REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzą trudne czasy dla przewoźników drogowych

Marcin Kopka
Shutterstock.com
Shutterstock.com
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku rynek transportowy czekają wielkie zmiany. W dużej mierze dotkną głównie niewielkie firmy przewozowe, w szczególności te, które świadczą usługi przewozu międzynarodowego.

Obecny rok przyniesie dla polskich przewoźników drogowych wiele zmian, które w zasadniczy sposób wpłyną na ich funkcjonowanie, w szczególności zwiększą koszty świadczenia tego typu usług.

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie cała uwaga mediów, prasy branżowej oraz, co zrozumiałe, samych przewoźników skupia się obecnie na wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat za korzystanie z dróg.

Na tę chwilę jest to oczywiście największe wyzwanie zarówno dla władz publicznych (organizacja przedsięwzięcia), jak również dla samych przewoźników, ze względu na konieczność rekalkulacji stawek frachtowych i wzrost presji konkurencyjnej.

Perspektywa najbliższych tygodni przysłania jednak kolejne poważne zmiany, które będą miały miejsce w dniu 4 grudnia 2011 r. Niestety, z dużym niepokojem należy przyjąć fakt, iż polski rynek transportowy nie tylko nie jest na nie przygotowany, ale wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie nawet sprawy z zakresu zmian i związanych z tym nowych wymogów.

REKLAMA

W dniu 4 grudnia 2011 r. wchodzą w życie przepisy Rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 oraz nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na fakt, iż nowe przepisy zostały opublikowane w formie rozporządzeń wspólnotowych, będą one obowiązywały bezpośrednio i jednakowo w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, przy czym Rozporządzenia w swej treści wielokrotnie odnoszą się do możliwości wprowadzenia dodatkowych uregulowań prawnych przez wewnętrzne przepisy Państw Członkowskich.

Należy przy tym wskazać, że zmiany w dużej mierze dotkną głównie niewielkie firmy przewozowe, w szczególności te, które świadczą usługi przewozu międzynarodowego.

Spośród kilku nowych uregulowań dotyczących m.in. zaostrzenia zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego, wprowadzeniu nowych wymagań wobec osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie, w tym sankcji administracyjnych wobec tych osób, z perspektywy polskich przewoźników ważnym novum wprowadzonym przepisami Rozporządzenia nr 1071/2009 jest obowiązek posiadania siedziby i bazy eksploatacyjnej na terytorium Państwa Członkowskiego.

Siedziba firmy transportowej
Można pokusić się o stwierdzenie, że spełnienie tego wymogu znacznie skomplikuje sytuację małych firm, których siedziba rejestrowa znajduje się w miejscu zamieszkania indywidualnego przedsiębiorcy i to głównie one będą zobowiązane dostosować swoją dotychczasową działalność do nowych wymagań.

Przedsiębiorstwa przewozowe zobowiązane będą posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z Państw Członkowskich, co oznacza, iż muszą one dysponować stałą siedzibą wraz z lokalami, w których prowadzona jest główna działalność, w szczególności przechowywane są dokumenty księgowe, akta dotyczące pracowników, dokumenty zawierające dane na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku oraz wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi organ kontrolny, aby sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w Rozporządzeniu.

Ciężarówki zgodne z wymogami UE
Ponadto, gdy przewoźnikowi zostanie wydane zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (zastępujące obecne licencje), musi on dysponować co najmniej jednym pojazdem, który został zarejestrowany lub w inny sposób wprowadzony do ruchu zgodnie z przepisami tego Państwa Członkowskiego w którym przewoźnik ma siedzibę.

Za dysponowanie pojazdem uważane będzie nie tylko posiadanie pojazdu na własność, ale również posiadanie go na podstawie innego tytułu prawnego, np. umowy najmu z opcją zakupu, umowy najmu lub umowy leasingu.

Jednym z nowych wymogów będzie również konieczność prowadzenia działalności związanej z posiadanymi pojazdami w sposób rzeczywisty i ciągły oraz przy użyciu niezbędnego sprzętu administracyjnego, a także odpowiedniego sprzętu technicznego i urządzeń technicznych w bazie eksploatacyjnej, która znajduje się w Państwie Członkowskim siedziby.

Z całą pewnością można stwierdzić, iż nie są to jasno sprecyzowane wymagania, dlatego należałoby spodziewać się ich dookreślenia w przepisach krajowych, by uniemożliwić ich dowolną interpretację przez organy uprawnione do nadzoru i kontroli przewoźników, ale także by zapobiec ich obchodzeniu i naruszaniu.

Jakkolwiek by jednak nie interpretować wyżej wskazanych pojęć wydaje się naturalnym, że zapewnienie chociażby bazy eksploatacyjnej z zapleczem technicznym nie może zostać zrealizowane bez poniesienia dodatkowych kosztów finansowych.

Od uszczegółowienia tych pojęć w przepisach krajowych zależeć będzie realna wysokość tych kosztów, przy czym warto tu wziąć pod uwagę, iż będzie to już kolejny, po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat, wzrost obciążeń finansowych dla przewoźników drogowych. Powstaje wobec tego pytanie, ile polskich firm transportowych będzie w stanie wytrzymać zwiększoną presję kosztową i jak przełoży się to na finalnych odbiorców usług przewozowych i konsumentów ostatecznych w warunkach ciągle przyspieszającej inflacji?

Pomimo zapewnień ze strony Ministerstwa Infrastruktury, iż trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, w którym zostaną zawarte rozstrzygnięcia dotyczące zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz rynku przewozów drogowych oraz, że przyjęto zasadę, iż nowe przepisy powinny być jak najmniej uciążliwe, a jednocześnie przyjazne dla przedsiębiorców – do chwili obecnej brak jest jakichkolwiek konkretnych i wiążących informacji o prowadzonych pracach lub projektach aktów prawnych, mających na celu dookreślenie pojęć wprowadzonych Rozporządzeniami. Jest to o tyle zaskakujące, że do dnia 4 grudnia 2011 r. nie pozostało już wiele czasu, a proces ustawodawczy jest długotrwały i wymaga zaangażowania ze strony rządu, Parlamentu, a na końcu podpisu Prezydenta RP.

Należy przy tym zauważyć, że ze względu na upływ kadencji Sejmu i Senatu, w praktyce wczesną jesienią zakończone zostaną prace parlamentarne.

W połączeniu z trwającymi wakacjami widać wyraźnie, iż nie jest to czas sprzyjający przeprowadzaniu ważnych inicjatyw legislacyjnych. Wydaje się zatem, że obawy przewoźników i obserwatorów rynku transportowego co do wyjątkowo niskiego tempa dostosowania przepisów krajowych do nowej wspólnotowej rzeczywistości prawnej są jak najbardziej uzasadnione.

Pozostaje w tym miejscu jedynie wyrazić nadzieję, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym nie zostanie przygotowana „na kolanie” i nie będzie musiała zostać następnie w trybie ekspresowym znowelizowana. Niemniej jednak biorąc pod uwagę konstytucyjną zasadę demokratycznego państwa prawa można powiedzieć, że cała ta sytuacja jest nie do pogodzenia z praktykami dobrej legislacji. Ustawodawca po raz kolejny nie nadążył z uchwaleniem przepisów chociażby z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, pozwalającym przewoźnikom drogowym na ich poznanie i przygotowanie się do zmian.

Być może w mentalności urzędniczej trudno jest znaleźć miejsce na myślenie kategoriami biznesowymi, niemniej jednak od struktur publicznych można wymagać, aby przedsiębiorcy, ale też „zwykli” obywatele nie byli zaskakiwani przepisami wprowadzanymi w życie w ostatniej chwili.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA