Nowy terminal kontenerowy w porcie w Szczecinie
REKLAMA
REKLAMA
Terminal umożliwia przeładunek kontenerów, np. ich wyładunek ze statków oraz załadunek w celu dalszego transportu kołowego i kolejowego. Pieniądze na inwestycję pochodziły w 75 proc. ze środków unijnych; resztę wyłożył Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który był inicjatorem budowy infrastruktury pod lokalizację nowego terminalu.
REKLAMA
Przeładunek kontenerów
REKLAMA
W południowo-zachodniej części wyspy Ostrów Grabowski powstało m.in. nowe Nabrzeże Fińskie o długości 300 m; przebudowano sąsiadujące z nim nabrzeże Spółdzielcze, a także powstał plac manewrowy oraz dojazd drogowy i kolejowy do terminalu. Plac kontenerowy nowego terminalu zajmuje 35 tys. m kwadratowych i może pomieścić ponad 3 tys. kontenerów. W ciągu roku terminal może przeładować ponad 100 tys. kontenerów.
Nabrzeże Fińskie wyposażone jest m.in. w dwie suwnice STS, które zajmują się wyładunkiem kontenerów ze statków. Mogą one podnieść 45 t ładunku na wysokość prawie 40 metrów. Na placu kontenerowym znajdują się cztery suwnice RTG o wadze 129 t i udźwigu do 40 t.
Dotychczas w szczecińskim porcie kontenery obsługiwało nabrzeże Czeskie, które nie powstało jako terminal kontenerowy, było jedynie przystosowane do tego celu. Spółka DB Port Szczecin, która jest operatorem terminalu, planuje go dalej rozbudowywać. Jeszcze w tym roku mają ruszyć roboty budowlane, spółka planuje również zakup dodatkowego sprzętu i wyposażenia terminalu. Inwestycja dofinansowana będzie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wartość całego projektu to ponad 56 mln zł.
(PAP)
REKLAMA
REKLAMA