Outsourcing usług tranportowych - specjalizacja i bezpieczeństwo
REKLAMA
REKLAMA
Outsourcing dla specjalistycznych towarów
REKLAMA
Niektóre branże charakteryzują się szczególnymi oczekiwaniami wobec usług transportowych – np. dla sektora motoryzacyjnego, IT i farmaceutycznego obok terminowości doręczeń niezwykle istotne są dodatkowe korzyści zdefiniowane przez klienta. W przypadku pierwszego - opierającego swoje dostawy na koncepcji „just in time” – są to potrzeby związane głównie z awaryjnymi dostawami podzespołów i części zamiennych na taśmy produkcyjne. Ważny staje się system przepływu informacji, elastyczność systemów operacyjnych partnerów świadczących usługi transportowe i szeroko rozumiana obsługa klienta. Firmy medyczne i farmaceutyczne potrzebują „odpowiedzialnych” usług kurierskich, ponieważ ich przesyłki charakteryzuje krótka żywotność i bardzo trudna do jednoznacznego zdefiniowania wartość (próbki badań same w sobie nie są warte zbyt dużo, ale ich pozyskanie to gigantyczne koszty). W przypadku firm teleinformatycznych wybór usługi wiąże się z szybkim spadkiem wartości części komputerowych - często kilka dni opóźnienia w dostawie przy dodatkowo niestabilnym kursie walut może pochłonąć całą marżę. Dobrym przykładem odpowiedzi branży transportowej na oczekiwania rynku są specjalne centra koordynacyjne przeznaczone do obsługi klientów branżowych; jedno z pierwszych takich centrów w Polsce, zajmujące się wyłączną obsługą sektora motoryzacyjnego, uruchomiło TNT Express w 2001 roku. W tej chwili firma dodatkowo oferuje klientom z branży medycznej i farmaceutycznej dedykowany zespół fachowców koordynujących realizację zleceń transportu przesyłek w kontrolowanej temperaturze.
Bezpieczeństwo towarów
Kolejnym argumentem przemawiającym za outsourcingiem usług transportowych jest bezpieczeństwo towarów. Wszyscy liczący się przewoźnicy wdrożyli już specjalistyczne programy monitorowania towaru – standardem branży jest wykorzystanie systemu GPS (nawigacji satelitarnej), przez co w istotny sposób ograniczono możliwość utraty przewożonych przesyłek.
TNT Express wdrożyła system we wszystkich samochodach ciężarowych w całej Polsce. W każdym momencie dyspozytor jednej z wyspecjalizowanych stacji monitoringu ma pełne informacje o tym, gdzie znajduje się firmowy samochód, z jaką prędkością się porusza i jak często wykonuje przerwy na trasie. Niemniej ważny jest też aspekt bezpieczeństwa kierowców - system umożliwia bowiem podsłuch kabiny, zdalne odłączenie zapłonu w aucie i zatrzymanie silnika. Każdy sygnał alarmowy jest dokładnie weryfikowany, a informacja o zdarzeniu trafia do oficera dyżurnego najbliższej jednostki policji i centrali TNT Express. W razie wypadku czy próby kradzieży, TNT Express może błyskawicznie reagować, np. wysyłając w żądane miejsce samochód zastępczy.
W autach ukryto czujniki sygnalizujące każde otwarcie drzwi i uruchomienie silnika. Próba odpięcia naczepy poza bazą TNT Express lub zjazd z wyznaczonej trasy natychmiast uruchamia alarm i wywołuje niemal natychmiastową reakcję policji. Czujniki wykorzystują GPS - system nawigacji oparty na 24 aktywnych satelitach. Każdy z takich odbiorników oblicza dokładną pozycję na podstawie pomiaru czasu wysłania sygnału przez satelitę i dotarcia do odbiornika, umożliwiając m.in. ustalenie precyzyjnej pozycji z dokładnością do 20 metrów.
Przewoźnicy, którzy posiadają najbardziej zaawansowaną infrastrukturę informatyczną, umożliwiają ponadto swym klientom sprawdzenie statusu towaru na każdym etapie jej drogi. TNT Express zaimplementowało nowoczesny system informacyjny INCAB, który przetwarza i przesyła dane o przesyłkach znajdujących się w światowej sieci TNT. Dzięki INCAB wszystkie przesyłki mogą być precyzyjnie monitorowane, zaś klient uzyskuje natychmiastową i dokładną informację dotyczącą lokalizacji swej przesyłki. Klienci mogą uzyskać informacje o statusie swojej przesyłki za pośrednictwem internetu, telefonu i poczty elektronicznej.
Tekst przygotowali eksperci TNT Express
REKLAMA
REKLAMA