REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stena Line: Linie promowe łapią "wiatr w żagle"?

Henryk Kałużny

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy, jaki miał miejsce w Europie, uderzył bardzo mocno w firmy żeglugowe i w niektórych regionach do teraz nie widać powrotu do wolumenów sprzed 2008r. Ale mamy także przykłady bardzo szybko rozwijających się regionów.

Każda istotna zmiana trendu w gospodarce ma wpływ na wszystkie ogniwa łańcucha logistycznego, w tym także na przewozy promowe. Kryzys finansowy, jaki miał miejsce w Europie, uderzył bardzo mocno w firmy żeglugowe i w niektórych regionach do teraz nie widać powrotu do wolumenów sprzed 2008r. Mamy jednak także przykłady bardzo szybko rozwijających się regionów jak np. rynek Polska-Szwecja, gdzie po wprowadzeniu dwóch nowych, większych jednostek na trasie Gdynia-Karlskrona, obserwujemy znowu bardzo pozytywny trend wzrostowy.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty w żegludze promowej

Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć, że w ostatnich kilku latach mamy do czynienia z dramatycznym wzrostem kosztów w żegludze promowej. Jednym z przykładów mogą być szybko rosnące koszty paliw żeglugowych - zarówno na skutek wzrostu światowych cen ropy, jaki i zaostrzających się norm związanych z ochroną środowiska.

Od 2010 roku wszyscy armatorzy pływający w regionie ECA (Emission Control Areas czyli Morze Bałtyckie, Morze Północne wraz z kanałem La Manche) mogą używać wyłącznie paliw o zawartości maksymalnej 1,0 proc. siarki (wcześniej 1,5 proc.) na morzu oraz 0,1 proc. siarki podczas postoju w porcie. Od 2015 roku limit ten będzie obniżony do zawartości 0,1 proc. siarki zarówno na morzu jak i podczas postoju w porcie. Spowoduje to dalszy, znaczny wzrost kosztów paliw żeglugowych. Taryfy promowe pozostają oczywiście pod dużym wpływem rosnących czynników kosztowych, więc można się spodziewać dalszych wzrostów cen w przyszłości, szczególnie od 2015 roku.


Nie widzimy jakiegoś generalnego renesansu w żegludze promowej, wiele połączeń promowych musiało zostać zamkniętych przez brak długoterminowej dochodowości. Część operatorów promowych musiała ograniczyć swoją flotę, widać także wyraźnie znaczny spadek zamówień w stoczniach na nowe jednostki. Jeśli jednak przyjrzymy się sieci połączeń promowych Stena Line - faktycznie możemy powiedzieć: Tak, Stena Line ciągle bardzo dynamicznie się rozwija wbrew negatywnym trendom w gospodarce oraz branży promowej!

REKLAMA

Dzięki 50. letniemu doświadczeniu w branży promowej (pierwszy rejs Stena Line miał miejsce 21 grudnia 1962 roku o godzinie 9.30 kiedy M/S Östersöen odpłynął ze Stenpiren w Geteborgu do Skagen w Danii) oraz bardzo silnemu, stabilnemu finansowo, myślącemu perspektywicznie właścicielowi - dalej się rozwijamy. Stena Line jest częścią koncernu Stena AB, który zaangażowany jest m.in. w rozległą działalność żeglugową (m.in. duża flota tankowców, statki do przewozu LNG), wydobycie ropy naftowej (wieże wiertnicze, statki służące do poszukiwania ropy), przemysł stalowy (recycling, handel stalą) dając przewoźnikowi promowemu unikalną pozycję oraz możliwość wykorzystania know-how koncernu oraz efektu skali.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2011 roku dopiero co zakończyła największy w historii spółki program inwestycyjny obejmujący wymianę floty na Morzu Północnym i w Skandynawii. W tym samym roku firma oddała do użytku nowo wybudowany port w szkockim Cairnryan oraz przejęła od DFDS dwie trasy promowe na Morzu Irlandzkim (Liverpool-Belfast oraz Heysham-Belfast).


W maju tego roku podpisaliśmy umowę z firmą Scandlines GmbH przejmując od tego operatora 3 trasy na wschodnim Bałtyku (Travemünde-Liepaja, Travemünde-Ventspils oraz Nynashamn-Ventspils) oraz przejmując udziały w tzw. trasach Scandlines Hansa (Trelleborg-Rostock, Trelleborg-Sassnitz), na których Stena Line operowała wcześniej w joint venture ze Scandlines GmbH. Umowa ta wymaga jeszcze akceptacji niemieckiego urzędu antymonopolowego.

To pokazuje jak perspektywiczne jest myślenie o obecności w branży promowej - znane w branży jako Stenability (gra słów: Stena, ability - zdolności, umiejętności, kompetencja). Nasza misja, by być wiodącą firmą promową na świecie nie jest tylko sloganem. Każdego dnia staramy się zaoferować więcej i lepszej jakości usług naszym klientom.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA