REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT a auta osobowe

Subskrybuj nas na Youtube
© Tatiana Belova - Fotolia.com
© Tatiana Belova - Fotolia.com
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Temat odliczania VAT od samochodów osobowych był i jest przedmiotem wielu kontrowersji oraz źródłem problemów dla przedsiębiorców. Kratka, wzór Lisaka, świadectwo homologacji, jeden rząd siedzeń – w gąszczu coraz to nowych zasad odliczania podatku VAT przy nabyciu samochodu łatwo się zgubić.

Obecnie Ustawa o VAT w odniesieniu do aut osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przewiduje możliwość odliczenia z tytułu ich nabycia 60 procent kwoty podatku określonego w fakturze – nie więcej jednak niż 6000 zł. W praktyce więc, w większości przypadków przedsiębiorca może odliczyć jedynie 6000 zł od nabytego samochodu osobowego.

REKLAMA

REKLAMA

Pełny VAT od zakupu samochodu odliczą wypożyczalnie i leasingodawcy

Możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w cenie pojazdu mają jednak przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie odprzedaży samochodów bądź też ich oddawania w najem, dzierżawę lub leasing. Pod warunkiem, że dany samochód jest wykorzystywany wyłącznie na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Co bardzo istotne, najem, dzierżawa lub leasing nie muszą być najważniejszym przedmiotem działalności – kluczowe jest jedynie świadczenie tego rodzaju usług w odniesieniu do konkretnych pojazdów. Podejście to znajduje również potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych.
Ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT nie dotyczy także pewnych grup samochodów spełniających kryteria określone w Ustawie prawo o ruchu drogowym, między innymi vanów, samochodów wielozadaniowych czy pojazdów specjalnych. Nabycie ich daje pełne prawo do odliczenia neutralnego w swej istocie podatku VAT, a tym samym jest najbardziej pożądane przez przedsiębiorców.

Legendarne bankowozy

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym, wśród przeznaczeń pojazdów specjalnych wskazują między innymi bankowozy. Oznacza to, że nabycie takiego samochodu, spełniającego określone wymogi techniczne z przeznaczeniem do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (jako warunek niezbędny istnienia prawa do odliczenia VAT) powinno pozwalać na pełne odliczenie podatku VAT zapłaconego przy zakupie. Początkowo takie rozumienie przepisów było również akceptowane przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Jednakże wraz ze wzrostem popularności bankowozów, zmieniło się również podejście władz skarbowych.
Obecnie, wskazują one, że nie wystarcza wykorzystywanie bankowozu do działalności opodatkowanej zgodnie z jego przeznaczeniem jako pojazdu specjalnego, tj. do ochrony wartości pieniężnych (gotówki, czeków, weksli itp.). Konieczne jest jeszcze, aby przedmiotem działalności opodatkowanej VAT była właśnie ochrona przechowywanych lub transportowanych wartości pieniężnych.
Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 7 marca 2013 r. (IPTPP4/443-510/12-8/ALN) stwierdził: „Aby móc odliczyć podatek naliczony przy zakupie bankowozu, pojazd ten winien służyć działalności opodatkowanej podatnika i to takiej, w której jego wykorzystywanie jest konieczne. (…) Jeśli przedmiotem prowadzonej działalności nie jest ochrona przechowywanych i transportowanych wartości pieniężnych (…) trudno mówić, że nabycie bankowozu następuje celem wykorzystania zgodnie z jego przeznaczeniem”*. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Będą nowe zasady odliczania VAT

Aktualne zasady odliczania VAT, w tym dotyczące ograniczeń w prawie do odliczenia, na mocy derogacji Komisji Europejskiej (czyli zgody na odstępstwo od obowiązujących przepisów unijnych) mogą obowiązywać jedynie do końca 2013 r. Od nowego roku polskie przepisy muszą być zgodne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE (sprawa Magoory), który stwierdził, że wprowadzenie ograniczeń w odliczeniu VAT od tzw. aut z kratką było niezgodne z prawem unijnym, ponieważ naruszało tzw. zasadę stand still. Tym samym możliwa byłaby sytuacja odmiennego traktowania samochodów osobowych i samochodów z kratką.

Ministerstwo Finansów wystąpiło więc do Komisji Europejskiej o kolejną derogację na lata 2014-2018, która umożliwi określenie nowych zasad odliczania podatku VAT. Mają one dotyczyć nie tylko wydatków związanych z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych (w tym aut z kratką), ale także paliw oraz innych wydatków eksploatacyjnych związanych z tymi pojazdami. Zaprezentowane przez Ministerstwo propozycje zmian przewidują ograniczenie możliwość odliczenia jedynie do 50 procent kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 8000 zł. Zmieni się również katalog wydatków podlegających limitowanemu odliczeniu VAT. Podatnikom będzie przysługiwało 50 procentowe odliczenie od wydatków poniesionych na zakup paliwa, co jest pozytywną zmianą w stosunku do obecnych przepisów, które takiego prawa nie dają w ogóle. Z drugiej strony, ograniczona zostanie możliwość odliczania VAT od innych wydatków eksploatacyjnych, również do 50 procent kwoty VAT.

Permanentne zmiany w odliczeniu VAT

Proponowane jest również zrównanie wykorzystania pojazdów objętych derogacją do celów związanych z działalnością gospodarczą i celów prywatnych (bądź innych nie związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT). Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów, zmiany te mają uprościć procedury poboru VAT i być korzystne szczególne dla małych i mikro przedsiębiorstw, w których samochody wykorzystywane są często także w celach prywatnych.
Zrozumiałe jest dążenie do poszukiwania rozwiązań pozwalających na pełne odliczanie VAT, takich jak bankowozy czy najem. Jednocześnie w dobie kryzysu budżetowego, państwo niechętnie podchodzi do wszelkich inicjatyw zmniejszających wpływy budżetowe. Z tym większą uwagą należy zatem śledzić prace dotyczące nowelizacji VAT od 2014 r. i być przygotowanym na dalszy rozwój wydarzeń.

Tekst: Agata Rutkowska, menedżer, doradca podatkowy w Crido Taxand

Materiał pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA