Rynek leasingu w Polsce, w 2012 r. Czy coś się zmieniło?
REKLAMA
REKLAMA
Przedstawiciele spółek leasingowych BZ WBK przygotowali zestawienie podsumowujące rynek leasingu w Polsce w 2012 r. Poniżej przedstawiamy najważniejsze tendencje.
REKLAMA
Nr 1. Dynamiczny wzrost segmentu rolniczego
M.in. dzięki funduszom unijnym rynek leasingu w branży rolniczej rozwijał się najdynamiczniej. Rolnicy wykorzystują leasing głównie w zakresie sfinansowania użytkowania ciągników rolniczych, kombajnów zbożowych oraz maszyn rolniczych. W przyszłym roku dynamika wzrostu może spaść ze względu na wyczerpanie funduszy UE.
Nr 2. Wzrost udziału w rynku akcesoriów leasingu
REKLAMA
Okazuje się, że coraz więcej osób sięga po różnego rodzaju dodatki dołączane do ofert finansowania. Według badania przeprowadzonego na zlecenie spółek leasingowych BZ WBK, że już 32 % przedsiębiorców leasingujących pojazdy decyduje się na zakup ubezpieczenia, 13% na kartę paliwową, a 9 % usługi serwisów samochodowych.
Coraz większa popularność usług dodatkowych jest spowodowana przede wszystkim coraz atrakcyjniejszymi ofertami, które przedstawiają firmy leasingowe. Mamy tu na myśli nie tylko koszty związane z wykupem oferty lecz również komfort związany z ograniczaniem formalności.
Nr 3. Leasing w branży budowlanej i nieruchomościach nadal w kryzysie
Na słabą sytuację na rynku leasingu w branżach budowlanej i nieruchomości ma wpływ przede wszystkim niski popyt na nieruchomości. Tym samym analitycy wskazują, że leasingowi we wspomnianych branżach mogą pomóc zmiany, które weszły w życie 1-go stycznia br., a konkretnie możliwość leasingowania budynków znajdujących się w użytkowaniu wieczystym oraz skrócenie do 5-ciu z 10-ciu lat okresu leasingu nieruchomości podlegających amortyzacji.
Nr 4. Porażka leasingu konsumenckiego
Główną przyczyną porażki leasingu konsumenckiego na polskim rynku jest wg. Daniela Mrozka - dyrektora Marketingu i Wsparcia Sprzedaży w Spółkach Leasingowych BZ WBK - fakt, że "Taki leasing oferuje w tym momencie tylko kilka firm i dotyczy on wyłącznie finansowania samochodów, tak więc wybór oferty jest mocno ograniczony. Dodatkowo, przysłowiowego Kowalskiego, w odróżnieniu od firm, nie dotyczą korzyści podatkowe leasingu. To sprawia, że produkt ten nie ma istotnej przewagi nad powszechnym na rynku kredytem bankowym".
Nr 5. Większe promocje na rynku leasingu
Końcówka roku 2012 upłynęła pod znakiem większych niż w poprzednich latach promocji związanych z rynkiem leasingowym. Duże upusty cenowe związane były załamaniem rynku sprzedaży nowych samochodów oraz słabszym wynikiem rynku leasingowego.
Prognozy na 2013 r., komentarz eksperta:
"Sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie wciąż jest bardzo dynamiczna. W związku z tym, trudno jest obecnie prognozować, jak będzie wyglądał rynek leasingu w roku 2013. Barierami wzrostu na pewno będą utrzymująca się niepewność gospodarcza, ograniczony popyt oraz niższa dynamika inwestycji polskich firm. Z drugiej strony, część inwestycji, szczególnie o charakterze odtworzeniowym, realizowana jest bez względu na koniunkturę, a leasing jest narzędziem, które pozwala finansować je szybko i bez zbędnych formalności. Szczególnie w sytuacji, kiedy ze względu na zaostrzone kryteria oceny, dostępność oferowanych przez banki kredytów jest mniejsza", ocenia Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w Spółkach Leasingowych BZ WBK.
Opracował: Tomasz Korniejew, źródło: Materiały Biura Prasowego Spółek Leasingowych BZ WBK
REKLAMA
REKLAMA