REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda latem na oponach zimowych lub całorocznych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiana opon
Zmiana opon
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów oszczędnościowych niektórzy zarządcy flot decydują się na montaż opon całorocznych, bądź - co gorsze - na eksploatację opon zimowych także latem.

Jeden ze sklepów internetowych zajmujących się handlem opon - Oponeo.pl przeprowadził ankiety, które pokazały jak dużo jest kierowców przekonanych o tym, że przyjście wiosny wcale nie musi oznaczać zmiany opon w aucie. Część z ankietowanych przez cały rok jeździ na „zimówkach”, a inni na całorocznych. Zatem nasuwa się pytanie - czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Najogólniej mówiąc tak. Wiele jednak zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy danego kierowcy i warunków pogodowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Opony całoroczne latem

Argumenty za: często słyszymy od klientów: „kiedyś jeździło się tylko na całorocznych i było dobrze”, opony całoroczne to oszczędność czasu i pieniędzy, są dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów, poradzą sobie w każdych warunkach, to przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych (nie ma potrzeby częstej wymiany i przechowywania sezonowych opon).

Argumenty przeciw: najczęściej klienci powtarzają: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, gorsza przyczepność od opon letnich, nie sprawdzają się przy dynamicznej jeździe, są gorsze od opon letnich przede wszystkim na mokrej nawierzchni, szybciej się zużywają niż opony letnie, są głośne, mają dłuższą drogę hamowania, opona całoroczna sprawdza się przy bezdeszczowych latach i w zimach bez śniegu.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice wynikają z budowy obu opon. Opona całoroczna ma więcej lameli niż opona letnia. Latem to może być przyczyną utraty sztywności (odczuwane na zakrętach) i przyczepności opony (dłuższa droga hamowania, gorsza trakcja na suchej nawierzchni). Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7°C, a mieszanka opon całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Co więcej, opony letnie mają okrągły kontur bieżnika (daje to niskie opory toczenia i wysoką przyczepnością latem), w oponach całorocznych jest on kwadratowy (latem jego masywne barki powodują szybsze zużycie bieżnika i zwiększają opory toczenia – zimą ta konstrukcja poprawia przyczepność).
Wyniki testów opon pokazują, że opony całoroczne wypadają słabiej od opon zimowych czy letnich, ale dobre opony całoroczne są lepsze niż najtańsze opony sezonowe. W porównaniu do tanich opon letnich opony całoroczne dużo lepiej zachowują się m.in. w sytuacji zagrożenia aquaplaningiem (utraty przyczepności w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni).
Opony całoroczne to warunkowo dopuszczalne rozwiązanie dla osób o umiarkowanym stylu jazdy, które jeżdżą głównie po mieście. Używane w takich warunkach opony prędzej się zestarzeją niż zużyją. Jeśli jednak często wyjeżdżasz w dłuższe trasy albo wyjeżdżasz sporadycznie, ale chcesz przemieszczać się dynamicznie, nadal zapewniając sobie, pasażerom i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo – kup opony letnie.

Opony zimowe latem

Osób, które decydują się używać opony zimowe latem jest zdecydowanie mniej niż zwolenników opon całorocznych.
Argumenty za: w ankietach telefonicznych przeprowadzonych wśród naszych klientów najczęściej podnoszony był argument oszczędności czasu (nie ma konieczność odwiedzenia warsztatu) i pieniędzy (uniknięcie opłat za zmianę opon). Jednak trzeba pamiętać o tym, że brak wymiany opon nie oznacza, że kół nie trzeba wyważać. Niektórzy uważają też, że opony zimowe latem zachowują podobne osiągi jak opony letnie....

Przeciw: Klienci podkreślali większe spalanie, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach, zwiększoną głośność.

Zdaniem ekspertów Oponeo.pl

Zdecydowanie odradzamy stosowanie opon zimowych latem. Opony zimowe latem mają dłuższą drogę hamowania, stwarzają ryzyko wcześniejszego aquaplaningu. „Zimówki” produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód „pływa”. Różnice w osiągach opon letnich i zimowych nie są tak mocno widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze.
Jeśli jednak z konieczności będziesz musiał użytkować opony zimowe latem to pamiętaj, żeby zachować zasady bezpieczeństwa: poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich, zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów znajdujących się przez Tobą. 

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA