Likwidacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin
REKLAMA
REKLAMA
Miłośnicy kolei wysłali swój protest do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który miałby zrealizować inwestycję. Finansowana będzie ona ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
REKLAMA
REKLAMA
Jak podkreślono, plany likwidacji 50-kilometrowej linii kolejowej tzw. "szczucinki" i zastąpienia jej ścieżką rowerową są sprzeczne z zasadami zrównoważonego transportu oraz z polityką transportową Unii Europejskiej i będą skutkować dalszą marginalizacją transportową miejscowości położonych na północ od Tarnowa.
Prezes SMK Marcin Lisowski zwrócił uwagę, że regionalny transport kolejowy w Polsce po latach zastoju w wielu województwach zaczyna wychodzić na prostą. Miłośnicy kolei, jako przykłady udanych reaktywacji po latach linii kolejowych, podają takie trasy jak: Wrocław - Trzebnica, Brzeg - Nysa, Lublin - Parczew czy Bydgoszcz - Chełmża. Według nich województwo małopolskie posiada spalinowe autobusy szynowe, które mogłyby już teraz obsługiwać „szczucinkę”.
Zobacz też: Remont linii Katowice-Chorzów Batory
W zeszłym miesiącu porozumienie dotyczące utworzenia trasy rowerowej biegnącej po trasie nieczynnej linii kolejowej Tarnów – Szczucin podpisały władze Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa, Szczucina. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana do 2018 r.
REKLAMA
Według sekretarza gminy Szczucin Kazimierza Tęczara projekt przedstawiony przez samorządy zyskał wstępną akceptację władz województwa. Jego realizacją zajmie się Zarząd Dróg Wojewódzkich, który będzie wykonawcą i administratorem tras rowerowych w Małopolsce, budowanych ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Planowana ścieżka będzie miała charakter ponadregionalny, ponieważ przez most graniczny na Wiśle w Szczucinie połączy się z podobną inwestycją planowaną na terenie województwa świętokrzyskiego.
Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin została oddana do użytku w 1906 roku. W przeszłości cieszyła się dużą popularnością – przewoziła m.in. pracowników do okolicznych fabryk. Planowano nawet jej elektryfikację i wydłużenie ze Szczucina do Buska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po 1989 r. linia straciła na znaczeniu - przewozy pasażerskie zawieszono na niej w 2000 r., a towarowe w 2006 r.
Zobacz też: Jak ułatwić sobie odzyskanie VAT z transportu międzynarodowego
Po tej dacie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało dwukrotnie przejazdy specjalne po trasie "szczucinki". W czerwcu 2006 r. po raz ostatni udało się przejechać całą trasę z Tarnowa do Szczucina; w styczniu 2012 r. w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbyła się podróż autobusem szynowym z Tarnowa do Żabna. Z powodu złego stanu infrastruktury kolejowej przejazd dalszego odcinka do Szczucina nie był już możliwy. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA