REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie jeden system opłat za autostrady w UE?

Będzie jeden system opłat za autostrady w UE? Fot. Fotolia
Będzie jeden system opłat za autostrady w UE? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda na to, że będzie obowiązywał jeden system poboru opłat na wszystkich płatnych odcinkach dróg w UE. Rząd zajmie się nowelizacja prawa pod tym kątem.

Jednolity elektroniczny system poboru opłat dla wszystkich państw UE

UE chce, by opłaty pobierane w formie elektronicznej od użytkowników płatnych dróg mogły być naliczane na terenie całej Wspólnoty za pomocą jednego urządzenia. Przygotowanie naszego prawa do tego rozwiązania to cel projektu, którym we wtorek zajmie się rząd.

REKLAMA

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD) wskazuje, że rozwiązania, które wprowadza projekt noweli ustawy o drogach publicznych oraz o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym, dotyczą przyszłości. "Unia Europejska chciałaby, żeby we wszystkich państwach członkowskich był jednolity elektroniczny system poboru opłat, by obywatele mieli ułatwioną podróż" - podkreśliła szefowa OIGD Barbara Dzieciuchowicz.

Zobacz też: Nowy przetarg na system informacji pasażerskiej

REKLAMA

"Z pewnością byłoby to korzystne dla kierowców poruszających się po Europie. Mogliby podróżować posiadając jedno urządzenie pokładowe w samochodach. Oczywiście pozostaliby różni operatorzy systemu w różnych państwach" - dodała Dzieciuchowicz.

Zaznaczyła jednak, że najpierw trzeba uporządkować różne systemy poboru opłat w Polsce. "Są prywatni koncesjonariusze, którym płaci się za przejazd, jest system viaToll dla samochodów ciężarowych i osobowych na autostradach, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na pewno pierwszym krokiem powinno być ujednolicenie tych systemów. Widać jednak, że do 2018 roku na pewno nie będzie zdecydowanych ruchów w tym zakresie" - oceniła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Kiedy elektroniczny system poboru opłat na autostradach?

Z kolei szefowa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak zapowiedziała w połowie marca, że elektroniczny system poboru opłat na autostradach dla wszystkich pojazdów mógłby ruszyć w listopadzie 2018 r., a pod koniec 2017 r. powinny odbyć się jego testy.

REKLAMA

Celem przygotowanego przez resort infrastruktury i rozwoju projektu "jest stworzenie procedur regulujących europejską usługę opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service)". "Usługa ta ma mieć charakter uzupełniający wobec krajowych usług opłaty elektronicznej w państwach członkowskich" - mówił PAP rzecznik MIR Piotr Popa.

"Dzięki wprowadzonym zmianom w ustawie o drogach publicznych, zawarcie jednej umowy z pojedynczym dostawcą EETS umożliwi użytkownikom EETS uiszczanie opłat nie tylko na terenie Polski, lecz na całej sieci drogowej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, dzięki jednemu urządzeniu pokładowemu zainstalowanemu w pojeździe, które będzie dostarczane przez tego dostawcę" - zaznaczył Popa.

Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Jak wyjaśnił, "projektowane rozwiązania będą miały zastosowanie wyłącznie do obszarów, na których istnieją systemy poboru opłat w formie elektronicznej".

Rzecznik MIR zwrócił uwagę, że obecnie system poboru opłat w formie elektronicznej - viaToll, obejmuje tylko drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. "Użytkownik sam może zdecydować, czy zamierza skorzystać z usług świadczonych przez dostawców EETS, a jeśli tak, to z którym z nich zawrze umowę" - dodał.

Od 2011 r. funkcjonuje elektroniczny system poboru opłat od ciężarówek i autobusów viaToll na odcinkach dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W listopadzie 2018 r. kończy się umowa w tej sprawie. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA