REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Branża transportowa a wojna? Nie mamy dobrych informacji. Popyt na usługi transportowe do Rosji spadł o 73 proc., a Białorusi 60 proc.

Branża transportowa przeżywa poważny kryzys

Niełatwy czas przed firmami z branży transportowej. Zmiana warunków pracy kierowców w ramach unijnego Pakietu mobilności, rosnące ceny paliw i sytuacja związana z rosyjską agresją na Ukrainie sprawiają, że aż 24 proc. z nich obawia się ryzyka upadłości w roku 2022 – tak wynika z badania opracowanego przez Keralla Research. I ciężko zakładać, że kolejne miesiące przyniosą zasadniczą poprawę sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia konfliktu w Ukrainie, cena oleju napędowego poszybowała z 5,8 zł do poziomu nawet 7,99 złotych za litr. To wzrost o blisko 40 proc. A to zaledwie jeden z problemów.

Zobacz również: Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce

Branża transportowa a wojna. Po pierwsze mały popyt

Wojna i idące za nią sankcje sprawiły, że praktycznie z dnia na dzień niemalże do zera spadł popyt na usługi transportowe na rynek wschodni. To wymusiło zatem zdecydowaną obniżkę stawek na kursach proponowanych do realizacji. O jak dużym załamaniu mówimy? To jest wręcz potężne. Jak wskazują dane pochodzące z systemu Metrix, ilość zleceń dotyczących wyjazdu do Ukrainy spadła nawet o 97 proc., Rosji 73 proc., a Białorusi 60 proc.

REKLAMA

W tym samym czasie indeks stawek spadł o 30 proc. dla Ukrainy i aż 78 proc. w przypadku Białorusi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża transportowa a wojna. Po drugie sprawy wizerunkowe

Transport w kierunku Białorusi pozostaje aktywny w 40 proc. Niestety to nie oznacza, że na ustach właścicieli firm pojawia się uśmiech. Bo i z tym kierunkiem wiążą się poważne problemy. Po pierwsze białoruskie zaangażowanie w wojnę w Ukrainie sprawia, że firmy jeżdżące do tego kraju narażają swój wizerunek. Po drugie ludzie organizują protesty i blokady. W ich wyniku kolejki TIR-ów osiągają nawet 30 km długości.

Większość polskich firm transportowych, realizuje zlecenia na Zachód Europy. To jednak czasami oznacza, że realizują one dostawy np. z Niemiec czy Francji na Wschód. Każde ograniczenie w transporcie, powoduje nie tylko utratę części zleceń i kontrahentów, ale także kłopoty z zapłatą za już zrealizowane usługi. A problem z płynnością w branży nie jest zjawiskiem nowym. Klienci przewoźników już od kilku lat generowali znaczącą wartość niezapłaconych faktur. – ocenia Marek Sikorski z Finea, firmy świadczącej usługi mikrofaktoringowe.

Zobacz również: Transport drogowy 2022: O czym będzie mówić branża?

Branża transportowa a wojna. Po trzecie odpływ Ukraińców

Kolejnym problemem branży transportowej związanym z wojną jest odpływ kierowców. Jak podaje Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, w transporcie pracuje w sumie 110 tys. Ukraińców. 33 tys. z nich już odeszło z pracy, wróciło do ojczyzny i zaciągnęło się do armii. I problem jest o tyle palący, że już bez odpływu Ukraińców w branży brakowało nawet 100 tys. osób do pracy. Sytuacja powoli staje się zatem dosłownie dramatyczna.

Problem branży transportowej to opóźnienia w płatnościach

Gdyby wszystkich problemów było mało, firmy transportowe gniotą codzienne koszty. A te niestety nie pójdą na urlop i raczej nie można liczyć na ich odroczenie.

Właściciele firm transportowych dzisiaj nie mogą czekać na zapłatę za usługę 60 dni. Raty leasingów i kredytów za środki transportu nie spłacą się same, a rosnące ceny paliwa powodują, że kierowcy wyczerpali swoje oszczędności. Aby przetrwać niespokojne czasy, branża przygląda się możliwościom, jakie dają mechanizmy przyspieszające obieg pieniądza jak faktoring. Obecnie jest to powszechnie rozwiązanie dla firm transportowych – przyspieszyć zapłatę za swoją usługę, by móc spokojnie realizować obecne zlecenia. – stwierdza Marek Sikorski z Finea.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA