Błędy na paragonach fiskalnych
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z § 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących przez paragon fiskalny należy rozumieć wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży. Paragon fiskalny jako dowód sprzedaży powinien odzwierciedlać warunki, na jakich dana transakcja została dokonana. Dane, które obligatoryjne musi zawierać paragon fiskalny zostały zaś wymienione w § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia:
REKLAMA
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
- numer kolejny wydruku;
- datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
- oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
- cenę jednostkową towaru lub usługi;
- ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
- wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
- wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
- wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
- łączną kwotę podatku;
- łączną kwotę sprzedaży brutto;
- oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
- kolejny numer paragonu fiskalnego;
- numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
- numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) – na żądanie nabywcy;
- logo fiskalne i numer unikatowy kasy.
Zobacz też: Serwis drobnicowy jako alternatywa dla usług kurierskich?
W przypadku popełnienia błędu w jakiejkolwiek pozycji paragonu fiskalnego, sprzedawca może dokonać jego korekty, o ile zostaną spełnione warunki określone § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z tym przepisem w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
- błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
- krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
Zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia w sprawie kas, w przypadku, o którym mowa w ust. 5, podatnik ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.
Zobacz też: Czy można wysłać list polecony przez internet?
A zatem, warunkiem skorygowania niewłaściwie zaewidencjonowanej wartości sprzedaży brutto i kwoty podatku należnego jest ujęcie poprawnych kwot w możliwie najkrótszym czasie od stwierdzenia pomyłki w odrębnej ewidencji z podaniem przyczyn i okoliczności popełnienia tego błędu. Podatnik powinien również załączyć do ww. ewidencji oryginały paragonów fiskalnych, w treści których wykazano niewłaściwe wartości.
Tekst: Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.; Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.