REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie szkodowością floty - sposób na wysokie składki

Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie w firmie szeroko pojętego systemu zarządzania szkodowością floty, obejmującego m.in. szkolenia dla kierowców, czy system premiowania bezszkodowej jazdy pozwoli realnie zaoszczędzić na kosztach ubezpieczenia OC floty.

W obszarze zarządzania flotami pojazdów służbowych obserwujemy dziś zwiększoną presję na obniżanie wartości szkód komunikacyjnych. Jest to skutek polityki ubezpieczycieli, którzy szukają sposobów na zwiększenie rentowności wobec stale rosnącej wysokości odszkodowań. Zjawisko to nasiliło się na przełomie 2010 i 2011 roku, kiedy towarzystwa ubezpieczeniowe (TU) zaczęły uzależniać wysokość składek na ubezpieczenia komunikacyjne dla firm od wartości szkód, które te firmy generują. Co więcej, działania prawno-administracyjne, takie jak niedawne zmiany w przepisach wymuszające wzrost sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC czy najnowsze zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego wobec TU dotyczące urealnienia kosztów polis OC, powodują i prawdopodobnie będą nadal skutkować dalszymi podwyżkami dla klientów ubezpieczycieli. W tym kontekście, receptą na niższe składki może okazać się obniżenie szkodowości w firmie. Może ono stać się argumentem w rozmowach z TU dotyczących obniżenia składek lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

REKLAMA

REKLAMA

Mniej wypadków we flocie – większa oszczędność

Pierwszym ze sposobów na obniżenie poziomu szkodowości może być zmniejszenie liczby kolizji, w których biorą udział firmowe samochody. Jak taki cel osiągnąć? Na początek, warto pomyśleć o wyposażeniu aut, które zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa. Na pewno pomogą w tym przypadku czujniki parkowania i systemy kontroli oraz bezpieczeństwa jazdy. Dyscyplinujące dla kierowców mogą okazać się również systemy telemetryczne, takie jak GPS i monitoring danych z jazdy. Ważne są również praktyczne umiejętności kierowców, które pozwolą im unikać zagrożeń, przewidywać sytuację na drodze i radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Aby je wykształcić, pracodawca powinien pomyśleć o szkoleniach dla osób prowadzących firmowe auta z zakresu bezpiecznej lub defensywnej jazdy. Wreszcie, kierowcy flotowi muszą chcieć „zdjąć nogę z gazu” i zadbać o bezpieczeństwo na drodze oraz o stan swojego auta. Żeby taka motywacja w nich powstała, w ramach polityki flotowej należy zaplanować specjalny system kar i nagród, który premiuje niską szkodowość, a piętnuje wysoką. Przykładem kary może być udział własny w szkodzie spowodowanej przez pracownika, a nagrody – umożliwienie mu wykupu samochodu, którym jeździł w firmie, po preferencyjnej cenie. Poza polityką flotową, ważne jest również, żeby bezpieczeństwo i dbałość o majątek firmy była częścią szerszej filozofii prowadzenia biznesu. W tym kontekście, na przykład, motywacji handlowca do jazdy zgodnie z przepisami nie wolno osłabiać nierealnymi celami sprzedażowymi, które wymuszają na nim bardzo szybkie przemieszczenia się między spotkaniami z klientami.

Nie tylko ilość szkód, liczy się też ich wartość 

REKLAMA

Poza mniejszą liczbą szkód, również niższa wartość tych z nich, których nie uda się wyeliminować, pozwoli negocjować ceny polis. Obniżenie tej wartości wymaga wdrożenia w firmie kompleksowego systemu zarządzania szkodowością. Powinien on zawierać następujące elementy: sprawdzanie jakości napraw, współpraca z siecią serwisowej opartą na właściwie dobranych warsztatach, kontrola kosztorysów, weryfikacja szkód oraz współpraca z kierowcami. Taki, całościowy sposób zarządzania szkodowością wprowadziliśmy w ALD Automotive, dzięki czemu wartość odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczyciela spadła, bez uszczerbku dla klientów, o ponad 20%. W rezultacie wyższej efektywności systemu serwisowania i napraw nasi klienci nie odczuli tak bardzo, jak pozostali, podwyżek na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoże firma flotowa

W kontekście zarządzania szkodowością warto zwrócić uwagę na rolę w tym procesie firmy CFM oraz menedżera floty. W firmach spotyka się zarówno administratorów floty, którzy mają dużą wiedzę i doświadczenie w zakresie obniżania szkodowości, dzięki czemu wdrażają własne programy optymalizacji kosztów, jak i osoby, które nie są do tego merytorycznie przygotowane. W każdym przypadku nieoceniona jest pomoc specjalistycznej firmy flotowej. Tylko ona może bowiem osiągnąć korzyści skali, które pozwolą jej zbudować odpowiednią sieć serwisową, a także negocjować atrakcyjne cenowo warunki z warsztatami czy ubezpieczycielami. Ponadto tylko firma CFM jest w stanie wdrożyć kompleksowe zarządzanie szkodowością, zmierzające zarówno do zmniejszenia liczby kolizji, jak i wartości szkód. Jednak nawet w ramach zarządzania flotą w modelu outsourcingu rolą menedżera floty pozostaje zawsze motywowanie i kontrola zachowania kierowców. Tylko bowiem on ma odpowiednią pozycję i narzędzia, aby skłaniać „recydywistów szkodowych” w swojej firmie do zmiany złych nawyków.

Tekst: Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA