REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?
Kiedy zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Spółka sprzedaje towar przedsiębiorcy, który ma siedzibę w Polsce (zarówno sprzedawca jak i nabywca mają siedziby na terytorium Polski). W wyniku dostawy towar jest transportowany przez dostawcę z Polski do Niemiec. Na terytorium Niemiec następuje odbiór towaru przez nabywcę. Nabywca podał dla analizowanych transakcji numer NIP poprzedzony kodem PL. Nabywca nie jest zidentyfikowany na terytorium Niemiec na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W jaki sposób i przy zastosowaniu jakiej stawki podatku VAT Spółka (dostawca) powinna opodatkować dokonaną dostawę towarów? Czy Spółka powinna potraktować transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru (WDT)?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Odliczenie 100% VAT od zakupu samochodu - środki nadzoru

Rozwiązanie

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów  na terytorium kraju (pkt 1) oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (pkt 5).

REKLAMA

W przedstawionym stanie faktycznym należy rozstrzygnąć, czy dokonana przez Spółkę transakcja powinna zostać zakwalifikowana jako WDT (art. 5 ust.1 pkt 5), czy też jako dostawa krajowa (art. 5 ust. 1 pkt 1). Zakwalifikowanie sprzedaży jako WDT uprawniałoby Spółkę do zastosowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT (zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT). W przeciwnym wypadku, Spółka powinna rozpoznać dostawę na terytorium kraju przy zastosowaniu stawki właściwej dla danego towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie WDT zostało wskazane w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium Polski w wykonaniu czynności m.in. sprzedaży na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

W przedstawionym stanie faktycznym towar, w wyniku dostawy, zostaje wywieziony z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemiec). Tym samym został spełniony podstawowy warunek uznania tej sprzedaży za WDT.

Jednakże do uznania danej transakcji za WDT potrzebne jest jeszcze spełnienie  przesłanek określonych w art. 13 ust. 2 ustawy o VAT, które dotyczą statusu nabywcy towaru. Jak stanowi art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w WDT mamy do czynienia, pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z powyższej regulacji wynika, że rozpoznanie WDT jest możliwe, z zasady, tylko wtedy gdy nabywca jest zidentyfikowany w innym kraju członkowskim UE na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.  W konsekwencji sprzedawca, aby rozpoznać WDT powinien uzyskać od nabywcy właściwy numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zobacz też: OpenStreetMap rośnie konkurencja dla Google Maps

W przedstawionym stanie faktycznym nabywca towaru nie podał Spółce numeru identyfikacyjnego z innego kraju członkowskiego (zamiast tego posłużył się numer NIP PL). Tym samym należy uznać, że niespełniona została druga z opisanych przesłanek. Tym samym, Spółka nie będzie mogła zakwalifikować sprzedaż y jako WDT i w konsekwencji wykluczone jest zastosowanie preferencyjnej 0% stawki podatku VAT. W związku z powyższym Spółka powinna rozliczyć analizowaną transakcję jako dostawę krajową. Spółka zastosuje stawkę podstawową 23% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), chyba że dany towar jest objęty stawką obniżoną 5% lub 8% (art. 41 ust. 2a lub 4 ustawy o VAT).

Odpowiedź

Dokonywana przez Spółkę dostawa nie może zostać zakwalifikowana jako WDT. Spółka powinna rozpoznać dostawę krajową.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA