REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport produktów łatwo psujących tylko pod ścisłą kontrolą

Dariusz Cegielski
fot. Trans Polonia S.A.
fot. Trans Polonia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Czas przebywania produktów łatwo psujących się w łańcuchu dostaw musi być ograniczony do minimum. Logistyka tych produktów podlega też bardzo restrykcyjnym i ściśle określonym warunkom oraz procedurom transportu. Nieprawidłowe warunki podczas przewozu czy nieodpowiednio przygotowane cysterny mogą być przyczyną obniżenia jakości przewożonych produktów. 

Niesie to za sobą konsekwencje nie tylko w postaci ogromnych strat finansowych, ale również może stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów sukcesu w transportach spożywczych jest nowoczesny, regularnie serwisowany tabor, w tym specjalistyczne autocysterny z dodatkowym wyposażeniem i funkcjami grzania, chłodzenia, podwójną izolacją, różnym zestawieniem komór.

Nowoczesna flota do przewozu płynnej żywności, którą np. dysponuje Trans Polonia, składa się z jedno i wielokomorowych cystern oraz tank-kontenerów o pojemności od 26.000 do 31.000 litrów. W zależności od wymogów klienta ważna jest elastyczność w dostosowaniu warunków przewozu do potrzeb związanych z produktem, w szczególności z temperaturą, stopniem hermetyczności czy wymogami dotyczącymi koszerności i przewozu niebezpiecznych produktów spożywczych zgodnie z konwencją ADR.

Czynnikiem bezdyskusyjnym jest przestrzeganie stosownych przepisów. Transport artykułów spożywczych pod względem prawnym reguluje ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów oraz konwencja CMR, która reguluje wszystkie kwestie formalno-prawne związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego towarów. Przepisy zawarte w umowie ATP określają warunki przewozu produktów spożywczych oraz wymagania dotyczące kontroli nadwozi. Umowa ATP określa m.in. warunki oraz temperatury podczas transportu artykułów spożywczych schłodzonych, kwestie kontroli oraz klasyfikacji pojazdów do transportu żywności, metody pomiarów i badań jak i znakowania pojazdów.

REKLAMA

Konwencja CMR wprowadza i ujednolica m.in. takie kwestie jak warunki umowy o przewóz drogowy towarów, dokumentację przewozową, odpowiedzialność przewoźnika, tryb skarg i reklamacji czy roszczenia wynikające z przewozu. W przypadku Trans Polonii potwierdzeniem wysokiej jakości usług są również wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008 oraz SQAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto gwarantem najwyższego poziomu usług jest doświadczona kadra, wykwalifikowana w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej. Najważniejsza jest profesjonalna i przyjazna opieka oraz kompetencje spedytorów czy kierowców, którzy będą w stanie szybko i elastycznie reagować na wszelkie zaistniałe zmiany i sytuacje.


Wiedza kierownictwa Trans Polonii jest potwierdzona Certyfikatem Kompetencji Zawodowych, zespół spedytorów posiada duże doświadczenie oraz doskonałą znajomość języków, a kierowcy poddawani są systematycznym szkoleniom i testom. Dodatkowo wdrożony jest system oceny pracy kierowców oparty o najlepsze światowe wzorce.

Obecnie klienci wymagają bardzo szybkich reakcji na każdym poziomie procesu logistycznego. Konieczna jest elastyczność i szybkość w odbiorach produktów. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również bardzo krótki czas tranzytu.

Jednym z najważniejszych czynników jest bezwzględne przestrzeganie list przed-produktów, których przewóz jest zabroniony przed załadunkiem kolejnego produktu. Dla przykładu przy transporcie glukozy, w przypadku niektórych firm, zabronionymi przed-produktami są np.: proszek kakaowy, olej rybny, lecytyna, sole mineralne, parafina, woski czy krew. Przy transporcie dobrej jakościowo czekolady nie można przedtem przewozić oleju czy też mleka. 

Są również bardzo duże obostrzenia co do sterylności i zasad mycia cystern. W większości przypadków stosowane są szczególne procedury mycia. Przed każdym ładowaniem autocysterny żywnościowe są dokładnie czyszczone, myte, dezynfekowane i suszone według wymagań zleceniodawcy.

Przestrzeganie procedur i pełna kontrola jest nieodzownym elementem budowania bezpieczeństwa przy operacjach transportowych. Dodatkowo każda cysterna, używana do przewozu łatwo psujących się płynnych produktów spożywczych, powinna być certyfikowana według wymagań konwencji ATP. Takie cysterny żywnościowe posiadają termoizolację i są specjalnie oznakowane. Przy tego typu przewozach stosowane są specjalne dokumenty transportowania ładunków spożywczych.

Trans Polonia przewozi produkty takie jak mleko, śmietana, soki, miazga owocowa, czekolada i masa kakaowa, alkohole: wino, etanol (spirytus), Whisky. Przewozi również oleje i tłuszcze jadalne, melasę, glicerynę, glukozę i słodziki oraz produkty koszerne. Główne relacje to Polska – Unia Europejska. Częste kierunki przewozów to Węgry, Niemcy, Beneluks, Włochy, Austria, Hiszpania, Rumunia, Bułgaria oraz Grecja. Trans Polonia specjalizuje się również w transporcie gliceryny z krajów Unii Europejskiej do Rosji.

Trans Polonia S.A. aktualnie będąca wiodącym przewoźnikiem w zakresie transportów z sektora chemicznego, które są główną gałęzią całej organizacji, nie pozostając biernym, ciągle poszerza ofertę przewozów, upatrując obecnie duży potencjał w przewozach płynnych artykułów spożywczych. „Spożywcza” logistyka jest jednym z najbardziej wymagających i złożonych skrzydeł sektora TSL .

Dariusz Cegielski, prezes zarządu Trans Polonia SA
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA