REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy mogą już inwestować w budowę linii kolejowych

Samorządy mogą już inwestować w budowę linii kolejowych.
Samorządy mogą już inwestować w budowę linii kolejowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Choć trudno w to uwierzyć, jeszcze do niedawna samorządy nie mogły zgodnie z prawem zainwestować w budowę linii kolejowej. Zmieniła to nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym.

PKP PLK już nie jest jedynym podmiotem, który mógł budować linie kolejowe

"Samorządy już zaczynają prowadzić własne inwestycje kolejowe, czego przykładem może być niemal miliardowej wartości projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a w nowej perspektywie unijnej takich inicjatyw zapowiada się więcej. W szczególności na przejętych od PKP liniach kolejowych - województwo dolnośląskie już od kilku lat prowadzi ruch kolejowy na dwóch liniach (do Trzebnicy i Jakuszyc), a zamierza przejąć szereg kolejnych i je rewitalizować" - powiedział PAP Krzysztof Rytel, dyrektor Centrum Zrównoważonego Transportu.

REKLAMA

REKLAMA

Jak dodał, "w dotychczasowym brzmieniu ustawy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe była jedynym podmiotem w kraju, który mógł wystąpić o decyzję o lokalizacji linii kolejowej i konsekwentnie było tak w wielu szczegółowych przepisach - np. o przejmowaniu gruntów, podmiotem działań mogła być tylko PKP PLK".

Nowelizacja, która ostatnio weszła w życie wprowadza wiele usprawnień procesu inwestycyjnego związanego z budową i modernizacją linii kolejowych. Rozwiązuje szereg szczegółowych sytuacji, które miały charakter luk prawnych i jak należy przypuszczać wyszły w praktyce, doprowadzając do sytuacji patowych - ocenił Rytel.

Zobacz też: Kolej coraz bezpieczniejszym środkiem transportu

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym

Nowe przepisy dopuszczają m.in. sporządzenie własnych map geodezyjnych w przypadku, gdy dla danego terenu nie ma mapy zasadniczej, a nie jest on zamknięty. "Dotychczas dotyczyło to tylko terenów zamkniętych" - wyjaśnił ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"W przypadku działek o nieuregulowanym statusie prawnym nowelizacja dopuszcza zawiadamianie stron o toczących się postępowaniach i wydanych decyzjach poprzez ogłoszenia. Zaś w przypadku gruntów przejmowanych na cel związany z inwestycją kolejową wysokość odszkodowania będzie ustalał od razu wojewoda, a nie jak dotychczas dopiero w przypadku fiaska negocjacji. Nowelizacja nadaje też uprawnienie inwestora linii kolejowej do bezpłatnego korzystania z pasów gruntów pod drogami lub wodami płynącymi" - wyliczył Rytel.

Nowelizacja wprowadza ponadto kilka zmian w obszarze finansowania inwestycji kolejowych. "Przede wszystkim dopuściła możliwość finansowania z budżetu państwa inwestycji także na liniach nie będących liniami znaczenia państwowego. Do szczegółowej listy zadań, które mogą być finansowane lub dofinansowywane ze środków publicznych dodano zakup pojazdów technicznych na własne potrzeby PKP PLK. Dopuszczono finansowanie z budżetów samorządów zadań polegających na zarządzeniu liniami kolejowymi. Uszczegółowiono zapisy dotyczące planów wieloletnich inwestycji spółki PKP PLK" - wskazał ekspert.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Poza tym - mówił - wprowadzono kilka zmian o charakterze przede wszystkim porządkowym i doprecyzowującym, zwłaszcza w obszarze zarządzania bezpieczeństwem. "Jedna zmiana dotyczy procesu przyznawania tras w rozkładzie jazdy. Do dotychczasowej hierarchii pierwszeństwa w uzyskiwaniu tras dodano obowiązek kierowania się w tym procesie maksymalnym wykorzystaniem zdolności przepustowej, co jest konsekwencją wchodzącej w życie połowie roku dyrektywy nr 34/2012" - tłumaczył.

"Nowelizacja jest korzystna, poza zmianami porządkowymi wprowadza szereg usprawnień mających na celu ułatwienie finansowania i prowadzenia inwestycji kolejowych oraz likwiduje zidentyfikowane luki prawne, które niekiedy nawet całkowicie uniemożliwiały to od strony prawnej" - podsumował Rytel. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA