REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PCC Intermodal zbuduje największy terminal przeładunkowy

REKLAMA

REKLAMA

O korzyściach płynących z transportu intermodalnego nie trzeba nikogo przekonywać, ale jak zwiększyć jego udział w przewozach ładunków, który w Polsce oscyluje w granicach 3 proc.? 

Do tego potrzebne jest podejścia systemowe, a to  możliwe jest tylko dzięki inwestycjom w terminale przeładunkowe. Firma PCC Intermodal zapowiada zbudowanie sieci terminali do 2015 r, w tym otwarcie największego obiektu pod Tczewem, który nazywa logistyczną bramą Pomorza.

REKLAMA

REKLAMA

Transport intermodalny często też określany jako kombinowany z punktu widzenia technologii przewozu jest zwykle postrzegany jako przemieszczanie towarów w jednostkach ładunkowych przy wykorzystaniu, co najmniej dwóch gałęzi transportu (np. drogowego i kolejowego czy morskiego), bez konieczności przeładunku samych towarów.

Jednostkami ładunkowymi mogą być przy tym np. kontenery, nadwozia wymienne, naczepy i całe pojazdy (ciągnik siodłowy wraz z naczepą). W realiach polskich najczęściej mamy do czynienia z przewozami kontenerów, rzadziej naczep samochodowych czy nadwozi wymiennych, realizowanymi koleją, transportem morskim i transportem drogowym (który pełni funkcje dowozowe).

Intermodal jest o tyle istotny, że pozwala zapobiegać przeciążeniu dróg, podnosząc przy tym ich stan bezpieczeństwa i ograniczając negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Jednak lokomotywa może przetransportować 60 kontenerów naraz, czyli o tyle mniej wjeżdża TIR-ów na drogi.

REKLAMA


Dla klienta korzystającego z transportu intermodalnego ważne jest to, że współpracuje z jednym partnerem rozwiązującym za niego problemy związane z organizacją procesu przewozowego dużej masy ładunków. W pełnym wykorzystaniu zalet transportu intermodalnego istnieją jednak ograniczenia - najczęściej infrastrukturalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na to, że towar jest przeładowywany wraz z jednostką ładunkową, którą najczęściej jest kontener, niezbędna staje się odpowiednia infrastruktura umożliwiająca taki przeładunek, czyli terminal kontenerowy wyposażony w odpowiednie urządzenia przeładunkowe i umożliwiający chociażby krótkookresowe składowanie jednostek ładunkowych.

Zbudowanie sieci terminali i połączeń intermodalnych zapowiedziała spółka PCC Intermodal. Firma zamierza stać się głównym graczem na polskim rynku w organizacji tego typu przewozów. Sześć lat temu PCC uruchomił pierwszy pociąg z Brzegu Dolnego do Świnoujścia, i wykonywał jeden przejazd tygodniowo.

Dziś w sieci PCC jeździ do 60 pociągów tygodniowo na różnych kierunkach w tym z Rotterdamu przez Frankfurt do Kutna. z dwóch portów niemieckich Hamburg i Bremerhaven firma oferuje 7 regularnych połączeń do Brzegu i do Gliwic. Od grudnia 2011 PCC uruchomił połączenie z Moskwą.

Transport korytarzem tranzytowym z Rotterdamu do Moskwy trwa 7 dni i choć kłopotów dokumentacyjnych i celnych wciąż jest sporo, to do końca roku PCC planuje uruchomić trzy pociągi na tej trasie. PCC posiada obecnie cztery terminale. Jak podkreśla Dariusz Stefański prezes zarządu PCC Intermodal - pełną efektywność tego transportu można osiągnąć tylko przy sieci terminali przeładunkowych w całej Polsce.


W 2011 roku w polskich portach przeładowano 1,3 mln kontenerów, a w 2015 roku będzie ich już 2 mln. Aby umożliwić rozwój portom należy zbudować infrastrukturę pozwalającą jak najszybciej wywieźć kontenery z portu. Taką możliwość dadzą tylko regularne połączenia kolejowe. Dowożąc kontenery koleją do terminali lądowych odciążamy drogi, bo ostatnia dostawa odbywa się już na dystansie 100/150 km od terminala.

Dlatego PCC skupi się w najbliższej przyszłości na stworzeniu sieci terminali, która umożliwi sprawne dostawy kontenerów. Zarząd firmy zapowiedział zbudowanie do 2015r. hubu intermodalnego - International Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który będzie logistyczną bramą Pomorza. Ideą tej inwestycji jest obsługa wszystkich kontenerów przybywających do portów morskich Trójmiasta, czyli konsolidacja ładunków z: Baltic Container Terminal, Gdynia Container Terminal, Gdańskiego Terminala Kontenerowego i Deepwater Container Terminal.

PCC zapowiada połączenia z tymi terminalami pociągami wahadłowymi, jadącymi w ciągu dnia co 1h, a w nocy co 15 min, co będzie decydowało o jego efektywności. Budowę terminalu zaplanowano na lata 2014 – 2015. Koszt budowy terminala, bez infrastruktury handlowo-usługowej tj. stacji paliw, hoteli, magazynów, biur – to 200 mln PLN.

Do tego PCC zapowiada budowę dwóch terminali na ścianie wschodniej Polski i rozbudowę otwartego w ubr. terminalu w Kutnie do przepustowości 200tys. TEU. Spółka zapowiada również inwestycje w tego typu obiekty na granicy Polska - Niemcy we Frankfurcie nad Odrą. 

Jedyną barierą, która ogranicza szybki rozwój przewozów intermodalnych w Polsce jest zły stan infrastruktury kolejowej i koszty dostępu do niej, które niestety rosną, ale jak podkreśla Dariusz Stefański prezes zarządu PCC Intermodal - dla intermodalności nie ma alternatywy.

(Opr. Beata Trochymiak)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA