REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 4 grudnia przewoźnik musi posiadać licencję krajową

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po 4 grudnia każdy przewoźnik będzie musiał uzyskać licencję krajową, która będzie uprawniała do wykonywania zawodu przewoźnika, a więc i uzyskania licencji wspólnotowej.

4 grudnia wejdzie w życie tzw. "pakiet drogowy", czyli trzy Rozporządzenia EU nr 1071, 1072 i 1073 regulujące wykonywanie usług przewozowych drogowych. Między innymi nowe prawo unijne wprowadzi licencje wspólnotowe zamiast obecnych międzynarodowych.

REKLAMA

REKLAMA

O szczegółach tych zmian i wejściu w życie "pakietu drogowego" dyskutowano podczas konferencji w dniu 19 października 2011r. w Warszawie pt. "Co czeka firmy transportowe po 4 grudnia 2011r.", którą zorganizował portal Logistyka.infor.pl. Kluczowe jest to, że rozporządzenia unijne są stosowane wprost, czyli ich zapisów nie przenosi się do prawa krajowego. Jedynie należy doprecyzować niektóre zagadnienia, co pozostawiono państwom członkowskim.

Chodzi np. o kwestie związane z uzyskaniem zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika. Czy będzie wprowadzony nowy dokument (nowe zezwolenie), czy stare dokumenty będą wymieniane na nowe, etc. W celu doprecyzowania niektórych zapisów Rozporządzeń 1071, 1071 i 1073, powinna zostać wydana stosowna ustawa, która miałaby wejść w życie również 4 grudnia.

Projekt takiej ustawy powstał (projekt zmiany ustawy o transporcie drogowym oraz zmiany ustawy o kierujących pojazdami dostępny jest na stronie: BIP Ministerstwo Infrastruktury), ale niestety zbyt późno, gdyż nie został jeszcze przyjęty przez Sejm i czeka na jego rozpatrzenie. Jednakże istnieje (chociaż mała) szansa na to, że projekt tej ustawy zostanie przyjęty na czas.

REKLAMA

Jeśli tak się stanie, to wówczas wszyscy przewoźnicy (również ci, którzy do tej pory wykonywali tylko przewozy międzynarodowe) będą musieli uzyskać licencję krajową, aby móc wykonywać zawód przewoźnika. Natomiast jeżeli ta ustawa nie będzie przyjęta do 4 grudnia, to wykonywanie zawodu przewoźnika będzie nadal odbywało się zgodnie z dotychczasową ustawą o transporcie drogowym, przy czym również będą obowiązywały przepisy unijnych rozporządzeń tzw. "pakietu drogowego".

- Proponujemy, aby w Polsce zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika była licencja na krajowy transport drogowy. Już dzisiaj wejście do krajowego transportu drogowego odbywa się na równoważnych zasadach jak do transportu międzynarodowego. Licencja krajowa otwierałaby drogę do ubiegania się o licencję wspólnotową, która zastąpi licencję międzynarodową. - tłumaczył podczas konferencji Andrzej Bogdanowicz.

Czyli chcąc wykonywać przewozy międzynarodowe przewoźnik będzie musiał posiadać licencję wspólnotową, aby ją uzyskać będzie musiał również posiadać licencję krajową, która będzie uprawniała go do wykonywania zawodu przewoźnika. Tak zakłada projekt Ministerstwa Infrastruktury, który ma być przedłożony Parlamentowi.

Zakłada on również zachowanie ważności wydanych do 4 grudnia dokumentów na okres, na który zostały wydane (czyli np. certyfikaty kompetencji zawodowych, licencje). Jednakże w związku z wejściem nowych warunków wykonywania usług transportowych, przewoźnicy będą musieli poddać się weryfikacji (czy spełniają te nowe warunki), ale będą mieli na to jeden rok, do grudnia 2012r.

Należy jednak pamiętać o jeszcze jednej rzeczy - weryfikowana będzie także kondycja finansowa i deklaracje finansowe przedsiębiorstw transportowych ubiegających się o licencje wspólnotowe. Progi zabezpieczeń, czyli 9 tys euro na pierwszy pojazd i i 5 tys. euro na każdy następny nie ulegną zmianie. I tutaj uwaga, warunki udokumentowania gwarancji finansowej są bardziej uszczegółowione w rozporządzeniach unijnych niż jest obecnie.

Zgodnie z rozporządzeniem unijnym przedsiębiorca będzie musiał wykazać na podstawie poświadczonych przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę na podstawie rocznych sprawozdań finansowych, że dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości równej co najmniej 9 tys. euro w przypadku pierwszego pojazdu oraz 5 tys. w przypadku każdego kolejnego auta.
Prezentacje z konferencji dostępne są na stronie Logistyka.infor.pl: Prezentacje konferencja 19 października.

Polski transport drogowy w liczbach:

Obecnie tylko w samym transporcie międzynarodowym na polskim rynku mamy ok. 140 tys. samochodów ciężarowych i tyle też wydano wypisów z licencji międzynarodowych. Ponad 25 tys. firm wykonuje usługi w transporcie międzynarodowym. Około 80 proc. z nich to przedsiębiorstwa posiadające od 1 do 20 pojazdów. (źr. inf. podana podczas konferencji)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA