REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tramwaje Śląskie - drugi etap inwestycji dobiega końca

Subskrybuj nas na Youtube
Tramwaje Śląskie - drugi etap inwestycji dobiega końca.
Tramwaje Śląskie - drugi etap inwestycji dobiega końca.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Tramwaje Śląskie to spółka należąca do dwunastu samorządów w aglomeracji katowickiej. Przedsiębiorstwo kończy znaczną część prac inwestycyjnych w ramach drugiego etapu unijnego projektu modernizacji infrastruktury w regionie. Co to oznacza?

Nowe tramwaje w Świętochłowicach

Należąca do 12 samorządów aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie kończy już znaczną część prac w ramach drugiego etapu unijnego projektu modernizacji infrastruktury w regionie wartego łącznie ok. 850 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowała spółka, od poniedziałku tramwaje pojawią się na nowych odcinkach torów w Świętochłowicach, a w Chorzowie do istniejącego układu torowego podpinane będą nowe tory powstającego centrum przesiadkowego na rynku. Nadal trwają prace w ścisłym centrum Sosnowca; najprawdopodobniej jako jedne z ostatnich zakończą się - z końcem września - roboty na ulicach Zabrza.

W Świętochłowicach wykonawca modernizacji torowiska wzdłuż ul. Bytomskiej zakończył już przebudowę kluczowego skrzyżowania w dzielnicy Piaśniki i tak zorganizował prace torowe, by od poniedziałku można było wznowić ruch tramwajów. Do zakończenia tego kontraktu pozostaną prace przy peronach na jednym z przystanków oraz drobne prace sieciowe, wykończeniowe i porządkowe.

Od października ub. roku trwała tam modernizacja torowiska liczącego ok. 1,8 km odcinka torów linii nr 7, łączącej Katowice z Bytomiem. To odcinek przylegający do odbudowanego wcześniej fragmentu linii nr 7 z Łagiewnik do centrum Bytomia i kończący się w rejonie ważnego skrzyżowania ulic Bytomskiej i Chorzowskiej. Przecinają się tam tory dwóch linii – nr 7 z Bytomia do Katowic i nr 11 z Katowic do Rudy Śląskiej. Skrzyżowanie to wspólnie wyremontowały tramwaje i gmina.

Zobacz też: Śląsk dostanie 9 miliardów złotych na infrastrukturę kolejową

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy układ torów w Chorzowie

REKLAMA

W Chorzowie praktycznie powstał już nowy układ torów na tamtejszym rynku; od poniedziałku ma być on podłączany do istniejących linii. Jest on częścią budowy przy wschodniej pierzei rynku zintegrowanego przystanku autobusowo-tramwajowego. Mają się tam spotkać wszystkie przejeżdżające przez chorzowski rynek i jego okolice linie tramwajowe (obecnie 10) i autobusowe (obecnie ok. 20). Budowa docelowego układu torów umożliwi np. miastu prace drogowe.

Prace nadal trwają też na terenie Sosnowca. Obejmują torowiska wzdłuż głównych ulic, m.in. 3 Maja i Sienkiewicza. W piątek miasto podało, że na kluczowym skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Piłsudskiego roboty (wiążące się z utrudnieniami dla kierowców) potrwają jeszcze tydzień – o tydzień dłużej niż planowano. Powodem jest płytsze niż się spodziewano położenie przejścia podziemnego i konieczność związanych z tym dodatkowych robót. Zakończenie remontu zakładane jest tam na koniec sierpnia br.

Do końca września potrwać ma natomiast rozpoczęta w minionym tygodniu przebudowa torowisk wzdłuż odcinków kilku głównych ulic w Zabrzu. Jedna część robót obejmuje ulice Lutra, Brysza i część Wolności w centrum miasta, druga – odcinek ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice. Łącznie wymienionych ma tam zostać prawie 3,5 km pojedynczych torów.

Zobacz też: Zmodernizowano 160 wagonów PKP Intercity

Do końca sierpnia ma też jeszcze potrwać remont znacznego odcinka ul. Wolności w Chorzowie (Tramwaje Śląskie z częścią torową odpowiadają tam za część większego przedsięwzięcia miasta związanego też m.in. z kanalizacją). W podobnym terminie powinny zakończyć się prace w rejonie chorzowskiej zajezdni tramwajowej.

Wszystkie te remonty torowisk odbywają się w ramach drugiego etapu projektu Tramwajów Śląskich pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Współfinansuje go Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Pierwotny etap przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Dzięki temu, że w przetargach uzyskano ceny niższe od zakładanych, projekt rozszerzono o drugi etap. To m.in. modernizacja kolejnych 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów z częściowo niską podłogą i modernizacja układów sterowania ruchem. Wartość brutto obu etapów to 851,47 mln zł.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA