REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wzrost stawek we frachcie drogowym jest uzasadniony?

Tomasz Przybył

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie obserwowaliśmy systematyczny wzrost stawek w transporcie drogowym. Przyczyn było kilka: wzrost cen paliw, który w przypadku przewozów całopojazdowych przekładał się na wzrost stawek bezpośrednio a w przypadku przewozów drobnicowych, poprzez mechanizm korekty paliwowej.

Kolejnym czynnikiem powodującym wzrost opłat było wprowadzenie e-myta. Duża część firm z sektora TSL wprowadziła w życie dopłatę drogową, wyrażoną jako stały procent frachtu. Dotyczy to zwłaszcza firm oferujących przewozy drobnicowe, w przypadku których nie jest możliwe wyznaczanie odrębnego kosztu związanego z przejazdem drogami płatnymi na poziomie każdej przesyłki drobnicowej.

REKLAMA

Stawki w transporcie drogowym

Stawki w transporcie drogowym rosły jednak nie tylko ze względu na czynniki zewnętrzne, niezależne od firm transportowych i spedycyjnych. Niekiedy podnoszenie stawek to efekt świadomej polityki cenowej. Jej przyczyn należy szukać w kilku czynnikach:

- rosnący popyt, a jednocześnie problem z podażą wolnej przestrzeni ładunkowej – zjawisko szczególnie wyraźne w przewozach całopojazdowych krajowych,

REKLAMA

- urealnienie stawek po okresie, w którym z różnych przyczyn (np. agresywna polityka cenowa niektórych firm związana z koniecznością zwiększenia wolumenu) pozostawały one na niebezpiecznie niskim poziomie. Zjawisko to szczególnie wyraźnie widać w przewozach drobnicowych. Należy pamiętać, że w przypadku sieci drobnicowej, wielkość wolumenu jest czynnikiem niezwykle istotnym dla możliwości jej rozwoju i obniżenia kosztów jednostkowych. W dalszym ciągu jest to cel kilku firm drobnicowych aspirujących do miana liczących się graczy w tym sektorze. Co oznacza, że wzrost stawek był w pewnym stopniu hamowany przez stosunkowo agresywną politykę cenową tych firm.

- dążenie do wypracowania satysfakcjonujących wyników finansowych, czyli wzrost marż do poziomu akceptowalnego przez właścicieli lub akcjonariuszy. Dla wielu firm z branży TSL ostatnie lata stały pod znakiem turbulencji finansowych, wynikających ze spowolnienia gospodarczego, problemów z popytem na niektóre usługi oraz z podażą środków transportu.


Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli i akcjonariuszy, wiele przedsiębiorstw zakłada znaczącą poprawę rentowności. W związku z tym, że w czasach spowolnienia zostało podjętych wiele działań zmierzających do optymalizacji kosztów, chęć poprawy wyników finansowych przekłada się na działania po stronie przychodowej, a mówiąc wprost: na wzrost stawek.

Wszystkie opisane wyżej zjawiska przeplatały się i będą się przeplatać. Sytuacja na rynku transportowym, w tym poziom stawek, będzie wypadkową wszystkich powyższych czynników. Trudno jest dziś jednoznacznie i precyzyjnie stwierdzić, co się wydarzy. Można jednak prognozować, że w przypadku przewozów całopojazdowych utrzyma się zwiększony poziom stawek po fali znaczących podwyżek, jaka miała miejsce, zaś w przypadku przewozów drobnicowych, można oczekiwać dalszego powolnego wzrostu cen.

Tomasz Przybył, Dyrektor Handlowy PEKAES S.A.
Honorata Kawecka,PORTRETRODZINNY
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    REKLAMA

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA