REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małopolska Karta Aglomeracyjna dla Krakowa i Tarnowa

Subskrybuj nas na Youtube
Małopolska Karta Aglomeracyjna dla Krakowa i Tarnowa.
Małopolska Karta Aglomeracyjna dla Krakowa i Tarnowa.

REKLAMA

REKLAMA

14 grudnia 2015 r. rusza system Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Przy użyciu karty zbliżeniowej lub aplikacji mobilnej użytkownicy będą mogli skorzystać z przejazdu koleją regionalną oraz komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie. Co więcej będą mogli również skorzystać z usługi parkingowej "Park&Ride" w obu miastach.

Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA) dla Krakowa i Tarnowa

Od 14 grudnia pasażerowie będą mogli korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA), pozwalającej na przejazdy koleją regionalną oraz komunikacją publiczną w Krakowie i Tarnowie. Dokument będzie miał formę karty zbliżeniowej, a także aplikacji mobilnej.

REKLAMA

Jak poinformował dziennikarzy we wtorek marszałek województwa Jacek Krupa, inauguracja MKA została skoordynowana z wejściem w życie nowego rozkładu na kolei, w którym pojawi się nowe połączenie realizowane przez Koleje Małopolskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków – Słomniki – Miechów – Sędziszów. Karta będzie obsługiwała też bilety na inne połączenia kolejowe wykonywane przez tego przewoźnika, a także Przewozy Regionalne.

Zobacz też: Program Rozwoju Infrastruktury Transportowej Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014–2020

Użytkownicy karty będą mogli zapisać na niej bilety na komunikację miejską w Krakowie i Tarnowie, a także usługi parkingowe „Park&Ride” w Krakowie (parking Czerwone Maki) i Tarnowie (parking wielopoziomowy prze Dworcu PKP zostanie otwarty 4 grudnia). Po rozpoczęciu sezonu rowerowego za pomocą karty będzie można też wypożyczać rowery w krakowskim systemie KMK Bike.

„Jest to system na miarę czasów, w jakich żyjemy, bo wszyscy z nas posługują się kartami i smartfonami” - zaznaczył Krupa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Małopolska Karta Aglomeracyjna ma formę bezpiecznej karty zbliżeniowej. Użytkownicy będą mogli ją za darmo wyrobić za pośrednictwem strony internetowej (mka.malopolska.pl) lub otrzymać w punkcie obsługi klienta (Kraków, ul. Krakowska 7). Kartę będzie można doładować w 22 automatach MKA, które zostały umieszczone w Krakowie, Tarnowie, Wieliczce, Zabierzowie, Krzeszowicach, Trzebini, Bochni, Brzesku Okocimiu, Skawinie, Słownikach i Miechowie.

Od wtorku można pobierać kartę w postaci aplikacji mobilnej dla smartfonów z systemami iOS, Android i Windows Phone. Do 14 grudnia aplikacja funkcjonuje w ograniczonym zakresie – nie można za jej pomocą zakupić biletu, ale użytkownicy mogą się przez ten czas oswajać z interfejsem.

Zobacz też: Na których trasach pociągi będą jeździły szybciej od połowy grudnia 2015?

Marszałek zaznaczył, że system MKA jest gotowy do użytku, ale w przyszłości będzie rozbudowywany o nowe funkcjonalności np. bilety na prywatny transport zbiorowy czy bilety wstępu do muzeów. Będzie go można wyposażyć także w usługi typu e-urząd czy e-zdrowie. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.„To niezwykle ważny projekt, ponieważ dotyczy wielu dziedzin życia społeczno-gospodarczego regionu” - ocenił.

Opracowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej kosztowało blisko 18,5 mln zł, z czego 85 proc. stanowiła dotacja ze środków unijnych. Przetarg na inwestycję wygrało konsorcjum firm Unicard i AMG.

Według przedstawionych szacunków z karty będzie korzystało ok. 80 tys. użytkowników w przeciągu 2-3 lat. Zdaniem przedstawicieli konsorcjum wykonującego system, w przyszłości aplikacja na smartfony będzie wypierać tradycyjne karty. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA