REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Subskrybuj nas na Youtube
Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia
Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej dostanie kolejne 100 mln złotych wsparcia ze środków UE. Wkład własny będzie mniejszy o ponad 170 mln. zł.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Dobiegający końca unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, warty łącznie ok. 613 mln zł netto, dostanie kolejne blisko 100 mln zł unijnego dofinansowania. Wkład własny będzie mniejszy niż pierwotnie planowano o ponad 170 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie kończy już prace w ramach drugiego etapu tego projektu.

Jak przypomniał prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, początkowo wartość przedsięwzięcia określono na ok. 591 mln zł netto, a dofinansowanie miało stanowić połowę tej kwoty. Przy podpisaniu umowy zagwarantowane było już 59 proc. dofinansowania. Później łączna wartość wzrosła do ponad 613 mln zł netto, a w lutym br. po raz kolejny zwiększono poziomu dofinansowania - do 64,25 proc.

„Wtedy wysokość wkładu własnego wynosiła już tylko ok. 219 mln zł, czyli o ok. 76,5 mln zł mniej niż zakładano pierwotnie. Przy tak dużych kwotach, jakimi operujemy realizując projekt inwestycyjny, każdy wzrost poziomu dofinansowania był ważny, dlatego nadal zabiegaliśmy o kolejne jego podwyższenie” – zaznaczył Freisler.

REKLAMA

Niedawna decyzja resortu infrastruktury i rozwoju zwiększyła poziom dofinansowania projektu do 80 proc., co oznacza, że wkład własny Tramwajów Śląskich wyniesie blisko 123 mln zł. W stosunku do poprzedniej wartości wartość wkładu własnego spadnie o ok. 96,5 mln zł, a do pierwotnej - o ponad 170 mln zł (mimo wzrostu globalnej wartości projektu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„To bardzo dobra wiadomość dla spółki, ale też dla gmin, które zobowiązały się spłacić zaciągnięty przez Tramwaje Śląskie kredyt. To dużo niższe od pierwotnie planowanego obciążenia budżetów tych miast. To też kolejny dowód na to, że warto było przystąpić do projektu, bo nie dość, że istotnie zmodernizowana została infrastruktura tramwajowa, to jeszcze koszt tych inwestycji będzie znacznie niższy od zakładanego” - podkreślił prezes Tramwajów Śląskich.

Pierwotny etap przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. W pierwszym etapie brał również udział samorząd Tychów, który zmodernizował część swojej infrastruktury trolejbusowej, kupił 15 niskopodłogowych trolejbusów i zbudował dwa wielopoziomowe parkingi typu Park&Ride.

Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, Tramwaje Śląskie rozszerzyły projekt o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą i modernizacja układów sterowania ruchem. Wartość brutto obu etapów spółka szacowała wcześniej na 851,47 mln zł (obecnie podaje jedynie wartości netto).

Zobacz też: Na których trasach pociągi będą jeździły szybciej od połowy grudnia 2015?

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej - etap drugi

Obecnie dobiegają końca ostatnie prace drugiego etapu projektu. W Zabrzu na ten weekend zapowiedziano zawieszenie kursowania tramwajów na ul. Wolności – aby włączyć już w pełni do ruchu przebudowane torowiska wbudowane w ulice Lutra, Brysza i Wolności w centrum miasta.

Innym dobiegającym końca zadaniem tego projektu jest przebudowa układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na jego wschodniej pierzei, a także umożliwienie przebudowy – prawdopodobnie w 2017 r. - pozostałej przestrzeni.

Jesienią prace tam stanęły tam na kilka tygodni wobec sporu Tramwajów Śląskich z wykonawcą ws. materiału użytego w podbudowie torowisk. Ostatecznie strony podpisały aneks przewidujący wykonanie m.in. dodatkowych drenaży. Prace wznowiono - termin ich zakończenia został ustalony na 15 grudnia.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Do obsługi 30 linii tramwajowych spółka kieruje ponad 220 wagonów.

Zobacz też: Na czym polega transport intermodalny?

Dotychczasowy projekt „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" współfinansuje Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Tramwaje Śląskie przygotowują się też do inwestycji w ramach środków unijnych na lata 2014-20. Jej przedstawiciele zastrzegają, że zwiększenie poziomu dofinansowania dotychczasowego projektu nie przełoży się obecnie wprost na zwiększenie zakresu nowego - szacowanego na 880 mln zł brutto. Liczą jednak, że poziom dofinansowania także i w tym wypadku będzie wzrastał, umożliwiając m.in. włączenie doń kolejnych zadań. Obecnie wynosi on 63 proc.

W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic - Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec; potem dołączyły Świętochłowice. Nowym zainteresowane są jeszcze Mysłowice, Dąbrowa Górnicza i Będzin (który nie jest akcjonariuszem spółki). (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA