REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.

Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża transportowa a wojna? Nie mamy dobrych informacji. Popyt na usługi transportowe do Rosji spadł o 73 proc., a Białorusi 60 proc.

Branża transportowa przeżywa poważny kryzys

Niełatwy czas przed firmami z branży transportowej. Zmiana warunków pracy kierowców w ramach unijnego Pakietu mobilności, rosnące ceny paliw i sytuacja związana z rosyjską agresją na Ukrainie sprawiają, że aż 24 proc. z nich obawia się ryzyka upadłości w roku 2022 – tak wynika z badania opracowanego przez Keralla Research. I ciężko zakładać, że kolejne miesiące przyniosą zasadniczą poprawę sytuacji.

REKLAMA

W ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia konfliktu w Ukrainie, cena oleju napędowego poszybowała z 5,8 zł do poziomu nawet 7,99 złotych za litr. To wzrost o blisko 40 proc. A to zaledwie jeden z problemów.

Zobacz również: Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce

Branża transportowa a wojna. Po pierwsze mały popyt

Wojna i idące za nią sankcje sprawiły, że praktycznie z dnia na dzień niemalże do zera spadł popyt na usługi transportowe na rynek wschodni. To wymusiło zatem zdecydowaną obniżkę stawek na kursach proponowanych do realizacji. O jak dużym załamaniu mówimy? To jest wręcz potężne. Jak wskazują dane pochodzące z systemu Metrix, ilość zleceń dotyczących wyjazdu do Ukrainy spadła nawet o 97 proc., Rosji 73 proc., a Białorusi 60 proc.

W tym samym czasie indeks stawek spadł o 30 proc. dla Ukrainy i aż 78 proc. w przypadku Białorusi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża transportowa a wojna. Po drugie sprawy wizerunkowe

REKLAMA

Transport w kierunku Białorusi pozostaje aktywny w 40 proc. Niestety to nie oznacza, że na ustach właścicieli firm pojawia się uśmiech. Bo i z tym kierunkiem wiążą się poważne problemy. Po pierwsze białoruskie zaangażowanie w wojnę w Ukrainie sprawia, że firmy jeżdżące do tego kraju narażają swój wizerunek. Po drugie ludzie organizują protesty i blokady. W ich wyniku kolejki TIR-ów osiągają nawet 30 km długości.

Większość polskich firm transportowych, realizuje zlecenia na Zachód Europy. To jednak czasami oznacza, że realizują one dostawy np. z Niemiec czy Francji na Wschód. Każde ograniczenie w transporcie, powoduje nie tylko utratę części zleceń i kontrahentów, ale także kłopoty z zapłatą za już zrealizowane usługi. A problem z płynnością w branży nie jest zjawiskiem nowym. Klienci przewoźników już od kilku lat generowali znaczącą wartość niezapłaconych faktur. – ocenia Marek Sikorski z Finea, firmy świadczącej usługi mikrofaktoringowe.

Zobacz również: Transport drogowy 2022: O czym będzie mówić branża?

Branża transportowa a wojna. Po trzecie odpływ Ukraińców

Kolejnym problemem branży transportowej związanym z wojną jest odpływ kierowców. Jak podaje Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, w transporcie pracuje w sumie 110 tys. Ukraińców. 33 tys. z nich już odeszło z pracy, wróciło do ojczyzny i zaciągnęło się do armii. I problem jest o tyle palący, że już bez odpływu Ukraińców w branży brakowało nawet 100 tys. osób do pracy. Sytuacja powoli staje się zatem dosłownie dramatyczna.

Problem branży transportowej to opóźnienia w płatnościach

Gdyby wszystkich problemów było mało, firmy transportowe gniotą codzienne koszty. A te niestety nie pójdą na urlop i raczej nie można liczyć na ich odroczenie.

Właściciele firm transportowych dzisiaj nie mogą czekać na zapłatę za usługę 60 dni. Raty leasingów i kredytów za środki transportu nie spłacą się same, a rosnące ceny paliwa powodują, że kierowcy wyczerpali swoje oszczędności. Aby przetrwać niespokojne czasy, branża przygląda się możliwościom, jakie dają mechanizmy przyspieszające obieg pieniądza jak faktoring. Obecnie jest to powszechnie rozwiązanie dla firm transportowych – przyspieszyć zapłatę za swoją usługę, by móc spokojnie realizować obecne zlecenia. – stwierdza Marek Sikorski z Finea.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA