REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o reklamacjach w prawie przewozowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Budrewicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że o reklamacji w prawie przewozowym napisano już wszystko. Pozornie, bo jakkolwiek powstało wiele publikacji na ten temat, większość akcentuje wyłącznie wybrane zagadnienia, podczas gdy istnieje potrzeba zebrania i krótkiego omówienia kluczowych aspektów reklamacji w prawie przewozowym.

W prawie cywilnym reklamacja jest dokumentem skierowanym do wykonawcy, w którym zawiera się opis nienależytego wykonania (czy wręcz niewykonania) umowy. Bez względu na to, czy w konkretnym przypadku istnieje wymóg złożenia reklamacji, czy nie, jest to podstawowy dokument, w którym odbiorca usługi może przedstawić zarzuty pod adresem wykonania umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Od jakości, zasadności i kompletności tych zarzutów zależy m.in. to, czy w ostatecznym rozliczeniu wykonawca będzie mógł żądać wynagrodzenia i w jakiej wysokości. Nie inaczej jest w prawie przewozowym, choć na poziomie szczegółów różnic jest więcej niż podobieństw.

1. W prawie krajowym reklamacja jest obowiązkowa. Nie oznacza to tylko tego, że – jak w przypadku innych roszczeń – należy dać szansę przewoźnikowi na spełnienie żądań, ale to, że bez złożenia reklamacji sprawa w sądzie w ogóle nie może być rozpatrywana. Brak reklamacji nie oznacza przegranej, ponieważ nie przesądza o zasadności roszczeń, ale stanowi formalną przeszkodę procesową. Sąd, który otrzymuje pozew przeciwko przewoźnikowi, do którego nie załączono reklamacji i dowodu jej złożenia, ma obowiązek odrzucić pozew, tzn. stwierdzić, że w ogóle nie będzie zajmował się sprawą. Oznacza to, że sprawę można złożyć w sądzie ponownie. Można – o ile czas pozwoli.

2. W przeciwieństwie do prawa krajowego w przewozie międzynarodowym (Konwencja CMR) reklamacja nie jest obligatoryjna, choć – z uwagi na przepisy cywilnego postępowania gospodarczego, które wymagają dołączenia do pozwu reklamacji wraz z dowodem nadania – brak reklamacji będzie także skutkował odrzuceniem pozwu. Różnica jest taka, że brak reklamacji w prawie krajowym oznacza, że roszczenie w ogóle nie powstaje (przewoźnik nie ma obowiązku zapłaty odszkodowania), natomiast w przewozie międzynarodowym skutek w postaci braku reklamacji można pominąć, dołączając do pozwu najprostszy dokument wezwania do zapłaty z dowodem nadania.

REKLAMA

3. Reklamacja nie jest obowiązkowa, jeżeli żądanie dotyczy tzw. roszczenia zwrotnego (regresu) pomiędzy przewoźnikami, tj. pomiędzy przewoźnikiem a przewoźnikiem dalszym. Obowiązek złożenia reklamacji obejmuje roszczenie wobec pierwszego przewoźnika. Co istotne – także wówczas, jeżeli roszczenia wobec przewoźnika dochodzi ubezpieczyciel, który pokrył szkodę (dotyczy to oczywiście tylko polisy OC, a nie CARGO). Ubezpieczyciel wstępuje bowiem w prawa poszkodowanego, co oznacza sukcesję nie tylko praw, ale i obowiązków. Bardzo często ubezpieczyciele zarówno pomijają element reklamacyjny, jak i mylą terminy przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4 Reklamacja musi być pisemna. Wbrew powszechnemu mniemaniu mail (o ile nie jest opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym) nie jest formą pisemną. Pomimo upowszechnienia się tej formy komunikacji (obecnie należy wręcz mówić o monopolizacji) nie nosi ona cech dokumentu opatrzonego podpisem. Wysłanie zatem reklamacji mailem nie zapewnia dochowania wierności wymogom rozporządzenia w sprawie reklamacji. Może się zdarzyć, że reklamacja taka zostanie zignorowana, a w efekcie nie odniesie skutku prawnego.

Drugim elementem koniecznym jest dołączenie listu przewozowego oraz dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji. Najczęstszym błędem, jaki się spotyka, jest właśnie niezałączenie listu przewozowego – reklamacja jest wówczas niepełna i również nie wywołuje skutków. Owszem, przewoźnik powinien zażądać uzupełnienia reklamacji, ale jeśli tego nie uczyni, to negatywne skutki spadną co do zasady na reklamującego usługę.

5. Zasadniczo reklamacja może nosić dowolną nazwę. Dopóki z jej treści wynika, że jest to zarzut pod adresem przewoźnika z tytułu szkody w transporcie, określony jest rodzaj, okoliczności i wysokość szkody (żądania odszkodowania) oraz dołączony jest list przewozowy i inne dokumenty, spełnione są warunki konieczne reklamacji. Warto jest jednak oznaczyć taki dokument jako "reklamację", tak aby uniknąć ewentualnych problemów związanych z niekompletnością dokumentów czy zarzutami formalnymi ze strony przewoźnika.

6. Złożenie reklamacji zawiesza bieg przedawnienia. Jest to bardzo ważna kwestia, zwłaszcza w kontekście stosunkowo krótkiego terminu przedawnienia roszczeń dochodzonych przewozowych. Zawieszenie oznacza, że czas przedawnienia nie biegnie – można powiedzieć, że prawidłowo wstrzymana reklamacja pozwala zatrzymać czas. Ideą takiego rozwiązania jest to, że wyjaśnienie i likwidacja szkody jest procesem trudnym i złożonym, w którym liczy się każdy szczegół, tak więc strony muszą mieć czas, aby dokładnie rozpoznać wszystkie okoliczności i dać sobie szansę zakończenia sporu bez konieczności angażowania procedur sądowych.

W prawie krajowym sprawa jest prosta – maksymalny czas zawieszenia przedawnienia to trzy miesiące. Jednak w przypadku przewozu międzynarodowego sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Przepisy Konwencji CMR wspominają tylko, że reklamacja zawiesza przedawnienie.

Co prawda jest określone, że o biegu przedawnienia decydują przepisy krajowe sądu rozpoznającego sprawę, ale brzmienie przepisów tworzy pewne niejasności. Nie wchodząc w szczegóły, wystarczy powiedzieć, że część autorów uważa, że zawieszenie to jest bezterminowe i nigdy się nie kończy, natomiast pozostali uważają, że stosuje się trzymiesięczny termin prawa przewozowego (rozważania ograniczają się do polskich przepisów). Moim zdaniem należy przychylić się do tego drugiego poglądu – raz, że zawieszenie jest sytuacją wyjątkową, a wyjątków nie interpretuje się rozszerzająco, dwa – jak napisano powyżej, zawieszenie przedawnienia ma po prostu umożliwić bezsporną likwidację szkody, nie powinno zatem być nadmiernie wydłużane.

7. Inaczej niż w "zwykłym" prawie cywilnym w prawie przewozowym prawo zgłoszenia reklamacji i wystąpienia do sądu nie wiąże się ani z osobą zleceniodawcy, ani z własnością przesyłki, ale ze szczególnym rodzajem interesu prawnego, który ustawa określa jako prawo dysponowania (rozporządzania) przesyłką. Co do zasady prawo to przysługuje nadawcy, lecz jeżeli doszło do odbioru przesyłki, uprawnienie przechodzi na odbiorcę. Zatem kluczową kwestią przed złożeniem reklamacji jest ustalenie formalnego losu przesyłki, tj. czy w ogóle doszło do odbioru. Nawet towar uszkodzony w całości może być przecież odebrany, a wówczas tylko odbiorca może dochodzić roszczeń od przewoźnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA