REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia
Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej dostanie kolejne 100 mln złotych wsparcia ze środków UE. Wkład własny będzie mniejszy o ponad 170 mln. zł.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Dobiegający końca unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, warty łącznie ok. 613 mln zł netto, dostanie kolejne blisko 100 mln zł unijnego dofinansowania. Wkład własny będzie mniejszy niż pierwotnie planowano o ponad 170 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie kończy już prace w ramach drugiego etapu tego projektu.

Jak przypomniał prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, początkowo wartość przedsięwzięcia określono na ok. 591 mln zł netto, a dofinansowanie miało stanowić połowę tej kwoty. Przy podpisaniu umowy zagwarantowane było już 59 proc. dofinansowania. Później łączna wartość wzrosła do ponad 613 mln zł netto, a w lutym br. po raz kolejny zwiększono poziomu dofinansowania - do 64,25 proc.

„Wtedy wysokość wkładu własnego wynosiła już tylko ok. 219 mln zł, czyli o ok. 76,5 mln zł mniej niż zakładano pierwotnie. Przy tak dużych kwotach, jakimi operujemy realizując projekt inwestycyjny, każdy wzrost poziomu dofinansowania był ważny, dlatego nadal zabiegaliśmy o kolejne jego podwyższenie” – zaznaczył Freisler.

REKLAMA

Niedawna decyzja resortu infrastruktury i rozwoju zwiększyła poziom dofinansowania projektu do 80 proc., co oznacza, że wkład własny Tramwajów Śląskich wyniesie blisko 123 mln zł. W stosunku do poprzedniej wartości wartość wkładu własnego spadnie o ok. 96,5 mln zł, a do pierwotnej - o ponad 170 mln zł (mimo wzrostu globalnej wartości projektu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„To bardzo dobra wiadomość dla spółki, ale też dla gmin, które zobowiązały się spłacić zaciągnięty przez Tramwaje Śląskie kredyt. To dużo niższe od pierwotnie planowanego obciążenia budżetów tych miast. To też kolejny dowód na to, że warto było przystąpić do projektu, bo nie dość, że istotnie zmodernizowana została infrastruktura tramwajowa, to jeszcze koszt tych inwestycji będzie znacznie niższy od zakładanego” - podkreślił prezes Tramwajów Śląskich.

Pierwotny etap przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. W pierwszym etapie brał również udział samorząd Tychów, który zmodernizował część swojej infrastruktury trolejbusowej, kupił 15 niskopodłogowych trolejbusów i zbudował dwa wielopoziomowe parkingi typu Park&Ride.

Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, Tramwaje Śląskie rozszerzyły projekt o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą i modernizacja układów sterowania ruchem. Wartość brutto obu etapów spółka szacowała wcześniej na 851,47 mln zł (obecnie podaje jedynie wartości netto).

Zobacz też: Na których trasach pociągi będą jeździły szybciej od połowy grudnia 2015?

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej - etap drugi

Obecnie dobiegają końca ostatnie prace drugiego etapu projektu. W Zabrzu na ten weekend zapowiedziano zawieszenie kursowania tramwajów na ul. Wolności – aby włączyć już w pełni do ruchu przebudowane torowiska wbudowane w ulice Lutra, Brysza i Wolności w centrum miasta.

Innym dobiegającym końca zadaniem tego projektu jest przebudowa układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na jego wschodniej pierzei, a także umożliwienie przebudowy – prawdopodobnie w 2017 r. - pozostałej przestrzeni.

Jesienią prace tam stanęły tam na kilka tygodni wobec sporu Tramwajów Śląskich z wykonawcą ws. materiału użytego w podbudowie torowisk. Ostatecznie strony podpisały aneks przewidujący wykonanie m.in. dodatkowych drenaży. Prace wznowiono - termin ich zakończenia został ustalony na 15 grudnia.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Do obsługi 30 linii tramwajowych spółka kieruje ponad 220 wagonów.

Zobacz też: Na czym polega transport intermodalny?

Dotychczasowy projekt „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" współfinansuje Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Tramwaje Śląskie przygotowują się też do inwestycji w ramach środków unijnych na lata 2014-20. Jej przedstawiciele zastrzegają, że zwiększenie poziomu dofinansowania dotychczasowego projektu nie przełoży się obecnie wprost na zwiększenie zakresu nowego - szacowanego na 880 mln zł brutto. Liczą jednak, że poziom dofinansowania także i w tym wypadku będzie wzrastał, umożliwiając m.in. włączenie doń kolejnych zadań. Obecnie wynosi on 63 proc.

W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic - Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec; potem dołączyły Świętochłowice. Nowym zainteresowane są jeszcze Mysłowice, Dąbrowa Górnicza i Będzin (który nie jest akcjonariuszem spółki). (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA