REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna

Subskrybuj nas na Youtube
Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie PKP PLK S.A. zdecyduje o wariancie budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane „Podłęże – Piekiełko” zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowała PAP w środę Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w najbliższych miesiącach planowane jest podjęcie decyzji w zakresie ostatecznego wariantu realizacji zadania (m.in. przebieg nowej linii) i rozpoczęcie analiz uszczegóławiających dla wybranego wariantu.

Następnie, po opracowaniu modeli finansowania i realizacji inwestycji, zostanie podjęta decyzja o sposobie finansowania zadania. W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł. To najkosztowniejsze zadanie zawarte w tym dokumencie na liście podstawowej.

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna pociągi będą mogły jechać z prędkością 160 km/h

Zgodnie z przyjętymi założeniami na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna powstanie linia dwutorowa wyposażona w nowoczesną infrastrukturę techniczną, o parametrach umożliwiających jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według Szalachy rozpatrywane są dwa warianty budowy nowej linii na odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna. Na większości trasy przebieg obu wariantów jest wspólny – różnice dotyczą okolic miejscowości Suchoraba, Gruszów, Bojańczyce oraz rozjazdu w okolicach miejscowości Szczyrzyc.

Pierwszy z wariantów zakłada minimalizację budowy tuneli i estakad (długość tuneli w tym wariancie wynosi ok. 12,5 km, a estakad ok. 5 km). Wariant drugi przewiduje łagodniejszą geometrię trasy, ale wymaga budowy dłuższych estakad i tuneli (ok. 14,2 km tuneli oraz ok. 7,8 km estakad). Rozpatrywany jest także podwariant, którego przebieg jest identyczny jak w wariancie pierwszym, jednakże od Szczyrzyca do Tymbarku zakłada budowę linii jednotorowej.

Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape

W projekcie modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz rozpatrywane są cztery opcje, w tym jedna całkowicie bez budowy tuneli i estakad. Zakłada ona jedynie drobną korektę przebiegu trasy w celu zwiększenia minimalnej prędkości do 60 km/h, a na około 30 proc. trasy do 80 km/h.

W opcji drugiej zakłada się prędkość 60 - 80 km/h na odcinku Chabówka – Tymbark oraz 120 km/h na odcinku Tymbark – Nowy Sącz, gdzie linia będzie dwutorowa. Wymaga ona budowy ok 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Opcja trzecia zakłada korektę trasy umożliwiającą osiągnięcie na całej długości prędkości 120 km/h. Wymaga to budowy trzech tuneli o łącznej długości ok. 7,4 km i ok. 1,1 km estakad. W opcji czwartej również przyjęto korektę trasy w celu osiągnięcia na całej linii prędkości 120 km/h (z lokalnymi ograniczeniami). Planuje się w niej wybudowanie ok. 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, głównym celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w tej części Małopolski i skrócenie czasów przejazdu pociągów na trasach między Krakowem, Mszaną Dolną, Chabówką i Zakopanem, Krakowem i Nowym Sączem oraz Chabówką i Nowym Sączem.

Zobacz też: PKP Cargo kupi 20 lokomotyw wielosystemowych

Prognoza czasu przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Kolejnym etapem inwestycji miałaby być modernizacja odcinka linii kolejowej wiodącej z Nowego Sącza przez Muszynę do granicy państwa ze Słowacją. Połączenie to stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami.

PKP PLK zakłada, że projekt ten będzie realizowany po zakończeniu obecnego. Nie jest on objęty zakresem opracowywanego obecnie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej. (PAP)

rgr/ pz/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA