REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Województwo Warmińsko-Mazurskie to jeden z najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Niestety wciąż bardzo słabo skomunikowany. Dlatego samorządowcy wiążą duże nadzieje z uruchomieniem portu lotniczego w Szymanach koło Szczytna.

Lotnisko w Szymanach to szansa dla branży turystycznej

Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin uważa, że port lotniczy jest szansą na rozwój regionu, położonego na peryferiach Polski i Unii Europejskiej.

REKLAMA

"Peryferyjność sprawia, że region jest gorzej skomunikowany niż wiele innych województw. Ta sytuacja od kilku lat poprawia się, budowane są nowe odcinki szybkich dróg, są plany dużych inwestycji na kolei, ale bez regionalnego lotniska zawsze będziemy postrzegani jako region niedostępny i daleki"- podkreślił marszałek.

REKLAMA

Dodał, że właśnie dlatego władze regionu "wykazywały dużą determinację, aby powstał na Warmii i Mazurach port lotniczy – jedyny w całej północno-wschodniej Polsce". "Dzięki temu poprawi się z pewnością atrakcyjność inwestycyjna województwa. Chyba najwięcej zyska branża turystyczna, która wraz z pojawieniem się połączeń lotniczych będzie mogła liczyć na nowych klientów" - ocenił Brzezin.

Port regionalny dla Warmii i Mazur powstaje w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Pod koniec lat 90. XX w. i w pierwszej dekadzie XXI w. na lotnisku lądowały w czasie sezonu letniego samoloty pasażerskie m.in. z Niemiec. Od kilku lat ruch na lotnisku był wstrzymany. Obecnie od nowa budowana jest cała infrastruktura; koszt budowy portu lotniczego to 205 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji to 121 mln zł, pozostałą kwotę dołoży samorząd wojewódzki.

Zobacz też: Jak rozliczać auto służbowe w 2015 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jedna z kluczowych inwestycji realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia- Mazury 2007 -2013; budowę organizuje i nadzoruje spółka samorządu województwa "Warmia i Mazury". Początki inwestycji nie były łatwe. Terenem lotniska od 2008 roku zarządzała spółka Port Lotniczy Mazury, w tym samym roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu. W 2012 roku zarząd województwa uznał jednak, że spółka nie gwarantuje realizacji inwestycji unijnej i uruchomienia lotniska, więc wypowiedział jej umowę na dzierżawę terenu.

Po batalii sądowej samorząd województwa przejął zarządzanie lotniskiem i powołał spółkę w pełni samorządową, która odpowiada za realizację inwestycji.

Jak podał PAP jej prezes Leszek Krawczyk prace budowlane na lotnisku idą zgodnie z harmonogramem, a nawet w niektórych zakresach znacznie wyprzedzają plany.

Obecnie gotowa jest już płyta lotniska, pas startowy i płyty postojowe. Wkrótce montowane będą światła nawigacyjne a w przyszłym roku nawierzchnia będzie malowana. Na wiosnę montowany będzie system ILS.

Według Krawczyka konstrukcja samego terminala, gdzie odbywać się będą odprawy pasażerów jest już gotowa, sprawnie idzie także adaptacja innych budynków - w budynku starego terminala znajdą się pomieszczenia dla służb ochrony lotniska, w budynku pokoszarowym będą służby graniczne oraz administracja portu, spółki oraz pokoje dla pilotów i załóg. Gotowe są drogi techniczne i ogrodzenie wokół samego lotniska.

Zobacz też: Test Toyota Verso 1.6 D-4D Premium

Pierwsze samoloty wystartują z lotniska w Szymanach w 2016 r.

REKLAMA

W przyszłym roku terminal będzie wyposażony w niezbędne urządzenia i systemy służące obsłudze pasażerów. Jak deklaruje prezes Krawczyk lotnisko gotowe będzie pod koniec września 2015 roku. Ale nie oznacza to, że w tym samym roku pojawią się na nim pierwsi pasażerowie. Po zakończeniu budowy, port lotniczy będzie poddany ocenom i certyfikacji przez odpowiednie instytucje.

"Zakładamy, że pierwsze samoloty wystartują w 2016 roku, najpewniej na wiosnę. Przewoźnicy przedstawiają wówczas rozkład lotów na sezon letni, od marca do października"- podkreślił Krawczyk. Dodał, że zainteresowanie ze strony przewoźników portem w Szymanach jest; ustalane są szczegóły współpracy.

Lotnisko w Szymanach tak jak większość lotnisk regionalnych nie będzie na samym początku rentowne. Samorząd wojewódzki zakłada, że przez pierwsze lata będzie dokładał do działalności operacyjnej po 3 mln zł rocznie.

Zobacz też: Zaostrzenie kar dla nietrzeźwych kierowców nie przyniesie rezultatów?

Przewiduje się, że na lotnisku będzie pracować w 2016 roku 110 osób, a do 2020 roku zatrudnienie wzrośnie do 200 osób. Służby graniczne oraz przyszła obsługa już przygotowują się do pracy w Szymanach.

Rzeczniczka warmińsko-mazurskiej straży granicznej Justyna Szubstarska poinformowała PAP, że w 2015 roku, m.in. w związku z uruchomieniem portu lotniczego, straż planuje przyjąć 141 nowych funkcjonariuszy.

"W przyszłości będą oni pełnić służbę w placówkach na Warmii i Mazurach, m.in. w Olsztynie. To właśnie olsztyńska placówka będzie odpowiedzialna za organizację służby w porcie lotniczym Szymany" - powiedziała rzeczniczka. Dodała, że obecnie w Olsztynie służy około 30 funkcjonariuszy, jednak docelowo będzie ich 60.

Do pracy na lotnisku przygotowują się także uczniowie niedawno uruchomionego w szkole policealnej im. Zbigniewa Religi w Olsztynie - kierunku technik eksploatacji portów i terminali. Jak powiedziała PAP dyrektor szkoły Jolanta Kłoczewska, w styczniu na dwutygodniowe praktyki na lotnisko w Modlinie wyjeżdża 18 uczniów tego kierunku. Dodała, że właśnie podczas praktyk na lotniskach uczniowie mają okazję poznać realne sytuacje, z jakimi mogą zetknąć się w przyszłej pracy. Chodzi np. o sposoby reagowania na obecność podejrzanych ładunków, udzielanie pierwszej pomocy medycznej pasażerom czy pomoc niepełnosprawnym.

"Liczymy na to, że absolwenci naszego kierunku rozpoczną pracę nie tylko w Szymanach, z naszego rozpoznania wynika, że braki kadrowe wśród obsługi są w innych portach lotniczych - podkreśliła Kłoczewska. (PAP)

ali/ laz/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA