REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda latem na oponach zimowych lub całorocznych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana opon
Zmiana opon
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów oszczędnościowych niektórzy zarządcy flot decydują się na montaż opon całorocznych, bądź - co gorsze - na eksploatację opon zimowych także latem.

Jeden ze sklepów internetowych zajmujących się handlem opon - Oponeo.pl przeprowadził ankiety, które pokazały jak dużo jest kierowców przekonanych o tym, że przyjście wiosny wcale nie musi oznaczać zmiany opon w aucie. Część z ankietowanych przez cały rok jeździ na „zimówkach”, a inni na całorocznych. Zatem nasuwa się pytanie - czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Najogólniej mówiąc tak. Wiele jednak zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy danego kierowcy i warunków pogodowych. 

REKLAMA

Opony całoroczne latem

REKLAMA

Argumenty za: często słyszymy od klientów: „kiedyś jeździło się tylko na całorocznych i było dobrze”, opony całoroczne to oszczędność czasu i pieniędzy, są dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów, poradzą sobie w każdych warunkach, to przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych (nie ma potrzeby częstej wymiany i przechowywania sezonowych opon).

Argumenty przeciw: najczęściej klienci powtarzają: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, gorsza przyczepność od opon letnich, nie sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, są gorsze od opon letnich przede wszystkim na mokrej nawierzchni, szybciej się zużywają niż opony letnie, są głośne, mają dłuższą drogę hamowania, opona całoroczna sprawdza się przy bezdeszczowych latach i w zimach bez śniegu.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice wynikają z budowy obu opon. Opona całoroczna ma więcej lameli niż opona letnia. Latem to może być przyczyną utraty sztywności (odczuwane na zakrętach) i przyczepności opony (dłuższa droga hamowania, gorsza trakcja na suchej nawierzchni). Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7°C, a mieszanka opon całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Co więcej, opony letnie mają okrągły kontur bieżnika (daje to niskie opory toczenia i wysoką przyczepnością latem), w oponach całorocznych jest on kwadratowy (latem jego masywne barki powodują szybsze zużycie bieżnika i zwiększają opory toczenia – zimą ta konstrukcja poprawia przyczepność).
Wyniki testów opon pokazują, że opony całoroczne wypadają słabiej od opon zimowych czy letnich, ale dobre opony całoroczne są lepsze niż najtańsze opony sezonowe. W porównaniu do tanich opon letnich opony całoroczne dużo lepiej zachowują się m.in. w sytuacji zagrożenia aquaplaningiem (utraty przyczepności w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni).
Opony całoroczne to warunkowo dopuszczalne rozwiązanie dla osób o umiarkowanym stylu jazdy, które jeżdżą głównie po mieście. Używane w takich warunkach opony prędzej się zestarzeją niż zużyją. Jeśli jednak często wyjeżdżasz w dłuższe trasy albo wyjeżdżasz sporadycznie, ale chcesz przemieszczać się dynamicznie, nadal zapewniając sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo – kup opony letnie.

Opony zimowe latem

Osób, które decydują się używać opony zimowe latem jest zdecydowanie mniej niż zwolenników opon całorocznych.
Argumenty za: w ankietach telefonicznych przeprowadzonych wśród naszych klientów najczęściej podnoszony był argument oszczędności czasu (nie ma konieczność odwiedzenia warsztatu) i pieniędzy (uniknięcie opłat za zmianę opon). Jednak trzeba pamiętać o tym, że brak wymiany opon nie oznacza, że kół nie trzeba wyważać. Niektórzy uważają też, że opony zimowe latem zachowują podobne osiągi jak opony letnie....

Przeciw: Klienci podkreślali większe spalanie, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach, zwiększoną głośność.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl

Zdecydowanie odradzamy stosowanie opon zimowych latem. Opony zimowe latem mają dłuższą drogę hamowania, stwarzają ryzyko wcześniejszego aquaplaningu. „Zimówki” produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód „pływa”. Różnice w osiągach opon letnich i zimowych nie są tak mocno widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze.
Jeśli jednak z konieczności będziesz musiał użytkować opony zimowe latem to pamiętaj, żeby zachować zasady bezpieczeństwa: poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich, zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów znajdujących się przez Tobą. 

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA