REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna

Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie PKP PLK S.A. zdecyduje o wariancie budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane „Podłęże – Piekiełko” zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowała PAP w środę Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w najbliższych miesiącach planowane jest podjęcie decyzji w zakresie ostatecznego wariantu realizacji zadania (m.in. przebieg nowej linii) i rozpoczęcie analiz uszczegóławiających dla wybranego wariantu.

Następnie, po opracowaniu modeli finansowania i realizacji inwestycji, zostanie podjęta decyzja o sposobie finansowania zadania. W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł. To najkosztowniejsze zadanie zawarte w tym dokumencie na liście podstawowej.

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna pociągi będą mogły jechać z prędkością 160 km/h

Zgodnie z przyjętymi założeniami na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna powstanie linia dwutorowa wyposażona w nowoczesną infrastrukturę techniczną, o parametrach umożliwiających jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według Szalachy rozpatrywane są dwa warianty budowy nowej linii na odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna. Na większości trasy przebieg obu wariantów jest wspólny – różnice dotyczą okolic miejscowości Suchoraba, Gruszów, Bojańczyce oraz rozjazdu w okolicach miejscowości Szczyrzyc.

Pierwszy z wariantów zakłada minimalizację budowy tuneli i estakad (długość tuneli w tym wariancie wynosi ok. 12,5 km, a estakad ok. 5 km). Wariant drugi przewiduje łagodniejszą geometrię trasy, ale wymaga budowy dłuższych estakad i tuneli (ok. 14,2 km tuneli oraz ok. 7,8 km estakad). Rozpatrywany jest także podwariant, którego przebieg jest identyczny jak w wariancie pierwszym, jednakże od Szczyrzyca do Tymbarku zakłada budowę linii jednotorowej.

Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape

W projekcie modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz rozpatrywane są cztery opcje, w tym jedna całkowicie bez budowy tuneli i estakad. Zakłada ona jedynie drobną korektę przebiegu trasy w celu zwiększenia minimalnej prędkości do 60 km/h, a na około 30 proc. trasy do 80 km/h.

W opcji drugiej zakłada się prędkość 60 - 80 km/h na odcinku Chabówka – Tymbark oraz 120 km/h na odcinku Tymbark – Nowy Sącz, gdzie linia będzie dwutorowa. Wymaga ona budowy ok 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Opcja trzecia zakłada korektę trasy umożliwiającą osiągnięcie na całej długości prędkości 120 km/h. Wymaga to budowy trzech tuneli o łącznej długości ok. 7,4 km i ok. 1,1 km estakad. W opcji czwartej również przyjęto korektę trasy w celu osiągnięcia na całej linii prędkości 120 km/h (z lokalnymi ograniczeniami). Planuje się w niej wybudowanie ok. 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, głównym celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w tej części Małopolski i skrócenie czasów przejazdu pociągów na trasach między Krakowem, Mszaną Dolną, Chabówką i Zakopanem, Krakowem i Nowym Sączem oraz Chabówką i Nowym Sączem.

Zobacz też: PKP Cargo kupi 20 lokomotyw wielosystemowych

Prognoza czasu przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Kolejnym etapem inwestycji miałaby być modernizacja odcinka linii kolejowej wiodącej z Nowego Sącza przez Muszynę do granicy państwa ze Słowacją. Połączenie to stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami.

PKP PLK zakłada, że projekt ten będzie realizowany po zakończeniu obecnego. Nie jest on objęty zakresem opracowywanego obecnie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej. (PAP)

rgr/ pz/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA