REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?
Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Spółka sprzedaje towar przedsiębiorcy, który ma siedzibę w Polsce (zarówno sprzedawca jak i nabywca mają siedziby na terytorium Polski). W wyniku dostawy towar jest transportowany przez dostawcę z Polski do Niemiec. Na terytorium Niemiec następuje odbiór towaru przez nabywcę. Nabywca podał dla analizowanych transakcji numer NIP poprzedzony kodem PL. Nabywca nie jest zidentyfikowany na terytorium Niemiec na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W jaki sposób i przy zastosowaniu jakiej stawki podatku VAT Spółka (dostawca) powinna opodatkować dokonaną dostawę towarów? Czy Spółka powinna potraktować transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru (WDT)?

REKLAMA

Zobacz też: Odliczenie 100% VAT od zakupu samochodu - środki nadzoru

Rozwiązanie

REKLAMA

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów  na terytorium kraju (pkt 1) oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (pkt 5).

W przedstawionym stanie faktycznym należy rozstrzygnąć, czy dokonana przez Spółkę transakcja powinna zostać zakwalifikowana jako WDT (art. 5 ust.1 pkt 5), czy też jako dostawa krajowa (art. 5 ust. 1 pkt 1). Zakwalifikowanie sprzedaży jako WDT uprawniałoby Spółkę do zastosowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT (zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT). W przeciwnym wypadku, Spółka powinna rozpoznać dostawę na terytorium kraju przy zastosowaniu stawki właściwej dla danego towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie WDT zostało wskazane w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium Polski w wykonaniu czynności m.in. sprzedaży na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

W przedstawionym stanie faktycznym towar, w wyniku dostawy, zostaje wywieziony z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec). Tym samym został spełniony podstawowy warunek uznania tej sprzedaży za WDT.

REKLAMA

Jednakże do uznania danej transakcji za WDT potrzebne jest jeszcze spełnienie  przesłanek określonych w art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, które dotyczą statusu nabywcy towaru. Jak stanowi art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w WDT mamy do czynienia, pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z powyższej regulacji wynika, że rozpoznanie WDT jest możliwe, z zasady, tylko wtedy gdy nabywca jest zidentyfikowany w innym kraju członkowskim UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.  W konsekwencji sprzedawca, aby rozpoznać WDT powinien uzyskać od nabywcy właściwy numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zobacz też: OpenStreetMap rośnie konkurencja dla Google Maps

W przedstawionym stanie faktycznym nabywca towaru nie podał Spółce numeru identyfikacyjnego z innego kraju członkowskiego (zamiast tego posłużył się numer NIP PL). Tym samym należy uznać, że niespełniona została druga z opisanych przesłanek. Tym samym, Spółka nie będzie mogła zakwalifikować sprzedaż y jako WDT i w konsekwencji wykluczone jest zastosowanie preferencyjnej 0% stawki podatku VAT. W związku z powyższym Spółka powinna rozliczyć analizowaną transakcję jako dostawę krajową. Spółka zastosuje stawkę podstawową 23% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), chyba że dany towar jest objęty stawką obniżoną 5% lub 8% (art. 41 ust. 2a lub 4 ustawy o VAT).

Odpowiedź

Dokonywana przez Spółkę dostawa nie może zostać zakwalifikowana jako WDT. Spółka powinna rozpoznać dostawę krajową.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA