REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PCC Intermodal zbuduje największy terminal przeładunkowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

O korzyściach płynących z transportu intermodalnego nie trzeba nikogo przekonywać, ale jak zwiększyć jego udział w przewozach ładunków, który w Polsce oscyluje w granicach 3 proc.? 

Do tego potrzebne jest podejścia systemowe, a to  możliwe jest tylko dzięki inwestycjom w terminale przeładunkowe. Firma PCC Intermodal zapowiada zbudowanie sieci terminali do 2015 r, w tym otwarcie największego obiektu pod Tczewem, który nazywa logistyczną bramą Pomorza.

REKLAMA

Transport intermodalny często też określany jako kombinowany z punktu widzenia technologii przewozu jest zwykle postrzegany jako przemieszczanie towarów w jednostkach ładunkowych przy wykorzystaniu, co najmniej dwóch gałęzi transportu (np. drogowego i kolejowego czy morskiego), bez konieczności przeładunku samych towarów.

REKLAMA

Jednostkami ładunkowymi mogą być przy tym np. kontenery, nadwozia wymienne, naczepy i całe pojazdy (ciągnik siodłowy wraz z naczepą). W realiach polskich najczęściej mamy do czynienia z przewozami kontenerów, rzadziej naczep samochodowych czy nadwozi wymiennych, realizowanymi koleją, transportem morskim i transportem drogowym (który pełni funkcje dowozowe).

Intermodal jest o tyle istotny, że pozwala zapobiegać przeciążeniu dróg, podnosząc przy tym ich stan bezpieczeństwa i ograniczając negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Jednak lokomotywa może przetransportować 60 kontenerów naraz, czyli o tyle mniej wjeżdża TIR-ów na drogi.


Dla klienta korzystającego z transportu intermodalnego ważne jest to, że współpracuje z jednym partnerem rozwiązującym za niego problemy związane z organizacją procesu przewozowego dużej masy ładunków. W pełnym wykorzystaniu zalet transportu intermodalnego istnieją jednak ograniczenia - najczęściej infrastrukturalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z uwagi na to, że towar jest przeładowywany wraz z jednostką ładunkową, którą najczęściej jest kontener, niezbędna staje się odpowiednia infrastruktura umożliwiająca taki przeładunek, czyli terminal kontenerowy wyposażony w odpowiednie urządzenia przeładunkowe i umożliwiający chociażby krótkookresowe składowanie jednostek ładunkowych.

Zbudowanie sieci terminali i połączeń intermodalnych zapowiedziała spółka PCC Intermodal. Firma zamierza stać się głównym graczem na polskim rynku w organizacji tego typu przewozów. Sześć lat temu PCC uruchomił pierwszy pociąg z Brzegu Dolnego do Świnoujścia, i wykonywał jeden przejazd tygodniowo.

Dziś w sieci PCC jeździ do 60 pociągów tygodniowo na różnych kierunkach w tym z Rotterdamu przez Frankfurt do Kutna. z dwóch portów niemieckich Hamburg i Bremerhaven firma oferuje 7 regularnych połączeń do Brzegu i do Gliwic. Od grudnia 2011 PCC uruchomił połączenie z Moskwą.

Transport korytarzem tranzytowym z Rotterdamu do Moskwy trwa 7 dni i choć kłopotów dokumentacyjnych i celnych wciąż jest sporo, to do końca roku PCC planuje uruchomić trzy pociągi na tej trasie. PCC posiada obecnie cztery terminale. Jak podkreśla Dariusz Stefański prezes zarządu PCC Intermodal - pełną efektywność tego transportu można osiągnąć tylko przy sieci terminali przeładunkowych w całej Polsce.


W 2011 roku w polskich portach przeładowano 1,3 mln kontenerów, a w 2015 roku będzie ich już 2 mln. Aby umożliwić rozwój portom należy zbudować infrastrukturę pozwalającą jak najszybciej wywieźć kontenery z portu. Taką możliwość dadzą tylko regularne połączenia kolejowe. Dowożąc kontenery koleją do terminali lądowych odciążamy drogi, bo ostatnia dostawa odbywa się już na dystansie 100/150 km od terminala.

Dlatego PCC skupi się w najbliższej przyszłości na stworzeniu sieci terminali, która umożliwi sprawne dostawy kontenerów. Zarząd firmy zapowiedział zbudowanie do 2015r. hubu intermodalnego - International Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który będzie logistyczną bramą Pomorza. Ideą tej inwestycji jest obsługa wszystkich kontenerów przybywających do portów morskich Trójmiasta, czyli konsolidacja ładunków z: Baltic Container Terminal, Gdynia Container Terminal, Gdańskiego Terminala Kontenerowego i Deepwater Container Terminal.

PCC zapowiada połączenia z tymi terminalami pociągami wahadłowymi, jadącymi w ciągu dnia co 1h, a w nocy co 15 min, co będzie decydowało o jego efektywności. Budowę terminalu zaplanowano na lata 2014 – 2015. Koszt budowy terminala, bez infrastruktury handlowo-usługowej tj. stacji paliw, hoteli, magazynów, biur – to 200 mln PLN.

Do tego PCC zapowiada budowę dwóch terminali na ścianie wschodniej Polski i rozbudowę otwartego w ubr. terminalu w Kutnie do przepustowości 200tys. TEU. Spółka zapowiada również inwestycje w tego typu obiekty na granicy Polska - Niemcy we Frankfurcie nad Odrą. 

Jedyną barierą, która ogranicza szybki rozwój przewozów intermodalnych w Polsce jest zły stan infrastruktury kolejowej i koszty dostępu do niej, które niestety rosną, ale jak podkreśla Dariusz Stefański prezes zarządu PCC Intermodal - dla intermodalności nie ma alternatywy.

(Opr. Beata Trochymiak)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA