REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy port głębokowodny w Gdańsku pozwoli na "powrót Polski do morza"

Dominik Landa

REKLAMA

REKLAMA

W Morskim Porcie Gdańsk powstanie kolejny głębokowodny port, tym razem dla towarów masowych, dzięki któremu Polska wróci do morza. Dynamiczny rozwój DCT pozwoli Portowi w Gdańsku na dołączenie w najbliższym czasie do grona 30 największych portów na świecie, a inwestycja Sea-invest dodatkowo umocni znaczenie Portu.

Z całą pewnością już dziś można przewidzieć, że pojawienie się nowego, dynamicznego gracza w gdańskim porcie pozwoli nam połączyć siły w zakresie budowy np. infrastruktury kolejowej w Porcie Północnym (stacja rozrządowa Port Północny, tory do terminali itp.) oraz poza portem (most kolejowy nad Wisłą, łączący Port Północny z zapleczem, modernizacja linii kolejowej do Tczewa).

REKLAMA

Większość ładunków do i z terminalu masowego i drobnicowego SEA-invest obsługiwanych będzie za pomocą kolei, a rozwój infrastruktury kolejowej jest obecnie sprawą priorytetową również dla DCT Gdańsk. Sądzimy także, że współpraca między DCT Gdańsk a terminalem SEA-invest będzie rozwijała się również na takich polach, jak m.in. transport publiczny, rozwój części portu graniczącej z oboma terminalami, współpraca z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku, a także w ramach CSR (Corporate Social Responsibility).

Terminal SEA-invest w Porcie Gdańsk

REKLAMA

Dla Portu Gdańsk istnienie terminalu SEA-invest oznacza dodatkowe miliony ton przeładowane w zakresie ładunków masowych. Ze względu na istnienie DCT Gdańsk, pierwszego hub portu dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji w zakresie towarów skonteneryzowanych, rola Portu w Gdańsku nieustannie wzrasta. Utworzenie jednego z pierwszych na Morzu Bałtyckim hub portu do obsługi ładunków masowych w rejonie Morza Bałtyckiego oznacza dalszy wzrost znaczenia gdańskiego portu i plasuje go na istotnym miejscu na mapie portów nadbałtyckich.

Powstanie i rozwój terminala masowego i drobnicowego SEA-invest oznacza dodatkowe przychody ze wzmożonego ruchu statków (opłaty przystaniowe/ tonażowe), dodatkowe powiązane inwestycje, jakie mają szanse pojawić się w porcie oraz rozwój przeładunków towarów, które do tej pory nie były obsługiwane w znaczących ilościach (tzw. biomasa) to jedynie niektóre z korzyści, jakie płyną z inwestycji bezpośrednio dla Portu w Gdańsku.


Inwestycja w Porcie Północnym - głębokowodny terminal do obsługi ładunków masowych – nie wydaje się mieć jednak znaczącego wpływu na terminal DCT Gdańsk pod względem ruchu kontenerowego w tej części Morza Bałtyckiego. Mimo że przewidujemy, iż przełożenie na ruch kontenerowy nie będzie znaczące, uważamy, że możliwa będzie synergia w zakresie np. obładowywania kontenerów ładunkami masowymi np. koksem, węglem itp. 

Terminal masowy

REKLAMA

Obecnie takie usługi (ładowania kontenerów ładunkami masowymi) wykonywane są w Gdańsku przez inne podmioty w porcie. Jeżeli nawet zaistnieje synergia między DCT Gdańsk a nowo powstałym terminalem masowym, z punktu widzenia terminalu kontenerowego niewiele ulegnie zmianie. Wciąż będziemy przeładowywać pełne kontenery, a kto wykona usługę załadowania kontenera ma z punktu widzenia operatora terminalu kontenerowego znaczenie drugorzędne.

Pojawienie się inwestycji SEA-inwest może mieć natomiast znaczenie pod kątem ewentualnej współpracy w zakresie np. ładunków chłodzonych. SEA-inwest posiada bowiem jedne z większych w Europie Zachodniej terminale do obsługi ładunków chłodzonych. Jest to jednak wizja na przyszłość. Jeśli taka współpraca miałaby szanse zaistnieć, wówczas mówilibyśmy o współpracy między SEA-inwest, DCT Gdańsk i Pomorskim Centrum Logistycznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA