REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Rzetelny Przewoźnik” : Jak ochronić się przed kradzieżą?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Mija osiem miesięcy odkąd operator popularnej giełdy Trans.eu wydał wojnę kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie. Wspólnie z OZPTD i m.in. serwisem logistyka.infor.pl pod szyldem kampanii społecznej “Rzetelny przewoźnik” zaczął edukować pracowników branży transportowej, jak nie paść ofiarą oszustów, a także szeroko informować o wykrytych przypadkach oszustw.

Pomysł na kampanię, która ograniczyłaby dramatycznie rosnącą skalę kradzieży i wyłudzeń w transporcie zrodził się na początku 2011 r. na giełdzie Trans.eu. „ Skala kradzieży w transporcie nigdy wcześniej nie była tak poważna jak obecnie. Złodzieje mocno sprofesjonalizowali swoje działania i zaczęli stosować coraz bardziej bardziej wyrafinowane metody kradzieży łącznie z wprowadzaniem do firm transportowych czy spedycyjnych swoich ludzi.

REKLAMA

Dlatego tak ważne jest aby środowisko TSL podjęło działania prewencyjne. Stąd pomysł na kampanię “Rzetelny Przewoźnik’” ” - mówił Grzegorz Haładus z giełdy Trans.eu na spotkaniu inicjującym kampanię. „Rzetelny Przewoźnik” został oparty na trzech filarach.

Filar I - Edukacja

REKLAMA

Firmy często padają ofiarami kradzieży ze względu na małe doświadczenie swoich pracowników oraz stan ich wiedzy. W odpowiedzi na to inicjatorzy kampanii opracowali internetowy kurs wiedzy transportowej, w którym swoich sił spróbowało ponad pół tysiąca pracowników branży TSL. Jego wyniki okazały się przygnębiające. „Połowa osób test oblała idąc tokiem uczelni wyższych, ” – podsumował wyniki Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica, autor kursu wiedzy i pytań testowych.

Wnioski z kursu zaowocowały cyklem konferencji o charakterze szkoleniowym, których tematem przewodnim było bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw. Konferencje pt. ”Nie daj się okraść – czyli jak zabezpieczyć firmę przed oszustwami w transporcie” odbyły się we Wrocławiu, Krakowie i Łodzi. Wzięło w nich udział ponad 500 przedstawicieli firm, często tych, którzy problem kradzieży i wyłudzeń znają z autopsji. Wśród prelegentów wystąpili m.in przedstawiciele Policji, inspektorzy WITD, prawnicy i specjaliści od ubezpieczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadkom. Tomasz Mosur z wrocławskiej Policji zwrócił uwagę na czynniki, które decydują o sukcesie oszustów: „Przede wszystkim świetna organizacja gangsterów, ich znajomość branży a często nawet podstawianie swoich ludzi jako pracowników firm. To są najgroźniejsi gangsterzy z pierwszych stron gazet”- mówił nadkom. Mosur. Z kolei Łukasz Chwalczuk uczulał na mechanizmy kradzieży: „Najwięcej przypadków zdarza się w piątek po południu, kiedy każdy się już śpieszy, chce załatwić transport i w spokoju iść do domu. To wtedy oszuści uderzają najczęściej, dodatkowo oferując stawki dużo wyższe od rynkowych”.


Na podstawie wniosków, które padły na konferencjach opracowano m.in. poradnik zawierający 10 żelaznych zasad bezpiecznego transportu. Poradnik – który przyda się zwłaszcza kierowcom – można pobrać ze strony: www.rzetelnyprzewoznik.pl/poradnik.

Filar II- weryfikacja licencji

REKLAMA

Brak centralnej bazy licencji transportowej bardzo utrudnia weryfikację firm, z którymi rozpoczyna się współpracę, a na solidne sprawdzanie przewoźnika spedytorzy często nie mają czasu. Fakt ten wykorzystują złodzieje, którzy podrabiają dokumenty i podszywają się pod legalnie działającego przewoźnika.

Następnie podejmują transport, który nigdy nie dociera do wyznaczonego miejsca. Aby temu zapobiec organizatorzy stworzyli wyszukiwarkę licencji transportowych – międzynarodowych zaciąganych z centralnej bazy GITD i krajowych pochodzących ze starostw powiatowych. Każdy może sprawdzić daną firmę na stronie www.rzetelnyprzewoznik.pl. Wystarczy wpisać NIP firmy, aby dowiedzieć się czy warto z nią współpracować.

Filar III- certyfikacja przewoźników

Kolejnym elementem „rzetelnego Przewoźnika” jest wyróżniania najlepszych przewoźników na rynku specjalnym Certyfikatem Rzetelnego Przewoźnika. Aby go otrzymać, trzeba spełnić szereg kryteriów: posiadać komplet informacji o firmie wraz z dokumentami (licencje, ubezpieczenia, NIP, REGON lub KRS).

Do tego firma musi prowadzić działalność minimum trzy lata i zebrać w tym czasie od swoich kontrahentów pozytywne oceny i komentarze na giełdzie. Musi też przesłać referencje od dotychczasowych kontrahentów. W Polsce certyfikowanych przewoźników jest już ponad 600 oraz ok. 400 w Czechach, Słowacji i na Litwie. Dzięki takiemu certyfikatowi przewoźnik buduje swoją reputację, a zleceniodawca ma pewność, że towar bezpiecznie dotrze w wyznaczone miejsce.

Rzetelny Przewoźnik w 2012 roku

Inicjatorzy planują kontynuację „Rzetelnego Przewoźnika” także w 2012 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA