REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stena Line: Linie promowe łapią "wiatr w żagle"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Henryk Kałużny

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy, jaki miał miejsce w Europie, uderzył bardzo mocno w firmy żeglugowe i w niektórych regionach do teraz nie widać powrotu do wolumenów sprzed 2008r. Ale mamy także przykłady bardzo szybko rozwijających się regionów.

Każda istotna zmiana trendu w gospodarce ma wpływ na wszystkie ogniwa łańcucha logistycznego, w tym także na przewozy promowe. Kryzys finansowy, jaki miał miejsce w Europie, uderzył bardzo mocno w firmy żeglugowe i w niektórych regionach do teraz nie widać powrotu do wolumenów sprzed 2008r. Mamy jednak także przykłady bardzo szybko rozwijających się regionów jak np. rynek Polska-Szwecja, gdzie po wprowadzeniu dwóch nowych, większych jednostek na trasie Gdynia-Karlskrona, obserwujemy znowu bardzo pozytywny trend wzrostowy.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty w żegludze promowej

Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć, że w ostatnich kilku latach mamy do czynienia z dramatycznym wzrostem kosztów w żegludze promowej. Jednym z przykładów mogą być szybko rosnące koszty paliw żeglugowych - zarówno na skutek wzrostu światowych cen ropy, jaki i zaostrzających się norm związanych z ochroną środowiska.

Od 2010 roku wszyscy armatorzy pływający w regionie ECA (Emission Control Areas czyli Morze Bałtyckie, Morze Północne wraz z kanałem La Manche) mogą używać wyłącznie paliw o zawartości maksymalnej 1,0 proc. siarki (wcześniej 1,5 proc.) na morzu oraz 0,1 proc. siarki podczas postoju w porcie. Od 2015 roku limit ten będzie obniżony do zawartości 0,1 proc. siarki zarówno na morzu jak i podczas postoju w porcie. Spowoduje to dalszy, znaczny wzrost kosztów paliw żeglugowych. Taryfy promowe pozostają oczywiście pod dużym wpływem rosnących czynników kosztowych, więc można się spodziewać dalszych wzrostów cen w przyszłości, szczególnie od 2015 roku.


Nie widzimy jakiegoś generalnego renesansu w żegludze promowej, wiele połączeń promowych musiało zostać zamkniętych przez brak długoterminowej dochodowości. Część operatorów promowych musiała ograniczyć swoją flotę, widać także wyraźnie znaczny spadek zamówień w stoczniach na nowe jednostki. Jeśli jednak przyjrzymy się sieci połączeń promowych Stena Line - faktycznie możemy powiedzieć: Tak, Stena Line ciągle bardzo dynamicznie się rozwija wbrew negatywnym trendom w gospodarce oraz branży promowej!

REKLAMA

Dzięki 50. letniemu doświadczeniu w branży promowej (pierwszy rejs Stena Line miał miejsce 21 grudnia 1962 roku o godzinie 9.30 kiedy M/S Östersöen odpłynął ze Stenpiren w Geteborgu do Skagen w Danii) oraz bardzo silnemu, stabilnemu finansowo, myślącemu perspektywicznie właścicielowi - dalej się rozwijamy. Stena Line jest częścią koncernu Stena AB, który zaangażowany jest m.in. w rozległą działalność żeglugową (m.in. duża flota tankowców, statki do przewozu LNG), wydobycie ropy naftowej (wieże wiertnicze, statki służące do poszukiwania ropy), przemysł stalowy (recycling, handel stalą) dając przewoźnikowi promowemu unikalną pozycję oraz możliwość wykorzystania know-how koncernu oraz efektu skali.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2011 roku dopiero co zakończyła największy w historii spółki program inwestycyjny obejmujący wymianę floty na Morzu Północnym i w Skandynawii. W tym samym roku firma oddała do użytku nowo wybudowany port w szkockim Cairnryan oraz przejęła od DFDS dwie trasy promowe na Morzu Irlandzkim (Liverpool-Belfast oraz Heysham-Belfast).


W maju tego roku podpisaliśmy umowę z firmą Scandlines GmbH przejmując od tego operatora 3 trasy na wschodnim Bałtyku (Travemünde-Liepaja, Travemünde-Ventspils oraz Nynashamn-Ventspils) oraz przejmując udziały w tzw. trasach Scandlines Hansa (Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Sassnitz), na których Stena Line operowała wcześniej w joint venture ze Scandlines GmbH. Umowa ta wymaga jeszcze akceptacji niemieckiego urzędu antymonopolowego.

To pokazuje jak perspektywiczne jest myślenie o obecności w branży promowej - znane w branży jako Stenability (gra słów: Stena, ability - zdolności, umiejętności, kompetencja). Nasza misja, by być wiodącą firmą promową na świecie nie jest tylko sloganem. Każdego dnia staramy się zaoferować więcej i lepszej jakości usług naszym klientom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA