REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Rzetelny Przewoźnik” : Jak ochronić się przed kradzieżą?

REKLAMA

REKLAMA

Mija osiem miesięcy odkąd operator popularnej giełdy Trans.eu wydał wojnę kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie. Wspólnie z OZPTD i m.in. serwisem logistyka.infor.pl pod szyldem kampanii społecznej “Rzetelny przewoźnik” zaczął edukować pracowników branży transportowej, jak nie paść ofiarą oszustów, a także szeroko informować o wykrytych przypadkach oszustw.

Pomysł na kampanię, która ograniczyłaby dramatycznie rosnącą skalę kradzieży i wyłudzeń w transporcie zrodził się na początku 2011 r. na giełdzie Trans.eu. „ Skala kradzieży w transporcie nigdy wcześniej nie była tak poważna jak obecnie. Złodzieje mocno sprofesjonalizowali swoje działania i zaczęli stosować coraz bardziej bardziej wyrafinowane metody kradzieży łącznie z wprowadzaniem do firm transportowych czy spedycyjnych swoich ludzi.

REKLAMA

Dlatego tak ważne jest aby środowisko TSL podjęło działania prewencyjne. Stąd pomysł na kampanię “Rzetelny Przewoźnik’” ” - mówił Grzegorz Haładus z giełdy Trans.eu na spotkaniu inicjującym kampanię. „Rzetelny Przewoźnik” został oparty na trzech filarach.

Filar I - Edukacja

REKLAMA

Firmy często padają ofiarami kradzieży ze względu na małe doświadczenie swoich pracowników oraz stan ich wiedzy. W odpowiedzi na to inicjatorzy kampanii opracowali internetowy kurs wiedzy transportowej, w którym swoich sił spróbowało ponad pół tysiąca pracowników branży TSL. Jego wyniki okazały się przygnębiające. „Połowa osób test oblała idąc tokiem uczelni wyższych, ” – podsumował wyniki Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica, autor kursu wiedzy i pytań testowych.

Wnioski z kursu zaowocowały cyklem konferencji o charakterze szkoleniowym, których tematem przewodnim było bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw. Konferencje pt. ”Nie daj się okraść – czyli jak zabezpieczyć firmę przed oszustwami w transporcie” odbyły się we Wrocławiu, Krakowie i Łodzi. Wzięło w nich udział ponad 500 przedstawicieli firm, często tych, którzy problem kradzieży i wyłudzeń znają z autopsji. Wśród prelegentów wystąpili m.in przedstawiciele Policji, inspektorzy WITD, prawnicy i specjaliści od ubezpieczeń.

Nadkom. Tomasz Mosur z wrocławskiej Policji zwrócił uwagę na czynniki, które decydują o sukcesie oszustów: „Przede wszystkim świetna organizacja gangsterów, ich znajomość branży a często nawet podstawianie swoich ludzi jako pracowników firm. To są najgroźniejsi gangsterzy z pierwszych stron gazet”- mówił nadkom. Mosur. Z kolei Łukasz Chwalczuk uczulał na mechanizmy kradzieży: „Najwięcej przypadków zdarza się w piątek po południu, kiedy każdy się już śpieszy, chce załatwić transport i w spokoju iść do domu. To wtedy oszuści uderzają najczęściej, dodatkowo oferując stawki dużo wyższe od rynkowych”.


Na podstawie wniosków, które padły na konferencjach opracowano m.in. poradnik zawierający 10 żelaznych zasad bezpiecznego transportu. Poradnik – który przyda się zwłaszcza kierowcom – można pobrać ze strony: www.rzetelnyprzewoznik.pl/poradnik.

Filar II- weryfikacja licencji

REKLAMA

Brak centralnej bazy licencji transportowej bardzo utrudnia weryfikację firm, z którymi rozpoczyna się współpracę, a na solidne sprawdzanie przewoźnika spedytorzy często nie mają czasu. Fakt ten wykorzystują złodzieje, którzy podrabiają dokumenty i podszywają się pod legalnie działającego przewoźnika.

Następnie podejmują transport, który nigdy nie dociera do wyznaczonego miejsca. Aby temu zapobiec organizatorzy stworzyli wyszukiwarkę licencji transportowych – międzynarodowych zaciąganych z centralnej bazy GITD i krajowych pochodzących ze starostw powiatowych. Każdy może sprawdzić daną firmę na stronie www.rzetelnyprzewoznik.pl. Wystarczy wpisać NIP firmy, aby dowiedzieć się czy warto z nią współpracować.

Filar III- certyfikacja przewoźników

Kolejnym elementem „rzetelnego Przewoźnika” jest wyróżniania najlepszych przewoźników na rynku specjalnym Certyfikatem Rzetelnego Przewoźnika. Aby go otrzymać, trzeba spełnić szereg kryteriów: posiadać komplet informacji o firmie wraz z dokumentami (licencje, ubezpieczenia, NIP, REGON lub KRS).

Do tego firma musi prowadzić działalność minimum trzy lata i zebrać w tym czasie od swoich kontrahentów pozytywne oceny i komentarze na giełdzie. Musi też przesłać referencje od dotychczasowych kontrahentów. W Polsce certyfikowanych przewoźników jest już ponad 600 oraz ok. 400 w Czechach, Słowacji i na Litwie. Dzięki takiemu certyfikatowi przewoźnik buduje swoją reputację, a zleceniodawca ma pewność, że towar bezpiecznie dotrze w wyznaczone miejsce.

Rzetelny Przewoźnik w 2012 roku

Inicjatorzy planują kontynuację „Rzetelnego Przewoźnika” także w 2012 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA