REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda latem na oponach zimowych lub całorocznych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana opon
Zmiana opon
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów oszczędnościowych niektórzy zarządcy flot decydują się na montaż opon całorocznych, bądź - co gorsze - na eksploatację opon zimowych także latem.

Jeden ze sklepów internetowych zajmujących się handlem opon - Oponeo.pl przeprowadził ankiety, które pokazały jak dużo jest kierowców przekonanych o tym, że przyjście wiosny wcale nie musi oznaczać zmiany opon w aucie. Część z ankietowanych przez cały rok jeździ na „zimówkach”, a inni na całorocznych. Zatem nasuwa się pytanie - czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Najogólniej mówiąc tak. Wiele jednak zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy danego kierowcy i warunków pogodowych. 

REKLAMA

Opony całoroczne latem

REKLAMA

Argumenty za: często słyszymy od klientów: „kiedyś jeździło się tylko na całorocznych i było dobrze”, opony całoroczne to oszczędność czasu i pieniędzy, są dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów, poradzą sobie w każdych warunkach, to przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych (nie ma potrzeby częstej wymiany i przechowywania sezonowych opon).

Argumenty przeciw: najczęściej klienci powtarzają: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, gorsza przyczepność od opon letnich, nie sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, są gorsze od opon letnich przede wszystkim na mokrej nawierzchni, szybciej się zużywają niż opony letnie, są głośne, mają dłuższą drogę hamowania, opona całoroczna sprawdza się przy bezdeszczowych latach i w zimach bez śniegu.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice wynikają z budowy obu opon. Opona całoroczna ma więcej lameli niż opona letnia. Latem to może być przyczyną utraty sztywności (odczuwane na zakrętach) i przyczepności opony (dłuższa droga hamowania, gorsza trakcja na suchej nawierzchni). Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7°C, a mieszanka opon całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Co więcej, opony letnie mają okrągły kontur bieżnika (daje to niskie opory toczenia i wysoką przyczepnością latem), w oponach całorocznych jest on kwadratowy (latem jego masywne barki powodują szybsze zużycie bieżnika i zwiększają opory toczenia – zimą ta konstrukcja poprawia przyczepność).
Wyniki testów opon pokazują, że opony całoroczne wypadają słabiej od opon zimowych czy letnich, ale dobre opony całoroczne są lepsze niż najtańsze opony sezonowe. W porównaniu do tanich opon letnich opony całoroczne dużo lepiej zachowują się m.in. w sytuacji zagrożenia aquaplaningiem (utraty przyczepności w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni).
Opony całoroczne to warunkowo dopuszczalne rozwiązanie dla osób o umiarkowanym stylu jazdy, które jeżdżą głównie po mieście. Używane w takich warunkach opony prędzej się zestarzeją niż zużyją. Jeśli jednak często wyjeżdżasz w dłuższe trasy albo wyjeżdżasz sporadycznie, ale chcesz przemieszczać się dynamicznie, nadal zapewniając sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo – kup opony letnie.

Opony zimowe latem

Osób, które decydują się używać opony zimowe latem jest zdecydowanie mniej niż zwolenników opon całorocznych.
Argumenty za: w ankietach telefonicznych przeprowadzonych wśród naszych klientów najczęściej podnoszony był argument oszczędności czasu (nie ma konieczność odwiedzenia warsztatu) i pieniędzy (uniknięcie opłat za zmianę opon). Jednak trzeba pamiętać o tym, że brak wymiany opon nie oznacza, że kół nie trzeba wyważać. Niektórzy uważają też, że opony zimowe latem zachowują podobne osiągi jak opony letnie....

Przeciw: Klienci podkreślali większe spalanie, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach, zwiększoną głośność.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl

Zdecydowanie odradzamy stosowanie opon zimowych latem. Opony zimowe latem mają dłuższą drogę hamowania, stwarzają ryzyko wcześniejszego aquaplaningu. „Zimówki” produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód „pływa”. Różnice w osiągach opon letnich i zimowych nie są tak mocno widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze.
Jeśli jednak z konieczności będziesz musiał użytkować opony zimowe latem to pamiętaj, żeby zachować zasady bezpieczeństwa: poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich, zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów znajdujących się przez Tobą. 

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA