REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie jeden system opłat za autostrady w UE?

Będzie jeden system opłat za autostrady w UE? Fot. Fotolia
Będzie jeden system opłat za autostrady w UE? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda na to, że będzie obowiązywał jeden system poboru opłat na wszystkich płatnych odcinkach dróg w UE. Rząd zajmie się nowelizacja prawa pod tym kątem.

Jednolity elektroniczny system poboru opłat dla wszystkich państw UE

UE chce, by opłaty pobierane w formie elektronicznej od użytkowników płatnych dróg mogły być naliczane na terenie całej Wspólnoty za pomocą jednego urządzenia. Przygotowanie naszego prawa do tego rozwiązania to cel projektu, którym we wtorek zajmie się rząd.

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD) wskazuje, że rozwiązania, które wprowadza projekt noweli ustawy o drogach publicznych oraz o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym, dotyczą przyszłości. "Unia Europejska chciałaby, żeby we wszystkich państwach członkowskich był jednolity elektroniczny system poboru opłat, by obywatele mieli ułatwioną podróż" - podkreśliła szefowa OIGD Barbara Dzieciuchowicz.

Zobacz też: Nowy przetarg na system informacji pasażerskiej

"Z pewnością byłoby to korzystne dla kierowców poruszających się po Europie. Mogliby podróżować posiadając jedno urządzenie pokładowe w samochodach. Oczywiście pozostaliby różni operatorzy systemu w różnych państwach" - dodała Dzieciuchowicz.

REKLAMA

Zaznaczyła jednak, że najpierw trzeba uporządkować różne systemy poboru opłat w Polsce. "Są prywatni koncesjonariusze, którym płaci się za przejazd, jest system viaToll dla samochodów ciężarowych i osobowych na autostradach, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na pewno pierwszym krokiem powinno być ujednolicenie tych systemów. Widać jednak, że do 2018 roku na pewno nie będzie zdecydowanych ruchów w tym zakresie" - oceniła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Kiedy elektroniczny system poboru opłat na autostradach?

Z kolei szefowa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak zapowiedziała w połowie marca, że elektroniczny system poboru opłat na autostradach dla wszystkich pojazdów mógłby ruszyć w listopadzie 2018 r., a pod koniec 2017 r. powinny odbyć się jego testy.

Celem przygotowanego przez resort infrastruktury i rozwoju projektu "jest stworzenie procedur regulujących europejską usługę opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service)". "Usługa ta ma mieć charakter uzupełniający wobec krajowych usług opłaty elektronicznej w państwach członkowskich" - mówił PAP rzecznik MIR Piotr Popa.

"Dzięki wprowadzonym zmianom w ustawie o drogach publicznych, zawarcie jednej umowy z pojedynczym dostawcą EETS umożliwi użytkownikom EETS uiszczanie opłat nie tylko na terenie Polski, lecz na całej sieci drogowej na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, dzięki jednemu urządzeniu pokładowemu zainstalowanemu w pojeździe, które będzie dostarczane przez tego dostawcę" - zaznaczył Popa.

Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM

Jak wyjaśnił, "projektowane rozwiązania będą miały zastosowanie wyłącznie do obszarów, na których istnieją systemy poboru opłat w formie elektronicznej".

Rzecznik MIR zwrócił uwagę, że obecnie system poboru opłat w formie elektronicznej - viaToll, obejmuje tylko drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. "Użytkownik sam może zdecydować, czy zamierza skorzystać z usług świadczonych przez dostawców EETS, a jeśli tak, to z którym z nich zawrze umowę" - dodał.

Od 2011 r. funkcjonuje elektroniczny system poboru opłat od ciężarówek i autobusów viaToll na odcinkach dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W listopadzie 2018 r. kończy się umowa w tej sprawie. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA