REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki VAT przy transporcie na rzecz osoby, która nie prowadzi firmy

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnik otrzymał zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki VAT zastosować? Co, jeśli taki klient zleca transport za granicę.

Firma zajmuje się transportem towarów (tabor samochodowy). Dotychczas odbiorcami świadczonych przez nią usług były jedynie podmioty gospodarcze. Tym razem firma otrzymała zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Ma wykonać przewóz towarów z Polski do Niemiec (przeprowadzka).

REKLAMA

W jaki sposób przewoźnik powinien opodatkować VAT opisaną usługę? Czy dla opodatkowania przedmiotowej usługi znaczenie ma miejsce zamieszkania zleceniodawcy?

Reguły opodatkowania transportu towarów na rzecz podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej (tzw. „niepodatników”)

REKLAMA

Otóż, jak stanowi art. 28f ust. 2 ustawy o podatku VAT, miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług transportu towarów na rzecz podmiotów nie będących podatnikami jest miejsce (kraj), w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Zacytowany przepis wprowadza ogólną zasadę dotyczącą opodatkowania transportu towarów w przypadku, gdy usługa jest świadczona na rzecz np. osób fizycznych. Zasadą jest więc, że opodatkowanie transportu towarów wykonanego na rzecz tzw. „niepodatników” następuje w każdym tych krajów, przez które transport przebiegał (z uwzględnieniem pokonanych odległości).

Firma A wykonała usługę na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej polegającą na samochodowym transporcie towarów z terytorium Polski na terytorium Rosji (przez terytorium Białorusi). Na podstawie zacytowanej wyżej regulacji Firma A powinna podzielić transport na cześć transportu wykonaną w Polsce, na terytorium Białorusi oraz w Rosji. Ta część transportu, która wykonana została na terytorium Polski (z uwzględnieniem pokonanych odległości), będzie w Polsce opodatkowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transport pomiędzy dwoma krajami należącymi do Unii Europejskiej

REKLAMA

Przedstawiony wyżej sposób ustalania opodatkowania usług transportu towarów jest dość uciążliwy. Wiąże się bowiem częstokroć z koniecznością rejestracji dla celów podatku VAT w różnych krajach. Niestety jest on bezwzględny w przypadku, gdy świadczymy usługi transportu międzynarodowego towarów taborem samochodowym. Czyli, gdy transport rozpoczyna się w UE i kończy poza UE bądź na odwrót – rozpoczyna się poza UE a kończy w UE.

Pewne odstępstwa ustawodawca przewidział natomiast w przypadku usług transportu towarów świadczonych na rzecz „niepodatnika”, który rozpoczyna się i kończy na terytorium dwóch rożnych państw członkowskich UE. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 28f ust. 3 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (czyli krajem opodatkowania) usług transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, na rzecz podmiotów nie będących podatnikami jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.

Postawione na wstępie pytanie dotyczy sposobu opodatkowania usługi transportu towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec.

Jednocześnie usługa ma być świadczona na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Spełnione są zatem warunki wynikające z art. 28f ust. 3 ustawy o VAT. W rezultacie usługa winna być opodatkowana w kraju, w którym transport się rozpoczyna – czyli w Polsce.

Warto tutaj zaznaczyć, że przedstawione zasady opodatkowania usług transportu towarów znajdą zastosowanie niezależnie od miejsca zamieszkania zleceniodawcy. Nie jest więc istotne czy nabywca zlecający usługę transportu towarów z Polski do Niemiec mieszka w Polsce, czy też poza jej granicami. W każdym z tych przypadków usługa będzie opodatkowana w miejscu rozpoczęcia transportu.

Ważne!

Ustawa o VAT zawiera definicję miejsca rozpoczęcia i zakończenia transportu. Jak wynika z art. 28 ust. 4 ustawy o VAT, miejsce rozpoczęcia transportu oznacza miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od pokonanych odległości do miejsca, gdzie znajdują się towary. Natomiast wedle treści art. 28 ust. 5 tej ustawy, miejsce zakończenia transportu oznacza miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów.

Przy ustalaniu miejsca rozpoczęcia i zakończenia transportu należy kierować się przedstawionymi wyżej definicjami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA