REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT. Fot. Fotolia
Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT. Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 stycznia 2015 r. została wydana interpretacja indywidualna (sygn. IBPP2/443-967/14/WN), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął, na jakich zasadach należy opodatkować podatkiem VAT usługę transportu towarów, którą dostawca tych towarów realizuje wyłącznie na życzenie klienta.

Rozpatrywana przez organ podatkowy sprawa dotyczyła spółki (podatnika VAT), która zajmuje się wytwarzaniem  i sprzedażą wyrobów medycznych dla otolaryngologii na rzecz publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, hurtowni farmaceutycznych itp. za wynagrodzeniem określonym w Jej cenniku (cena towarów nie obejmuje kosztów transportu). Sprzedaż tych wyrobów podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zapewnia też niejednokrotnie dostawę produktów do swoich klientów za pośrednictwem zewnętrznych przewoźników. Zgodnie z przyjętą praktyką, Spółka pokrywa koszty transportu, gdy wartość zamówienia jest równa lub większa niż 500 zł brutto. W przeciwnym razie (powyżej ww. kwoty) należności za transport obciążają nabywcę. W takim przypadku koszty transportu są wykazywane na fakturze w oddzielnej pozycji i opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Co warte podkreślenia, Spółka zastrzegła, że usługa transportowa nie jest niezbędnym elementem wykonywanego przez nią świadczenia (dostawy wyrobów medycznych). Każdorazowo Spółka uzgadnia ze swoimi kontrahentami konieczność zorganizowania na ich rzecz transportu oraz sposób takiej dostawy. Istnieje możliwość odbioru towarów przez nabywcę osobiście lub za pośrednictwem wynajętej przez niego firmy transportowej. Ww. podmiot powziął wątpliwość, jakiej stawce podatku VAT podlega transport wyrobów medycznych, którego kosztami obciążani są Jego klienci.

Zobacz też: Stawka VAT dla usługi transportowej wykonywanej na terytorium kraju będącej częścią usługi transportu międzynarodowego

W interpretacji indywidualnej (sygn. IBPP2/443-967/14/WN) organ podatkowy przypomniał, że w świetle art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje m.in.  koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Przy czym, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, chodzi tutaj wyłącznie o koszty bezpośrednio związane z zasadniczą dostawą towarów czy usług, które wpływają na kwotę należną z tytułu danej transakcji.

REKLAMA

W opinii organu podatkowego, okoliczności przedstawione w stanie faktycznym nie wskazują na to, by wnioskodawca obciążał swoich kontrahentów wynagrodzeniem z tytułu dostawy towarów, jak i kosztami transportu na podstawie jednej (tej samej) umowy. Realizacja usługi transportowej podlega odrębnym ustaleniom między stronami. Co więcej, nie jest to dla spółki świadczenie niezbędne do realizacji dostaw jej towarów. Ponadto, koszt transportu nie jest wkalkulowany w cenę wyrobów medycznych oferowanych przez spółkę. Wszystkie te argumenty, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach przemawiają za tym, że w analizowanej sprawie dochodzi do realizacji dwóch odrębnych świadczeń, które powinny być wykazane w treści faktury oddzielnie według właściwej stawki (tu: 8% dla wyrobów medycznych i 23% dla usługi transportowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Transport do pracy: zwolnienie pracowników z podatku dochodowego w 2015 roku

Podsumowując zatem, należy stwierdzić, że w przypadku gdy transport towarów jest realizowany na podstawie odrębnej umowy oraz gdy świadczenie to nie jest niezbędne do realizacji dostawy towarów, nie można wskazać na istnienie bezpośredniego związku obu świadczeń: dostawy towarów i usługi transportowej. Usługa transportowa nie może być w takim przypadku uwzględniona w podstawie opodatkowania z tytułu dostawy towarów.

Tekst: Ewelina Kalita - Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik - Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA