REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stena Line: Linie promowe łapią "wiatr w żagle"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Henryk Kałużny

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy, jaki miał miejsce w Europie, uderzył bardzo mocno w firmy żeglugowe i w niektórych regionach do teraz nie widać powrotu do wolumenów sprzed 2008r. Ale mamy także przykłady bardzo szybko rozwijających się regionów.

Każda istotna zmiana trendu w gospodarce ma wpływ na wszystkie ogniwa łańcucha logistycznego, w tym także na przewozy promowe. Kryzys finansowy, jaki miał miejsce w Europie, uderzył bardzo mocno w firmy żeglugowe i w niektórych regionach do teraz nie widać powrotu do wolumenów sprzed 2008r. Mamy jednak także przykłady bardzo szybko rozwijających się regionów jak np. rynek Polska-Szwecja, gdzie po wprowadzeniu dwóch nowych, większych jednostek na trasie Gdynia-Karlskrona, obserwujemy znowu bardzo pozytywny trend wzrostowy.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty w żegludze promowej

Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć, że w ostatnich kilku latach mamy do czynienia z dramatycznym wzrostem kosztów w żegludze promowej. Jednym z przykładów mogą być szybko rosnące koszty paliw żeglugowych - zarówno na skutek wzrostu światowych cen ropy, jaki i zaostrzających się norm związanych z ochroną środowiska.

Od 2010 roku wszyscy armatorzy pływający w regionie ECA (Emission Control Areas czyli Morze Bałtyckie, Morze Północne wraz z kanałem La Manche) mogą używać wyłącznie paliw o zawartości maksymalnej 1,0 proc. siarki (wcześniej 1,5 proc.) na morzu oraz 0,1 proc. siarki podczas postoju w porcie. Od 2015 roku limit ten będzie obniżony do zawartości 0,1 proc. siarki zarówno na morzu jak i podczas postoju w porcie. Spowoduje to dalszy, znaczny wzrost kosztów paliw żeglugowych. Taryfy promowe pozostają oczywiście pod dużym wpływem rosnących czynników kosztowych, więc można się spodziewać dalszych wzrostów cen w przyszłości, szczególnie od 2015 roku.


Nie widzimy jakiegoś generalnego renesansu w żegludze promowej, wiele połączeń promowych musiało zostać zamkniętych przez brak długoterminowej dochodowości. Część operatorów promowych musiała ograniczyć swoją flotę, widać także wyraźnie znaczny spadek zamówień w stoczniach na nowe jednostki. Jeśli jednak przyjrzymy się sieci połączeń promowych Stena Line - faktycznie możemy powiedzieć: Tak, Stena Line ciągle bardzo dynamicznie się rozwija wbrew negatywnym trendom w gospodarce oraz branży promowej!

REKLAMA

Dzięki 50. letniemu doświadczeniu w branży promowej (pierwszy rejs Stena Line miał miejsce 21 grudnia 1962 roku o godzinie 9.30 kiedy M/S Östersöen odpłynął ze Stenpiren w Geteborgu do Skagen w Danii) oraz bardzo silnemu, stabilnemu finansowo, myślącemu perspektywicznie właścicielowi - dalej się rozwijamy. Stena Line jest częścią koncernu Stena AB, który zaangażowany jest m.in. w rozległą działalność żeglugową (m.in. duża flota tankowców, statki do przewozu LNG), wydobycie ropy naftowej (wieże wiertnicze, statki służące do poszukiwania ropy), przemysł stalowy (recycling, handel stalą) dając przewoźnikowi promowemu unikalną pozycję oraz możliwość wykorzystania know-how koncernu oraz efektu skali.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2011 roku dopiero co zakończyła największy w historii spółki program inwestycyjny obejmujący wymianę floty na Morzu Północnym i w Skandynawii. W tym samym roku firma oddała do użytku nowo wybudowany port w szkockim Cairnryan oraz przejęła od DFDS dwie trasy promowe na Morzu Irlandzkim (Liverpool-Belfast oraz Heysham-Belfast).


W maju tego roku podpisaliśmy umowę z firmą Scandlines GmbH przejmując od tego operatora 3 trasy na wschodnim Bałtyku (Travemünde-Liepaja, Travemünde-Ventspils oraz Nynashamn-Ventspils) oraz przejmując udziały w tzw. trasach Scandlines Hansa (Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Sassnitz), na których Stena Line operowała wcześniej w joint venture ze Scandlines GmbH. Umowa ta wymaga jeszcze akceptacji niemieckiego urzędu antymonopolowego.

To pokazuje jak perspektywiczne jest myślenie o obecności w branży promowej - znane w branży jako Stenability (gra słów: Stena, ability - zdolności, umiejętności, kompetencja). Nasza misja, by być wiodącą firmą promową na świecie nie jest tylko sloganem. Każdego dnia staramy się zaoferować więcej i lepszej jakości usług naszym klientom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA