Nowy port głębokowodny w Gdańsku pozwoli na "powrót Polski do morza"
REKLAMA
REKLAMA
Z całą pewnością już dziś można przewidzieć, że pojawienie się nowego, dynamicznego gracza w gdańskim porcie pozwoli nam połączyć siły w zakresie budowy np. infrastruktury kolejowej w Porcie Północnym (stacja rozrządowa Port Północny, tory do terminali itp.) oraz poza portem (most kolejowy nad Wisłą, łączący Port Północny z zapleczem, modernizacja linii kolejowej do Tczewa).
REKLAMA
Większość ładunków do i z terminalu masowego i drobnicowego SEA-invest obsługiwanych będzie za pomocą kolei, a rozwój infrastruktury kolejowej jest obecnie sprawą priorytetową również dla DCT Gdańsk. Sądzimy także, że współpraca między DCT Gdańsk a terminalem SEA-invest będzie rozwijała się również na takich polach, jak m.in. transport publiczny, rozwój części portu graniczącej z oboma terminalami, współpraca z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku, a także w ramach CSR (Corporate Social Responsibility).
Terminal SEA-invest w Porcie Gdańsk
REKLAMA
Dla Portu Gdańsk istnienie terminalu SEA-invest oznacza dodatkowe miliony ton przeładowane w zakresie ładunków masowych. Ze względu na istnienie DCT Gdańsk, pierwszego hub portu dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji w zakresie towarów skonteneryzowanych, rola Portu w Gdańsku nieustannie wzrasta. Utworzenie jednego z pierwszych na Morzu Bałtyckim hub portu do obsługi ładunków masowych w rejonie Morza Bałtyckiego oznacza dalszy wzrost znaczenia gdańskiego portu i plasuje go na istotnym miejscu na mapie portów nadbałtyckich.
Powstanie i rozwój terminala masowego i drobnicowego SEA-invest oznacza dodatkowe przychody ze wzmożonego ruchu statków (opłaty przystaniowe/ tonażowe), dodatkowe powiązane inwestycje, jakie mają szanse pojawić się w porcie oraz rozwój przeładunków towarów, które do tej pory nie były obsługiwane w znaczących ilościach (tzw. biomasa) to jedynie niektóre z korzyści, jakie płyną z inwestycji bezpośrednio dla Portu w Gdańsku.
Inwestycja w Porcie Północnym - głębokowodny terminal do obsługi ładunków masowych – nie wydaje się mieć jednak znaczącego wpływu na terminal DCT Gdańsk pod względem ruchu kontenerowego w tej części Morza Bałtyckiego. Mimo że przewidujemy, iż przełożenie na ruch kontenerowy nie będzie znaczące, uważamy, że możliwa będzie synergia w zakresie np. obładowywania kontenerów ładunkami masowymi np. koksem, węglem itp.
Terminal masowy
REKLAMA
Obecnie takie usługi (ładowania kontenerów ładunkami masowymi) wykonywane są w Gdańsku przez inne podmioty w porcie. Jeżeli nawet zaistnieje synergia między DCT Gdańsk a nowo powstałym terminalem masowym, z punktu widzenia terminalu kontenerowego niewiele ulegnie zmianie. Wciąż będziemy przeładowywać pełne kontenery, a kto wykona usługę załadowania kontenera ma z punktu widzenia operatora terminalu kontenerowego znaczenie drugorzędne.
Pojawienie się inwestycji SEA-inwest może mieć natomiast znaczenie pod kątem ewentualnej współpracy w zakresie np. ładunków chłodzonych. SEA-inwest posiada bowiem jedne z większych w Europie Zachodniej terminale do obsługi ładunków chłodzonych. Jest to jednak wizja na przyszłość. Jeśli taka współpraca miałaby szanse zaistnieć, wówczas mówilibyśmy o współpracy między SEA-inwest, DCT Gdańsk i Pomorskim Centrum Logistycznym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.