REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki VAT przy transporcie na rzecz osoby, która nie prowadzi firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnik otrzymał zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki VAT zastosować? Co, jeśli taki klient zleca transport za granicę.

Firma zajmuje się transportem towarów (tabor samochodowy). Dotychczas odbiorcami świadczonych przez nią usług były jedynie podmioty gospodarcze. Tym razem firma otrzymała zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Ma wykonać przewóz towarów z Polski do Niemiec (przeprowadzka).

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób przewoźnik powinien opodatkować VAT opisaną usługę? Czy dla opodatkowania przedmiotowej usługi znaczenie ma miejsce zamieszkania zleceniodawcy?

Reguły opodatkowania transportu towarów na rzecz podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej (tzw. „niepodatników”)

Otóż, jak stanowi art. 28f ust. 2 ustawy o podatku VAT, miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług transportu towarów na rzecz podmiotów nie będących podatnikami jest miejsce (kraj), w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Zacytowany przepis wprowadza ogólną zasadę dotyczącą opodatkowania transportu towarów w przypadku, gdy usługa jest świadczona na rzecz np. osób fizycznych. Zasadą jest więc, że opodatkowanie transportu towarów wykonanego na rzecz tzw. „niepodatników” następuje w każdym tych krajów, przez które transport przebiegał (z uwzględnieniem pokonanych odległości).

REKLAMA

Firma A wykonała usługę na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej polegającą na samochodowym transporcie towarów z terytorium Polski na terytorium Rosji (przez terytorium Białorusi). Na podstawie zacytowanej wyżej regulacji Firma A powinna podzielić transport na cześć transportu wykonaną w Polsce, na terytorium Białorusi oraz w Rosji. Ta część transportu, która wykonana została na terytorium Polski (z uwzględnieniem pokonanych odległości), będzie w Polsce opodatkowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transport pomiędzy dwoma krajami należącymi do Unii Europejskiej

Przedstawiony wyżej sposób ustalania opodatkowania usług transportu towarów jest dość uciążliwy. Wiąże się bowiem częstokroć z koniecznością rejestracji dla celów podatku VAT w różnych krajach. Niestety jest on bezwzględny w przypadku, gdy świadczymy usługi transportu międzynarodowego towarów taborem samochodowym. Czyli, gdy transport rozpoczyna się w UE i kończy poza UE bądź na odwrót – rozpoczyna się poza UE a kończy w UE.

Pewne odstępstwa ustawodawca przewidział natomiast w przypadku usług transportu towarów świadczonych na rzecz „niepodatnika”, który rozpoczyna się i kończy na terytorium dwóch rożnych państw członkowskich UE. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 28f ust. 3 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, na rzecz podmiotów nie będących podatnikami jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.

Postawione na wstępie pytanie dotyczy sposobu opodatkowania usługi transportu towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

Jednocześnie usługa ma być świadczona na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Spełnione są zatem warunki wynikające z art. 28f ust. 3 ustawy o VAT. W rezultacie usługa winna być opodatkowana w kraju, w którym transport się rozpoczyna – czyli w Polsce.

Warto tutaj zaznaczyć, że przedstawione zasady opodatkowania usług transportu towarów znajdą zastosowanie niezależnie od miejsca zamieszkania zleceniodawcy. Nie jest więc istotne czy nabywca zlecający usługę transportu towarów z Polski do Niemiec mieszka w Polsce, czy też poza jej granicami. W każdym z tych przypadków usługa będzie opodatkowana w miejscu rozpoczęcia transportu.

Ważne!

Ustawa o VAT zawiera definicję miejsca rozpoczęcia i zakończenia transportu. Jak wynika z art. 28 ust. 4 ustawy o VAT, miejsce rozpoczęcia transportu oznacza miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od pokonanych odległości do miejsca, gdzie znajdują się towary. Natomiast wedle treści art. 28 ust. 5 tej ustawy, miejsce zakończenia transportu oznacza miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów.

Przy ustalaniu miejsca rozpoczęcia i zakończenia transportu należy kierować się przedstawionymi wyżej definicjami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA