REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 4 grudnia przewoźnik musi posiadać licencję krajową

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po 4 grudnia każdy przewoźnik będzie musiał uzyskać licencję krajową, która będzie uprawniała do wykonywania zawodu przewoźnika, a więc i uzyskania licencji wspólnotowej.

4 grudnia wejdzie w życie tzw. "pakiet drogowy", czyli trzy Rozporządzenia EU nr 1071, 1072 i 1073 regulujące wykonywanie usług przewozowych drogowych. Między innymi nowe prawo unijne wprowadzi licencje wspólnotowe zamiast obecnych międzynarodowych.

REKLAMA

REKLAMA

O szczegółach tych zmian i wejściu w życie "pakietu drogowego" dyskutowano podczas konferencji w dniu 19 października 2011r. w Warszawie pt. "Co czeka firmy transportowe po 4 grudnia 2011r.", którą zorganizował portal Logistyka.infor.pl. Kluczowe jest to, że rozporządzenia unijne są stosowane wprost, czyli ich zapisów nie przenosi się do prawa krajowego. Jedynie należy doprecyzować niektóre zagadnienia, co pozostawiono państwom członkowskim.

Chodzi np. o kwestie związane z uzyskaniem zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika. Czy będzie wprowadzony nowy dokument (nowe zezwolenie), czy stare dokumenty będą wymieniane na nowe, etc. W celu doprecyzowania niektórych zapisów Rozporządzeń 1071, 1071 i 1073, powinna zostać wydana stosowna ustawa, która miałaby wejść w życie również 4 grudnia.

Projekt takiej ustawy powstał (projekt zmiany ustawy o transporcie drogowym oraz zmiany ustawy o kierujących pojazdami dostępny jest na stronie: BIP Ministerstwo Infrastruktury), ale niestety zbyt późno, gdyż nie został jeszcze przyjęty przez Sejm i czeka na jego rozpatrzenie. Jednakże istnieje (chociaż mała) szansa na to, że projekt tej ustawy zostanie przyjęty na czas.

REKLAMA

Jeśli tak się stanie, to wówczas wszyscy przewoźnicy (również ci, którzy do tej pory wykonywali tylko przewozy międzynarodowe) będą musieli uzyskać licencję krajową, aby móc wykonywać zawód przewoźnika. Natomiast jeżeli ta ustawa nie będzie przyjęta do 4 grudnia, to wykonywanie zawodu przewoźnika będzie nadal odbywało się zgodnie z dotychczasową ustawą o transporcie drogowym, przy czym również będą obowiązywały przepisy unijnych rozporządzeń tzw. "pakietu drogowego".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Proponujemy, aby w Polsce zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika była licencja na krajowy transport drogowy. Już dzisiaj wejście do krajowego transportu drogowego odbywa się na równoważnych zasadach jak do transportu międzynarodowego. Licencja krajowa otwierałaby drogę do ubiegania się o licencję wspólnotową, która zastąpi licencję międzynarodową. - tłumaczył podczas konferencji Andrzej Bogdanowicz.

Czyli chcąc wykonywać przewozy międzynarodowe przewoźnik będzie musiał posiadać licencję wspólnotową, aby ją uzyskać będzie musiał również posiadać licencję krajową, która będzie uprawniała go do wykonywania zawodu przewoźnika. Tak zakłada projekt Ministerstwa Infrastruktury, który ma być przedłożony Parlamentowi.

Zakłada on również zachowanie ważności wydanych do 4 grudnia dokumentów na okres, na który zostały wydane (czyli np. certyfikaty kompetencji zawodowych, licencje). Jednakże w związku z wejściem nowych warunków wykonywania usług transportowych, przewoźnicy będą musieli poddać się weryfikacji (czy spełniają te nowe warunki), ale będą mieli na to jeden rok, do grudnia 2012r.

Należy jednak pamiętać o jeszcze jednej rzeczy - weryfikowana będzie także kondycja finansowa i deklaracje finansowe przedsiębiorstw transportowych ubiegających się o licencje wspólnotowe. Progi zabezpieczeń, czyli 9 tys euro na pierwszy pojazd i i 5 tys. euro na każdy następny nie ulegną zmianie. I tutaj uwaga, warunki udokumentowania gwarancji finansowej są bardziej uszczegółowione w rozporządzeniach unijnych niż jest obecnie.

Zgodnie z rozporządzeniem unijnym przedsiębiorca będzie musiał wykazać na podstawie poświadczonych przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę na podstawie rocznych sprawozdań finansowych, że dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości równej co najmniej 9 tys. euro w przypadku pierwszego pojazdu oraz 5 tys. w przypadku każdego kolejnego auta.
Prezentacje z konferencji dostępne są na stronie Logistyka.infor.pl: Prezentacje konferencja 19 października.

Polski transport drogowy w liczbach:

Obecnie tylko w samym transporcie międzynarodowym na polskim rynku mamy ok. 140 tys. samochodów ciężarowych i tyle też wydano wypisów z licencji międzynarodowych. Ponad 25 tys. firm wykonuje usługi w transporcie międzynarodowym. Około 80 proc. z nich to przedsiębiorstwa posiadające od 1 do 20 pojazdów. (źr. inf. podana podczas konferencji)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA