REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy szef ZDM chce upłynnić ruch w Warszawie

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy szef ZDM chce upłynnić ruch w Warszawie. Fot. Fotolia
Nowy szef ZDM chce upłynnić ruch w Warszawie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wśród głównych priorytetów nowego szefa ZDM w Warszawie znalazło się zadanie upłynnienia ruchu w mieście. Co jeszcze?

Upłynnienie ruchu w centrum miasta, lepsza komunikacja z mieszkańcami, lepsze warunki dla pieszych i porządkowanie przestrzeni publicznej - to priorytety przedstawione w środę przez nowego szefa Zarządu Dróg Miejskich, pełnomocnika ds. rowerowych Łukasza Puchalskiego.

REKLAMA

Nowy dyrektor ZDM powiedział, że największym wyzwaniem jest dla niego otwartość dla dialog z mieszkańcami. Zadeklarował, że we wtorki w godz. 15-17 będzie pełnił dyżury, podczas których będzie spotykał się z mieszkańcami stolicy. Zapowiedział także otwarcie profilów ZDM w portalach społecznościowych oraz więcej konsultacji i spotkań w terenie poświęconych planom ZDM.

Zobacz też: Kiedy będzie przejezdny Most Łazienkowski?

REKLAMA

Puchalski powiedział, że priorytetem, jeśli chodzi o duże inwestycje, jest dokończenie remontu Mostu Łazienkowskiego. Obecny na konferencji wiceprezydent Jacek Wojciechowicz powtórzył, że miasto chce uzyskać przejezdność przeprawy do końca października tego roku.

ZDM nie zaprzestanie również swojej specjalności, czyli frezowania ulic. Puchalski chce wcześniej planować remonty, po to, by wprowadzać zmiany i np. likwidować bariery architektoniczne, poprawiać geometrię ulic i skorygować rozmieszczenie miejsc parkingowych oraz chodniki. "Te zmiany mają być większe i bardziej odczuwalne" - zapowiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Puchalski obejmując fotel szefa ZDM, zachował stanowisko pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej. Podkreślił, że sprawy rowerowe "mają się dobrze, będą się miały jeszcze lepiej". Poinformował, że jeszcze w czerwcu miasto przyjmie zadania związane z infrastrukturą rowerową na 2016 i 2017 r. "Projekt za blisko 90 mln zł, 77 kilometrów dofinansowanych z UE, główne trasy dojazdowe, wiele ulic - Żwirki i Wigury, al. Stanów Zjednoczonych - zaczynamy w tym roku. W kolejnych ulice Puławska, Połczyńska, Pułkowa" - wymienił Puchalski.

REKLAMA

Podkreślił, że jako dyrektor ZDM chce się skoncentrować w tej chwili na poprawie warunków dla pieszych i poprawie stanu zieleni przy ulicach. Chce także poprawić sygnalizację świetlną w stolicy, by była bardziej przyjazna kierowcom oraz zwiększała przepustowość na ulicach tranzytowych.

Natomiast w centrum, miasto konsekwentnie będzie zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej, m.in. poprawiając dojścia do przystanków. Puchalski przekonuje, że to jedyny sposób na zmniejszenie korków. "Korki, które mamy, mimo wszelkich starań miasta (...) dużo nie da się poprawić. Można poprawiać przez to, żeby zachęcać do komunikacji publicznej, do poruszania się pieszo, do przemieszczania się rowerem" - powiedział Puchalski.

Wyjaśnił, że w centrum jest niewiele rezerw na rozbudowę układów drogowych. "Jedyne możliwości poprawienia tego ruchu, to jego upłynnienie poprzez prace na sygnalizacji świetlnej. Większość kierowców chce przyjechać do centrum i tutaj, w tym centrum wszyscy się nie pomieścimy. Inaczej ma się sprawa, jeżeli chodzi o układ obwodowy, tam jest możliwość rozbudowy" - podkreślił Puchalski.

Dodał, że już podjął decyzję o wprowadzeniu stanowiska ds. audytu projektów zatwierdzonych. "Będziemy chcieli likwidować zbędne oznakowanie w pasie drogi. Wzorem jest działanie Gdańska, który przez kilka ostatnich lat usunął blisko 11 tys. znaków, które okazały się zbędne" - zaznaczył Puchalski.

Zobacz też: Projekt programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 - kiedy?

Odniósł się także do budżetu obywatelskiego. Ma być uwzględniona zmiana zakładająca uwolnienie środków finansowych na realizację projektów na 2016 r. na przełomie sierpnia i września br. Ma to - według Puchalskiego - duże znacznie dla projektów drogowych, ponieważ pozwoli na przyjęcie do realizacji i lepsze przygotowanie skomplikowanych inwestycji. Szef ZDM zadeklarował, że będzie promował budżet obywatelski, ponieważ dla ZDM jest szansą na dodatkowe środki, bo fundusze w ramach tego budżetu pochodzą z dzielnic, a nie były przypisane do ZDM.

Puchalski ocenił też, że miasto, jego ulice i chodniki można dostosować zarówno do potrzeb pieszych, jak i rowerzystów bez szkody dla kierowców - w niektórych miejscach zwężając pasy ruchu dla samochodów, w niektórych zmieniając układ miejsc parkowania. Jako przykład ulicy, na której należałoby dokonać zmian, podał al. Jana Pawła II. Przygotowana jest koncepcja zmian dla fragmentu tej ulicy, która poprawi warunki dla pieszych, rowerzystów "nie krzywdząc kierowców".

Zobacz też: Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Puchalski jako szef ZDM zastąpił Grażynę Lendzion, która odeszła ze stanowiska po rozmowie z prezydent stolicy Hanną Gronkiewicz-Waltz. Jednym z powodów odejścia był - jak mówił wiceprezydent Jarosław Jóźwiak - "brak właściwego kontaktu zewnętrznego jednostki z mieszkańcami i ostatnia sprawa budżetu partycypacyjnego". Ponad 400 projektów do budżetu partycypacyjnego na 2016 r. zostało ocenionych negatywnie.

Wojciechowicz powiedział, że odchodząca dyrektor Lendzion przez wiele lat pracy w ZDM wykonała wielką pracę, aby stan warszawskich dróg był jak najlepszy. "I za to należą jej się podziękowania" - dodał.

Wiceprezydent liczy, że ZDM z nowym szefem będzie kontynuował "wszystko to, co dobre", ale jednocześnie pokaże nową jakość m.in w kwestii komunikacji z mieszkańcami.

Wojciechowicz przypomniał, że miasto konsekwentnie inwestuje w komunikację miejską. Powiedział, że będzie tunel dla tramwajów pod Dworcem Zachodnim, między Wolą i Ochotą. Decyzje w tej sprawie we wtorek podjęła prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. "To jest najlepsze rozwiązanie, trzeba wykorzystać moment remontu Dworca Zachodniego i w cieniu tego remontu wykonać ten tunel - pod samym dworcem, ale też na dojeździe, czyli pod Al. Jerozolimskimi i pod parkiem, który ma być tam utworzony" - powiedział Wojciechowicz.

Dodał, że prace związane z tunelem są przewidziane na 2017, 2018 rok. Podkreślił, że nie ma jeszcze ostatecznego projektu, ale długość tunelu może wynieść między 850 i 1000 metrów. W tunelu mają być dwa przystanki.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA