REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia
Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej dostanie kolejne 100 mln złotych wsparcia ze środków UE. Wkład własny będzie mniejszy o ponad 170 mln. zł.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Dobiegający końca unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, warty łącznie ok. 613 mln zł netto, dostanie kolejne blisko 100 mln zł unijnego dofinansowania. Wkład własny będzie mniejszy niż pierwotnie planowano o ponad 170 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie kończy już prace w ramach drugiego etapu tego projektu.

Jak przypomniał prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, początkowo wartość przedsięwzięcia określono na ok. 591 mln zł netto, a dofinansowanie miało stanowić połowę tej kwoty. Przy podpisaniu umowy zagwarantowane było już 59 proc. dofinansowania. Później łączna wartość wzrosła do ponad 613 mln zł netto, a w lutym br. po raz kolejny zwiększono poziomu dofinansowania - do 64,25 proc.

„Wtedy wysokość wkładu własnego wynosiła już tylko ok. 219 mln zł, czyli o ok. 76,5 mln zł mniej niż zakładano pierwotnie. Przy tak dużych kwotach, jakimi operujemy realizując projekt inwestycyjny, każdy wzrost poziomu dofinansowania był ważny, dlatego nadal zabiegaliśmy o kolejne jego podwyższenie” – zaznaczył Freisler.

REKLAMA

Niedawna decyzja resortu infrastruktury i rozwoju zwiększyła poziom dofinansowania projektu do 80 proc., co oznacza, że wkład własny Tramwajów Śląskich wyniesie blisko 123 mln zł. W stosunku do poprzedniej wartości wartość wkładu własnego spadnie o ok. 96,5 mln zł, a do pierwotnej - o ponad 170 mln zł (mimo wzrostu globalnej wartości projektu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„To bardzo dobra wiadomość dla spółki, ale też dla gmin, które zobowiązały się spłacić zaciągnięty przez Tramwaje Śląskie kredyt. To dużo niższe od pierwotnie planowanego obciążenia budżetów tych miast. To też kolejny dowód na to, że warto było przystąpić do projektu, bo nie dość, że istotnie zmodernizowana została infrastruktura tramwajowa, to jeszcze koszt tych inwestycji będzie znacznie niższy od zakładanego” - podkreślił prezes Tramwajów Śląskich.

Pierwotny etap przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. W pierwszym etapie brał również udział samorząd Tychów, który zmodernizował część swojej infrastruktury trolejbusowej, kupił 15 niskopodłogowych trolejbusów i zbudował dwa wielopoziomowe parkingi typu Park&Ride.

Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, Tramwaje Śląskie rozszerzyły projekt o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą i modernizacja układów sterowania ruchem. Wartość brutto obu etapów spółka szacowała wcześniej na 851,47 mln zł (obecnie podaje jedynie wartości netto).

Zobacz też: Na których trasach pociągi będą jeździły szybciej od połowy grudnia 2015?

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej - etap drugi

Obecnie dobiegają końca ostatnie prace drugiego etapu projektu. W Zabrzu na ten weekend zapowiedziano zawieszenie kursowania tramwajów na ul. Wolności – aby włączyć już w pełni do ruchu przebudowane torowiska wbudowane w ulice Lutra, Brysza i Wolności w centrum miasta.

Innym dobiegającym końca zadaniem tego projektu jest przebudowa układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na jego wschodniej pierzei, a także umożliwienie przebudowy – prawdopodobnie w 2017 r. - pozostałej przestrzeni.

Jesienią prace tam stanęły tam na kilka tygodni wobec sporu Tramwajów Śląskich z wykonawcą ws. materiału użytego w podbudowie torowisk. Ostatecznie strony podpisały aneks przewidujący wykonanie m.in. dodatkowych drenaży. Prace wznowiono - termin ich zakończenia został ustalony na 15 grudnia.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Do obsługi 30 linii tramwajowych spółka kieruje ponad 220 wagonów.

Zobacz też: Na czym polega transport intermodalny?

Dotychczasowy projekt „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" współfinansuje Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Tramwaje Śląskie przygotowują się też do inwestycji w ramach środków unijnych na lata 2014-20. Jej przedstawiciele zastrzegają, że zwiększenie poziomu dofinansowania dotychczasowego projektu nie przełoży się obecnie wprost na zwiększenie zakresu nowego - szacowanego na 880 mln zł brutto. Liczą jednak, że poziom dofinansowania także i w tym wypadku będzie wzrastał, umożliwiając m.in. włączenie doń kolejnych zadań. Obecnie wynosi on 63 proc.

W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic - Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec; potem dołączyły Świętochłowice. Nowym zainteresowane są jeszcze Mysłowice, Dąbrowa Górnicza i Będzin (który nie jest akcjonariuszem spółki). (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA