REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża transportowa a wojna? Nie mamy dobrych informacji. Popyt na usługi transportowe do Rosji spadł o 73 proc., a Białorusi 60 proc.

Branża transportowa przeżywa poważny kryzys

Niełatwy czas przed firmami z branży transportowej. Zmiana warunków pracy kierowców w ramach unijnego Pakietu mobilności, rosnące ceny paliw i sytuacja związana z rosyjską agresją na Ukrainie sprawiają, że aż 24 proc. z nich obawia się ryzyka upadłości w roku 2022 – tak wynika z badania opracowanego przez Keralla Research. I ciężko zakładać, że kolejne miesiące przyniosą zasadniczą poprawę sytuacji.

REKLAMA

W ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia konfliktu w Ukrainie, cena oleju napędowego poszybowała z 5,8 zł do poziomu nawet 7,99 złotych za litr. To wzrost o blisko 40 proc. A to zaledwie jeden z problemów.

Zobacz również: Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce

Branża transportowa a wojna. Po pierwsze mały popyt

Wojna i idące za nią sankcje sprawiły, że praktycznie z dnia na dzień niemalże do zera spadł popyt na usługi transportowe na rynek wschodni. To wymusiło zatem zdecydowaną obniżkę stawek na kursach proponowanych do realizacji. O jak dużym załamaniu mówimy? To jest wręcz potężne. Jak wskazują dane pochodzące z systemu Metrix, ilość zleceń dotyczących wyjazdu do Ukrainy spadła nawet o 97 proc., Rosji 73 proc., a Białorusi 60 proc.

W tym samym czasie indeks stawek spadł o 30 proc. dla Ukrainy i aż 78 proc. w przypadku Białorusi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża transportowa a wojna. Po drugie sprawy wizerunkowe

REKLAMA

Transport w kierunku Białorusi pozostaje aktywny w 40 proc. Niestety to nie oznacza, że na ustach właścicieli firm pojawia się uśmiech. Bo i z tym kierunkiem wiążą się poważne problemy. Po pierwsze białoruskie zaangażowanie w wojnę w Ukrainie sprawia, że firmy jeżdżące do tego kraju narażają swój wizerunek. Po drugie ludzie organizują protesty i blokady. W ich wyniku kolejki TIR-ów osiągają nawet 30 km długości.

Większość polskich firm transportowych, realizuje zlecenia na Zachód Europy. To jednak czasami oznacza, że realizują one dostawy np. z Niemiec czy Francji na Wschód. Każde ograniczenie w transporcie, powoduje nie tylko utratę części zleceń i kontrahentów, ale także kłopoty z zapłatą za już zrealizowane usługi. A problem z płynnością w branży nie jest zjawiskiem nowym. Klienci przewoźników już od kilku lat generowali znaczącą wartość niezapłaconych faktur. – ocenia Marek Sikorski z Finea, firmy świadczącej usługi mikrofaktoringowe.

Zobacz również: Transport drogowy 2022: O czym będzie mówić branża?

Branża transportowa a wojna. Po trzecie odpływ Ukraińców

Kolejnym problemem branży transportowej związanym z wojną jest odpływ kierowców. Jak podaje Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, w transporcie pracuje w sumie 110 tys. Ukraińców. 33 tys. z nich już odeszło z pracy, wróciło do ojczyzny i zaciągnęło się do armii. I problem jest o tyle palący, że już bez odpływu Ukraińców w branży brakowało nawet 100 tys. osób do pracy. Sytuacja powoli staje się zatem dosłownie dramatyczna.

Problem branży transportowej to opóźnienia w płatnościach

Gdyby wszystkich problemów było mało, firmy transportowe gniotą codzienne koszty. A te niestety nie pójdą na urlop i raczej nie można liczyć na ich odroczenie.

Właściciele firm transportowych dzisiaj nie mogą czekać na zapłatę za usługę 60 dni. Raty leasingów i kredytów za środki transportu nie spłacą się same, a rosnące ceny paliwa powodują, że kierowcy wyczerpali swoje oszczędności. Aby przetrwać niespokojne czasy, branża przygląda się możliwościom, jakie dają mechanizmy przyspieszające obieg pieniądza jak faktoring. Obecnie jest to powszechnie rozwiązanie dla firm transportowych – przyspieszyć zapłatę za swoją usługę, by móc spokojnie realizować obecne zlecenia. – stwierdza Marek Sikorski z Finea.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA