REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Business Process Reengineering - co to jest i kiedy się go stosuje?

Magazyn TNT Express
Magazyn TNT Express
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z klasyczną definicją reinżynierii procesów biznesowych (Business Process Reengineering) powinny one podlegać całościowej analizie w celu przełomowej poprawy krytycznych dla firmy miar.

Łańcuch dostaw dla wielu firm jest kluczowym elementem, przesądzającym o sukcesie firmy. Dlatego tak ważne jest, aby był on dobrze zaprojektowany i na bieżąco podlegał analizie efektywności. W dość zmiennym otoczeniu rynkowym zmiany procesów są nieuniknione i dotyczy to również łańcucha dostaw. Impulsów do przebudowy łańcucha dostaw może być wiele. Zgodnie z klasyczną definicją reinżynierii procesów biznesowych (Business Process Reengineering) powinny one podlegać całościowej analizie w celu przełomowej poprawy krytycznych dla firmy miar. W rzeczywistości bardzo często zmiany nie są tak głębokie i nie stosuje się aż tak kompleksowego podejścia. Często poszukuje się możliwości optymalizacji procesów, nazywając te działania reinżynierią procesów. Wśród krytycznych dla firmy miar mogą znajdować się między innymi koszty, jakość serwisu, szybkość i terminowość dostaw.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najczęściej występujących przyczyn stosowania reinżynierii procesów jest konieczność ograniczenia kosztów. W sytuacji, w której spada konkurencyjność, a jej powodem jest zbyt wysoki, na przykład w porównaniu z konkurencją, koszt dostaw, nie pozostaje nic innego, jak poszukiwanie bardziej efektywnych rozwiązań. Innym powodem może być potrzeba weryfikacji i modyfikacji istniejących rozwiązań np. w sytuacji zmiany zakresu lub asortymentu produkcji. Taka sytuacja wymaga często zmiany dostawców, zapewnienia sprawnych dostaw do finalnych odbiorców i tym samym przeprojektowania istniejących rozwiązań. W ostatnim czasie dość częstym powodem przebudowy łańcucha dostaw są zmiany modelu funkcjonowania firm. Jak wiemy, na dzisiejszym rynku, na którym kluczowym elementem przesądzającym o sukcesie firmy jest gotówka, zdolność do jej generowania i wolne przepływy finansowe, menedżerowie poszukują efektywności w ograniczaniu kosztów stałych i inwestycji kapitałowych nie związanych z ich podstawową działalnością. 

Dla firm działających w modelu określanym jako "assets light" outsourcing nabiera kluczowego znaczenia. Jest on optymalnym rozwiązaniem, który może pogodzić efektywność procesową oraz kosztową. Przebudowa procesów nie jest łatwym zadaniem. Ponieważ każdy proces zazębia się z innymi, ważne jest aby w momencie decyzji o rozpoczęciu prac zaangażować wszystkich, na których procesy wprowadzania zmian mogą mieć wpływ. Bardzo częstym błędem, który prowadzi nie tylko do rozczarowania i frustracji, ale poważnych strat finansowych i wizerunkowych, jest wdrożenie zmiany bez analizy wpływu na inne procesy. Identyfikując potrzebę zmiany musimy zadbać o właściwy dobór grupy projektowej, której celem będzie doprecyzowanie obszarów zmian, opracowanie rozwiązania, zaplanowanie wdrożenia, testowanie nowego rozwiązania, komunikacja i ostateczna zmiana. Na etapie analizy procesu celem grupy projektowej nie powinno być wyłącznie określenie przebiegu procesu, ale przede wszystkim określenie potrzeb klientów danego procesu. Po dokładnym zdefiniowaniu aktualnego procesu i uwzględnieniu oczekiwań grupa przystępuje do projektowania nowego rozwiązania. W praktyce nowe rozwiązanie powinno być przygotowywane w oparciu o potrzeby w oderwaniu od obowiązującego modelu. Ważny elementem jest zaplanowanie testów i okresu pilotażowego. Takie podejście pozwala sprawdzić nowe rozwiązanie w porównaniu do istniejącego i w kontekście spełnienia oczekiwań. Na tym etapie grupa może dokonać zmian, które zdefiniowane zostaną jako słabości. Dokonując zmian należy zadbać o właściwą komunikację na każdym etapie. Często firmy nie zdają sobie sprawy z istoty komunikacji i zakresu jakiego powinna ona dotyczyć. Bardzo często w ramach dobrze przeprowadzonego procesu można zdefiniować inne obszary, które wzmacniają efekt zmian.

Przeprojektowanie łańcucha dostaw może zapewnić wiele korzyści. Mogą one dotyczyć luk między stanem pożądanym a rzeczywistym. Najważniejsze jest, aby organizacja, która przeprowadza proces reinżynierii, potrafiła zdefiniować cel i pożądany stan.
Outsourcing stał się bardzo popularny z wielu powodów. Korzyści, jakie oferuje, są różnorakie. W wielu przypadkach wykorzystanie rozwiązań outsourcingowych pozwala skoncentrować się na podstawowej działalności firmy, wykorzystującej swoje know how i kompetencje. W wielu przypadkach jest to rozwiązanie dużo bardziej efektywne kosztowo i zapewniające wysoką elastyczność. W obecnej sytuacji rynkowej outsourcing pozwala uzyskiwać przewagę konkurencyjną, a dla niektórych firm jest to rozwiązanie, które de facto zapewnia możliwość przetrwania trudnych czasów. Wybór modelu zarządzania łańcuchem dostaw oraz wykorzystywanych w procesie zasobów musi zawsze odpowiadać zdefiniowanym przez firmę potrzebom, prowadzić do realizacji celu i współgrać ze wszystkim procesami w ramach przedsiębiorstwa. Osoby odpowiedzialne za każdą zmianę, bez względu na to czy jest to drobna korekta czy też całościowa reinżynieria procesu, muszą dostrzegać wpływ jaki ich decyzja może mieć na funkcjonowanie firmy.

REKLAMA

Tekst przygotowany przez ekspertów TNT Express

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA