REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża transportowa a wojna? Nie mamy dobrych informacji. Popyt na usługi transportowe do Rosji spadł o 73 proc., a Białorusi 60 proc.

Branża transportowa przeżywa poważny kryzys

Niełatwy czas przed firmami z branży transportowej. Zmiana warunków pracy kierowców w ramach unijnego Pakietu mobilności, rosnące ceny paliw i sytuacja związana z rosyjską agresją na Ukrainie sprawiają, że aż 24 proc. z nich obawia się ryzyka upadłości w roku 2022 – tak wynika z badania opracowanego przez Keralla Research. I ciężko zakładać, że kolejne miesiące przyniosą zasadniczą poprawę sytuacji.

REKLAMA

W ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia konfliktu w Ukrainie, cena oleju napędowego poszybowała z 5,8 zł do poziomu nawet 7,99 złotych za litr. To wzrost o blisko 40 proc. A to zaledwie jeden z problemów.

Zobacz również: Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce

Branża transportowa a wojna. Po pierwsze mały popyt

Wojna i idące za nią sankcje sprawiły, że praktycznie z dnia na dzień niemalże do zera spadł popyt na usługi transportowe na rynek wschodni. To wymusiło zatem zdecydowaną obniżkę stawek na kursach proponowanych do realizacji. O jak dużym załamaniu mówimy? To jest wręcz potężne. Jak wskazują dane pochodzące z systemu Metrix, ilość zleceń dotyczących wyjazdu do Ukrainy spadła nawet o 97 proc., Rosji 73 proc., a Białorusi 60 proc.

W tym samym czasie indeks stawek spadł o 30 proc. dla Ukrainy i aż 78 proc. w przypadku Białorusi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża transportowa a wojna. Po drugie sprawy wizerunkowe

REKLAMA

Transport w kierunku Białorusi pozostaje aktywny w 40 proc. Niestety to nie oznacza, że na ustach właścicieli firm pojawia się uśmiech. Bo i z tym kierunkiem wiążą się poważne problemy. Po pierwsze białoruskie zaangażowanie w wojnę w Ukrainie sprawia, że firmy jeżdżące do tego kraju narażają swój wizerunek. Po drugie ludzie organizują protesty i blokady. W ich wyniku kolejki TIR-ów osiągają nawet 30 km długości.

Większość polskich firm transportowych, realizuje zlecenia na Zachód Europy. To jednak czasami oznacza, że realizują one dostawy np. z Niemiec czy Francji na Wschód. Każde ograniczenie w transporcie, powoduje nie tylko utratę części zleceń i kontrahentów, ale także kłopoty z zapłatą za już zrealizowane usługi. A problem z płynnością w branży nie jest zjawiskiem nowym. Klienci przewoźników już od kilku lat generowali znaczącą wartość niezapłaconych faktur. – ocenia Marek Sikorski z Finea, firmy świadczącej usługi mikrofaktoringowe.

Zobacz również: Transport drogowy 2022: O czym będzie mówić branża?

Branża transportowa a wojna. Po trzecie odpływ Ukraińców

Kolejnym problemem branży transportowej związanym z wojną jest odpływ kierowców. Jak podaje Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, w transporcie pracuje w sumie 110 tys. Ukraińców. 33 tys. z nich już odeszło z pracy, wróciło do ojczyzny i zaciągnęło się do armii. I problem jest o tyle palący, że już bez odpływu Ukraińców w branży brakowało nawet 100 tys. osób do pracy. Sytuacja powoli staje się zatem dosłownie dramatyczna.

Problem branży transportowej to opóźnienia w płatnościach

Gdyby wszystkich problemów było mało, firmy transportowe gniotą codzienne koszty. A te niestety nie pójdą na urlop i raczej nie można liczyć na ich odroczenie.

Właściciele firm transportowych dzisiaj nie mogą czekać na zapłatę za usługę 60 dni. Raty leasingów i kredytów za środki transportu nie spłacą się same, a rosnące ceny paliwa powodują, że kierowcy wyczerpali swoje oszczędności. Aby przetrwać niespokojne czasy, branża przygląda się możliwościom, jakie dają mechanizmy przyspieszające obieg pieniądza jak faktoring. Obecnie jest to powszechnie rozwiązanie dla firm transportowych – przyspieszyć zapłatę za swoją usługę, by móc spokojnie realizować obecne zlecenia. – stwierdza Marek Sikorski z Finea.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA