REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin

Subskrybuj nas na Youtube
Likwidacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin
Likwidacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że miłośnicy kolei nie chcą likwidacji nieużywanej linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin. W jej miejscu miały powstać ścieżki rowerowe.

Miłośnicy kolei wysłali swój protest do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który miałby zrealizować inwestycję. Finansowana będzie ona ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

REKLAMA

REKLAMA

Jak podkreślono, plany likwidacji 50-kilometrowej linii kolejowej tzw. "szczucinki" i zastąpienia jej ścieżką rowerową są sprzeczne z zasadami zrównoważonego transportu oraz z polityką transportową Unii Europejskiej i będą skutkować dalszą marginalizacją transportową miejscowości położonych na północ od Tarnowa.

Prezes SMK Marcin Lisowski zwrócił uwagę, że regionalny transport kolejowy w Polsce po latach zastoju w wielu województwach zaczyna wychodzić na prostą. Miłośnicy kolei, jako przykłady udanych reaktywacji po latach linii kolejowych, podają takie trasy jak: Wrocław - Trzebnica, Brzeg - Nysa, Lublin - Parczew czy Bydgoszcz - Chełmża. Według nich województwo małopolskie posiada spalinowe autobusy szynowe, które mogłyby już teraz obsługiwać „szczucinkę”.

Zobacz też: Remont linii Katowice-Chorzów Batory

W zeszłym miesiącu porozumienie dotyczące utworzenia trasy rowerowej biegnącej po trasie nieczynnej linii kolejowej Tarnów – Szczucin podpisały władze Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa, Szczucina. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana do 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według sekretarza gminy Szczucin Kazimierza Tęczara projekt przedstawiony przez samorządy zyskał wstępną akceptację władz województwa. Jego realizacją zajmie się Zarząd Dróg Wojewódzkich, który będzie wykonawcą i administratorem tras rowerowych w Małopolsce, budowanych ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Planowana ścieżka będzie miała charakter ponadregionalny, ponieważ przez most graniczny na Wiśle w Szczucinie połączy się z podobną inwestycją planowaną na terenie województwa świętokrzyskiego.

Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin została oddana do użytku w 1906 roku. W przeszłości cieszyła się dużą popularnością – przewoziła m.in. pracowników do okolicznych fabryk. Planowano nawet jej elektryfikację i wydłużenie ze Szczucina do Buska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po 1989 r. linia straciła na znaczeniu - przewozy pasażerskie zawieszono na niej w 2000 r., a towarowe w 2006 r.

Zobacz też: Jak ułatwić sobie odzyskanie VAT z transportu międzynarodowego

Po tej dacie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało dwukrotnie przejazdy specjalne po trasie "szczucinki". W czerwcu 2006 r. po raz ostatni udało się przejechać całą trasę z Tarnowa do Szczucina; w styczniu 2012 r. w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbyła się podróż autobusem szynowym z Tarnowa do Żabna. Z powodu złego stanu infrastruktury kolejowej przejazd dalszego odcinka do Szczucina nie był już możliwy. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA