właśnie z powodu niejasnego prawa oraz spowolnienia gospodarczego, wielu flotowców wprowadziło zakaz użytkowania auta służbowego do celów prywatnych. – Jeśli resort finansów sprecyzuje przepisy pozwalające na rozliczenie pracownika z korzystania samochodu, będziemy się zastanawiać czy umożliwić korzystanie z pojazdów służbowych w czasie urlopu. Choć moim zdaniem z punktu widzenia finansowego interesu przedsiębiorstwa, „wypożyczanie” pojazdów użytkownikom to niekorzystne rozwiązanie. Zmniejsza bowiem czas użytkowania auta w firmie oraz powoduje dodatkowe ryzyko wypadku, a zatem spadku wartości środka lokomocji – twierdzi jeden z naszych rozmówców.

Samochodem służbowym na wakacje - podatek od dochodu

Pracownicy małopolskiej spółki SIG mogą używać samochody służbowe w czasie urlopu, muszą jednak liczyć się z partycypacją w kosztach. W teorii powinny być one proporcjonalne do wartości rynkowej powierzonego auta, jak i ilości pokonywanych prywatnie w miesiącu kilometrów. Może być to realizowane na zasadzie określenia kwoty miesięcznej wraz z limitem przebiegu, oświadczeń pracowników o wykorzystaniu auta do celów prywatnych w kilometrach za dany miesiąc itp.
- Jeśli nasz pracownik korzysta z auta służbowego w czasie urlopu, to naszym zadaniem – jako firmy – jest dokładne wyliczenie wartości podatku dochodowego, jaki osoba zatrudniona w SIG musi zapłacić. Odbywa się to poprzez ustalenie wartości rynkowej wynajęcia samochodu podobnego segmentu, z porównywalnym wyposażeniem i mocą z wypożyczalni i na tej podstawie możemy ustalić poziom wartość podatku dochodowego, z jakiego pracownik musi rozliczyć się z urzędem skarbowym. Prawdopodobnie z powodów podatkowych i dodatkowej odpowiedzialności większość naszych pracowników w czasie urlopu nie korzysta z aut służbowych wykorzystując do tego prywatny samochód – wyjaśnia Bogumiła Czernecka, kierownik floty i transportu w SIG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paliwo z własnej kieszeni

Oczywiście w czasie, kiedy pracownik jest na urlopie, wszelkie zakupy paliwa i eksploatacji samochodu musi dokonywać z własnych środków. - Pokrywa on z własnej kieszeni również wszelkie dodatkowe koszty ubezpieczeń, których nie przewiduje standardowa polisa. To samo dotyczy jakichkolwiek niestandardowych usterek pojazdu, zwłaszcza tych wynikających z niewłaściwego użytkowania samochodu, to wówczas pracownik pokrywa koszty naprawy auta – dodaje Bogumiła Czernecka.
Pracownicy firmy Provident mogą jeździć pojazdami podczas urlopu, ponosząc koszty paliwa, dodatkowego ubezpieczenia, opłat za autostrady czy parkingi. W TELTECHU także istnieje taki przywilej, dotyczący użytkowników mających przydzielone auta imiennie. 

Rozsądne zasady korzystania z samochodów służbowych

A co się dzieje z samochodem służbowym, jeśli pracownik wybiera się na urlop i nie korzysta z auta flotowego? – W celu zabezpieczenia mienia firmy, oraz minimalizowania ryzyka po stronie pracownika, w przypadku dłuższych nieobecności w pracy, auto powinno być zdawane – uważa Maciej Kalinowski.
W praktyce wiele zależy od tego, jak długo pracownik będzie na wczasach oraz jaka odległość dzieli siedzibę firmy od rejonu działania jego przedstawiciela. – Polityka flotowa naszej firmy zakłada, że pracownik przed urlopem musi zostawić samochód służbowy w bezpiecznym miejscu. Gdzie to będzie – ustalamy pomiędzy pracownikiem, jego przełożonym i zarządzającym flotą. Najlepszą lokalizację stanowi teren firmy, lecz podchodzimy do tego zagadnienia w sposób rozważny i nie zamierzam żądać np. od przedstawiciela handlowego z Gdańska, aby odstawił auto służbowe do Warszawy. W takiej sytuacji może to być miejsce lub parking w pobliżu jego miejsca zamieszkania – mówi jeden z administratorów floty.

Tekst: Paweł Mikos

Artykuł pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA