REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody służbowe, a urlop

samochód, firma
samochód, firma
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sezon urlopowy może być jednym z najbardziej gorących okresów dla zarządzających flotą. Zwłaszcza jeśli auta służbowe, o które dba są udostępniane pracownikom do wyjazdów wakacyjnych. Jednak wielu opiekunów aut służbowych nie zgadza się na takie rozwiązanie

Co do zasady sprawę użytkowania pojazdu przez pracownika w celach prywatnych, w tym korzystania w czasie urlopu, powinno się rozpatrywać już na etapie przydzielania aut służbowych. – W teorii każda firma może pozwolić pracownikowi korzystać z aut służbowych do celów prywatnych, jednak musi to być dokładnie określone w polityce flotowej, zarówno jeżeli chodzi o prawa, obowiązki jak i ponoszone koszty – mówi Maciej Kalinowski, zastępca kierownika ds. obsługi floty w KRKA Polska, choć zastrzega, że to jest tylko pewien model postępowania, niekoniecznie praktykowany w jego firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie samochodu służbowego podczas urlopu - prawo jest niejasne

Wielu menedżerów mówi niechętnie o użytkowaniu aut służbowych podczas urlopów, prosząc o zachowanie anonimowości. Wszystko dlatego, że w Polsce nadal nie zostały uregulowane normy prawne dotyczące użytkowania samochodów służbowych do celów prywatnych. – Pracownicy naszej grupy nie mogą korzystać z aut firmowych do własnych spraw, także do podróży w czasie urlopu. Taki zakaz wprowadziliśmy dość dawno i w najbliższym czasie nie zamierzamy go zmieniać – mówi jeden z nich. – Użytkownicy płacą ryczałt za korzystanie z pojazdu do celów prywatnych. Mogą więc nim pojechać także podczas urlopu, choć muszą wcześniej poprosić o zgodę dział floty – dodaje inny menedżer.
Właśnie z powodu niejasnego prawa oraz spowolnienia gospodarczego, wielu flotowców wprowadziło zakaz użytkowania auta służbowego do celów prywatnych. – Jeśli resort finansów sprecyzuje przepisy pozwalające na rozliczenie pracownika z korzystania samochodu, będziemy się zastanawiać czy umożliwić korzystanie z pojazdów służbowych w czasie urlopu. Choć moim zdaniem z punktu widzenia finansowego interesu przedsiębiorstwa, „wypożyczanie” pojazdów użytkownikom to niekorzystne rozwiązanie. Zmniejsza bowiem czas użytkowania auta w firmie oraz powoduje dodatkowe ryzyko wypadku, a zatem spadku wartości środka lokomocji – twierdzi jeden z naszych rozmówców.

Samochodem służbowym na wakacje - podatek od dochodu

REKLAMA

Pracownicy małopolskiej spółki SIG mogą używać samochody służbowe w czasie urlopu, muszą jednak liczyć się z partycypacją w kosztach. W teorii powinny być one proporcjonalne do wartości rynkowej powierzonego auta, jak i ilości pokonywanych prywatnie w miesiącu kilometrów. Może być to realizowane na zasadzie określenia kwoty miesięcznej wraz z limitem przebiegu, oświadczeń pracowników o wykorzystaniu auta do celów prywatnych w kilometrach za dany miesiąc itp.
- Jeśli nasz pracownik korzysta z auta służbowego w czasie urlopu, to naszym zadaniem – jako firmy – jest dokładne wyliczenie wartości podatku dochodowego, jaki osoba zatrudniona w SIG musi zapłacić. Odbywa się to poprzez ustalenie wartości rynkowej wynajęcia samochodu podobnego segmentu, z porównywalnym wyposażeniem i mocą z wypożyczalni i na tej podstawie możemy ustalić poziom wartość podatku dochodowego, z jakiego pracownik musi rozliczyć się z urzędem skarbowym. Prawdopodobnie z powodów podatkowych i dodatkowej odpowiedzialności większość naszych pracowników w czasie urlopu nie korzysta z aut służbowych wykorzystując do tego prywatny samochód – wyjaśnia Bogumiła Czernecka, kierownik floty i transportu w SIG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paliwo z własnej kieszeni

Oczywiście w czasie, kiedy pracownik jest na urlopie, wszelkie zakupy paliwa i eksploatacji samochodu musi dokonywać z własnych środków. - Pokrywa on z własnej kieszeni również wszelkie dodatkowe koszty ubezpieczeń, których nie przewiduje standardowa polisa. To samo dotyczy jakichkolwiek niestandardowych usterek pojazdu, zwłaszcza tych wynikających z niewłaściwego użytkowania samochodu, to wówczas pracownik pokrywa koszty naprawy auta – dodaje Bogumiła Czernecka.
Pracownicy firmy Provident mogą jeździć pojazdami podczas urlopu, ponosząc koszty paliwa, dodatkowego ubezpieczenia, opłat za autostrady czy parkingi. W TELTECHU także istnieje taki przywilej, dotyczący użytkowników mających przydzielone auta imiennie. 

Rozsądne zasady korzystania z samochodów służbowych

A co się dzieje z samochodem służbowym, jeśli pracownik wybiera się na urlop i nie korzysta z auta flotowego? – W celu zabezpieczenia mienia firmy, oraz minimalizowania ryzyka po stronie pracownika, w przypadku dłuższych nieobecności w pracy, auto powinno być zdawane – uważa Maciej Kalinowski.
W praktyce wiele zależy od tego, jak długo pracownik będzie na wczasach oraz jaka odległość dzieli siedzibę firmy od rejonu działania jego przedstawiciela. – Polityka flotowa naszej firmy zakłada, że pracownik przed urlopem musi zostawić samochód służbowy w bezpiecznym miejscu. Gdzie to będzie – ustalamy pomiędzy pracownikiem, jego przełożonym i zarządzającym flotą. Najlepszą lokalizację stanowi teren firmy, lecz podchodzimy do tego zagadnienia w sposób rozważny i nie zamierzam żądać np. od przedstawiciela handlowego z Gdańska, aby odstawił auto służbowe do Warszawy. W takiej sytuacji może to być miejsce lub parking w pobliżu jego miejsca zamieszkania – mówi jeden z administratorów floty.

Tekst: Paweł Mikos

Artykuł pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA