REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki VAT przy transporcie na rzecz osoby, która nie prowadzi firmy

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnik otrzymał zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki VAT zastosować? Co, jeśli taki klient zleca transport za granicę.

Firma zajmuje się transportem towarów (tabor samochodowy). Dotychczas odbiorcami świadczonych przez nią usług były jedynie podmioty gospodarcze. Tym razem firma otrzymała zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Ma wykonać przewóz towarów z Polski do Niemiec (przeprowadzka).

REKLAMA

W jaki sposób przewoźnik powinien opodatkować VAT opisaną usługę? Czy dla opodatkowania przedmiotowej usługi znaczenie ma miejsce zamieszkania zleceniodawcy?

Reguły opodatkowania transportu towarów na rzecz podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej (tzw. „niepodatników”)

REKLAMA

Otóż, jak stanowi art. 28f ust. 2 ustawy o podatku VAT, miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług transportu towarów na rzecz podmiotów nie będących podatnikami jest miejsce (kraj), w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Zacytowany przepis wprowadza ogólną zasadę dotyczącą opodatkowania transportu towarów w przypadku, gdy usługa jest świadczona na rzecz np. osób fizycznych. Zasadą jest więc, że opodatkowanie transportu towarów wykonanego na rzecz tzw. „niepodatników” następuje w każdym tych krajów, przez które transport przebiegał (z uwzględnieniem pokonanych odległości).

Firma A wykonała usługę na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej polegającą na samochodowym transporcie towarów z terytorium Polski na terytorium Rosji (przez terytorium Białorusi). Na podstawie zacytowanej wyżej regulacji Firma A powinna podzielić transport na cześć transportu wykonaną w Polsce, na terytorium Białorusi oraz w Rosji. Ta część transportu, która wykonana została na terytorium Polski (z uwzględnieniem pokonanych odległości), będzie w Polsce opodatkowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transport pomiędzy dwoma krajami należącymi do Unii Europejskiej

REKLAMA

Przedstawiony wyżej sposób ustalania opodatkowania usług transportu towarów jest dość uciążliwy. Wiąże się bowiem częstokroć z koniecznością rejestracji dla celów podatku VAT w różnych krajach. Niestety jest on bezwzględny w przypadku, gdy świadczymy usługi transportu międzynarodowego towarów taborem samochodowym. Czyli, gdy transport rozpoczyna się w UE i kończy poza UE bądź na odwrót – rozpoczyna się poza UE a kończy w UE.

Pewne odstępstwa ustawodawca przewidział natomiast w przypadku usług transportu towarów świadczonych na rzecz „niepodatnika”, który rozpoczyna się i kończy na terytorium dwóch rożnych państw członkowskich UE. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 28f ust. 3 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, na rzecz podmiotów nie będących podatnikami jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.

Postawione na wstępie pytanie dotyczy sposobu opodatkowania usługi transportu towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

Jednocześnie usługa ma być świadczona na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Spełnione są zatem warunki wynikające z art. 28f ust. 3 ustawy o VAT. W rezultacie usługa winna być opodatkowana w kraju, w którym transport się rozpoczyna – czyli w Polsce.

Warto tutaj zaznaczyć, że przedstawione zasady opodatkowania usług transportu towarów znajdą zastosowanie niezależnie od miejsca zamieszkania zleceniodawcy. Nie jest więc istotne czy nabywca zlecający usługę transportu towarów z Polski do Niemiec mieszka w Polsce, czy też poza jej granicami. W każdym z tych przypadków usługa będzie opodatkowana w miejscu rozpoczęcia transportu.

Ważne!

Ustawa o VAT zawiera definicję miejsca rozpoczęcia i zakończenia transportu. Jak wynika z art. 28 ust. 4 ustawy o VAT, miejsce rozpoczęcia transportu oznacza miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od pokonanych odległości do miejsca, gdzie znajdują się towary. Natomiast wedle treści art. 28 ust. 5 tej ustawy, miejsce zakończenia transportu oznacza miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów.

Przy ustalaniu miejsca rozpoczęcia i zakończenia transportu należy kierować się przedstawionymi wyżej definicjami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA