W Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano statek do żeglugi Arktycznej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku zwodowano w środę specjalistyczny statek zaopatrzeniowy do obsługi portów wokół Grenlandii. Jest to jeden z pięciu statków zamówionych przez firmę z Grenlandii, Royal Artic Line A/S. Wartość kontraktu to ok. 100 mln euro.
REKLAMA
Kontrakt z armatorem obejmuje budowę pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego trzy to prototypy. Głównym zadaniem jednostek ma być usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Członek zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding ds. handlowych Jan Paszkowski poinformował PAP, że zwodowana jednostka, która jest czwartą z podpisanego kontraktu, ma być przekazana armatorowi jesienią 2015 roku. W stoczni jednocześnie budowane są wszystkie zakontraktowane jednostki. Jeszcze w tym miesiącu ma być zwodowany ostatni, piąty zamówiony statek. Największy z zamówionych statków może przewozić 600 kontenerów, dwa średnie bliźniacze po 108 i dwie najmniejsze jednostki – po 30 kontenerów.
Zobacz też: Żegluga Augustowska wypłynęła wcześniej niż zwykle
Stocznia podała, że „statki – jako jedne z pierwszych na świecie spełniać będą wymogi najnowszej klasy PC5 oraz PC6 (Polar Class)”. Jednostki będą miały wzmocnioną konstrukcję kadłuba, która umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.
REKLAMA
Prezes zarządu Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz tłumaczył dziennikarzom, że są to jednostki, które mają cechy typowych kontenerowców ale też i lodołamaczy. „Statki będą mogły operować w lodach o grubości nawet jednego metra bez jednostek pomocniczych” – dodał.
Statek o długości 74,2 m i szerokości 15,2 m jednorazowo będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadunkowe mają usprawnić dwa dźwigi umieszczone na pokładzie, które umożliwią ładowanie kontenerów na jednostkę bez konieczności użycia sprzętu portowego. Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (Det Norske Veritas), według projektu należącego do Remontowa Holding biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design and Consulting.
Zobacz też: Czy powstanie lotnisko w Suwałkach?
Realizowany obecnie przez Remontowa Shipbuilding kontrakt dla Royal Artic Line A/S nie jest pierwszym dla tej firmy. W 2005 roku Grupa Remontowa przekazała armatorowi kontenerowiec „Mary Arctica”. Statek został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem „Significant Ship of 2004”, a Matką Chrzestną została duńska księżniczka Małgorzata.
Stocznia Remontowa Shipbuilding należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku. Stocznia najczęściej realizuje jednostki począwszy od zaprojektowania aż po dostarczenie w pełni gotowego, wyposażonego statku przygotowanego do eksploatacji. Obecnie w stoczni powstaje kilkanaście jednostek różnego typu (np. do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego, promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, niszczyciel min oraz żaglowiec) dla armatorów m.in. z Norwegii, Danii i Grenlandii.
Zobacz też: Będzie jeden system opłat za autostrady w UE?
Grupa Kapitałowa Remontowa Holding SA jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób. Remontowa Shipbuilding specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA