REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?

Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?
Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Spółka sprzedaje towar przedsiębiorcy, który ma siedzibę w Polsce (zarówno sprzedawca jak i nabywca mają siedziby na terytorium Polski). W wyniku dostawy towar jest transportowany przez dostawcę z Polski do Niemiec. Na terytorium Niemiec następuje odbiór towaru przez nabywcę. Nabywca podał dla analizowanych transakcji numer NIP poprzedzony kodem PL. Nabywca nie jest zidentyfikowany na terytorium Niemiec na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W jaki sposób i przy zastosowaniu jakiej stawki podatku VAT Spółka (dostawca) powinna opodatkować dokonaną dostawę towarów? Czy Spółka powinna potraktować transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru (WDT)?

REKLAMA

Zobacz też: Odliczenie 100% VAT od zakupu samochodu - środki nadzoru

Rozwiązanie

REKLAMA

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów  na terytorium kraju (pkt 1) oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (pkt 5).

W przedstawionym stanie faktycznym należy rozstrzygnąć, czy dokonana przez Spółkę transakcja powinna zostać zakwalifikowana jako WDT (art. 5 ust.1 pkt 5), czy też jako dostawa krajowa (art. 5 ust. 1 pkt 1). Zakwalifikowanie sprzedaży jako WDT uprawniałoby Spółkę do zastosowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT (zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT). W przeciwnym wypadku, Spółka powinna rozpoznać dostawę na terytorium kraju przy zastosowaniu stawki właściwej dla danego towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie WDT zostało wskazane w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium Polski w wykonaniu czynności m.in. sprzedaży na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

W przedstawionym stanie faktycznym towar, w wyniku dostawy, zostaje wywieziony z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec). Tym samym został spełniony podstawowy warunek uznania tej sprzedaży za WDT.

REKLAMA

Jednakże do uznania danej transakcji za WDT potrzebne jest jeszcze spełnienie  przesłanek określonych w art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, które dotyczą statusu nabywcy towaru. Jak stanowi art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w WDT mamy do czynienia, pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z powyższej regulacji wynika, że rozpoznanie WDT jest możliwe, z zasady, tylko wtedy gdy nabywca jest zidentyfikowany w innym kraju członkowskim UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.  W konsekwencji sprzedawca, aby rozpoznać WDT powinien uzyskać od nabywcy właściwy numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zobacz też: OpenStreetMap rośnie konkurencja dla Google Maps

W przedstawionym stanie faktycznym nabywca towaru nie podał Spółce numeru identyfikacyjnego z innego kraju członkowskiego (zamiast tego posłużył się numer NIP PL). Tym samym należy uznać, że niespełniona została druga z opisanych przesłanek. Tym samym, Spółka nie będzie mogła zakwalifikować sprzedaż y jako WDT i w konsekwencji wykluczone jest zastosowanie preferencyjnej 0% stawki podatku VAT. W związku z powyższym Spółka powinna rozliczyć analizowaną transakcję jako dostawę krajową. Spółka zastosuje stawkę podstawową 23% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), chyba że dany towar jest objęty stawką obniżoną 5% lub 8% (art. 41 ust. 2a lub 4 ustawy o VAT).

Odpowiedź

Dokonywana przez Spółkę dostawa nie może zostać zakwalifikowana jako WDT. Spółka powinna rozpoznać dostawę krajową.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA