REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wzrost stawek we frachcie drogowym jest uzasadniony?

Tomasz Przybył

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie obserwowaliśmy systematyczny wzrost stawek w transporcie drogowym. Przyczyn było kilka: wzrost cen paliw, który w przypadku przewozów całopojazdowych przekładał się na wzrost stawek bezpośrednio a w przypadku przewozów drobnicowych, poprzez mechanizm korekty paliwowej.

Kolejnym czynnikiem powodującym wzrost opłat było wprowadzenie e-myta. Duża część firm z sektora TSL wprowadziła w życie dopłatę drogową, wyrażoną jako stały procent frachtu. Dotyczy to zwłaszcza firm oferujących przewozy drobnicowe, w przypadku których nie jest możliwe wyznaczanie odrębnego kosztu związanego z przejazdem drogami płatnymi na poziomie każdej przesyłki drobnicowej.

REKLAMA

Stawki w transporcie drogowym

Stawki w transporcie drogowym rosły jednak nie tylko ze względu na czynniki zewnętrzne, niezależne od firm transportowych i spedycyjnych. Niekiedy podnoszenie stawek to efekt świadomej polityki cenowej. Jej przyczyn należy szukać w kilku czynnikach:

- rosnący popyt, a jednocześnie problem z podażą wolnej przestrzeni ładunkowej – zjawisko szczególnie wyraźne w przewozach całopojazdowych krajowych,

REKLAMA

- urealnienie stawek po okresie, w którym z różnych przyczyn (np. agresywna polityka cenowa niektórych firm związana z koniecznością zwiększenia wolumenu) pozostawały one na niebezpiecznie niskim poziomie. Zjawisko to szczególnie wyraźnie widać w przewozach drobnicowych. Należy pamiętać, że w przypadku sieci drobnicowej, wielkość wolumenu jest czynnikiem niezwykle istotnym dla możliwości jej rozwoju i obniżenia kosztów jednostkowych. W dalszym ciągu jest to cel kilku firm drobnicowych aspirujących do miana liczących się graczy w tym sektorze. Co oznacza, że wzrost stawek był w pewnym stopniu hamowany przez stosunkowo agresywną politykę cenową tych firm.

- dążenie do wypracowania satysfakcjonujących wyników finansowych, czyli wzrost marż do poziomu akceptowalnego przez właścicieli lub akcjonariuszy. Dla wielu firm z branży TSL ostatnie lata stały pod znakiem turbulencji finansowych, wynikających ze spowolnienia gospodarczego, problemów z popytem na niektóre usługi oraz z podażą środków transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli i akcjonariuszy, wiele przedsiębiorstw zakłada znaczącą poprawę rentowności. W związku z tym, że w czasach spowolnienia zostało podjętych wiele działań zmierzających do optymalizacji kosztów, chęć poprawy wyników finansowych przekłada się na działania po stronie przychodowej, a mówiąc wprost: na wzrost stawek.

Wszystkie opisane wyżej zjawiska przeplatały się i będą się przeplatać. Sytuacja na rynku transportowym, w tym poziom stawek, będzie wypadkową wszystkich powyższych czynników. Trudno jest dziś jednoznacznie i precyzyjnie stwierdzić, co się wydarzy. Można jednak prognozować, że w przypadku przewozów całopojazdowych utrzyma się zwiększony poziom stawek po fali znaczących podwyżek, jaka miała miejsce, zaś w przypadku przewozów drobnicowych, można oczekiwać dalszego powolnego wzrostu cen.

Tomasz Przybył, Dyrektor Handlowy PEKAES S.A.
Honorata Kawecka,PORTRETRODZINNY
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA