REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Farmacja i usługi medyczne przyszłością branży TSL?

Beata Trochymiak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie usług logistycznych dla rynku farmaceutycznego staje się coraz bardziej popularne i coraz więcej operatorów zabiega o tę grupę klientów. Rozwój tych usług zmierza w znacznie szerszym kierunku. Z drugiej strony rynek tych usług jest też najmniej podatny na wahania rynkowe, gdyż zawsze istnieje zapotrzebowanie na usługi medyczne.

Rozwój usług logistycznych dla branży farmaceutycznej jest dzisiaj dla wielu firm jednym ze strategicznych kierunków działalności.

REKLAMA

Zbudowanie dobrej obsługi logistycznej wymaga sprawnego funkcjonowania w dwóch wymiarach: spełnienia wymogów bardzo wymagającego prawa farmaceutycznego, w szczególności zasad Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej oraz spełnienia oczekiwań klienta.

O tych usługach można śmiało powiedzieć, że należą do grupy typowo szytych na miarę. To co jest najważniejsze to właściwe zaprojektowanie procesów magazynowych tj. przyjęcia, magazynowania, realizacji zamówień i transportu.

Znajomość dokumentacji towarzyszącym tym procesom, w szczególności zapewnienie procedur, ścisłe przestrzeganie instrukcji oraz formularzy prezentujących poprawność ich przebiegu, są obligatoryjne dla przejrzystości w relacjach klient-operator oraz szczegółowego określenia odpowiedzialności firmy logistycznej.

Dwa modele dla farmacji

W praktyce w Polsce przyjął się podział na dwa typy prowadzenia działalności logistycznej dla firm farmaceutycznych. Z wykorzystaniem modelu hurtowni farmaceutycznych lub składów konsygnacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W obydwu przypadkach produkty farmaceutyczne muszą być skutecznie izolowane od warunków zewnętrznych, a pomieszczenia magazynowe muszą spełniać wszystkie wymagania techniczne i sanitarno-higieniczne, gwarantujące produktom farmaceutycznym szeroko pojęte bezpieczeństwo.

Magazyny powinny być wyposażone w legalizowane urządzenia termoregulacyjne umożliwiające całodobową kontrolę oraz rejestrację temperatury i wilgotności powietrza, komory chłodnicze, instalację wentylacyjno-oddymiającą i systemy alarmowe, informujące o odstępstwach od założonych warunków składowania.

Dodatkowo w przypadku produktów wrażliwych na światło, dostawca usług logistycznych powinien zapewnić możliwość przechowywania ich w zaciemnionych miejscach.

REKLAMA

Niezwykle ważną sprawą w przypadku farmaceutyków jest ich właściwy transport. Należy pamiętać o tym, że samochody przewożące leki powinny być wyposażone w agregaty umożliwiające utrzymywanie stałej temperatury oraz systemy umożliwiające generowanie wydruków temperaturowych (stały monitoring transportu). Niedotrzymanie właściwych warunków składowania oraz transportu może skutkować utratą jakości produktów leczniczych, a tym samym stanowić zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia pacjenta.

Ważne jest też zapewnienie dobrej komunikacji pomiędzy klientem a operatorem. Szczególnie istotna jest tutaj przejrzystość działania, elastyczność i otwartość w codziennej współpracy. Drugą kwestią niezwykle ważną jest odpowiednie zarządzanie ryzykiem. Znajomość możliwych zagrożeń wpływa bowiem na podejmowanie lepszych decyzji, umożliwia optymalizację procesów, zwiększa przepływ informacji oraz rozwija sposoby komunikowania się pomiędzy klientem a operatorem.

Szerszy zakres - logistyka szpitalna

Rozwój usług logistycznych w obszarze farmacji i medycyny rozwija się o wiele dalej o tzw. logistykę szpitalną. Sprzyja temu prywatyzacja szpitali, które muszą zadbać o optymalizację kosztów. A w tym mogą im pomóc operatorzy logistyczni. Przykłady logistyki szpitalnej z innych państw, gdzie takie usługi są świadczone dowodzą, ze szpitale korzystające z usług operatora specjalizującego się w takiej obsłudze mogą liczyć na obniżenie kosztów logistycznych nawet do 25 proc.

Takie usługi świadczy m.in. firma Fiege w Niemczech, w krajach Beneluxu i we Włoszech. Fiege również przymierza się do uruchomienia tego typu usług w Polsce, chociaż obecnie jest to duże wyzwanie, gdyż szpitale podchodzą ostrożnie do tego typu ofert. Wynika to z braku świadomości z korzyści jakie może przynieść outsourcing usług logistycznych oraz braku zaufania, a i nie bez znaczenia pozostają kwestie prawne oraz infrastrukturalne.

Najczęściej logistyka szpitalna polega na doborze wielu dostawców w poszczególnych obszarach działalności, począwszy od zaopatrzenia w leki, dostawców sprzętu, pralni, transportu do transplantologii aż na cateringu żywności kończąc. W sumie duże zróżnicowanie dostawców, z którymi współpraca opiera się o wiele rozwiązań.

W Polsce szpitale na własną rękę zarządzają dostawcami, co przynosi różne efekty, często wręcz nieudolne.

Oczywiście samodzielna logistyka w niektórych jednostkach doskonale się sprawdza, ale w przypadków większych szpitali z powodzeniem optymalizacja procesów logistycznych mogłaby przebiegać sprawniej i przynosić dużo większe oszczędności kosztów dzięki współpracy z operatorem logistycznym. 

- Trudno jest ostatecznie wyrokować w jakim kierunku rozwinie się logistyka w obszarze usług medycznych. Bardzo dużo zależy od sytuacji samej branży. Póki co, w naszej ocenie, trzeba brać pod uwagę element dość silnego zróżnicowania sytuacji poszczególnych szpitali tj. położenie geograficzne, możliwości rozwoju, czy też bieżąca sytuacja finansowa. - mówi Piotr Gołaszewski rzecznik prasowy Szpitala Bródnowskiego w Warszawie.

Patrząc na przykłady polskiej logistyki szpitalnej na pewno można tutaj jeszcze wiele zrobić i jest to z pewnością pole do zagospodarowania dla operatorów logistycznych.


Na czym polega logistyka szpitalna?

Złożoność obszarów działalności szpitala wymaga doprecyzowania wielu zakresów świadczonych usług. Podstawą jest doradztwo logistyczne i zbudowanie dobrych relacji z klientem.

Operator musi być doskonale zorientowany na spełnianie przyszłych wymogów szpitala. W tym celu powinien zbadać możliwości standaryzacji produktów i dostawców dla całego szpitala oraz dostosować przepływy pracy. Do tego należy ocenić potrzeby zasobów technicznych i personalnych oraz oszacować i sformułować konieczne zmiany, których wdrożenie niezbędne jest do wprowadzenia sprawnych procesów logistycznych.

W zakresie zarządzania operacyjnego operator dobiera managerów zdolnych do pokierowania departamentem logistyki oraz specjalistów do spraw logistyki w szpitalu, z którymi wspólnie stworzy procedury operacyjne. Do tego potrzebne jest stworzenie odpowiedniego zaplecza magazynowania. Podstawą jest zapewnienie sprawnej obsługi przyjęcia towarów i pobieranie towaru z magazynu na podstawie zamówień, dalej wysyłanie towarów, obsługa zwrotów i co najważniejsze śledzenie partii towarów oraz zapewnienie procesów utylizacji.

Usługi muszą być realizowanie przy wsparciu odpowiednich narzędzi i systemów IT. Konieczne jest wdrożenie oprogramowania wspomagającego procesy dostaw. Rolą operatora jest zoptymalizowanie transportu na podstawie stałego harmonogramu dostaw i organizacja przesyłek kurierskich oraz ekspresowych przez 24h na dobę.

Operator może również odpowiadać za transport narzędzi do sterylizacji w specjalnych, ogrzewanych pojazdach a także obsługę tzw. zimnego łańcucha dostaw (medykamenty przewożone w specjalnych komorach chłodniczych). Te wszystkie działania wspierają również logistykę wewnątrzszpitalną polegającą na zaopatrywaniu poszczególnych oddziałów szpitala, zbieraniu i dostarczaniu produktów oraz wdrażaniu szczegółowych rozwiązań we współpracy z obsługą szpitala. Dzieje się to wszystko w oparciu o zarządzanie ryzykiem.

Jak dokonać wyboru operatora logistycznego:

Szpital przed podjęciem decyzji o współpracy powinien:

  • dokonać przeglądu zagadnień potwierdzających doświadczenie operatora logistycznego w zakresie logistyki szpitalnej i branży farmaceutycznej,przeanalizować wdrożone systemy zarządzania jakością;
  • dokonać przeglądu wyników audytów, inspekcji (w tym inspekcji farmaceutycznej)
  • zbadać referencje aktualnych klientów;
  • zaudytować kompleks zaplecza dystrybucyjnego;
  • zbadać narzędzia informatyczne
  • przeanalizować dostępność wykwalifikowanej kadry

Przykład obsługi szpitala przez operatora logistycznego:

Zespół szpitali Świętego Franciszka w Münster w zachodnich Niemczech obsługiwany przez centrum usługowe Fige wyspecjalizowane w logistyce szpitalnej. Zespół szpitali Świętego Franciszka składa się z 14 szpitali katolickich oraz 7 placówek opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w regionie: Münster, Dolnego Renu, okręgu Rury oraz Bremy.

Posiada udziały w centrach rehabilitacyjnych, domach spokojnej starości oraz hospicjach. Jego podstawowe funkcje wspierane są przez przedsiębiorstwa działające w branży logistycznej i zarządzania nieruchomościami. Dzięki outsourcingowi usług logistycznych szpital osiąga oszczędności w zakresie logistyki na poziomie 20 -25 proc.

(źr. Fiege)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA