REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Subskrybuj nas na Youtube
Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Fot. Fotolia
Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Porty Lotnicze podpisały umowę z bankiem Pekao S.A. dot. finansowania rozbudowy portu lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Czego dotyczy inwestycja i na jaką kwotę opiewa?

Lotnisko Chopina wyemituje obligacje za 600 mln. zł.

Na mocy podpisanej w poniedziałek umowy, bank Pekao zorganizuje finansowanie rozbudowy lotniska w postaci emisji obligacji na 600 mln zł. Kwota emisji zostanie wypłacona w dwóch transzach: krótko- i długoterminowej. Ostateczny termin wykupu obligacji przypada na 30 grudnia 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Pozyskane środki w ramach emisji obligacji długoterminowych zostaną przeznaczone m.in. na rozbudowę terminalu pasażerskiego, modernizację i przebudowę płaszczyzn lotniskowych, budowę hotelu pięciogwiazdkowego, a także na refinansowanie istniejącego zadłużenia PPL. Planowany całkowity koszt planu inwestycyjnego realizowanego do 2016 r. będzie wynosił ok. 800 mln zł.

"Ruch lotniczy w Warszawie z roku na rok rośnie. W 2014 r. obsłużyliśmy 10,5 mln osób, a w 2015 r. spodziewamy się obsłużyć ich o milion więcej. W trosce o utrzymanie najwyższej jakości obsługi pasażerów i linii lotniczych przy rosnącym natężeniu ruchu, chcemy z wyprzedzeniem inwestować w rozbudowę infrastruktury, aby stale zwiększać komfort i przepustowość naszego portu" – powiedział na konferencji prasowej dyrektor Portów Lotniczych Michał Kaczmarzyk.

Dodał, że w najbliższym czasie przedsiębiorstwo nie przewiduje innego finansowania. "Na razie nie przewidujemy zewnętrznego finansowania, niż to, które teraz mamy" - powiedział. Dodał, że już od tego roku przedsiębiorstwo zacznie wypracowywać "poważne" wyniki, jeśli chodzi o wynik netto i EBITDA. Porty Lotnicze spodziewają się, że wynik EBITDA w br. sięgnie 300 mln zł, a zysk netto będzie bliski 100 mln zł.

Zobacz też: Odebrania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plan inwestycyjny Portów Lotniczych na Lotnisku Chopina w latach 2014-2016

REKLAMA

Plan inwestycyjny Portów Lotniczych na Lotnisku Chopina w latach 2014-2016 obejmuje m.in.: modernizację starego terminalu i połączenie go z nowym, dokończenie budowy pięciogwiazdkowego hotelu Renaissance, budowy tzw. kolejowego frontu rozładunkowego paliwa lotniczego z rurociągiem dalekosiężnym, a także zmodyfikowanie układu dróg dojazdowych do lotniska.

"Jeśli chodzi o pierwsze odprawy pasażerów w zmodernizowanym terminalu, to ruszą one w czerwcu tego roku. Realizacja tej inwestycji umożliwi maksymalizację przepustowości całego lotniska, przy zapewnieniu odpowiedniego komfortu pasażerom" - powiedział w rozmowie z dziennikarzami Kaczmarzyk. Czas realizacji tej inwestycji to lata 2012-2015. Jej koszt to 413 mln zł. Wydatki w latach 2014-2015 wyniosły 233 mln zł.

Kolejowy front rozładunkowy oraz rurociąg dalekosiężny będą wchodzić w skład nowego systemu dostaw paliwa. Kolejowy front rozładunkowy będzie przy trasie kolejowej Warszawa-Radom w rejonie stacji PKP Warszawa-Okęcie. Koszt inwestycji to ok. 35,7 mln zł. Planowany termin realizacji to 2015 r.

"W związku z planowanym wzrostem ruchu pasażerskiego na naszym lotnisku oraz wzrastającym ruchem drogowym wokół lotniska, konieczne będzie wykonanie nowego układu dróg dojazdowych do portu. Prace rozpoczną się od przyszłego roku. Koszt inwestycji to 88 mln zł" - powiedział Kaczmarzyk.

Zobacz też: Motorower - czy można jeździć nim bez prawa jazdy?

Władze lotniska chcą też do 2016 r. dokończyć budowę pięciogwiazdkowego hotelu. W tym celu w ubiegłym tygodniu wybrały nowego wykonawcę budowy. Zostało nim konsorcjum firm PORR Polska SA oraz PORR Bau GmbH, które to wygrało przetarg. Wybór nowego wykonawcy wymusiła upadłość firmy Alpine, która wcześniej realizowała ten kontrakt. Koszt inwestycji ok. 170 mln zł.

Jak powiedział Kaczmarzyk, realizacja wszystkich planowanych inwestycji umożliwi Lotnisku Chopina obsługiwać rocznie do 22 mln pasażerów.

Bank Pekao poinformował w poniedziałek, że finansowanie rozbudowy infrastruktury Lotniska Chopina to kolejna modernizacja portu lotniczego, w którą jest zaangażowany. W ubiegłych latach bank współuczestniczył w finansowaniu modernizacji lotnisk w Gdańsku, Rzeszowie, Modlinie i Łodzi, a także we Wrocławiu i Poznaniu. Do tej pory Pekao zorganizował finansowanie inwestycji lotniskowych na łączną kwotę ponad 2 mld zł.

Lotnisko Chopina obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA