REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie szkodowością floty - sposób na wysokie składki

Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie w firmie szeroko pojętego systemu zarządzania szkodowością floty, obejmującego m.in. szkolenia dla kierowców, czy system premiowania bezszkodowej jazdy pozwoli realnie zaoszczędzić na kosztach ubezpieczenia OC floty.

W obszarze zarządzania flotami pojazdów służbowych obserwujemy dziś zwiększoną presję na obniżanie wartości szkód komunikacyjnych. Jest to skutek polityki ubezpieczycieli, którzy szukają sposobów na zwiększenie rentowności wobec stale rosnącej wysokości odszkodowań. Zjawisko to nasiliło się na przełomie 2010 i 2011 roku, kiedy towarzystwa ubezpieczeniowe (TU) zaczęły uzależniać wysokość składek na ubezpieczenia komunikacyjne dla firm od wartości szkód, które te firmy generują. Co więcej, działania prawno-administracyjne, takie jak niedawne zmiany w przepisach wymuszające wzrost sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC czy najnowsze zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego wobec TU dotyczące urealnienia kosztów polis OC, powodują i prawdopodobnie będą nadal skutkować dalszymi podwyżkami dla klientów ubezpieczycieli. W tym kontekście, receptą na niższe składki może okazać się obniżenie szkodowości w firmie. Może ono stać się argumentem w rozmowach z TU dotyczących obniżenia składek lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

REKLAMA

REKLAMA

Mniej wypadków we flocie – większa oszczędność

Pierwszym ze sposobów na obniżenie poziomu szkodowości może być zmniejszenie liczby kolizji, w których biorą udział firmowe samochody. Jak taki cel osiągnąć? Na początek, warto pomyśleć o wyposażeniu aut, które zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa. Na pewno pomogą w tym przypadku czujniki parkowania i systemy kontroli oraz bezpieczeństwa jazdy. Dyscyplinujące dla kierowców mogą okazać się również systemy telemetryczne, takie jak GPS i monitoring danych z jazdy. Ważne są również praktyczne umiejętności kierowców, które pozwolą im unikać zagrożeń, przewidywać sytuację na drodze i radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Aby je wykształcić, pracodawca powinien pomyśleć o szkoleniach dla osób prowadzących firmowe auta z zakresu bezpiecznej lub defensywnej jazdy. Wreszcie, kierowcy flotowi muszą chcieć „zdjąć nogę z gazu” i zadbać o bezpieczeństwo na drodze oraz o stan swojego auta. Żeby taka motywacja w nich powstała, w ramach polityki flotowej należy zaplanować specjalny system kar i nagród, który premiuje niską szkodowość, a piętnuje wysoką. Przykładem kary może być udział własny w szkodzie spowodowanej przez pracownika, a nagrody – umożliwienie mu wykupu samochodu, którym jeździł w firmie, po preferencyjnej cenie. Poza polityką flotową, ważne jest również, żeby bezpieczeństwo i dbałość o majątek firmy była częścią szerszej filozofii prowadzenia biznesu. W tym kontekście, na przykład, motywacji handlowca do jazdy zgodnie z przepisami nie wolno osłabiać nierealnymi celami sprzedażowymi, które wymuszają na nim bardzo szybkie przemieszczenia się między spotkaniami z klientami.

Nie tylko ilość szkód, liczy się też ich wartość 

REKLAMA

Poza mniejszą liczbą szkód, również niższa wartość tych z nich, których nie uda się wyeliminować, pozwoli negocjować ceny polis. Obniżenie tej wartości wymaga wdrożenia w firmie kompleksowego systemu zarządzania szkodowością. Powinien on zawierać następujące elementy: sprawdzanie jakości napraw, współpraca z siecią serwisowej opartą na właściwie dobranych warsztatach, kontrola kosztorysów, weryfikacja szkód oraz współpraca z kierowcami. Taki, całościowy sposób zarządzania szkodowością wprowadziliśmy w ALD Automotive, dzięki czemu wartość odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczyciela spadła, bez uszczerbku dla klientów, o ponad 20%. W rezultacie wyższej efektywności systemu serwisowania i napraw nasi klienci nie odczuli tak bardzo, jak pozostali, podwyżek na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoże firma flotowa

W kontekście zarządzania szkodowością warto zwrócić uwagę na rolę w tym procesie firmy CFM oraz menedżera floty. W firmach spotyka się zarówno administratorów floty, którzy mają dużą wiedzę i doświadczenie w zakresie obniżania szkodowości, dzięki czemu wdrażają własne programy optymalizacji kosztów, jak i osoby, które nie są do tego merytorycznie przygotowane. W każdym przypadku nieoceniona jest pomoc specjalistycznej firmy flotowej. Tylko ona może bowiem osiągnąć korzyści skali, które pozwolą jej zbudować odpowiednią sieć serwisową, a także negocjować atrakcyjne cenowo warunki z warsztatami czy ubezpieczycielami. Ponadto tylko firma CFM jest w stanie wdrożyć kompleksowe zarządzanie szkodowością, zmierzające zarówno do zmniejszenia liczby kolizji, jak i wartości szkód. Jednak nawet w ramach zarządzania flotą w modelu outsourcingu rolą menedżera floty pozostaje zawsze motywowanie i kontrola zachowania kierowców. Tylko bowiem on ma odpowiednią pozycję i narzędzia, aby skłaniać „recydywistów szkodowych” w swojej firmie do zmiany złych nawyków.

Tekst: Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA