REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tramwaje w Olsztynie ruszą jesienią

Subskrybuj nas na Youtube
Tramwaje są od dawna wpisane w krajobraz Krakowa, w Olsztynie powrócą po 50 latach nieobecności. Fot. Fotolia
Tramwaje są od dawna wpisane w krajobraz Krakowa, w Olsztynie powrócą po 50 latach nieobecności. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią, po 50 latach nieobecności na ulice Olsztyna wrócą tramwaje. Według szacunków mogą ograniczyć ruch samochodowy w mieście o 15 do 20 %.

Wprowadzenie od jesieni w Olsztynie tramwajów oraz jednoczesne lepsze dostosowanie linii autobusowych do potrzeb pasażerów może sprawić, że na ulice miasta wyjedzie od 15 do 20 proc. samochodów osobowych mniej - wynika z analiz olsztyńskich urzędników.

REKLAMA

Analizę i wstępne koszty utrzymania tramwajów w nowym układzie komunikacji publicznej przedstawił olsztyńskim radnym z komisji gospodarki komunalnej dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu Jerzy Roman.

Tramwaje wracają na ulice Olsztyna po 50 latach. Obecnie trwa budowa od podstaw linii tramwajowych, które połączą najdalsze osiedla Olsztyna ze śródmieściem oraz z dworcem kolejowym i kampusem akademickim.

"Wszystkie udogodnienia kierowane w stronę komunikacji zbiorowej mają pośredni wpływ na jakość i komfort podróżowania w komunikacji indywidualnej. Ocenia się, że sprawna komunikacja zbiorowa sprawi, że od 15 proc. do 20 proc. użytkowników aut osobowych przesiądzie się do pojazdów komunikacji publicznej. Inwestowanie w komunikację zbiorową odczują też taksówkarze, którym miasto udostępniło możliwość poruszania się buspasami" - podkreślił Roman.

Zobacz też: Plany inwestyzyjne PKP do 2023 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zaznaczył, że obecnie trwają prace nad planem finansowym nowego układu komunikacji zbiorowej. Łączny koszt funkcjonowania komunikacji zbiorowej autobusów i tramwajów będzie się wahał w granicach od 77,3 mln do 81,3 mln zł rocznie. Obsługa 3 nowych linii tramwajowych to koszt 10,1 mln zł rocznie - dodał dyrektor.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz powiedział PAP, że budżet na komunikację zbiorową może być ograniczany poprzez lepsze dostosowanie linii autobusowych do potrzeb pasażerów, ale także dalsze uwolnienie rynku usług komunikacji zbiorowej.

Rynek komunikacji miejskiej w Olsztynie w 90 proc. obsługuje komunalny przewoźnik - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK); 10 proc. linii obsługuje prywatny przewoźnik wyłoniony w przetargu - konsorcjum KDD i Blue Line.

Władze Olsztyna chcą jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na obsługę kolejnych linii autobusowych, które nowy, zewnętrzny operator mógłby przyjąć w 2016 r.

Obecnie koszt funkcjonowania MPK to 71 mln zł, z tego 31 mln zł to wpływy ze sprzedaży biletów natomiast 40 mln zł stanowi dotacja z budżetu gminy.

Zobacz też: KE wszęła procedurę w sprawie płacy minimalnej w Niemczech

Budowane właśnie linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta tak zwane sypialnie Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Oprócz linii tramwajowych budowana jest zajezdnia dla tramwajów. Powstała także nowa ulica - Obiegowa, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.

Wartość projektu tramwajowego według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów, czyli wyodrębnionych pasów jezdni, przeznaczonych wyłącznie dla autobusów miejskich oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA