REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Województwo Warmińsko-Mazurskie to jeden z najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Niestety wciąż bardzo słabo skomunikowany. Dlatego samorządowcy wiążą duże nadzieje z uruchomieniem portu lotniczego w Szymanach koło Szczytna.

Lotnisko w Szymanach to szansa dla branży turystycznej

Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin uważa, że port lotniczy jest szansą na rozwój regionu, położonego na peryferiach Polski i Unii Europejskiej.

REKLAMA

"Peryferyjność sprawia, że region jest gorzej skomunikowany niż wiele innych województw. Ta sytuacja od kilku lat poprawia się, budowane są nowe odcinki szybkich dróg, są plany dużych inwestycji na kolei, ale bez regionalnego lotniska zawsze będziemy postrzegani jako region niedostępny i daleki"- podkreślił marszałek.

REKLAMA

Dodał, że właśnie dlatego władze regionu "wykazywały dużą determinację, aby powstał na Warmii i Mazurach port lotniczy – jedyny w całej północno-wschodniej Polsce". "Dzięki temu poprawi się z pewnością atrakcyjność inwestycyjna województwa. Chyba najwięcej zyska branża turystyczna, która wraz z pojawieniem się połączeń lotniczych będzie mogła liczyć na nowych klientów" - ocenił Brzezin.

Port regionalny dla Warmii i Mazur powstaje w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Pod koniec lat 90. XX w. i w pierwszej dekadzie XXI w. na lotnisku lądowały w czasie sezonu letniego samoloty pasażerskie m.in. z Niemiec. Od kilku lat ruch na lotnisku był wstrzymany. Obecnie od nowa budowana jest cała infrastruktura; koszt budowy portu lotniczego to 205 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji to 121 mln zł, pozostałą kwotę dołoży samorząd wojewódzki.

Zobacz też: Jak rozliczać auto służbowe w 2015 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jedna z kluczowych inwestycji realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia- Mazury 2007 -2013; budowę organizuje i nadzoruje spółka samorządu województwa "Warmia i Mazury". Początki inwestycji nie były łatwe. Terenem lotniska od 2008 roku zarządzała spółka Port Lotniczy Mazury, w tym samym roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu. W 2012 roku zarząd województwa uznał jednak, że spółka nie gwarantuje realizacji inwestycji unijnej i uruchomienia lotniska, więc wypowiedział jej umowę na dzierżawę terenu.

Po batalii sądowej samorząd województwa przejął zarządzanie lotniskiem i powołał spółkę w pełni samorządową, która odpowiada za realizację inwestycji.

Jak podał PAP jej prezes Leszek Krawczyk prace budowlane na lotnisku idą zgodnie z harmonogramem, a nawet w niektórych zakresach znacznie wyprzedzają plany.

Obecnie gotowa jest już płyta lotniska, pas startowy i płyty postojowe. Wkrótce montowane będą światła nawigacyjne a w przyszłym roku nawierzchnia będzie malowana. Na wiosnę montowany będzie system ILS.

Według Krawczyka konstrukcja samego terminala, gdzie odbywać się będą odprawy pasażerów jest już gotowa, sprawnie idzie także adaptacja innych budynków - w budynku starego terminala znajdą się pomieszczenia dla służb ochrony lotniska, w budynku pokoszarowym będą służby graniczne oraz administracja portu, spółki oraz pokoje dla pilotów i załóg. Gotowe są drogi techniczne i ogrodzenie wokół samego lotniska.

Zobacz też: Test Toyota Verso 1.6 D-4D Premium

Pierwsze samoloty wystartują z lotniska w Szymanach w 2016 r.

REKLAMA

W przyszłym roku terminal będzie wyposażony w niezbędne urządzenia i systemy służące obsłudze pasażerów. Jak deklaruje prezes Krawczyk lotnisko gotowe będzie pod koniec września 2015 roku. Ale nie oznacza to, że w tym samym roku pojawią się na nim pierwsi pasażerowie. Po zakończeniu budowy, port lotniczy będzie poddany ocenom i certyfikacji przez odpowiednie instytucje.

"Zakładamy, że pierwsze samoloty wystartują w 2016 roku, najpewniej na wiosnę. Przewoźnicy przedstawiają wówczas rozkład lotów na sezon letni, od marca do października"- podkreślił Krawczyk. Dodał, że zainteresowanie ze strony przewoźników portem w Szymanach jest; ustalane są szczegóły współpracy.

Lotnisko w Szymanach tak jak większość lotnisk regionalnych nie będzie na samym początku rentowne. Samorząd wojewódzki zakłada, że przez pierwsze lata będzie dokładał do działalności operacyjnej po 3 mln zł rocznie.

Zobacz też: Zaostrzenie kar dla nietrzeźwych kierowców nie przyniesie rezultatów?

Przewiduje się, że na lotnisku będzie pracować w 2016 roku 110 osób, a do 2020 roku zatrudnienie wzrośnie do 200 osób. Służby graniczne oraz przyszła obsługa już przygotowują się do pracy w Szymanach.

Rzeczniczka warmińsko-mazurskiej straży granicznej Justyna Szubstarska poinformowała PAP, że w 2015 roku, m.in. w związku z uruchomieniem portu lotniczego, straż planuje przyjąć 141 nowych funkcjonariuszy.

"W przyszłości będą oni pełnić służbę w placówkach na Warmii i Mazurach, m.in. w Olsztynie. To właśnie olsztyńska placówka będzie odpowiedzialna za organizację służby w porcie lotniczym Szymany" - powiedziała rzeczniczka. Dodała, że obecnie w Olsztynie służy około 30 funkcjonariuszy, jednak docelowo będzie ich 60.

Do pracy na lotnisku przygotowują się także uczniowie niedawno uruchomionego w szkole policealnej im. Zbigniewa Religi w Olsztynie - kierunku technik eksploatacji portów i terminali. Jak powiedziała PAP dyrektor szkoły Jolanta Kłoczewska, w styczniu na dwutygodniowe praktyki na lotnisko w Modlinie wyjeżdża 18 uczniów tego kierunku. Dodała, że właśnie podczas praktyk na lotniskach uczniowie mają okazję poznać realne sytuacje, z jakimi mogą zetknąć się w przyszłej pracy. Chodzi np. o sposoby reagowania na obecność podejrzanych ładunków, udzielanie pierwszej pomocy medycznej pasażerom czy pomoc niepełnosprawnym.

"Liczymy na to, że absolwenci naszego kierunku rozpoczną pracę nie tylko w Szymanach, z naszego rozpoznania wynika, że braki kadrowe wśród obsługi są w innych portach lotniczych - podkreśliła Kłoczewska. (PAP)

ali/ laz/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA