REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda latem na oponach zimowych lub całorocznych

Zmiana opon
Zmiana opon
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów oszczędnościowych niektórzy zarządcy flot decydują się na montaż opon całorocznych, bądź - co gorsze - na eksploatację opon zimowych także latem.

Jeden ze sklepów internetowych zajmujących się handlem opon - Oponeo.pl przeprowadził ankiety, które pokazały jak dużo jest kierowców przekonanych o tym, że przyjście wiosny wcale nie musi oznaczać zmiany opon w aucie. Część z ankietowanych przez cały rok jeździ na „zimówkach”, a inni na całorocznych. Zatem nasuwa się pytanie - czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Najogólniej mówiąc tak. Wiele jednak zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy danego kierowcy i warunków pogodowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Opony całoroczne latem

Argumenty za: często słyszymy od klientów: „kiedyś jeździło się tylko na całorocznych i było dobrze”, opony całoroczne to oszczędność czasu i pieniędzy, są dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów, poradzą sobie w każdych warunkach, to przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych (nie ma potrzeby częstej wymiany i przechowywania sezonowych opon).

Argumenty przeciw: najczęściej klienci powtarzają: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, gorsza przyczepność od opon letnich, nie sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, są gorsze od opon letnich przede wszystkim na mokrej nawierzchni, szybciej się zużywają niż opony letnie, są głośne, mają dłuższą drogę hamowania, opona całoroczna sprawdza się przy bezdeszczowych latach i w zimach bez śniegu.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice wynikają z budowy obu opon. Opona całoroczna ma więcej lameli niż opona letnia. Latem to może być przyczyną utraty sztywności (odczuwane na zakrętach) i przyczepności opony (dłuższa droga hamowania, gorsza trakcja na suchej nawierzchni). Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7°C, a mieszanka opon całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Co więcej, opony letnie mają okrągły kontur bieżnika (daje to niskie opory toczenia i wysoką przyczepnością latem), w oponach całorocznych jest on kwadratowy (latem jego masywne barki powodują szybsze zużycie bieżnika i zwiększają opory toczenia – zimą ta konstrukcja poprawia przyczepność).
Wyniki testów opon pokazują, że opony całoroczne wypadają słabiej od opon zimowych czy letnich, ale dobre opony całoroczne są lepsze niż najtańsze opony sezonowe. W porównaniu do tanich opon letnich opony całoroczne dużo lepiej zachowują się m.in. w sytuacji zagrożenia aquaplaningiem (utraty przyczepności w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni).
Opony całoroczne to warunkowo dopuszczalne rozwiązanie dla osób o umiarkowanym stylu jazdy, które jeżdżą głównie po mieście. Używane w takich warunkach opony prędzej się zestarzeją niż zużyją. Jeśli jednak często wyjeżdżasz w dłuższe trasy albo wyjeżdżasz sporadycznie, ale chcesz przemieszczać się dynamicznie, nadal zapewniając sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo – kup opony letnie.

Opony zimowe latem

Osób, które decydują się używać opony zimowe latem jest zdecydowanie mniej niż zwolenników opon całorocznych.
Argumenty za: w ankietach telefonicznych przeprowadzonych wśród naszych klientów najczęściej podnoszony był argument oszczędności czasu (nie ma konieczność odwiedzenia warsztatu) i pieniędzy (uniknięcie opłat za zmianę opon). Jednak trzeba pamiętać o tym, że brak wymiany opon nie oznacza, że kół nie trzeba wyważać. Niektórzy uważają też, że opony zimowe latem zachowują podobne osiągi jak opony letnie....

Przeciw: Klienci podkreślali większe spalanie, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach, zwiększoną głośność.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl

Zdecydowanie odradzamy stosowanie opon zimowych latem. Opony zimowe latem mają dłuższą drogę hamowania, stwarzają ryzyko wcześniejszego aquaplaningu. „Zimówki” produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód „pływa”. Różnice w osiągach opon letnich i zimowych nie są tak mocno widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze.
Jeśli jednak z konieczności będziesz musiał użytkować opony zimowe latem to pamiętaj, żeby zachować zasady bezpieczeństwa: poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich, zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów znajdujących się przez Tobą. 

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA