REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki VAT dla firmy transportowej działającej nie tylko w UE

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa firma transportowa zamierza świadczyć usługi przewozu drogowego towarów na trasach krajowych oraz międzynarodowych (unijnych i pozaunijnych). Usługi będą świadczone nie tylko dla firm polskich, ale również dla firm zagranicznych. Czy i kiedy usługi transportowe będą podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce?

Odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski podlega w Polsce opodatkowaniu VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że opodatkowaniu VAT nie podlega odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. O tym, czy odpłatne świadczenie usług odbywa się na terytorium kraju, decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przepisy art. 28a–28o ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy te nie przewidują szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia usług drogowego transportu towarów na rzecz podatników (w uproszczeniu – na rzecz firm). W konsekwencji miejsce świadczenia tych usług ustala się na zasadach ogólnych określonych przepisami art. 28b ustawy o VAT. Miejscem świadczenia usług transportu drogowego towarów na rzecz podatników jest zatem miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej zasady określają przepisy art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT. Najczęściej ma zastosowanie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Oznacza to, że miejsce świadczenia usług transportu towarów na rzecz:

1) podatników krajowych, tj. podatników mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski, znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – na terytorium Polski. Zasada ta obowiązuje przy założeniu, że nie znajduje zastosowania żaden z wyjątków określonych w art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT. W szczególności, że usługa nie jest świadczona dla znajdującego się poza terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika krajowego. W konsekwencji usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Są dokumentowane zwykłymi (krajowymi) fakturami VAT ze stawką 0% (w przypadku usług transportu międzynarodowego – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT) lub 22% (w pozostałym zakresie),

REKLAMA

2) podatników zagranicznych, tj. mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Polski (na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego lub państwa nienależącego do Unii Europejskiej) znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – poza terytorium Polski. Zasada ta obowiązuje przy założeniu, że nie znajduje zastosowania żaden z wyjątków określonych w art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT, w szczególności, że usługa nie jest świadczona dla znajdującego się na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności zagranicznego podatnika. Oznacza to, że usługi takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i są dokumentowane fakturami uproszczonymi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturami bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieją wyjątki od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Określa je art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT. Najistotniejszy przepis dotyczy usług świadczonych przez podatnika, który prowadzi działalność w innym miejscu niż miejsce jego siedziby lub stałe miejsce zamieszkania. Wówczas miejscem świadczenia usług transportowych jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT). Oznacza to, że miejsce świadczenia usług transportu towarów na rzecz:

1) polskich podatników mających stałe miejsce prowadzenia działalności za granicą (np. oddziały) znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – poza terytorium Polski. Usługi takie nie podlegają więc opodatkowaniu VAT w Polsce. Są dokumentowane fakturami wystawianymi zgodnie z przepisami państwa opodatkowania tych usług lub fakturami uproszczony-mi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach. Są to więc faktury bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem,

2) zagranicznych podatników mających stałe miejsce prowadzenia działalności (np. oddziały) w Polsce znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – na terytorium Polski. W konsekwencji usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Są dokumentowane zwykłymi (krajowymi) fakturami VAT ze stawką 0% (w przypadku usług transportu międzynarodowego – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT) lub 22% (w pozostałym zakresie).

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa na zlecenie polskiej firmy (nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności poza terytorium Polski) przewiozła towary z Polski na Ukrainę, a więc wykonała usługę transportu międzynarodowego. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, a więc podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji – zakładając, że polska firma transportowa dysponuje dokumentami uprawniającymi ją do zastosowania stawki 0% do wykonanej usługi transportu międzynarodowego – przedmiotową usługę polska firma transportowa powinna udokumentować fakturą „krajową” ze stawką 0%.

PRZYKŁAD
Niemiecka firma transportowa wykonała na zlecenie polskiej firmy usługę transportu towarów na trasie Niemcy–Czechy. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, a więc podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Zakup tej usługi stanowi zatem dla polskiej firmy – zważywszy że usługę transportową wykonała firma niemiecka – import usługi transportowej (zob. art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Zakup ten polska firma powinna zatem udokumentować fakturą wewnętrzną z podatkiem VAT należnym obliczonym według stawki podstawowej 22%, tj. stawki VAT właściwej w Polsce dla usług transportu towarów.

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa otrzymała od litewskiej firmy (nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski) zlecenie wykonania transportu towarów z Litwy na Białoruś. Miejsce świadczenia usługi transportowej znajduje się w tej sytuacji na terytorium Litwy (na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT), a więc nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji wykonanie tej usługi polska firma powinna udokumentować fakturą uproszczoną bez stawki (lub ze stawką „NP”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zważywszy że kontrahentem jest firma litewska (a więc firma z innego państwa członkowskiego), na fakturze tej polska firma powinna wskazać litewski numer VAT tej firmy (nie musi to być numer VAT UE) oraz informację, że jest on zobowiązany do rozliczenia podatku jako nabywca usługi (lub odesłanie do art. 196 Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. z późn. zm.).

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa otrzymała zlecenie wykonania usługi na trasie Polska–Litwa od litewskiego oddziału polskiej firmy. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się poza terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji wykonanie tej usługi transportowej polska firma transportowa powinna udokumentować fakturą uproszczoną, o której mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturą bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktura ta powinna zawierać litewski numer VAT oddziału polskiej firmy oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (tj. art. 196 Dyrektywy 2006/112/WE).

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa otrzymała zlecenie wykonania usługi transportowej na trasie Polska – Niemcy od polskiego oddziału niemieckiej firmy. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, a więc podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji wykonanie tej usługi transportowej polska firma transportowa powinna udokumentować fakturą „krajową” ze stawką 22%.

Podstawa prawna

  • Art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 28a–28o, art. 28b ust. 1, art. 28b ust. 2–4, art. 41 ust. 1 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. nr 54, poz. 535; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 107, poz. 679).
  • § 25 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. nr 212, poz. 1337; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 222, poz. 1760).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA