REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Subskrybuj nas na Youtube
Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia
Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej. Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej dostanie kolejne 100 mln złotych wsparcia ze środków UE. Wkład własny będzie mniejszy o ponad 170 mln. zł.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej

Dobiegający końca unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, warty łącznie ok. 613 mln zł netto, dostanie kolejne blisko 100 mln zł unijnego dofinansowania. Wkład własny będzie mniejszy niż pierwotnie planowano o ponad 170 mln zł.

REKLAMA

Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie kończy już prace w ramach drugiego etapu tego projektu.

REKLAMA

Jak przypomniał prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, początkowo wartość przedsięwzięcia określono na ok. 591 mln zł netto, a dofinansowanie miało stanowić połowę tej kwoty. Przy podpisaniu umowy zagwarantowane było już 59 proc. dofinansowania. Później łączna wartość wzrosła do ponad 613 mln zł netto, a w lutym br. po raz kolejny zwiększono poziomu dofinansowania - do 64,25 proc.

„Wtedy wysokość wkładu własnego wynosiła już tylko ok. 219 mln zł, czyli o ok. 76,5 mln zł mniej niż zakładano pierwotnie. Przy tak dużych kwotach, jakimi operujemy realizując projekt inwestycyjny, każdy wzrost poziomu dofinansowania był ważny, dlatego nadal zabiegaliśmy o kolejne jego podwyższenie” – zaznaczył Freisler.

Niedawna decyzja resortu infrastruktury i rozwoju zwiększyła poziom dofinansowania projektu do 80 proc., co oznacza, że wkład własny Tramwajów Śląskich wyniesie blisko 123 mln zł. W stosunku do poprzedniej wartości wartość wkładu własnego spadnie o ok. 96,5 mln zł, a do pierwotnej - o ponad 170 mln zł (mimo wzrostu globalnej wartości projektu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„To bardzo dobra wiadomość dla spółki, ale też dla gmin, które zobowiązały się spłacić zaciągnięty przez Tramwaje Śląskie kredyt. To dużo niższe od pierwotnie planowanego obciążenia budżetów tych miast. To też kolejny dowód na to, że warto było przystąpić do projektu, bo nie dość, że istotnie zmodernizowana została infrastruktura tramwajowa, to jeszcze koszt tych inwestycji będzie znacznie niższy od zakładanego” - podkreślił prezes Tramwajów Śląskich.

Pierwotny etap przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. W pierwszym etapie brał również udział samorząd Tychów, który zmodernizował część swojej infrastruktury trolejbusowej, kupił 15 niskopodłogowych trolejbusów i zbudował dwa wielopoziomowe parkingi typu Park&Ride.

Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, Tramwaje Śląskie rozszerzyły projekt o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą i modernizacja układów sterowania ruchem. Wartość brutto obu etapów spółka szacowała wcześniej na 851,47 mln zł (obecnie podaje jedynie wartości netto).

Zobacz też: Na których trasach pociągi będą jeździły szybciej od połowy grudnia 2015?

Modernizacja infrastruktury kolejowej w konurbacji katowickiej - etap drugi

Obecnie dobiegają końca ostatnie prace drugiego etapu projektu. W Zabrzu na ten weekend zapowiedziano zawieszenie kursowania tramwajów na ul. Wolności – aby włączyć już w pełni do ruchu przebudowane torowiska wbudowane w ulice Lutra, Brysza i Wolności w centrum miasta.

Innym dobiegającym końca zadaniem tego projektu jest przebudowa układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na jego wschodniej pierzei, a także umożliwienie przebudowy – prawdopodobnie w 2017 r. - pozostałej przestrzeni.

Jesienią prace tam stanęły tam na kilka tygodni wobec sporu Tramwajów Śląskich z wykonawcą ws. materiału użytego w podbudowie torowisk. Ostatecznie strony podpisały aneks przewidujący wykonanie m.in. dodatkowych drenaży. Prace wznowiono - termin ich zakończenia został ustalony na 15 grudnia.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin konurbacji katowickiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Do obsługi 30 linii tramwajowych spółka kieruje ponad 220 wagonów.

Zobacz też: Na czym polega transport intermodalny?

Dotychczasowy projekt „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" współfinansuje Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Tramwaje Śląskie przygotowują się też do inwestycji w ramach środków unijnych na lata 2014-20. Jej przedstawiciele zastrzegają, że zwiększenie poziomu dofinansowania dotychczasowego projektu nie przełoży się obecnie wprost na zwiększenie zakresu nowego - szacowanego na 880 mln zł brutto. Liczą jednak, że poziom dofinansowania także i w tym wypadku będzie wzrastał, umożliwiając m.in. włączenie doń kolejnych zadań. Obecnie wynosi on 63 proc.

W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic - Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec; potem dołączyły Świętochłowice. Nowym zainteresowane są jeszcze Mysłowice, Dąbrowa Górnicza i Będzin (który nie jest akcjonariuszem spółki). (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA